HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS

 

ESITYSLISTA

 

1 - 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

7.1.2008 klo 16

Kokouspaikka

Kaupungintalo, Khn istuntosali

 

 

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

KAUPUNGINJOHTAJA

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

 

3

Kaupungin hallintoelinten kokousajat ja pöytäkirjat sekä päätösten saattaminen kaupunginhallituksen tietoon vuonna 2008

3

 

4

Vuoden 2008 talousarvion kohdalle 1 39 05, Yhteisöjen tukeminen, Khn käytettäväksi, merkityn avustusmäärärahan jakaminen

5

 

5

Helsingin kaupungin edustajan nimeäminen Finland Convention Bureau ry:n hallitukseen

9

 

6

Kaupunginhallituksen virkamatka Ranskaan

10

 

7

Helsingin Energian liittyminen Projektiyhdistys Ry:n jäseneksi

12

 

8

Vuoden 2007 talousarvioon sisältyvän henkilöstömenovarauksen käyttäminen

14

 

9

Eron myöntäminen Matti Tainalle Uudenmaan maakuntavaltuuston jäsenyydestä ja uuden jäsenen valinta

16

 

RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI

 

1

Lausunto ympäristöministeriölle ympäristövaikutusten arviointiohjelman väliraportista "Venäjä-Saksa merenalainen maakaasuputki Suomen talousvyöhykkeellä"

17

 

SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI

 

1

Uusien virkojen perustaminen sosiaalivirastoon

22

 

2

Terveyskeskuksen eräät virkajärjestelyt

25

 

SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI

 

1

Maanvuokrasopimuksen tekeminen Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n kanssa (talli 1)

29

 

2

Maanvuokrasopimuksen tekeminen Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n kanssa (talli 2)

33

 

KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI

 

1

Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen NCC Rakennus Oy:n ja Suomen Osatontti Oy:n välisessä kiinteistökaupassa

37

 

2

Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon ylimääräinen yhtiökokous

40

 

 


1

KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA

 

 

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Wallden-Pauligin (varalla Rautava) ja Peltokorven (varalla Malinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

 

 

 

 

 


2

TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO

 

 

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

 

 

 

 

 

 


3

KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN KOKOUSAJAT JA PÖYTÄKIRJAT SEKÄ PÄÄTÖSTEN SAATTAMINEN KAUPUNGINHALLITUKSEN TIETOON VUONNA 2008

 

Khs 2007-2428

 

 

 

KJ                                                            Kaupunginhallitus päättänee antaa lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille seuraavat ohjeet:

 

Esityslistat

 

Kaupunginhallituksen alaisten toimielinten on hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään kaksi päivää ennen kokousta, toimitettava esityslistansa kaupunginhallituksen puheenjohtajalle, kaupunginhallituksen toimielimeen valitsemalle edustajalle, kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.

 

Päätösten ilmoittaminen

 

Pikayhteenveto kokouksen päätöksistä on mahdollisimman pian kokouksen jälkeen tallennettava kaupungin sisäiseen tietoverkkoon tai toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.

 

Kolmen päivän kuluessa kokouksesta on kopio pöytäkirjasta toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.

 

Kaupunginjohtajalle tulevat esityslistat, pöytäkirjat ja mahdolliset pikayhteenvedot on toimitettava hallintokeskuksen kirjaamoon.

 

Ottokelpoisen päätöksen ilmoittaminen

 

Kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä ilmoitettava kaupunginhallitukselle ja tarkastusvirastolle päätöksistään.

 

Kaupunginhallitus ei käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien jaostojen päättämiä asioita.

 

 

 

Pöytäkirjojen ja päätösluetteloiden laatiminen

 

Pöytäkirjan ja päätösluettelon laatimisesta on annettu ohjeet asiakirjaoppaassa (Kj 25.10.2000).

 

Päätösten pitäminen nähtävänä

 

Toimielinten on tehtävä päätös siitä milloin ja missä pöytäkirja on yleisesti nähtävänä siltä osin kuin pöytäkirjan pitäminen kuntalain 63 §:n mukaan on tarpeen. Viranhaltijan pitämän päätösluettelon nähtävänä pitämiseen on sovellettava vastaavaa menettelyä.

 

Pöytäkirjojen ja päätösluetteloiden nähtävänä pitämistä koskevista päätöksistä samoin kuin toimielinten kokousajoista on ilmoitettava hankintakeskukselle viimeistään 4.2.2008 mennessä yhteiskuulutusten julkaisemista varten.

 

Lauta- ja johtokuntien kokousaikojen muutokset tulee ilmoittaa hankintakeskukseen.

 

Muut kokoukset ja tilaisuudet

 

Muita kokouksia ja tilaisuuksia ei pidä järjestää samanaikaisesti kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen ryhmäkokousten sekä kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston kokousten kanssa.

 

Pöytäkirjanote kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä hankintakeskukselle kuulutusten julkaisemista varten.

 

Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 36018

 

 

 

 

 


4

VUODEN 2008 TALOUSARVION KOHDALLE 1 39 05, YHTEISÖJEN TUKEMINEN, KHN KÄYTETTÄVÄKSI, MERKITYN AVUSTUSMÄÄRÄRAHAN JAKAMINEN

 

Khs 2007-1186, 2007-1099, 2007-1155, 2007-1134, 2007-1137, 2007-1045, 2007-1133, 2007-1140, 2007-1082, 2007-1065, 2007-1107, 2007-1132, 2007-1087, 2007-1154, 2007-1144, 2007-1142, 2007-1109, 2007-855, 2007-290

 

Kj toteaa, että Khs päätti 10.12.2007 hyväksyä ohjeet vuoden 2008 talousarvioon merkittyjen avustusmäärärahojen jakamisesta, maksattamisesta sekä vuoden 2009 avustusten hakumenettelystä.

 

Vuoden 2008 talousarvioon sisältyvässä liitteessä 1 on sidottu avustukset osalle yhteisöjä. Muista avustuksista päättää Khs, asianomainen lauta- tai johtokunta.

 

Kvston 14.11.2007 vahvistaman vuoden 2008 talousarvion kohdalle 1 39 05 on merkitty 4 993 000 euron suuruinen avustusmääräraha Khn käytettäväksi. Määrärahasta kaupunginvaltuusto on sitonut 131 000 euroa Finland Convention Bureau ry:lle, 1 260 000 euroa Finlandia-talo Oy:lle, 30 000 euroa Helsingin Kansainvälinen Balettikilpailu -yhdistys ry:lle, 607 000 euroa Oy Gardenia-Helsinki Ab:lle, 1 575 000 euroa Greater Helsinki Promotion Ltd Oy:lle ja 109 000 euroa Y-Säätiölle. Näin ollen on päätettävä 1 281 000 euron suuruisen avustusmäärärahan käytöstä.

 

./.                   Esityslistan tämän asian liitteessä on esitetty avustusanomuksen jättäneiden yhdistysten sekä muiden ao. kohtaan kuuluvien avustusmäärärahojen jako vuodelta 2007, vuodelle 2008 haettu avustussumma sekä ehdotus vuoden 2008 avustukseksi.

 

Maksatusohjeiden mukaan avustuksia myönnetään järjestöille, jotka olivat hakeneet vuodelle 2008 avustusta 30.4.2007 mennessä.

 

Kaupungin henkilöstöjärjestöjen vuokra-avustukset sekä muut vuokra-avustukset ovat kiinteistöviraston ilmoittamien vuokrien suuruiset. Muihin avustuksiin on pääsääntöisesti tehty n. 1,5 %:n korotus verrattuna vuoden 2007 avustukseen.

 

Koska nykyisen käytännön mukaan avustuksia yleisten saunojen toiminnan turvaamiseen, kunnallisen tiedotustoiminnan edistämiseen, opaskoulutuksen järjestämiseen, kansalaisvaikuttaminen tietoverkoissa -hankkeiden tukemiseen ja veteraanijärjestöjen tilavuokriin varatuista avustusmäärärahoista haetaan vasta vuoden 2008 aikana, olisi tarkoituksenmukaista, että nämä määrärahat osoitettaisiin kaupunginjohtajan käytettäväksi. Vuosittain näistä määrärahoista avustukset on myönnetty samoille järjestöille.

 

Yleisten saunojen toiminnan avustaminen perustuu Khn asettaman komitean mietinnön pohjalta tehtyyn päätökseen (Khs 15.10.1990, 2111 §). Tällä hetkellä toiminnassa on kolme yleistä saunaa, joiden toimintaa on vuosittain tuettu.

 

Avustus Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiölle tontinvuokriin tulisi osoittaa Kj:n käytettäväksi, koska avustuksen suuruus perustuu lainojen vuoden 2008 korkoihin ja koska avustus tulisi maksaa vasta sen jälkeen, kun valtio osaltaan on tehnyt päätöksen tontinvuokrista luopumisesta.

