HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
ESITYSLISTA
41 - 2008
|
|
|
|
Kokousaika |
24.11.2008 klo 16 |
Kokouspaikka |
Kaupungintalo, Khn istuntosali |
|
|
|
|
Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1 |
2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
2 |
3 |
Helsingin kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen seurantaraportti 3/2008 |
3 |
4 |
Strategiakokousasia: Kuninkaankolmion aluerakentamisprojektia ja seudullista aluekehittämisprojektia koskeva tilannekatsaus |
4 |
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI
1 |
Palvelukeskuksen (Palmia) kahden viran perustaminen |
7 |
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI
1 |
Sipoon alueliitoksesta ja toiminnallisista syistä aiheutuvista virkamuutoksia sosiaalivirastossa |
9 |
2 |
Taloushallintopäällikön viran perustaminen sosiaalivirastoon |
14 |
SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI
1 |
Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab:s
bolagsstämma |
17 |
2 |
17.11.2008 pöydälle pantu asia |
19 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Seppo Mattilan ja Helsinki Island Estate Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
21 |
2 |
Strategiakokousasia: Greater Helsinki Vision 2050 - jatkotyön loppuraportti ja vision laatiminen |
23 |
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
HELSINGIN KAUPUNKIKONSERNIIN KUULUVIEN TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 3/2008
Khs 2008-1239
Talous- ja suunnittelukeskus on laatinut ohjeiden mukaisen seurantaraportin vuoden 2008 kolmannelta neljännekseltä raportissa luetelluista tytäryhteisöistä. Raportti on laadittu tytäryhteisöittäin niiden toimittamien tietojen perusteella.
./. Seurantaraportti on esityslistan tämän asiakohdan liitteenä.
Kj toteaa, että raporttiin sisältyvien eräiden tytäryhteisöjen tappiollisen toiminnan kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä jatketaan. Helsingin Bussiliikenne Oy toteuttaa Khn kokouksessa 22.9.2008 esiteltyä yhtiön suunnitelmaa kannattavuuden parantamiseksi.
Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
STRATEGIAKOKOUSASIA: KUNINKAANKOLMION ALUERAKENTAMISPROJEKTIA JA SEUDULLISTA ALUEKEHITTÄMISPROJEKTIA KOSKEVA TILANNEKATSAUS
Khs 2008-154
Kuninkaantammen osayleiskaava hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 4.6.2008. Valtuuston päätöksestä on valitettu ja asian käsittely on kesken Helsingin hallinto-oikeudessa. Osayleiskaavassa alueelle osoitetaan 200 000 - 230 000 kerrosneliömetriä asumista noin 5 000 asukkaalle sekä noin 40 000 kerrosneliömetriä uutta työpaikkarakentamista. Asuinkerrosalasta noin puolet rakennetaan kerrostaloina ja puolet pientaloina. Helsingin Vesi suunnittelee Kuninkaantammen alueelle vedenjakelujärjestelmää palvelevaa alavesisäiliötä kallioluolaan. Kuninkaantammen ensimmäiset asemakaavanmuutokset on laitettu vireille. Muutosehdotukset viedään päätöksentekoon osayleiskaavan tultua voimaan, arviolta vuosina 2009 - 2010.
Malminkartanon pohjoisreunaan sijoittuvasta Honkasuosta suunnitellaan tiivis pientalovaltainen alue noin 1 500 asukkaalle. Asuinkerrosalaa alueelle kaavoitetaan noin 55 000 kerrosneliömetriä. Honkasuon asemakaavaehdotus käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnassa joulukuussa 2008 ja kaupunginvaltuustossa vuonna 2009.
Projektinjohtaja vastaa Kuninkaantammen ja Honkasuon toteuttamisohjelmien laatimisesta vuoden 2009 alkupuolella.
Kuninkaantammen ja Honkasuon rakentamisen yhteisenä teemana on ekologisuus. Molemmat alueet ovat kaupunkirakenteeltaan tiiviitä. Alueilla tähdätään matalaenergiarakentamiseen. Kuninkaantammi on Helsingin hulevesistrategian pilottihanke. Hyvät julkisen liikenteen yhteydet ovat tärkeitä ekologisten teemojen toteutuksessa. Kuninkaankolmion alueen kautta kulkee Martinlaakson rata, joka täydentyy Kehäradaksi vuonna 2014. Alueella on kaksi Kehäradan asemaa: Malminkartano ja Myyrmäki. Kuninkaankolmion julkisen liikenteen palvelutasoa nostaa merkittävästi uusi poikittainen Jokeri II –linja Vuosaaresta Malmin ja Kuninkaantammen kautta Myyrmäkeen. Jokeri II –hankesuunnitelma on valmistunut marraskuussa 2008.
