Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
4 |
Kaupunginvaltuuston 4.6.2008 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1 |
SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI
2 |
Lausunto Maahanmuuttohallinnon ja maahanmuuttoviraston toiminnan kehittäminen -raportissa esitetyistä ehdotuksista |
6 |
KAUPUNGINVALTUUSTON 4.6.2008 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 4.6.2008 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Kaupunginhallitus päättänee
– kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta
julistamaan toimitusjohtajan viran julkisesti haettavaksi 14
päivän hakuajoin ja virkaan kuuluvin palkkaeduin,
– muuttaa talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelu -yksikön hallintopäällikön toimen (vakanssi nro 962200) hallintopäällikön viraksi 1.1.2009 alkaen ja siirtää virkaan samasta ajankohdasta lukien hallintopäällikön toimen nykyisen haltijan Leena Rautakorven,
– muuttaa henkilötieto- ja julkisuuslainsäädäntöön liittyvistä yleisohjeista ja päätösvallan siirtämisestä tekemäänsä päätöstä 15.5.2006 (685 §) siten, että päätöksen 6 kohdassa tarkoitetun henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän osalta henkilöstökeskuksen henkilöstöjohtaja päättää
– rekisteriselosteen laatimisesta
– rekisterin käytöstä, tietosisällön ja käyttötarkoituksen määrittelystä, käyttöoikeuksien myöntämisestä, rekisteröidyn informoinnin ja tarkastusoikeuden toteuttamisesta, tietojen korjaamisesta sekä tietojen luovuttamisesta
– rekisterin järjestelmäteknisestä ylläpidosta
– rekisterin suojaamisesta ja tietoturvan järjestämisestä, arkistoinnista ja hävittämisestä
– rekisterin vastuuhenkilön nimeämisestä ja hänen tehtävistään sekä
– kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta ryhtymään tarpeellisiin toimenpiteisiin liikelaitoksen perustamiseksi.
Pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
11 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
5 Kaupunginhallitus päättänee
1 hyväksyä kaupungin sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin välillä tehtävän osakassopimuksen ja liikkeenluovutussopimuksen Helsingin Tekstiilipalvelun toimintojen siirtämisestä Uudenmaan Sairaalapesula Oy:n toiminnaksi mietinnön liitteiden 7 ja 10 mukaisesti,
2
kehottaa
hallintokeskuksen oikeuspalveluita yhteistyössä talous- ja suunnittelukeskuksen
kanssa hoitamaan yhdistymisen edellyttämät toimenpiteet sekä talous- ja suunnittelukeskusta
maksamaan talousarvion kohdalta 8 22 19, Arvopaperit, Khn
käytettäväksi, osakepääoman merkinnän osakassopimuksen mukaisesti ja oikeuttaa
oikeuspalvelut allekirjoittamaan kaupungin puolesta osakassopimuksen ja
liikkeenluovutussopimuksen ja tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä muutoksia
3 kehottaa hallintokeskusta, talous- ja suunnittelukeskusta ja Helsingin Tekstiilipalvelua jatkamaan Helsingin Tekstiilipalvelun ja Uudenmaan Sairaalapesula Oy:n toimintojen yhdistymisen edellyttämää valmistelutyötä.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Ryj-rooteli, oikeuspalvelut sekä tietopalvelu/Seija Kauppinen), Helsingin Tekstiilipalvelulle, liikepalvelulautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (HUS).
12 Aloite rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
13, 14 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
6 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Heikki Seilalle ja diplomi-insinööri, ostopäällikkö Pekka Hyväriselle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
15, 16 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
7 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, liikuntalautakunnalle, opetuslautakunnalle, joukkoliikennelautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, asuntolautakunnalle, asuntotuotantotoimikunnalle, nuorisolautakunnalle, pelastuslautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
8 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja kiinteistövirastolle.