 

Pika-ajuritoimintaan varattu vuoden 2008 avustus olisi perusteltua jättää Kj:n käyttöön, koska matkailu- ja kongressitoimisto ei ole vielä määritellyt pika-ajuritoiminnan avustuksen ehdoksi asetettavia päivystys-aikoja.

 

Alvar Aalto Säätiön avustushakemus saapui hakuajan päätyttyä. Sää-tiölle on vuodesta 1997 lähtien myönnetty avustusta Alvar Aallon kotitalon ylläpitoon. Säätiön avustaminen pohjautuu valtion ja Helsingin kaupungin tekemään sopimukseen kotitalon ylläpidosta, joten myöhästymisestä huolimatta olisi perusteltua myöntää säätiölle 5 000 euron avustus.

 

Yhdistysten edellisten avustusten käyttöä on valvottu tilinpäätöstietojen perusteella avustusten yleisohjeiden mukaisesti. Avustukset on käytetty haettuun tarkoitukseen.

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee jakaa avustuksia vuoden 2008 talousarvion kohdalta 1 39 05 yhteensä 1 281 000 euroa seuraavasti:

 

 

Avustus 2008

 

euroa

 

 

Alvar Aalto Säätiö

5 046

Kotitalon ylläpitoon

 

Eurooppalainen Pääkaupunkiseutu ry

16 300

Helsingin Kaupunginosayhdistysten Liitto ry HELKA

43 200

Helsingin kaupungin akavalaisten lomatuki ry

34 960

Vuotuisavustus

6 160

Vuokra-avustus

28 800

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry

95 700

Helsingin yhteisjärjestö JHL ry

43 940

Vuotuisavustus

9 240

Vuokra-avustus

34 700

Helsinki-Seura-Helsingfors-Samfundet ry

16 400

Hyötykasviyhdistys ry

38 570

Annalan puutarhakeskuksen vuokriin

 

Jyty Helsinki ry

92 880

Vuotuisavustus

9 580

Vuokra-avustus

83 300

Kansainvälisen kaupunkiyhteistyön tukeminen

8 760

Helsingin Pohjola-Norden i Helsingfors r.f.

6 630

Suomi-Venäjä-Seuran Etelä-Suomen piirijärjestö ry

2 130

Krematoriosäätiö-Krematoriestiftelsen r.s.

6 700

KTN:n Helsingin paikallisyhdistys ry

13 800

Vuotuisavustus

7 000

Vuokra-avustus

6 800

Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto ry

3 960

Sibelius-Akatemia (Kirkkomusiikin osasto)

6 300

Kahden urkukonsertin järjestämiseen Finlandia-talossa

 

Suomen Rauhanliitto - YK-yhdistys ry

8 145

Vuokra-avustus

 

Suomen Retkeilymajajärjestö-SRM ry

58 866

Super Helsingin kaupungin paikallisjärjestö ry ja Tehyn Helsingin kaupungin paikallisosasto ry

58 020

Vuotuisavustus

4 320

Vuokra-avustus

47 700

Kerta-avustus sähköjärjestelmän uusimisesta aiheutuviin kustannuksiin

6 000

Svenska Finlands folkting

2 760

Avustuksia yleisten saunojen toiminnan turvaamiseen, kaupunginjohtajan käytettäväksi

17 500

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö, kaupunginjohtajan käytettäväksi

595 000

Kansalaisvaikuttaminen tietoverkoissa, kaupunginjohtajan käytettäväksi

80 000

Kunnallisen tiedotustoiminnan edistäminen, kaupunginjohtajan käytettäväksi

2 550

Opaskoulutuksen järjestäminen, kaupunginjohtajan käytettäväksi

6 470

Pika-ajuritoimintaan, kaupunginjohtajan käytettäväksi

6 862

Veteraanijärjestöjen vuokriin, kaupunginjohtajan käytettäväksi

17 500

Kj:n käyttöön

811

Yhteensä

1 281 000

 

 

 

Lisäksi kaupunginhallitus päättänee kehottaa talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastoa lähettämään kirjeen vuoden 2008 avustuksen myöntämisestä ja vuodelle 2009 mahdollisesti haettavan avustuksen hakumenettelystä päätöksessä mainituille sekä niille järjestöille, jotka on mainittu vuoden 2008 talousarvion liitteessä 1 em. talousarviotilin kohdalla.

 

Pöytäkirjanote hallintokeskukselle, talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle ja taloushallintopalvelulle (Liisa Sorvoja) sekä tarkastusvirastolle.

 

Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 310 36281

 

 

LIITE

Yhdistelmä vuoden 2008 talousarvion kohdalle 1 39 05, Yhteisöjen tu-keminen, Khn käytettäväksi, kuuluvista avustusmäärärahoista

 

 

 

 


5

HELSINGIN KAUPUNGIN EDUSTAJAN NIMEÄMINEN FINLAND CONVENTION BUREAU RY:N HALLITUKSEEN

 

Khs 2007-2793

 

Finland Convention Bureau ry:n sääntömääräinen syyskokous on 22.11.2007 valinnut yhdistyksen hallituksen ja varannut yhdistyksen ja Helsingin kaupungin välisen sopimukseen perustuen Helsingin kaupungille mahdollisuuden nimetä edustajansa hallitukseen jälkikäteen.

 

Helsingin kaupungin edustajana yhdistyksen hallituksessa oli vuonna 2007 yhteyspäällikkö Tuulikki Becker.

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee nimetä yhteyspäällikkö Tuulikki Beckerin Helsingin kaupungin edustajaksi Finland Convention ry:n hallitukseen vuodeksi 2008.

 

Pöytäkirjanote FCB:lle, Tuulikki Beckerille, hallintokeskuksen oikeus-palveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen elinkeinopalvelulle.

 

Lisätiedot:
Holstila Eero, elinkeinojohtaja, puhelin 310 36141

 

 

 

 

 


6

KAUPUNGINHALLITUKSEN VIRKAMATKA RANSKAAN

 

Khs 2007-2794

 

Kj ilmoittaa, että päätösehdotuksessa esitetään Khn virkamatkan tekemistä Ranskaan, Lyoniin 24-27. kesäkuuta 2008, tiistai - perjantai. Lyon, kaupunkina suunnilleen Helsingin kokoinen, on Ranskan toiseksi merkittävin talouden, kulttuurin, koulutuksen sekä tieteen ja tutkimuksen keskus. Matkan tarkoituksena on tutustua Lyonin kaupunki- ja liikennesuunnitteluun, talouden kehittämiseen ja kansainväliseen markkinointiin, kaupunkiseudun yhteistyöhön, kulttuuriin, koulutukseen ja tutkimukseen.

 

Tarkoitus on, että matkalle osallistuvat kaupunginhallituksen jäsenet, kaupunginvaltuuston puheenjohtajisto ja ne kaupunginhallituksessa edustettuina olevien ryhmien puheenjohtajat, jotka eivät ole kaupunginhallituksen jäseniä. Tämän lisäksi matkalle osallistuvat kaupunginjohtajisto sekä edustajia hallintokeskuksesta, talous- ja suunnittelukeskuksesta ja matkan teemoihin liittyvistä hallintokunnista.

 

Matka- ja majoituskustannukset ovat noin1251 euroa osanottajaa kohden, lisäksi tulevat kuljetukset ja ateriat paikan päällä. Kustannukset maksetaan kaupunginhallituksen jäsenten, kaupunginvaltuuston puheenjohtajiston ja johtajiston osalta kaupunginhallituksen käyttövaroista. Hallintokeskuksen, talous- ja suunnittelukeskuksen sekä muiden virastojen edustajien matkakustannukset maksetaan asianomaisten virastojen määrärahoista.

 

Kaupunginhallitus päättää luottamushenkilöiden virkamatkoista pohjoismaiden ja Viron ulkopuolelle.

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa kaupunginhallituksen jäsenet, kaupunginvaltuuston puheenjohtajiston sekä ne kaupunginhallituksessa edustettuina olevien ryhmien puheenjohtajat, jotka eivät ole kaupunginhallituksen jäseniä, tekemään virkamatkan Ranskaan, Lyoniin 24 -27.6.2008. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:N mukaiset matkustus-, majoitus- ja päivärahakustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 04 03 01, Khn käyttövarat, virkamatkat, vastuualue 13 ja vieraanvaraisuus talousarvion kohdalta 1 04 03 02, Khn käyttövarat, edustusmenot, vastuualue 13.

 

Pöytäkirjanote virkamatkalle lähtijöille, hallintokeskukselle (Maija-Liisa Linkola, Helena Puusaari), talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelujen ostolaskuihin (PL 45) ja maksuliikenteelle (PL 34).