Projektinjohtaja Kimmo Kuisma talous- ja suunnittelukeskuksesta ja projektipäällikkö Suvi Tyynilä kaupunkisuunnitteluvirastosta esittelevät Kuninkaankolmion tilannekatsauksen kokouksessa.
KJ Kaupunginhallitus päättänee
merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Kuisma Kimmo, projektinjohtaja, puhelin 310 25808
Tyynilä Suvi, projektipäällikkö, puhelin 310 37264
PALVELUKESKUKSEN (PALMIA) KAHDEN VIRAN PERUSTAMINEN
Khs 2008-2385
Liikepalvelulautakunta toteaa
(11.11.2008) mm., että Helsingin kaupungin palvelukeskus Palmia on kasvanut
voimakkaasti perustamisestaan alkaen ja on vuoden 2009 puolella laajentamassa
toimintaansa kohti hyvinvointipalveluita, kun uusi puhelin ja
hyvinvointipalvelut -yksikkö aloittaa toimintansa. Palmialla on tulevaisuutta
ajatellen selkeä kasvustrategia. Palmian olemassa olevat liiketoimintayksiköt
ovat kehittäneet organisaatiotaan ja nostaneet tuottavuuttaan merkittävästi.
Sitä vastoin tapa, jolla Palmian hallinto on nykyisin organisoitu, ei enää vastaa
niitä tarpeita ja tulevaisuuden haasteita, joita Palmialla on edessä.
Sujuvan ja liiketoimintaa
tukevan hallinnon aikaansaamiseksi ja takaamiseksi on perusteltua keskittää
kaikki hallinnonalat uuden perustettavan talous- ja hallintojohtajan
viranhaltijan alaisuuteen. Talous- ja hallintojohtajan alaisuuteen jäisivät
nykyisestä organisaatiosta taloushallintopalvelut sekä nyt erilliseksi toiminnokseen
erotettava tietohallintopalvelut. Henkilöstöpalvelut, joka nykyisin raportoi
suoraan toimitusjohtajalle, siirtyisi talous- ja hallintojohtajan alaisuuteen.
Uudeksi toiminnoksi talous-
ja hallintoyksikköön perustettaisiin toimistotasoinen hallintopalvelut -toiminto,
jonka päälliköllä olisi juridinen koulutus. Hallintotoiminnon tehtävät
liittyisivät yleishallintoon, juridiseen ja erityisesti hankintajuridiseen
neuvontaan sekä vuoden 2009 puolella toimintansa aloittavan Palmian johtokunnan
samoin kuin Palmian toimintaan läheisesti liittyvien yhtiöiden hallitusten
sihteerinä toimimiseen.
Edellä mainituista uuden
talous- ja hallintoyksikön viroista julistettaisiin haettavaksi yksikön
johtajan virka sekä hallintopalvelut -toiminnon päällikön virka, muut toimet täytettäisiin
Palmian sisältä. Uudessa yksikössä tulee työskentelemään n. 50 henkilöä.
Liikepalvelulautakunta päätti,
että Helsingin kaupungin palvelukeskus Palmian organisaatiorakennetta muutetaan
siten, että perustetaan uusi talous- ja hallintopalvelut -yksikkö 1.1.2009
alkaen korvaamaan nykyiset talousyksikön sekä henkilöstöpalvelut -toiminnon ja
edelleen esittää kaupunginhallitukselle, että palvelukeskukseen perustetaan
heti täytettäväksi talous- ja hallintopalvelut -yksikön johtajan virka,
kokonaispalkka 5.000 euroa sekä hallintopäällikön virka, tehtäväkohtainen
palkka 4.000 euroa ja kehottaa palvelukeskusta ryhtymään virkojen täyttämisen
edellyttämiin toimenpiteisiin.
Ryj toteaa, että henkilöstökeskus on
ilmoittanut puoltavansa virkojen perustamista esitettyine palkkoineen.