9 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
17-21 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunginjohtajan
toimiala
10 Aloite 18
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen
uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 21
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 35
Kaupunginhallitus päättänee lähettää Jätkäsaaren Lyhty ry:lle jäljennöksen sosiaalilautakunnan lausunnosta todeten samalla, ettei yhdistyksen esitys tässä vaiheessa anna aihetta toimenpiteisiin.
Aloite 47
Sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 60
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 69
Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kiinteistölautakuntaa tekemään kaupunginvaltuustolle selvityksen tämän vuoden loppuun mennessä miten yhdenvertaisesti tontinvuokrat ovat kehittyneet vuoden 1980 jälkeen ja arvioimaan asuntotonttien vuokrausmenettelyn mahdolliset kehittämistarpeet. Selvityksessä tulee olla vertailua muiden kaupunkien vastaaviin järjestelmiin ja kansainvälistä vertailua.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Aloite 71
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LAUSUNTO MAAHANMUUTTOHALLINNON JA MAAHANMUUTTOVIRASTON TOIMINNAN KEHITTÄMINEN -RAPORTISSA ESITETYISTÄ EHDOTUKSISTA
Khs 2008-1270
Sisäasiainministeriö on (16.5.2008) pyytänyt Helsingin
kaupungilta lausuntoa 13.6.2008 mennessä selvitysmies Ole Norrbackin raportista
”Maahanmuuttohallinnon
ja Maahanmuuttoviraston kehittäminen” esitetyistä ehdotuksista. Lausunto
pyydetään toimittamaan viimeistään 13.6.2008.
Selvitysmiehen raporttiin sisältyvien ehdotusten mukaan maahanmuuttohallinnon
ja Maahanmuuttoviraston uudistamisessa on keskeistä: 1) kehittää maahanmuuttohallintoa
toteuttaen rakenteellisia muutoksia; 2) uudistaa Maahanmuuttoviraston ja
maahanmuuttohallinnon toimintakulttuuria asiakaslähtöisesti palvelua
parantamalla ja käsittelyprosesseja nopeuttamalla; sekä 3) painottaa työvoiman
maahanmuuton lisäämistä ja kotouttamisen tehostamista.
Selvitysmiehen raportti painottaa työvoiman maahanmuuton lisäämistä,
kotouttamisen tehostamista ja maahanmuuttoviraston palvelun kehittämistä asiakaslähtöisempään
suuntaan. Raportissa todetaan, että maahanmuutosta on tullut osa työ- ja
elinkeinopolitiikkaa.
./. Selvitysmiehen raportti liitteenä 1.
Sj toteaa, että päätösehdotuksessa oleva lausunto
perustuu pitkälti henkilöstökeskuksen (3.6.2008) lausuntoon. Henkilöstökeskus
on tehnyt lausuntoa valmistellessaan tiivistä yhteistyötä Espoon ja Vantaan
kaupunkien edustajien kanssa. Lausuntoon on myös pyydetty kommentit
sosiaalivirastolta, lähinnä vastaanottokeskusten toimintaa koskevien ehdotusten
osalta.
Sj esittää
annettavaksi päätösehdotuksen mukaista lausuntoa, jonka lisäksi sisäasiainministeriölle
on tarkoitus toimittaa henkilöstökeskuksen lausunto asiasta.
./. Henkilöstökeskuksen lausunto 3.6.2008 liitteenä 2.
SJ Kaupunginhallitus päättänee antaa sisäasiainministeriölle seuraavan lausunnon selvitysmies Ole Norrbackin raportista ”Maahanmuuttohallinnon ja Maahanmuuttoviraston kehittäminen”:
Kaupunginhallitus toteaa, että maahanmuutto- ja kotouttamisasiat keskitettiin sisäasiainministeriöön vuoden 2008 alusta. Sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston kotouttamisyksikön tehtävä on luonteeltaan koordinoiva. Kotouttamispolitiikan toimeenpanon onnistumisen kannalta onkin ensiarvoisen tärkeää huolehtia kotouttamisen koordinoimisesta laaja-alaisesti eri ministeriöiden välillä.