 

Lisätiedot:
Linkola Maija-Liisa, EU-vastaava, puhelin 310 36199

 

 

 

 

 


7

HELSINGIN ENERGIAN LIITTYMINEN PROJEKTIYHDISTYS RY:N JÄSENEKSI

 

Khs 2007-2715

 

Tekninen lautakunta esittää (18.12.2007) seuraavaa:

 

Projektiyhdistys ry. on vuonna 1978 perustettu valtakunnallinen toimialariippumaton projektiammattilaisten yhdistys, jolla on yli 150 yritysjäsentä ja yli 2 000 henkilöjäsentä. Yhdistyksen toiminta-ajatuksena on edistää projektimuotoista työtapaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän eri toiminnoissa ja tasoilla, parantaa yhteisöjäsenten projektiliiketoiminnan kilpailukykyä ja tuloksellisuutta sekä kehittää henkilöjäsenten projektiosaamista.  Toiminnan muotoja ovat yhteistoimintaverkkojen rakentaminen, alan tunnettuuden ja imagon kohottaminen järjestämällä tapahtumia ja koulutustilaisuuksia sekä harjoittamalla julkaisutoimintaa.

 

Projektiyhdistys kuuluu jäsenenä projektialan kansainväliseen kattojärjestöön IPMA:aan (International Project Management Association) ja yhdistys myös vastaa IPMA:n projektiammattilaisten sertifiointitutkinnoista Suomessa. Yhdistys järjestää vuosittain Projektipäivät sekä kymmenkunta teematilaisuutta. Kesäkuussa 2009 Projektiyhdistys järjestää IPMA:n maailmankongressin Helsingissä.

 

Projektiyhdistyksen jäsenet saavat veloituksetta Projektitoiminta-leh-den, vuosittaisen Project Perspectives -julkaisun, sähköiset jäsentiedotteet sekä verkkopalvelut. Muista julkaisuista ja yhdistyksen tarjoamista palveluista saa jäsenalennusta. Jäsenyys tuo yhden vapaapaikan Projektipäivät - tapahtumaan (arvo 530 €). Yhdistyksen teematilaisuudet ovat jäsenille maksuttomia ja lisäksi jäsenyys tuo mahdollisuuden osallistua yhdistyksen tiedonvaihtofoorumina toimivien SIG-ryhmien (Special Interest Group) ja projektinhallinnan ja kilpailukyvyn kehittämiseen tähtäävien PKV-ryhmien (Projektikäytäntöjen vertailu) toimintaan.

 

Helsingin Energialla on toistuvasti merkittäviä investointihankkeita, joiden toteuttaminen vaatii projektiorganisaatiolta hyvää projektien toimitusprosessin hallintaa. Helsingin Energiassa hankkeiden projektointi on pääosin keskitetty HelenEngineering-liiketoiminnalle, joka myy yhä enemmän omaa erikoisosaamistaan myös kaupallisille markkinoille. Siksi sen tulisi päästä myös vaikuttamaan alan kansallisen yhdistyksen toimintaan sekä saada sitä kautta lisää näkyvyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia.

Projektiyhdistys ry:n yritysjäsenen vuosittainen jäsenmaksu on 1 200 euroa (+ alv 22 %).

 

Kj pitää Helsingin Energian liittymistä Projektiyhdistys ry:n jäseneksi teknisen lautakunnan esityksessä mainituin perustein tarkoituksenmukaisena. Tarkoituksena on että, kaupungin muillakin yksiköillä on mahdollisuus hyödyntää Helsingin Energian jäsenyyden kautta yhdistyksen palveluja ja edunvalvontaa.

 

KJ                                                            Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa Helsingin Energian liittymään            Projektiyhdistys ry:n jäseneksi kehottaen Helsingin Energiaa huolehtimaan jäsenyyteen liittyvistä velvoitteista ja maksamaan 1 200 euron jäsenmaksun (+ alv 22 %) omista käyttövaroistaan.

 

                                            Pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, Helsingin Energialle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle.

 

Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135

 

 

 

 

 


8

VUODEN 2007 TALOUSARVIOON SISÄLTYVÄN HENKILÖSTÖMENOVARAUKSEN KÄYTTÄMINEN

 

Khs 2007-2741

 

Vuoden 2007 talousarvioon kohdalle 1 14 03 Menovaraus, Khn käytettäväksi, sisältyy mm. henkilöstömenovaraus, joka on tarkoitettu käytettäväksi kunta-alan sopimusten mukaisia palkantarkistuksia varten sekä kielitaidon huomioon ottamisesta palkkauksessa aiheutuviin lisäkustannuksiin. Määrärahasta osoitetaan Khn päätöksellä hallintokunnille sopimuksista aiheutuvat lisämäärärahat.

 

Kaupunginhallitus on myöntänyt 26.11.2007, § 1508, tästä määrärahasta hallintokunnille 2 925 000 euroa. Sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen määrärahatarpeita ei tuolloin käsitelty palkkaratkaisun puuttuessa. Kaupunginjohtajan päätöksellä 19.12.2007, § 4298, on myönnetty hallintokunnille lisämäärärahaa kielilisistä aiheutuviin kustannuksiin yhteensä 40 000 euroa.

 

Sosiaalivirasto ja terveyskeskus ovat tehneet talousarvion toteutumisennusteisiin perustuen esitykset lisämäärärahojen myöntämiseksi seuraavasti:

 

Virasto

Palkat

Henkilö-

sivumenot

 

Yhteensä

Sosiaalivirasto

5 256 000

1 918 000

7 174 000

Terveyskeskus

4 053 000

1 483 000

5 536 000

 

Em. esityksiin sisältyy kielilisistä aiheutuvia lisämäärärahatarpeita yhteensä 148 000 euroa, sosiaalivirastolle 75 000 euroa ja terveyskeskukselle 73 000 euroa.

 

Kj pitää esityksiä perusteltuina ja toteaa, että nyt esitetyt määrärahat ovat yhteensä 12 710 000 euroa.

 

KJ                                      Kaupunginhallitus päättänee myöntää vuoden 2007 talousarvion kohdalta 1 14 03 Menovaraus, Khn käytettäväksi, kunta-alan sopimuksista ja kielilisistä aiheutuvat palkkoihin ja henkilösivumenoihin kohdistuvat lisämäärärahat seuraavasti:

 


 

Luku/kohta

 

Euroa

 

5 11 01

Sosiaalivirasto

7 174 000

5 21 01

Terveyskeskus

5 536 000

 

Pöytäkirjanote edellä mainituille virastoille, talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille sekä tarkastusvirastolle.

 

Lisätiedot:
Viljanen Liisa, erityissuunnittelija, puhelin 310 36256

 

 

 

 

 


9

ERON MYÖNTÄMINEN MATTI TAINALLE UUDENMAAN MAAKUNTAVALTUUSTON JÄSENYYDESTÄ JA UUDEN JÄSENEN VALINTA

 

Khs 2005-1012

 

Matti Taina pyytää (5.12.2007) eroa Uudenmaan maakuntavaltuuston jäsenyydestä 1.1.2008 lukien valtuustoryhmän vaihdosta johtuvien järjestelyjen vuoksi.

 

Kj toteaa, että Uudenmaan liiton perussopimuksen 12 §:n mukaan maakuntavaltuuston jäsenten tulee olla jäsenkuntien valtuutettuja. Mikäli maakuntavaltuuston jäsen tai varajäsenen menettää vaalikelpoisuutensa tai hänellä on muusta syystä peruste erota kesken toimikauden, päättää jäsenen edustama kunta eron myöntämisestä ja uuden jäsenen tai varajäsenen valitsemisesta jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Kunnan valitseman jäsenen tai varajäsenen tulee edustaa samaa ryhmää kuin jäsen, jolle ero on myönnetty.

 

Vaalikelpoisuudesta kuntayhtymän toimielimiin säädetään kuntalain
82 §:ssä.

 

Matti Taina on valittu 8.3.2005 pidetyssä edustajainkokouksessa maakuntavaltuuston jäseneksi toimikaudeksi 2005-2008.

 

KJ                                                            Kaupunginhallitus päättänee ilmoittaa Uudenmaan maakuntavaltuustolle seuraavaa:

 

Kaupunginhallitus päättänee myöntää eron 1.1.2008 lukien Matti Tainalle maakuntavaltuuston jäsenyydestä.

 

Samalla kaupunginhallitus päättänee valita jäljellä olevaksi toimikaudeksi vuoteen 2008 saakka maakuntavaltuuston jäseneksi

 

______________________________ (SDP).

 

Kirje Uudenmaan liitolle ja pöytäkirjanote päätöksessä mainituille.