RYJ Kaupunginhallitus päättänee
perustaa palvelukeskukseen (Palmia) 1.1.2009 alkaen talous- ja hallintojohtajan
viran, jonka kokonaispalkka on 5 000 euroa kuukaudessa ja
hallintopäällikön viran, jonka tehtäväkohtainen palkka on 4 000 euroa
kuukaudessa.
Pöytäkirjanote palvelukeskukselle (Palmia) ja henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
SIPOON ALUELIITOKSESTA JA TOIMINNALLISISTA SYISTÄ AIHEUTUVISTA VIRKAMUUTOKSIA SOSIAALIVIRASTOSSA
Khs 2008-2262
Lapsiperheiden palvelujen vastuualueella sosiaalipäivystyksessä esitetään erityissosiaalityöntekijän viran muuttamista johtavaksi sosiaalityöntekijäksi, koska sosiaalipäivystyksessä tehdään asiakaspäätöksiä ja poliisissa työskentelevät sosiaalityöntekijät tarvitsevat lähiesimiehen. Aikuisten palvelujen vastuualueella Metsälän vastaanottokeskuksessa esitetään vastaavan ohjaajan viran tilalle perustettavaksi apulaisjohtajan virkaa. Metsälän vastaanottokeskuksen organisaatiorakenne (avoin vastaanottoyksikkö, säilöönottoyksikkö ja yksityismajoitus) ja mm. lakisääteisten viranomaistehtävien laatu sekä yksikön merkitys ja rooli valtakunnallisena toimijana edellyttävät johtamisrakenteen vahvistamista apulaisjohtajan tehtävällä. Apulaisjohtajan tehtävinä ovat johtajan sijaistaminen sekä työnjakoon perustuvat esimiestehtävät säilöönottoyksikössä.
Aikuisten palvelujen vastuualueella sosiaalisen ja taloudellisen tuen yksikössä esitetään sosiaalityöntekijän viran muuttamista sosiaaliohjaajan viraksi Tehty-hankkeen mitoituksen mukaisesti. Tehty-hankkeen tavoite on selvittää, selkeyttää ja vakiinnuttaa tehtävärakenteita, työnjakoa ja toimintamalleja sosiaaliviraston eri sektoreilla. Samalla esitetään aikuisten palvelujen vastuualueella vammaistyön yksikössä sosiaalityön toimistosihteerin viran muuttamista sosiaalityöntekijän viraksi, koska toimistotyö voidaan järjestää uudella tavalla, jolloin vakanssia ei enää käytetä toimistotyön tarpeisiin. Kehitysvammaisten asiakkaiden määrä on pohjoisella alueella lisääntynyt.
Aikuisten palvelujen vastuualueella sosiaalisen ja taloudellisen tuen yksikössä esitetään sosiaalineuvojan toimen muuttamista sosiaaliohjaajan viraksi, jotta työntekijä voi osallistua toimeentulotukipäätösten tekemiseen ja näin edistää toimeentulotuen palvelutakuun toteutumista.
Vanhusten palveluasumisen asiakasmaksujen hoitaminen on tarkoitus siirtää hallinto- ja kehittämiskeskukseen vuoden 2009 alkupuolella. Aikuisten palvelujen vastuualueen ruotsinkielisten palvelujen toimistosihteerin toimi esitetään muutettavaksi taloussihteerin viraksi. Samoin vanhusten palvelujen vastuualueelta esitetään kolmen toimistosihteerin toimen muuttamista taloussihteerin viroiksi sekä kahden toimistosihteerin viran muuttamista taloussihteerin viroiksi, koska tehtäviin kuuluu maksupäätösten tekeminen. Tehtäväkuvat, nimikkeet ja palkkaus on syytä yhtenäistää.
Lasten päivähoidon vastuualueella esitetään kolmen päiväkodinjohtajan viran perustamista Sipoosta siirtyvien henkilöiden vakanssipohjiksi.
Sosiaalilautakunta esittää päätösehdotuksen mukaisia virkajärjestelyjä.
Stj toteaa, että sosiaaliviraston antaman lisäselvityksen mukaan virkamuutosesityksen kustannusvaikutus on noin 150 000 euroa vuodessa. Suurin osa kustannuksista muodostuu Sipoosta siirtyvien päiväkodinjohtajien palkkamenoista. Lisäkustannuksiin on varauduttu vuoden 2009 talousarviossa.