Selvitysmiehen raportissa ehdotettu koordinoinnin siirtäminen ministeriötasolta
keskusvirastotasolle ei palvele tätä tarkoitusta. Kotouttavien palveluiden keskittäminen
yhteen virastoon saattaa päinvastoin heikentää ministeriöiden ja muiden tahojen
vastuunottoa maahanmuuttoon, maahanmuuttajiin ja etnisiin suhteisiin liittyvissä
asioissa.
Kaupunginhallitus ei pidä perusteltuna myöskään sitä, että kotoutumis-
ja muut maahanmuutto- ja maahanmuuttajapalvelut sekä hyviä etnisiä suhteita tukevat
palvelut keskitettäisiin yhteen keskusvirastoon. Em. palveluista huolehtiminen
kuuluu yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kaikille hallinnonaloille. Myös
Euroopan unionin tasolla korostetaan kotouttamis- ja maahanmuuttajapalveluiden
valtavirtaistamista.
Kaupunginhallitus huomauttaa Ruotsin mallin osalta, että siellä kotouttaminen oli vuoteen 2007 asti keskitetty Integrationsverketiin. Malli ei kuitenkaan osoittautunut toimivaksi ja Integrationsverket on lakkautettu. Nykyisin ruotsalaisen maahanmuuttajapolitiikan lähtökohtana on se, että integraatiopolitiikka on osa peruspalvelujärjestelmää.
Työvoimapalveluiden rooli kotoutumisen tukena
Työllisyys ja vakaa työmarkkina-asema ovat aikuisten maahanmuuttajien hyvinvoinnin
ja kotoutumisen kannalta keskeisiä. Maahanmuuttajien työmarkkina-asema on selkeästi
heikompi kuin muulla väestöllä. Kaupunginhallitus yhtyykin raportissa
esitettyihin näkemyksiin kielikoulutuksen ja ammattitaitoa vastaavalle alalle
ohjaamisen tärkeydestä.
Kotouttamistoimenpiteiden keskittäminen keskusvirastoon merkitsisi, että
maahanmuuttajien työmarkkinoille ohjaaminen eriytettäisiin työhallinnosta ja
paikallisista työvoimatoimistoista irralliseksi toiminnoksi. Ehdotus on
ristiriidassa sen kanssa, että raportissa maahanmuuttoa tarkastellaan osana
työ- ja elinkeinopolitiikkaa. Työvoimatoimistoille jäisi ehdotuksessa lähinnä
oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden avustaminen koulutukseen ja työllistymiseen.
Kaupunginhallitus pitää tärkeänä sitä, että valtio kantaa vastuunsa maahanmuuttajien
työvoimapalveluiden järjestämisestä maahanmuuton syistä riippumatta.
Erityisen tärkeänä kaupunginhallitus pitää sitä, että työvoimatoimistoilla
on riittävät henkilöresurssit ohjata työttömiä maahanmuuttajia työvoimapoliittisiin
toimenpiteisiin ja työmarkkinoille. Käytännön kokemukset osoittavat, että maahanmuuttajien
ohjaaminen työmarkkinoille ja työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin vaatii
intensiivisiä ja kunkin maahanmuuttajan yksilöllisistä tarpeista lähteviä
palveluita. Henkilöstövoimavarojen riittävyys on tullut esiin myös metropolipolitiikan
maahanmuuttoon liittyvän kärkihankkeen aiesopimuksen sisällöstä neuvoteltaessa.
Työntekijän oleskelulupa
Kaupunginhallitus pitää hyvänä tavoitteena sitä, että työntekijöiden
oleskeluluvat käsitellään viikossa. Saatavuusharkinnasta tulee kuitenkin luopua
vain asteittain ja alakohtaisesti niin, että työmarkkinoiden toiminta ja
työehtojen noudattaminen eivät vaikeudu uudistuksen johdosta.