 

Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046

 

 

 

 

 


1

LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMAN VÄLIRAPORTISTA "VENÄJÄ-SAKSA MERENALAINEN MAAKAASUPUTKI SUOMEN TALOUSVYÖHYKKEELLÄ"

 

Khs 2006-2538

 

Asia tulisi käsitellä 7.1.2008

 

Ympäristöministeriö on (16.11.2007) varannut mm. Helsingin kaupungille mahdollisuuden lausunnon antamiseen ympäristövaikutusten arviointiohjelman väliraportista Venäjä-Saksa merenalainen maakaasuputki Suomen talousvyöhykkeellä 21.12.2007 mennessä.

 

Ryj toteaa, että Itämeren merenalaista maakaasuputkea suunnitteleva Nord Stream AG on tarkentanut ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) tutkittavia linjausvaihtoehtoja. Yhtiö on laatinut muutoksista väliraportin, joka on lausunnoilla kaikissa Itämeren rantavaltioissa. Myös Suomen viranomaisilla ja asukkailla on mahdollisuus lausua mielipiteensä väliraportista niiltä osin, kun ympäristövaikutusten voidaan katsoa ulottuvan Suomeen. Noin 1200 kilometriä pitkä maakaasuputki kulkee Suomen talousvyöhykkeellä 369 kilometrin matkan. Putkikäytävän keskisyvyys Suomenlahdella on 70 metriä.

 

Annetut mielipiteet ja lausunnot toimitetaan Nord Streamille sekä Saksalle, Tanskalle, Ruotsille ja Venäjälle otettavaksi huomioon YVA-menettelyssä. Suomen määräaika vastauksen antamiselle on 18.1.2008. Arvioinnin tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseksi, joka tulee myöhemmin julkiseen käsittelyyn ja sen vireilläolosta ilmoitetaan erikseen. Nord Streamin arvio arviointiselostuksen valmistumiselle on huhtikuu 2008.

 

./.                   Väliraportti kaasuputken reitin nykytilasta on tämän asian liitteenä. Se on lisäksi luettavissa internetissä osoitteessa www.ymparisto.fi/kansainvalinenYVA (> Venäjän ja Saksan välinen merenalainen maakaasuputki > Väliraportti). Hankkeeseen voi tutustua myös Nord Stream AG:n internetsivuilla www.nord-stream.com.

 

./.                   Khs on 22.1.2007 § 112 antanut lausunnon Uudenmaan ympäristökeskukselle Venäjä-Saksa merenalainen maakaasuputki Suomen talousvyöhykkeellä ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (liite).

 

Ympäristölautakunta toteaa (11.12.2007) mm. seuraavaa:

 

Yhtiö on muuttanut Tanskassa Bornholmin saaren alueella kaasuputken linjausta kulkemaan saaren pohjois- ja länsipuolitse läheisen kemiallisten aseiden dumppaus- ja riskialueen vuoksi. Ruotsissa Gotlannin eteläpuolitse kulkevaa reittiä on tarkennettu siten, että linjauksessa on otettu huomioon läheinen Natura 2000 –alue, kemiallisten aseiden dumppaus- ja riskialueet, miinariski ja laivareitit.

 

Saksan kautta kulkevan linjauksen suunnittelussa on otettu huomioon Natura 2000 –alueet sekä suunnitteilla olevat ja hyväksytyt merituulipuistot. Saksassa putken rantautumispaikkana on tutkittu myös toista vaihtoehtoa.

 

Ympäristön kannalta Suomen viranomaiset ovat pitäneet tärkeänä, että Nord Stream tutkisi putken linjaamista myös Suursaaren eteläpuolelta, jotta myös tämän vaihtoehdon ympäristövaikutukset olisivat mukana hankkeen YVA:ssa. Ympäristöministeriö on esittänyt Suomen ja Venäjän välistä asiantuntijatapaamista. Venäjän luonnonvarainministeriö on vastannut myönteisesti Suomen esitykseen vaihtoehtotarkasteluista, mutta ei ole vielä vahvistanut kantaansa siihen, että selvityksen käynnistäminen toteutuisi niin, että Suursaari-vaihtoehto sisältyisi YVA -selostukseen.

 

Ympäristölautakunnan lausunto

 

Ympäristölautakunta totesi merenalaisen maakaasuputken ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta 12.12.2006 antamassaan lausunnossa, että suuren hankkeen arviointiohjelma on selkeä mutta yleispiirteinen. Väliraportti osoittaa, että arviointiohjelmaa on tarkennettu ja lausunnoissa esitettyjä lisätutkimuksia tehty aktiivisesti. Myös Suomen Merentutkimuslaitos on osallistunut tutkimuksiin.

 

Nord Stream –putkilinjan rakentamiseen liittyvistä mahdollisista ympäristövaikutuksista on tunnistettu vaikutusparametrit ja ne ympäristöparametrit, joihin vaikutukset kohdistuvat. Ympäristölautakunta korostaa, että arviointiselostuksessa tulee selvittää erikseen rakentamisen, käytön ja laitteiston käytöstä poistamisen ympäristövaikutukset.

 

Väliraportissa kerrotaan, että YVA -menettelyssä painotetaan erityisesti merenpohjan muokkaustöiden (kaivaminen, ruoppaus ja kivien pudottaminen) aiheuttamia mahdollisia merenpohjan häiriöitä sekä kemiallisiin ja perinteisiin ammuksiin liittyviä seikkoja. Ympäristölautakunnan mielestä on tärkeää, että sekä näytteenotossa että mahdollisen rakentamisen aikana noudatetaan HELCOM:n ohjeita. Arviointimenettelyn oleellisia osia ovat myös riskien ja epävarmuuksien tunnistaminen sekä hankkeen rakentamisen ja käytön seurannan huolellinen suunnittelu.

 

Talous- ja suunnittelukeskuksella ei (14.12.2007) ole asiassa lausuttavaa.

 

Tekninen lautakunta toteaa (18.12.2007) mm., että se on antanut lausunnon 19.12.2006 hankkeen YVA –ohjelmasta. Siinä korostettiin Viron ja Suomen välisen sähkökaapeliyhteyden huomioon ottamista putkilinjan rakentamisessa ja käytössä.

 

Nord Stream –putkilinjan reitin optimoinnissa Suomenlahdella on pitäydytty Suomen talousvyöhykkeellä Viron hylättyä yhtiön pyynnön eteläisen ja tasaisemman reitin tutkimuksista. Monien vapaiden välien takia merenpohjaa on muokattava useissa kohdissa pudottamalla kivivalleja. Vaikutusten arvioidaan ulottuvan 1 km säteelle putkesta, mutta ilman vakavia ympäristöhaittoja. Nyt optimoidulla reitillä kiveä tarvitaan alkuperäisen yli 1,2 milj. m3 sijaan 0,1 milj. m3 putkea kohti. Natura-alueiden välttämiseksi Suomen viranomaiset ovat edelleen pyytäneet tutkimaan eteläisempää reittiä.

 

Kaasuputkien asennusvaiheen vaikutuksiksi on kirjattu mm. tukialusten ja helikopterien liikennöinti, öljyvuodon riski, putkien laskun ja kivien pudottamisen vaikutukset merenpohjaan ja eläimistöön sekä hylättyjen ammusten riski ja polttoaineen kulutuksen vaikutukset ilman laatuun ja ilmastoon. Hankkeessa huomioidaan risteävät kaapelit. Jos putkilinjan rakentamistukikohta sijoitetaan Suomeen, aiheutuu paikallisia ja liikenteen vaikutuksia.

 

Helsingin Energia esittää asiasta lausuntonaan seuraavaa:

 

Maakaasun osuus Helsingin Energian polttoaineenkäytöstä on yli puolet. Maakaasu tulee Venäjältä Suomeen Karjalan kannakselle rakennettua putkilinjaa pitkin. Viron ja Suomen välille aikanaan mahdollisesti rakennettava maakaasuputki tulisi risteämään Nord Stream putkilinjan kanssa.

 

Helsingin Energia on osallisena Viron ja Suomen välisessä sähkökaapeliyhteydessä. Tulevaisuudessa mahdollisesti rakennetaan uusia kaapeliyhteyksiä. Venäjän ja Saksan välisen maakaasuputken rakentaminen ja käyttö tulee toteuttaa siten, etteivät kaapelit vahingoitu, eikä niiden käyttöä tai myöhempää rakentamista vaaranneta.

 

Helsingin Energia varaa mahdollisuuden lausua myös tulevan arviointiselostuksen sisällöstä.

 

Pelastuslautakunta totesi 12.12.2006 maakaasuputken ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta antamassaan lausunnossa, ettei sillä ollut asiaan huomautettavaa.

 

Pelastuslaitos toteaa (18.12.2007), että sillä ei ole aiemmasta lausunnosta muuttunutta näkemystä lausuttavaksi.