1 Muuttaa seuraavat toimet viroiksi palkan pysyessä samana
Vakanssi-numero |
Nykyinen nimike |
Tehtäväkohtainen |
Uusi nimike |
|
|
||||
Aikuisten palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
028731 |
ohjaaja |
1980,49 |
sosiaaliohjaaja |
|
|
||||
Lapsiperheiden palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
028998 |
vastaava ohjaaja |
2148,06 |
vastaava ohjaaja |
|
036923 |
vastaava ohjaaja |
2148,06 |
vastaava ohjaaja |
|
2 Muuttaa seuraavan viran nimikettä palkan pysyessä samana
Vakanssi-numero |
Nykyinen nimike |
Tehtävä-kohtainen |
Uusi nimike |
|
|
||||
Lapsiperheiden palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
035646 |
isäntä |
2223,96 |
vastaava ohjaaja |
|
3 Perustaa seuraavat virat nykyisten virkojen tilalle
Vakanssi- |
Nykyinen nimike |
Nykyinen palkka euroa/kk |
Uusi euroa/kk |
Uusi nimike |
|
||||
Lapsiperheiden palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
024924 |
erityissosiaali- |
2828,26 |
2940,90 |
johtava |
|
||||
Aikuisten palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
084966 |
vastaava ohjaaja |
2154,30 |
2500,00 |
apulaisjohtaja |
036753 |
sosiaalityöntekijä |
2587,54 |
2199,14 |
sosiaaliohjaaja |
038246 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
2587,54 |
sosiaalityöntekijä |
4 Muuttaa seuraavat toimet viroiksi palkan muuttuessa
Vakanssi- |
Nykyinen nimike |
Nykyinen palkka euroa/kk |
Uusi euroa/kk |
Uusi nimike |
|
||||
Aikuisten palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
023228 |
sosiaalineuvoja |
2094,08 |
2199,14 |
sosiaaliohjaaja |
010096 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
Vanhusten palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
038019 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
038291 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
030685 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
5 Perustaa seuraavat virat nykyisten virkojen tilalle palkan muuttuessa
Vakanssi- |
Nykyinen nimike |
Nykyinen palkka euroa/kk |
Uusi euroa/kk |
Uusi nimike |
|
||||
Vanhusten palvelujen vastuualue |
||||
|
||||
037142 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
038229 |
toimistosihteeri |
1811,45 |
1887,74 |
taloussihteeri |
6 Perustaa seuraavat virat Sipoosta siirtyvien henkilöiden vakanssipohjiksi
Nimike |
Nykyinen palkka euroa/kk |
Uusi |
Yksikkö |
|
|||
Lasten päivähoidon vastuualue |
|||
|
|||
päiväkodinjohtaja |
2498,59 |
2498,59 |
Kappeli |
päiväkodinjohtaja |
2498,59 |
2498,59 |
Karhutorppa |
päiväkodinjohtaja |
2498,59 |
2531,18 |
Sakarinmäki |
Samalla kaupunginhallitus päättänee kehottaa sosiaalivirastoa huolehtimaan päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeen toimittamisesta niille viranhaltijoille, joita nimikemuutos koskee.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, sosiaalivirastolle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
TALOUSHALLINTOPÄÄLLIKÖN VIRAN PERUSTAMINEN SOSIAALIVIRASTOON
Khs 2008-2187
- henkilöstö- ja hallintopalvelut
- kehittämispalvelut
- talous- ja suunnittelupalvelut
- tietohallintopalvelut.
Talous- ja suunnittelupalvelut -toimisto vastaa toiminta- ja taloussuunnittelun palveluista. Lisäksi toimistoon keskitetään viraston sisäiset laskentapalvelut. Toimisto tuottaa ja analysoi suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi talouteen, tiloihin ja muihin resursseihin liittyvää tietoa. Toimistossa tehdään viranomaislaskelmia, peritään tuloja julkisilta yhteistyökumppaneilta ja palvelumaksuja asiakkailta sekä koordinoidaan asiakaspalvelujen ostoja ja muita hankintoja.
Talous- ja suunnittelupalveluihin ehdotetaan perustettavaksi toimistopäällikkötasoinen talous- ja suunnittelupäällikön virka. Tehtäväkohtaiseksi palkaksi ehdotetaan 4 250 euroa kuukaudessa. Palkka vastaa muiden virastojen ja laitosten vastaavia tehtäviä hoitavien henkilöiden palkkatasoa.