Kotouttamispalveluiden kohderyhmä ja rahoitus
Raportissa ehdotetaan kotouttamistoimien ulottamista kaikkiin maahanmuuttajiin,
maahantulon perusteesta riippumatta ja todetaan, että kuntien tehtäviä kotouttamisessa voidaan täsmentää ja
lisätä vain lainsäädännöllä. Lisätehtävien vaatimien resurssien osalta raportissa
viitataan kuntien palvelurakenneuudistukseen, kuntaliitoksin ja kuntien väliseen
yhteistyöhön, joilla tehostetaan peruspalvelutuotantoa ja vastataan lähivuosien
kotouttamistarpeisiin. Valtion tuki kuntien kotouttamispalvelujen ja kotoutumiskoulutuksen
järjestämiseen kanavoitaisiin valtionosuusrahoituksen kautta. Laskennan
perusteena olisi kuntaan muuttavien ulkomaan kansalaisten määrä.
Kaupunginhallitus pitää kotouttamistoimien kohderyhmän laajentamista
kannatettavana. Samalla on kuitenkin turvattava kuntien tuottamien palveluiden
rahoitus. Raportissa ehdotettu rahoitusjärjestelmän ehdotettu muutos ei ota huomioon
niitä kuntia, joissa maahanmuuttajien osuus on jo nykyisellään suuri. Myös
kysymys maansisäisen muuttoliikkeen huomioon ottamisesta jää hiukan avoimeksi.
Valtionosuuksissa tuleekin nykyistä selkeämmin huomioida maahanmuuttajien määrä
ja kotouttamispalveluista kunnille aiheutuvat todelliset kustannukset.
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto
Selvitysmiehen raportissa esitetään, että maahanmuuttovirastolle
tulisi antaa toimivalta ja vastuu vastaanottokeskusten käytännön ohjauksesta. Muutoksen
perusteeksi esitetään, että mikäli päätöksenteosta ja vastaanotosta vastaisi sama
viranomainen, voitaisiin päätöksentekoon kuluva aika ennakoida nykyistä paremmin.
Kaupunginhallitus toteaa, että vastaanottokeskuksia
ohjataan tällä hetkellä sekä valtion eri viranomaisten että
ylläpitäjäorganisaatioiden lähtökohdista käsin. Valtio on tehnyt
vastaanottotoiminnan järjestämisestä sopimuksia eri tahojen kanssa. Turvapaikan
vastaanottojärjestelmän ohjausta tulisi selkiyttää. Nykyisessä järjestelmässä
esiin tulleet ongelmat johtamisessa, vastuunjaon epäselvyyksissä sekä
ylläpitäjän roolissa on ratkaistava kohtuullisella aikataululla.
Raportissa ei
huomioida yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikkaprosessin
erityispiirteitä. Nopeutettu turvapaikkamenettely ei sovellu yksin maahan tulleiden
alaikäisten turvapaikanhakijoiden turvapaikkaprosessiin. Nopeutettua menettelyä
ei voida käyttää alaikäisten turvapaikkaprosessissa silloinkaan, kun päätös
olisi ilmeisesti myönteinen. Muissa tilanteissa nopeutettu menettely ilmeisen
myönteisten päätösten kohdalla olisi tervetullut uudistus.
Turvapaikanhakijoiden säilöönotto
Toiminnan avoimuuteen ja
ihmisoikeusnäkökohtiin tulee kiinnittää erityistä huomiota perustuslain
takaamaa liikkumisvapautta rajoitettaessa. Turvallisuusviranomaisten osuuden
lisäämistä säilöönottotoiminnan järjestämisessä tuleekin tarkastella
kriittisesti. Säilöönottoyksiköstä ei saa tulla vankilanomaista yksikköä.
Metsälän säilöönottoyksikkö on toiminut
Helsingin kaupungin sosiaaliviraston organisaatiossa. Läheinen yhteys
sosiaalivirastoon on tuonut toimintaan ja asiakkaiden palveluiden
järjestämiseen sosiaalialan asiantuntijuutta ja näkemystä. Yhteyden katkeaminen
voi korostaa toiminnan painottumista asiakkaiden oikeudelliseen prosessiin
asiakkaiden hyvinvoinnin ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitämisen sijasta.