 

Satamalautakunta toteaa (18.12.2007), että se antoi joulukuussa 2006 lausunnon Venäjän ja Saksan välisen merenalaisen kaasuputken ympäristövaikutusten arviointiraporttista Suomen talousvyöhykkeellä. Väliraportissa ei ole esitetty uusia Helsingin varsinaiseen satamatoimintaan liittyviä vaikutuksia eikä satamalautakunnan lausuntoon joulukuulta 2006 ole uutta lisättävää.

 

Ryj viittaa saatuihin lausuntoihin.

 

RYJ                                    Kaupunginhallitus päättänee lähettää Uudenmaan ympäristökeskukselle Venäjä-Saksa merenalainen maakaasuputki Suomen talousvyöhykkeellä - ympäristövaikutusten arviointiohjelman väliraportista seuraavan lausunnon:

 

Kaupunginhallitus pitää myönteisenä, että Venäjä-Saksa merenalaisen maakaasuputken ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa on tarkennettu ja arviointiohjelmasta annetuissa lausunnoissa esitettyjä lisätutkimuksia on tehty aktiivisesti. Kaupunginhallitus katsoo, että myöhemmin YVA-menettelyn toisessa vaiheessa laadittavassa ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa tulee vielä selvittää erikseen rakentamisen, käytön ja laitteiston käytöstä poistamisen ympäristövaikutukset.

 

Väliraportissa kerrotaan, että YVA -menettelyssä painotetaan erityisesti merenpohjan muokkaustöiden (kaivaminen, ruoppaus ja kivien pudottaminen) aiheuttamia mahdollisia merenpohjan häiriöitä sekä kemiallisiin ja perinteisiin ammuksiin liittyviä seikkoja. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että sekä näytteenotossa että mahdollisen rakentamisen aikana noudatetaan Itämeren merellisen ympäristön suojelukomission HELCOM:n ohjeita. Arviointimenettelyn oleellisia osia ovat myös riskien ja epävarmuuksien tunnistaminen sekä hankkeen rakentamisen ja käytön seurannan huolellinen suunnittelu.

 

Viron ja Suomen välille on valmistunut sähkökaapeli, jota myös Helsingin kaupunki hyödyntää. Tulevaisuudessa saatetaan rakentaa myös uusia kaapeliyhteyksiä. Kaupunginhallitus katsookin, että Venäjän ja Saksan välisen maakaasuputken rakentaminen ja käyttö tulee toteuttaa siten, etteivät kaapelit vahingoitu, eikä niiden käyttöä tai myöhempää rakentamista vaaranneta.

 

Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, satamalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.

 

Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102

 

 

LIITTEET

Liite 1

Väliraportti - Itämeren Nord Stream -maakaasuputkireitin tilanne

 

Liite 2

Khs:n lausunto 22.1.2007

 

 

 

 


1

UUSIEN VIRKOJEN PERUSTAMINEN SOSIAALIVIRASTOON

 

Khs

 

Sosiaalivirasto toteaa (18.12.2007) mm., että tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Kaupunginhallitus päättää muiden kuin kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan sekä viraston tai laitoksen päällikön viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

 

Kaupunginvaltuusto on 14.11.2007 hyväksynyt sosiaaliviraston talousarvion vuodelle 2008. Talousarvioon sisältyy palkkamäärärahat 7 sosiaalityöntekijän, 16 sosiaaliohjaajan, 13 erityissosiaalityöntekijän, 2 johtavan sosiaalityöntekijän ja 1 sosiaaliterapeutin viran perustamista varten 1.1.2008 lukien seuraavasti:

 

-                                       5 sosiaalityöntekijän virkaa lapsiperheiden palvelujen vastuualueelle lasten sijaishuoltoon (perhehoito) 2493,71 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 johtavan sosiaalityöntekijän virka lapsiperheiden palvelujen vastuualueelle lasten sijaishuoltoon (perhehoito) 2637,98 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       11 sosiaaliohjaajan virkaa lapsiperheiden palvelujen vastuualueelle perhekeskustoimintaan (varhainen tuki) 1993,18 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       8 erityissosiaalityöntekijän virkaa       lapsiperheiden palvelujen vastuualueelle perhekeskustoimintaan (lastensuojelu) 2567,98 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 erityissosiaalityöntekijän virka lapsiperheiden palvelujen vastuualueelle lasten sijaishuoltoon (laitoshoito) 2613,61 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 johtavan sosiaalityöntekijän virka aikuisten palvelujen vastuualueelle sosiaaliseen ja taloudelliseen tukeen 2637,98 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 sosiaalityöntekijän virka aikuistenpalvelujen vastuualueelle sosiaaliseen kuntoutukseen (asunnottomien sosiaalipalvelut) 2413,46 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 sosiaalityöntekijän virka aikuisten palvelujen vastuualueelle ruotsinkielisiin sosiaalipalveluihin (lastensuojelu) 2493,71 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       1 sosiaaliterapeutin virka aikuisten palvelujen vastuualueelle sosiaaliseen kuntoutukseen 2413,46 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       4 erityissosiaalityöntekijän virkaa aikuisten palvelujen vastuualueelle sosiaaliseen ja taloudelliseen tukeen 2567,89 euron tehtäväkohtaisella palkalla

-                                       5 sosiaaliohjaajan virkaa aikuisten palvelujen vastuualueelle, joista 4 sosiaaliseen ja taloudelliseen tukeen ja 1 sosiaaliseen kuntoutukseen 1993,18 euron tehtäväkohtaisella palkalla

 

Sosiaalivirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaisi 1.1.2008 lukien edellä mainitut, yhteensä 39 virkaa sosiaalivirastoon.

 

Stj toteaa, että sosiaalivirastosta saadun lisäselvityksen mukaan yksi johtavan sosiaalityöntekijän ja kolme sosiaalityöntekijän virkaa tulisi perustaa taannehtivasti 1.1.2008 lukien. Lastensuojelun perhehoidon laajentaminen talousarvion mukaisesti on edellyttänyt työntekijöiden palkkaamista edellä mainittuihin tehtäviin jo vuoden 2007 lopulla.

 

STJ                                    Kaupunginhallitus päättänee perustaa 1.2.2008 lukien, ellei toisin mainita sosiaalivirastoon sijoitettavaksi seuraavat virat:

 

Virkanimike

Lukumäärä

Tehtäväkohtainen
palkka euroa/kk

 

 

 

Lapsiperheiden vastuualue

 

 

 

 

 

Sosiaalityöntekijä, 1.1.2008 lukien

3

2493,71

Sosiaalityöntekijä

2

2493,71

Johtava sosiaalityöntekijä,
1.1.2008 lukien

1

2637,98

Sosiaaliohjaaja

11

1993,18

Erityissosiaalityöntekijä

8

2567,98

Erityissosiaalityöntekijä

1

2613,61

 

 

 

Aikuisten palvelujen vastuualue

 

 

 

 

 

Johtava sosiaalityöntekijä

1

2637,98

Sosiaalityöntekijä

1

2413,56

Sosiaalityöntekijä

1

2493,71

Sosiaaliterapeutti

1

2413,46

Erityissosiaalityöntekijä

4

2567,89

Sosiaaliohjaaja

5

1993,18

 


 

Pöytäkirjanote sosiaalivirastolle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä henkilöstökeskukselle

 

Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048

 

 

 

 

 


2

TERVEYSKESKUKSEN ERÄÄT VIRKAJÄRJESTELYT

 

Khs 2007-2735

 

Terveyskeskus toteaa (13.12.2007) eräitä virkajärjestelyjä koskevassa esityksessään mm. seuraavaa:

 

Akuuttisairaala

 

Akuuttisairaala -osasto antaa lääkäripalvelut kotihoito-osastolle. Toimintaa varten siellä on yhteensä 21 terveyskeskuslääkärin virkaa ja yksi työsuhteinen terveyskeskuslääkärin vakanssi, joka on vuoden 2005 alussa siirretty sosiaalivirastosta terveyskeskukseen kotihoito-osaston muodostamisen yhteydessä. Lääkärit ovat virkasuhteisia, joten terveyskeskuslääkärin toimi (vakanssinumero 025874) tulee muuttaa terveyskeskuslääkärin viraksi. Vakanssi on avoin eikä muutoksesta aiheudu kustannusvaikutuksia.

 

Hammashuolto-osasto

 

Hammashuolto-osastoon siirrettiin vuonna 2006 akuuttisairaala-osastosta erikoislääkärin virka käytettäväksi Husin koulutusoikeuksien puitteissa suu- ja leukakirurgeiksi erikoistuvien lääkärien erikoistumisohjelmaan kuuluvaa terveyskeskuspalvelun suorittamista varten. Virka on tällä hetkellä avoin. Viran nimike tulee olla työn luonteen mukaisesti erikoistuva lääkäri ja tehtäväkohtainen palkka lääkärisopimuksen mukainen 3103,03 euroa.