Sosiaaliviraston nykyisessä taloushallinnossa ei ole talous- ja suunnittelupalvelujen toimistopäällikön tehtäviin rinnastettavaa tehtäväkokonaisuutta. Tämän vuoksi virkaa ei voida täyttää suoralla siirtomenettelyllä. Sen vuoksi olisi tarkoituksenmukaista täyttää perustettava virka ulkoisen haun kautta.
Sosiaalilautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksen talous- ja suunnittelupalveluihin perustetaan 1.1.2009 lukien toimistopäällikkötasoinen taloushallintopäällikön virka, jonka tehtäväkohtainen palkka on 4 250 euroa kuukaudessa. Sosiaalilautakunta päätti lisäksi esittää kaupunginhallitukselle, että viran kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, taloushallinnon hyvä tuntemus sekä vahva kokemus taloushallinnon esimiestehtävistä. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Sosiaalilautakunta päätti edelleen, että perustettava taloushallintopäällikön virka julistetaan avoimesti haettavaksi (ulkoinen haku).
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa (6.11.2008), että sosiaalilautakunta on esittänyt toimistopäällikkötasoisen taloushallintopäällikön viran perustamista sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämiskeskukseen osana viraston taloushallinnon uudistamista. Uuden talous- ja suunnittelupalvelut nimisen toimiston tehtäväalue on muodostettu yhdistämällä aiemmin eri toimistoissa sijainneiden yksiköiden tehtäviä.
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että lautakunnan päättämä organisaatiomuutos luo edellytyksiä talouden johtamisen selkeyttämiselle ja kustannusten hallinnan parantamiselle, mihin on ollut ilmeinen tarve.
Sosiaalilautakunta ei ole kuitenkaan talousarvioesityksessään vuodelle 2009 esittänyt uuden vakanssin perustamista eikä näin ollen myöskään varannut siihen tarvittavaa määrärahaa. Talous- ja suunnittelukeskus on käynyt keskusteluja sosiaaliviraston johdon kanssa ja näissä keskusteluissa on sovittu, että sosiaalivirasto jättää täyttämättä riittävän määrän avoimia tai vapautuvia vakansseja esitetyn viran rahoituksen kattamiseksi.
Talous- ja suunnittelukeskus puoltaa esitettyä viran perustamista.
Stj pitää sosiaaliviraston taloushallinnon vahvistamista tärkeänä. Sosiaalitoimen johtosäännön mukaan toimistotasoisten yksiköiden päälliköt valitsee lautakunta ja pätevyysvaatimukset määrää valinnan suorittaja.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
SVENSKA FRAMTIDSSKOLAN I HELSINGFORSREGIONEN AB:S BOLAGSSTÄMMA
SVENSKA FRAMTIDSSKOLAN I HELSINGFORSREGIONEN AB:N YHTIÖKOKOUS
Stn/Khs 2008-2362
Svenska framtidsskolan i
Helsingforsregionen Ab konstaterar (11.11.2008) att dess
ordinarie bolagsstämma hålls 26.11.2008 i Samfundet Folkhälsan. Ärendena som
enligt bolagsordningen skall beslutas under den ordinarie bolagsstämman upptas
till behandling, bl.a. val av styrelse.
Sj
konstaterar att Stge 13.6.2001 (ärende 13) beslöt att staden deltar i verksamheten
inom aktiebolaget för svensk yrkesutbildning på andra stadiet (Svenska
framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab) i enlighet med det avtal mellan delägarna
som hänför sig till ärendet.
Stn beslöt senast 19.11.2007 uppmana
stadskansliets rättstjänst att företräda staden vid aktiebolagets bolagsstämma
och att föreslå ekonomie magister Henrica Bargum till företrädare för staden i
bolagets styrelse.
Enligt delägaravtalet skall en av ledamöterna i
styrelsen vara föreslagen av Helsingfors stad.
Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab toteaa (11.11.2008), että sen sääntömääräinen yhtiökokous pidetään 26.11.2008 Samfundet Folkhälsänissa. Asiat, jotka yhtiöjärjestyksen mukaan on käsiteltävä sääntömääräisen yhtiökokouksen yhteydessä, käsitellään nyt, mm. hallituksen valinta.
Sj toteaa Kvston päättäneen 13.6.2001 (asia 13), että kaupunki osallistuu ruotsinkielisen toisen asteen ammatillisen koulutuksen osakeyhtiön (Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab) toimintaan asiaan liittyvän osakassopimuksen mukaisesti.