Mikäli säilöönotto siirretään valtiolle,
tulee samassa yhteydessä siirtää valtiolle myös yksikön yhteydessä toimiva
avoin vastaanottotoiminta. Kahden erillisen tahon johtama yksikkö ei ole
toimiva ratkaisu.
Turvapaikan hakijoiden ja pakolaisten sijoittaminen kuntiin
Raportissa nostetaan työ- ja koulutuspaikan
hankkiminen ensisijaiseksi silloin, kun oleskeluluvan saanutta
turvapaikanhakijaa ollaan sijoittamassa kuntaan. Kaupunginhallitus pitää
tällaista korostusta oikeansuuntaisena. Työikäisten ja -kykyisten maahanmuuttajien,
myös oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden, kohdalla tavoitteena tulee
olla suomalaisessa yhteiskunnassa ja työmarkkinoilla pärjääminen.
Raportissa kannustetaan oleskeluluvan
saaneita turvapaikanhakijoita omatoimiseen työpaikan ja asunnon hankintaan
sijoituskunnassaan. Omatoimisuus asumisen järjestämisessä on sinänsä
kannatettavaa. Samalla tulisi kuitenkin turvata se, että henkilöllä on asunto
kuntaan siirtyessään. Asunnottomuudesta johtuvat ilmiöt ovat kärjistymässä,
mikä heijastuu myös oleskeluluvan saaneiden ja pääkaupunkiseudun kaupunkeihin
muuttaneiden turvapaikanhakijoiden tilanteessa: esim. kuluvana vuonna Helsingin
kaupungin sosiaaliviraston maahanmuuttoyksikössä kirjoilla olevista ja yksityismajoituksesta
kuntaan siirtyneistä noin 70 prosenttia on asunnottomia. Perheenyhdistämistä
vuonna 2007 hakeneista Helsingissä kirjoilla olevista pakolaisista yli puolella
ei ole vakituista asuntoa.
Alaikäisinä maahan
tulleiden, mutta 18 vuotta täyttäneiden turvapaikanhakijoiden jälkihuollon
kustannusten tulisi vertautua lastensuojelun asiakkaiden jälkihuollon kustannuksiin,
joita korvataan kunnille aina 21 ikävuoteen asti.
Kotouttamistoimien vaikuttavuus ja seuranta
Raportissa ehdotetaan kotouttamistoimien yhteiskunnallisten
seuranta- ja vaikuttavuusmittareiden sekä -tavoitteiden yhdenmukaistamista. Tavoitteet
ovat kannatettavia, mutta seurannan kehittämisessä tulisi korostaa kunkin
ministeriön vastuuta omasta toimintakentästään. Esimerkiksi maahanmuuttajien työmarkkina-aseman
kehitystä tulee jatkossakin seurata ensisijaisesti työ- ja elinkeinoministeriöstä
käsin valtavirtaistamisperiaatteen mukaisesti.
Lopuksi Kaupunginhallitus pitää pyrkimyksiä kehittää maahanmuuttohallintoa toimivammaksi kannatettavina. Hallinnon keskittäminen yhteen keskusvirastoon ei pääkaupunkiseudun kaupunkien ja kansainvälisten kokemusten näkökulmasta kuitenkaan edistä hallinnon toimivuutta.
Kaupunginhallituksen mielestä valtion maahanmuuttohallinnon toimeenpanotehtävien
vastuun jakoa koskevat päätökset tulisi tehdä siinä vaiheessa, kun
aluehallinnon järjestämistä koskevat esitykset, sekä kuntiin kohdistuvien uusien
lakisääteisten velvoitteiden sisältö ja rahoituspohja ovat selvillä.
Kirje sisäasiainministeriölle jäljennöksin henkilöstökeskuksen lausunnosta sekä pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle ja sosiaalivirastolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Selvitysmiehen raportti |
|
Liite 2 |