 

Hammaslääkärien virat muutettiin vuonna 2004 työsuhteiksi. Ainoastaan ylihammaslääkärin sijaisena toimimisen vuoksi kumpaankin hammashuoltopiiriin jäi virkoihin kolme terveyskeskushammaslääkäriä tai erikoishammaslääkäriä.  Osa viroissa olleista henkilöistä on siirtynyt pois hammashuolto-osastolta ja virat on muutettu uusien nimitysten yhteydessä työsuhteisiksi tehtäviksi.

 

Ylihammaslääkäreiden sijaisuuksien hoitamista varten tulee perustaa virat seuraavien työsuhteisten tehtävien tilalle: terveyskeskushammaslääkäri (vakanssinumero  021543), tehtäväkohtainen palkka 4087,43 euroa ja terveyskeskushammaslääkäri (vakanssinumero 021518), tehtäväkohtainen palkka 3924,67 euroa. Tehtäviä hoitavat henkilöt ovat antaneet suostumuksensa muutokseen. Muutoksesta ei aiheudu kustannusvaikutuksia.

 

Terveysasemat -osasto  

 

Herttoniemen terveysasemalle on valittu terveyskeskuslääkäri (omalääkäri, vakanssinumero 023549) 1.1.2005 lukien pysyvään työsuhteeseen, tehtäväkohtainen palkka on 2 890 euroa. Terveyskeskuslääkärit ovat virkasuhteisia, joten työsuhde tulee muuttaa viraksi. Tehtävää hoitava on antanut suostumuksensa virkasuhteeseen siirtymiseen. Muutoksesta ei aiheudu kustannusvaikutuksia.

 

Psykiatriaosasto

 

Valtakunnallisessa kiireettömän hoidon perusteet - ohjeistuksessa on määriteltynä mm masennuksen hoito perusterveydenhuollossa yleislääkärijohtoisesti, mutta erikseen myös ”psykiatrin konsultaation tukemana”, mikä sinällään edellyttää konsultaatiotoimintaa. Terveysasemien mielenterveystyön tukeminen konsultaatiotoiminnalla on erittäin tärkeä työmuoto. Konsultointi selkeyttää hoitoketjun toimintaa ja mahdollistaa depression asianmukaisen hoidon aloittamisen terveysasemalla. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon jalkautuminen konkreettisesti palvelemaan perusterveydenhuoltoa, on modernia ja välttämätöntä toimintakäytäntöjen kehittämistä.

 

Psykiatriaosasto antaa akuuttisairaaloiden päivystykseen konsultaatiopalveluja. Sairaaloiden konsultaatioista vastaa tehtävään nimetty apulaisylilääkäri. Terveysasemien konsultointiin on tarkoitus luoda vastaava käytäntö. Konsultoivan lääkärin työ on vastuullista ja itsenäistä, vaatii hyviä verkostoitumistaitoja ja yhteistyökykyä.

 

Apulaisylilääkärin nimike ja virka-asema on perusteltu ohjauksen vaativan luonteen vuoksi. Konsultaatiotoiminnan mahdollisesti laajentuessa tehtävään voi sisältyä esimiestyötä, joka myös puoltaa apulaisylilääkäri- nimikettä. Psykiatrian avohoidon konsultaatiopoliklinikan avohoidon erikoislääkärin virka (vakanssinumero 026887), jonka tehtäväkohtainen palkka on 4291,10 euroa, tulee muuttaa apulaisylilääkärin viraksi.

Apulaisylilääkärin viran tehtäväkohtaisen palkan tulee terveysasemien konsultaatioista vastaavalla olla 4400 euroa kuten sairaaloiden konsultaatioista vastaavaksi nimetyllä apulaisylilääkärillä.  

 

Terveyskeskuksen psykiatriaosastossa on viisi psykiatrian poliklinikkaa, joita johtaa apulaisylilääkäri. Itäkeskuksen psykiatrian poliklinikka on niistä suurin, vakanssien määrä on 65. Sinne on välttämätöntä saada viranhaltija poliklinikan vastuuhenkilöksi nykyisen apulaisylilääkärin siirtyessä muihin tehtäviin 1.1.2008 lukien. Apulaisylilääkärin virkaan on ollut vaikea saada pätevää viranhaltijaa vuoden 2004 organisaatiomuutoksen jälkeen. Psykiatrian avohoidon yhteisten toimintojen ylilääkäri on kahden vuoden virkavapaansa aikana tehnyt tutkimusta päihdetyöstä itäisellä alueella yhteistyössä A-klinikoiden kanssa. Hän on halukas siirtymään Itäkeskuksen psykiatrian poliklinikan vastuuhenkilöksi ylilääkärin vakansseineen ja jatkamaan päihdetyön yhteistyötä. Järjestely mahdollistaisi uudentyyppisen toimintamallin kokeilemisen Itäkeskuksen poliklinikalla yhdessä sosiaaliviraston kanssa päihdeongelmaisten psykiatristen potilaiden polikliinisen hoidon tehostamiseksi. Itäkeskuksen psykiatrian poliklinikan apulaisylilääkärin virka voitaisiin siirtää vastaavaksi ajaksi psykiatrian yhteisten toimintojen vastuualueelle. Yhteisten palvelujen johtajan tehtävän vaativuus edellyttää ylilääkärin virkanimikettä ja palkkausta. Järjestely on mahdollista toteuttaa siten, että apulaisylilääkärin virka (vakanssinumero 022814), jonka nykyinen tehtäväkohtainen palkka on 4500 euroa/kk, muutettaisiin määräaikaisesti ajaksi 1.1.2008 – 31.12.2009 ylilääkärin viraksi oikeuksin saada tehtäväkohtaisena palkkana 4625 euroa/kk.

 

Psykiatriaosaston vuoden 2008 talousarvioon sisältyy määrärahavaraus edellä mainittujen muutosten toteuttamiseen.

 

Terveyskeskus esittää jäljempänä mainittujen lakkautettavien työsuhteisten tehtävien ja virkojen tilalle perustettavaksi uudet virat päätösehdotuksen mukaisesti.

 

STJ                                    Kaupunginhallitus päättänee perustaa terveyskeskukseen sijoitettavaksi jäljempänä mainitut virat lakkautettavien työsuhteisten tehtävien ja virkojen tilalle:

 

Lakkautettava
työsuhteinen
tehtävä

Vakanssi-
numero

Tehtäväkohtainen
palkka
euroa/kk

Perustettava
virka

 

 

 

 

Terveyskeskus-lääkäri

025874

3845,24-4058,86

Terveyskeskuslääkäri

Terveyskeskus-lääkäri

023549

2890,00

Terveyskeskuslääkäri

Terveyskeskus-hammaslääkäri

021543

4087,43

Terveyskeskus-hammaslääkäri

Terveyskeskus-hammaslääkäri

021518

3924,67

Terveyskeskus-hammaslääkäri

 


 

Lakkautettava
virka

Vakanssi-
numero

Tehtävä-kohtainen
palkka
euroa/kk

Perustettava
virka

Uusi tehtävä-kohtainen

palkka
euroa/kk

 

 

 

 

 

Erikoislääkäri

033002

3554,42

Erikoistuva lääkäri

3103,03

Avohoidon
erikoislääkäri

026887

4291,10

Apulais-ylilääkäri

4400,00

Apulaisylilääkäri

022814

4500,00

Ylilääkäri, määräaikainen (1.1.2008-31.12.2009)

4625,00

 

Pöytäkirjanote terveyskeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja henkilöstökeskukselle.

 

Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184

 

 

 

 

 


1

MAANVUOKRASOPIMUKSEN TEKEMINEN TUOMARINKYLÄN RATSASTUSKOULU OY:N KANSSA (TALLI 1)

 

Khs 2007-2754

 

Liikuntalautakunta toteaa (11.12.2007), että kiinteistölautakunta päätti 20.11.2007 myydä Tuomarinkylän kartanoalueella olevat, kaupungin omistamat ratsutallirakennukset (tallit 1 ja 2) rakennuksissa toimiville ratsastusyrityksille Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:lle ja Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:lle. Aloite rakennusten myymiseksi on tullut liikuntavirastolta. Tallirakennukset ovat pitkään olleet vuokrattuina kyseisille yrityksille. Tuomarinkartanon ratsastuskeskuksen muiden talliyrittäjien ja Tuomarinkylän Maneesi Oy:n kanssa on tehty pitkäaikaiset maanvuokrasopimukset. Liikuntaviraston tavoitteena onkin yhtenäistää ratsastuskeskuksen vuokrausperiaatteet siten, että kaikki sopimukset ovat maanvuokrasopimuksia.