Khs päätti viimeksi 19.11.2007 kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia kyseisen osakeyhtiön yhtiökokouksessa ja esittämään kaupungin edustajaksi yhtiön hallitukseen kauppatieteiden maisteri Henrica Bargumia.
Osakassopimuksen mukaisesti yhdeksi hallituksen jäseneksi valitaan Helsingin kaupungin ehdottama henkilö.
SJ Stadsstyrelsen torde besluta
ålägga förvaltningscentralens rättstjänst att företräda staden vid Svenska
framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab:s bolagsstämma 26.11.2008 och uppmana
företrädaren för staden att föreslå ..........................................
till medlem av bolagets styrelse för den mandattid som inleds vid
bolagsstämman.
Protokollsutdrag till rättstjänst, den
utsedda personen, aktiebolaget och utbildningsverket.
SJ Kaupunginhallitus päättänee määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab:n 26.11.2008 pidettävässä yhtiökokouksessa ja kehottaa kaupungin edustajaa esittämään, että yhtiön hallituksen yhdeksi jäseneksi valitaan ..................................................... yhtiökokouksesta alkavaksi toimikaudeksi.
Pöytäkirjanote oikeuspalveluille, nimetylle henkilölle, yhtiölle sekä opetusvirastolle.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena, stadssekreterare, telefon 310 36054
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
17.11.2008 pöydälle pantu asia
HELSINKI-VIIKON SÄÄTIÖN SÄÄNTÖJEN MUUTTAMINEN
Khs 2008-2173
Säätiö pyytää Khn lausuntoa Helsinki-viikon säätiön sääntömuutokseen, jotta asia voidaan saattaa patentti- ja rekisterihallituksen käsiteltäväksi.
Hallintokeskuksen oikeuspalvelut toteaa (28.10.2008), että Helsinki-viikon säätiö on Helsingin kaupunkikonserniin kuuluva säätiö, jonka voimassa olevien sääntöjen mukaan sääntöjä voidaan muuttaa sen jälkeen, kun Khs on antanut asiasta lausuntonsa, jos vähintään viisi säätiön hallituksen jäsentä sitä kannattaa. Toimenpiteelle on lisäksi saatava patentti- ja rekisterihallituksen vahvistus.
Oikeuspalveluille on toimitettu lausunnon antamista varten säätiön voimassa olevat säännöt, säätiön hallituksen päätös sääntöjen muuttamisesta sekä luonnos säätiön uusiksi säännöiksi.
Säätiön hallituksen hyväksymä luonnos säätiön uusiksi säännöiksi on valmisteltu yhteistyössä oikeuspalveluiden kanssa. Muutokset ovat lähinnä muodollisia muutoksia, joilla pyritään sääntömääräysten nykyaikaistamiseen ilman, että niillä olisi vaikutusta säätiön tarkoitukseen tai sen toteuttamiseen. Muutokset ovat oikeuspalveluiden kannan mukaan sekä säätiölain että konserninohjauksen muodossa säätiölle annettujen ohjeiden mukaisia. Sääntömuutokselle on kuitenkin vielä saatava patentti- ja rekisterihallituksen vahvistus, mistä syystä säätiön hallituksen hyväksymään sääntöluonnokseen voi tulla muutoksia.
Oikeuspalveluiden kannan mukaan Khlla ei ole juridista estettä antaa puoltavaa lausuntoa Helsinki-viikon säätiön hallituksen esittämästä sääntömuutoksesta.
Samalla kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa hallintokeskuksen oikeuspalvelut tarvittaessa hyväksymään säätiön sääntöihin rekisteriviranomaisten edellyttämät muutokset.
Pöytäkirjanote Helsinki-viikon säätiölle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN SEPPO MATTILAN JA HELSINKI ISLAND ESTATE OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-2320
Vartiokylän kylän tila RN:o 2:69; Keskinen Koivusaari
Kiinteistölautakunta toteaa (28.10.2008) mm. seuraavaa:
Kiinteistövirastolle on toimitettu kiinteistönluovutusilmoitus seuraavasta kiinteistökaupasta, johon kaupungilla on etuostolain (608/77) mukaan etuosto-oikeus:
|
Kiinteistö |
Myyjä/Ostaja |
Oik.tod.pvm. ja kauppahinta |
|
Vartiokylän kylä |
Seppo Mattila/ |
2.9.2008 |
Kaupan kohde Kiinteistökaupan kohteena on Helsingin kaupungin Vartiokylän kylässä sijaitseva Keskinen Koivusaari -niminen tila RN:o 2:69 rakennuksineen.