 

Kiinteistövirasto on esittänyt, että tallialueita koskevat maanvuokrasopimukset tulisi tehdä samanaikaisesti tallirakennusten kauppojen kanssa.

 

Asemakaava ja alueen hallinta

 

Tuomarinkylän kartanoalueella on voimassa 18.8.1998 vahvistettu asemakaava ja asemakaavan muutos nro 10331. Ratsastustallien alue on kaavassa urheilu- ja virkistyspalvelualuetta, jolla ympäristö säilytetään. Alueen vanhat tallirakennukset eli Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n ja Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n tallirakennukset on asemakaavassa suojeltu merkinnällä sr-2: Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka tärvelevät julkisivun tai vesikaton kaupunkikuvallista arvoa. Mikäli rakennuksessa on aiemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, rakennus on korjaus- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla.

 

Tallialueella olevat ratsastuskentät ja peltoalueella sijaitsevat laajat hevosten jaloittelu- ja laidunalueet on asemakaavassa merkitty ohjeelliseksi nurmipintaiseksi ratsastusalueeksi, jolle saa rakentaa ainoastaan matalia aitoja.

 

Ratsutalli- ja hevosten jaloittelu- ja laidunalueet ovat liikuntatoimen hallinnassa. Liikuntaviraston maksama sisäinen vuokra vuonna 2007 on ratsastustallien alueesta 1,00 euro/m2/v ja laajojen hevosten jaloittelu- ja laidunalueista 0,50 euroa/m2/v. Sisäiset vuokrasopimukset ovat voimassa vuoden 2032 loppuun asti.

 

Yleissuunnitelma ja alueen hoito

 

Liikuntavirasto teetti yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston maa- ja metsätalousosaston sekä alueen käyttäjien (vuokralaisten) kanssa Tuomarinkartanon maisemanhoidon ja virkistyksen yleissuunnitelman, jonka liikuntalautakunta hyväksyi 8.12.1992. Suunnitelmaa on tarkistettu lähinnä ratsuteiden osalta vuonna 1994. Yleissuunnitelmassa on muun muassa esitetty alueen hevostallirakennuksiin liittyvät hoitoalueiden rajat ja hoitotoimenpiteet.

 

Tuomarinkylän kartanoalueen kaikkien ratsastustallien yhteiskäytössä on kaksi ratsastuskenttää ja ratsuteitä yhteensä noin viisi kilometriä. Edellä mainittujen alueiden käytöstä ei peritä korvausta. Liikuntavirasto ylläpitää lisäksi alueen sisäiset tiealueet.

 

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n sopimus

 

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n ja liikuntalautakunnan väliset vuokrasopimukset päättyvät 31.12.2007. Yhtiölle on ollut vuokrattuna Tuomarinkylän kartanoalueen tallirakennus 1 ja sen pihapiirissä oleva ratsastuskenttä sekä peltoalueelta lisäksi hevosten laidun- ja jaloittelu-alueita yhteensä 1,13 hehtaaria. Tallialueen ja laajan laidunalueen vuokraukset on tarkoitus jatkossakin pitää eri sopimuksina.

 

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n kanssa tallialuetta 1 koskevasta, 25 vuoden pituisesta maanvuokrasopimuksesta tulee tehdä esitys kaupunginhallitukselle.

 

Vuokra-alue

 

Vuokrattava alue käsittää tallin 1 rakennusalueen ja pihapiirissä olevan ratsastuskentän. Vuokrattavan alueen pinta-ala on noin 3 338 m2. Tallille on kulkuoikeus Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n alueen kautta (talli 2).

 

Vuokra         Tuomarinkylän kartanoalueen ratsutalleja ja maneesirakennuksia koskevat maanvuokrat on määritetty siten, että rakennetun alueen osalta käyvän maanarvon perusteena on pidetty virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 11,77 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa ja mikäli tallin yhteydessä on ratsastuskenttä tai jaloittelutarhoja, niin niiden vuokra on määritelty sisäisen vuokran perusteella. Näin lasketuista vuokrista on peritty vuoden 2006 loppuun asti vain 30 % ja vuoden 2007 alusta alkaen 50 %.

 

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n tallirakennus käsittää n. 350 k‑m2. Vuosivuokra on 5 % maan pääoma-arvosta. Rakennusmaan osalta käypä perusvuosivuokra (ind. 100) olisi 5 % x 350 kem2 x 11,77 euroa/k‑m2 = 206,00 euroa ja sitä vastaava tämän päivän (ind. lokakuu 2007=1677) vuosivuokra 3 454,60 euroa.

 

Tallin viereisen ratsastuskentän koko on n. 1 638 m2, joten sen osalta vuosivuokra olisi 1 638 euroa.

 

Koko alueen käypä vuosivuokra lokakuun 2007 hintatasolla olisi 5 092,60 euroa ja perittävä vuosivuokra 50 %:n subventiolla 2 546,30 euroa.

 

Lautakunta esittää päätösehdotuksen mukaista ratkaisua.

 

./.                   Vuokra-aluekartta on esityslistan tämän asian liitteenä.

 

VS. SJ                               Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa liikuntalautakunnan vuokraamaan Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:lle 35. kaupunginosan Tuomarinkylän kylän RNro 431 tilaan 1:659 kuuluvan 3 338 m2:n suuruisen alueen ratsastustoimintaa varten 1.1.2008 lukien 31.12.2032 saakka seuraavin ehdoin:

 

1                          Vuosivuokra, joka vastaa elinkustannusindeksin pistelukua lokakuu 2007=1677 on 5 092,60 euroa.

Vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951=100” pistelukua 100 vastaavaa 303,70 euron suuruista perusvuosivuokraa.

2                          Vuokrasta peritään 50 % niin kauan kuin vuokra-aluetta käytetään yksinomaan ratsastustoimintaan.

3                          Muutoin noudatetaan liikuntalautakunnan määräämiä lisäehtoja.


Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle.

 

Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054

 

 

LIITE

Vuokra-aluekartta

 

 

 

 


2

MAANVUOKRASOPIMUKSEN TEKEMINEN TUOMARINKARTANON RATSASTUSOPISTO OY:N KANSSA (TALLI 2)

 

Khs 2007-2753

 

Liikuntalautakunta toteaa (11.12.2007), että kiinteistölautakunta päätti 20.11.2007 myydä Tuomarinkylän kartanoalueella olevat kaupungin omistamat ratsutallirakennukset (tallit 1 ja 2) rakennuksissa toimiville ratsastusyrityksille, Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:lle ja Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:lle. Aloite rakennusten myymiseksi on tullut liikuntavirastolta. Tallirakennukset ovat pitkään olleet vuokrattuina kyseisille yrityksille. Tuomarinkartanon ratsastuskeskuksen muiden talliyrittäjien ja Tuomarinkylän Maneesi Oy:n kanssa on tehty pitkäaikaiset maanvuokrasopimukset. Liikuntaviraston tavoitteena onkin yhtenäistää ratsastuskeskuksen vuokrausperiaatteet siten, että kaikki sopimukset ovat maanvuokrasopimuksia.

 

Kiinteistövirasto on esittänyt, että tallialueita koskevat maanvuokrasopimukset tulisi tehdä samanaikaisesti tallirakennusten kauppojen kanssa.

 

Asemakaava ja alueen hallinta

 

Tuomarinkylän kartanoalueella on voimassa 18.8.1998 vahvistettu asemakaava ja asemakaavan muutos nro 10331. Ratsastustallien alue on kaavassa urheilu- ja virkistyspalvelualuetta, jolla ympäristö säilytetään. Alueen vanhat tallirakennukset eli Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n ja Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n tallirakennukset on asemakaavassa suojeltu merkinnällä sr-2: Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka tärvelevät julkisivun tai vesikaton kaupunkikuvallista arvoa. Mikäli rakennuksessa on aiemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, rakennus on korjaus- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla. Tallialueella olevat ratsastuskentät ja peltoalueella sijaitsevat laajat hevosten jaloittelu- ja laidunalueet on asemakaavassa merkitty ohjeelliseksi nurmipintaiseksi ratsastusalueeksi, jolle saa rakentaa ainoastaan matalia aitoja.

 

Ratsutalli- ja hevosten jaloittelu- ja laidunalueet ovat liikuntatoimen hallinnassa. Liikuntaviraston maksama sisäinen vuokra vuonna 2007 on ratsastustallien alueesta 1,00 euro/m2/v ja laajojen hevosten jaloittelu- ja laidunalueista 0,50 euroa/m2/v. Sisäiset vuokrasopimukset ovat voimassa vuoden 2032 loppuun asti.