Voimassa olevan asemakaavan mukaan tila muodostaa pääosan loma-asuntojen korttelialueeseen kuuluvasta tontista 45467/1 (RA). Tontin kokonaispinta-ala on 7 916 m2 ja rakennusoikeus 317 k-m2. Myyty tila RN:o 2:69 muodostaa tontista 7 083 m2/284 k-m2 suuruisen osan. Tontin loppuosa (833 m2/33 k-m2) muodostuu Helsingin kaupungin omistamasta tilasta RN:o 2:1109.
Rakennusvalvontaviraston tietorekisterin mukaan tilan alueella
sijaitsevat kauppaan kuuluvat 70 k-m2:n suuruinen
vapaa-ajanrakennus, 28
k-m2:n suuruinen talousrakennus ja 48 k-m2:n suuruinen
saunarakennus. Rakennusten valmistumisvuosista ei ole tietoa rekisterissä.
Kauppahinta ja muut ehdot
Kokonaiskauppahinta on 420 000 euroa, mikä vastaa yksikköhintoja noin 59,30 euroa/m2 ja noin 1 478,87 euroa/k-m2 rakennuksineen.
Kaupunki on etuostolain 2 §:n mukaisesti tiedustellut myyjältä kaupan ehtoja.
Myyjän ilmoituksen mukaan kyseessä on sukupolvenvaihdoksen valmistelu. Ostajana olevan Helsinki Island Estate Oy:n omistus jakautuu tasan (1/3 x 3) myyjän lasten kesken. Kaikki lapset toimivat yhtiön hallituksen jäseninä. Hallituksen puheenjohtajana toimii Seppo Mattila. Hän on myöntänyt yhtiölle saaritilan kauppahintaa ja kaupasta seuraavia veroja vastaavan lainan. Velkakirjan ehtoihin sisältyy myyjän ja hänen vaimonsa elinikäinen hallinta- ja käyttöoikeus saareen.
Etuostolain 6 §:n mukaan etuosto-oikeutta ei ole, milloin sen käyttämistä, huomioon ottaen ostajan ja myyjän välinen suhde, luovutuksen ehdot tai muut olosuhteet, on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana.
Kiinteistölautakunnan esityksen mukaan kaupungin ei tulisi käyttää etuosto-oikeuttaan ko. kiinteistökaupassa, koska etuosto-oikeuden käyttämistä olisi pidettävä ilmeisen kohtuuttomana.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Helsinki Island Estate Oy:lle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
|
|
Liite 3 |
STRATEGIAKOKOUSASIA: GREATER HELSINKI VISION 2050 - JATKOTYÖN LOPPURAPORTTI JA VISION LAATIMINEN
Khs 2008-154
Konsulttityö oli nk. jatkotyö Greater Helsinki Vision 2050 -kansainvälisen ideakilpailun palkittujen töiden pohjalta, jolla pyrittiin avaamaan voittajatöiden ideoita ja mahdollistamaan kansalaisosallistuminen visiohankkeeseen. Osana projektia avattiin Helsinginseutu2050.fi – nettisivusto, joka vuoden 2009 alusta siirtynee osaksi Helsingin seutu.fi-portaalia.
Helsingin seudun
maankäytön, asumisen ja liikenteen
(MAL)-neuvottelukunta käsitteli raporttia kokouksessaan 14.11. ja totesi sen
muodostavan hyvän pohjan Helsingin seudun MAL-visiolle vuoteen 2050.
Pääkaupunkiseudun ja Helsingin seudun yhteistyöelimet käsittelevät asiaa
marras- ja joulukuun kokouksissaan. Itse vision työstäminen siirtyy alkutalveen
2009 ja se on tarkoitus tehdä ainakin pääosin
MAL-neuvottelukunnan jäsenten yhteistyönä.
Kokouksessa kuullaan selostus visiotyöhankkeen tilanteesta.
KAJ Kaupunginhallitus päättänee merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Penttilä Hannu, apulaiskaupunginjohtaja, puhelin 310 36010
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024