 

Yleissuunnitelma ja alueen hoito

 

Liikuntavirasto teetti yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston maa- ja metsätalousosaston sekä alueen käyttäjien (vuokralaisten) kanssa Tuomarinkartanon maisemanhoidon ja virkistyksen yleissuunnitelman, jonka liikuntalautakunta hyväksyi 8.12.1992. Suunnitelmaa on tarkistettu lähinnä ratsuteiden osalta vuonna 1994. Yleissuunnitelmassa on muun muassa esitetty alueen hevostallirakennuksiin liittyvät hoitoalueiden rajat ja hoitotoimenpiteet.

 

Tuomarinkylän kartanoalueen kaikkien ratsastustallien yhteiskäytössä on kaksi ratsastuskenttää ja ratsuteitä yhteensä noin viisi kilometriä.  Edellä mainittujen alueiden käytöstä ei peritä korvausta. Liikuntavirasto ylläpitää lisäksi alueen sisäiset tiealueet.

 

Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n sopimus

 

Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n ja liikuntalautakunnan väliset vuokrasopimukset päättyvät 31.12.2007. Yhtiölle on ollut vuokrattuna Tuomarinkylän kartanoalueen tallirakennus 2 ja sen pihapiirissä oleva ratsastuskenttä sekä peltoalueelta lisäksi hevosten laidun- ja jaloittelualueita yhteensä 1,34 hehtaaria. Tallialueen ja laajan laidunalueen vuokraukset on tarkoitus jatkossakin pitää eri sopimuksina.

 

Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n kanssa tallialuetta 2 koskevasta, 25 vuoden pituisesta maanvuokrasopimuksesta tulee tehdä esitys kaupunginhallitukselle.

 

Vuokra-alue

 

Vuokrattava alue käsittää tallin 2 rakennusalueen ja pihapiirissä olevan ratsastuskentän. Vuokrattavan alueen pinta-ala on noin 3 924 m2. Vuokra-alueen kautta on kulkuoikeus Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy:n alueelle (talli 1).

 

Vuokra         Tuomarinkylän kartanoalueen ratsutalleja ja maneesirakennuksia koskevat maanvuokrat on määritetty siten, että rakennetun alueen osalta käyvän maanarvon perusteena on pidetty virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 11,77 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa ja mikäli tallin yhteydessä on ratsastuskenttä tai jaloittelutarhoja, niin niiden vuokra on määritelty sisäisen vuokran perusteella. Näin lasketuista vuokrista on peritty vuoden 2006 loppuun asti vain 30 % ja vuoden 2007 alusta alkaen 50 %.

 

Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:n tallirakennus käsittää n. 640 k‑m2. Vuosivuokra on 5 % maan pääoma-arvosta. Rakennusmaan osalta käypä perusvuosivuokra (ind.100) olisi 5 % x 640 k‑m2 x 11,77 euroa/k‑m2 = 376,64 euroa ja sitä vastaava tämän päivän (ind. lokakuu 2007=1677) vuosivuokra 6 316,25 euroa.

 

Tallin viereisen ratsastuskentän koko on noin 1 636 m2, joten sen osalta vuosivuokra olisi 1 636 euroa.

 

Koko alueen käypä vuosivuokra lokakuun 2007 hintatasolla olisi 7 952,25 euroa ja perittävä vuosivuokra 50 %:n subventiolla 3 976,10 euroa.

 

Lautakunta esittää päätösehdotuksen mukaista ratkaisua.

 

./.                   Kartta vuokra-alueesta on esityslistan tämän asian liitteenä.

 

SJ                                       Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa liikuntalautakunnan vuokraamaan Tuomarinkartanon Ratsastusopisto Oy:lle 35. kaupunginosan Tuomarinkylän kylän RNro 431 tilaan 1:659 kuuluvan, 3 924 m2:n suuruisen alueen ratsastustoimintaa varten 1.1.2008 lukien 31.12.2032 saakka seuraavin ehdoin:

 

1                          Vuosivuokra, joka vastaa elinkustannusindeksin pistelukua lokakuu 2007=1677 on 7 952,25 euroa.

Vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951=100” pistelukua 100 vastaavaa 474,20 euron suuruista perusvuosivuokraa.

2                          Vuokrasta peritään 50 % niin kauan kuin vuokra-aluetta käytetään yksinomaan ratsastustoimintaan.

3                          Muutoin noudatetaan liikuntalautakunnan määräämiä lisäehtoja.

 


Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle.

 

Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054

 

 

LIITE

Vuokra-aluekartta

 

 

 

 


1

ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN NCC RAKENNUS OY:N JA SUOMEN OSATONTTI OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA

 

Khs 2007-2690

 

32. kaupunginosan (Konala) korttelin nro 32033 tontin nro 5 määräosa; Ristipellontie 4

 

Kiinteistölautakunta toteaa (4.12.2007) mm. seuraavaa:

 

Kiinteistövirastolle on toimitettu julkisen kaupanvahvistajan kiinteistön-luovutusilmoitus seuraavasta kiinteistökaupasta, johon kaupungilla on etuostolain (608/77) mukaan etuosto-oikeus:

 

Kiinteistö

Myyjä / Ostaja

Oik.tod.pvm. ja

kauppahinta

 

32. kaupunginosa

kortteli 32033

tontti 5 (määräosa)

NCC Rakennus Oy / Suomen Osatontti Oy

6.11.2007

5 596 525 euroa

 

 

Kaupan kohde                 Kiinteistökaupan kohteena on määräosa Helsingin kaupungin 32. kaupunginosan (Konala) korttelin nro 32033 tontista nro 5.

 

Voimassa olevan asemakaavan mukaan tontista 32033/5 muodostuu 15 asuinrakennusten tonttia (tontit nro 32033/6, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 18, 22, 23, 26, 27 ja 30–32) sekä kuusi asumista palvelevaa yhteiskäyttöistä tonttia (tontit nro 32033/13–14, 24–25 ja 28–29). Lisäksi tontista kuuluu katualueeseen 32 K noin 4 349 m2:n suuruinen määräala M601, jonka Helsingin kaupunki omistaa.

 

Asuintonttien ja yhteiskäyttöisten tonttien yhteenlaskettu pinta-ala on 44 847 m2 ja rakennusoikeus 48 443 k-m2. Myyty määräosa (11 850/
50 300) vastaa pinta-aloja noin 10 565 m2 ja noin 11 413 k-m2.

 

Rakennusvalvontaviraston tietorekisterin mukaan tontilla sijaitsee vuonna 1962 valmistunut 41 423 k-m2:n suuruinen teollisuusrakennus sekä vuonna 1984 valmistunut 178 k-m2:n suuruinen talousrakennus. Rakennuksille on myönnetty purkulupa.

 


Kauppahinta ja muut ehdot

 

Kokonaiskauppahinta 5 596 525 euroa vastaa yksikköhintoja noin 529,72 euroa/m2 ja noin 490,36 euroa/k-m2.

 

Kaupunki on etuostolain 2 §:n mukaisesti tiedustellut myyjältä kaupan ehtoja. Myyjä on ilmoittanut, että luovutuksen saaja, Suomen Osatontti Oy on vuokrannut NCC Rakennus Oy:n luovuttaman tontinosan NCC Rakennus Oy:lle 50 vuoden maanvuokrasopimuksella. NCC Rakennus Oy siirtää tämän vuokrasopimuksen myöhemmin perustamilleen yhtiöille.

 

Kaupan taustaa ja kaupungin kanssa tehty aluevaihto

 

Suomen Osatontti Oy omistaa tontista 32033/5 entuudestaan 38 450/50 300 suuruisen määräosan. Yhtiö osti tontin 22.12.2006
NCC Rakennus Oy:n kanssa määräosin. NCC Rakennus Oy:n osuus kaupassa oli 11 850/50 300.

 

Helsingin kaupunki ja Kiinteistö Oy Ristipellontie 4 ovat tehneet maan-käyttösopimuksen tontin 32033/5 asemakaavanmuutoksesta. Edelleen kaavan toteuttamiseksi kaupunki on tehnyt aluevaihdon NCC Rakennus Oy:n ja Suomen Osatontti Oy:n kanssa. Vaihdossa yhtiöt luovuttivat kaupungille tontista 32033/5 yhteensä noin 4 349 m2 katualueisiin ja kaupunki luovutti Suomen Osatontti Oy:lle 62 m2 asuntotonttiin 32033/22.

 

Kiinteistölautakunnan mielestä kaupungin ei tulisi käyttää etuosto-oikeuttaan ko. kiinteistökaupassa, koska ostaja omistaa kaupan kohteesta jo pääosan ja kauppa liittyy kaupungin kanssa aiemmin tehtyyn aluevaihtoon.

 

VS. KAJ                            Kaupunginhallitus päättänee, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 6.11.2007 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa NCC Rakennus Oy on myynyt määräosan 32. kaupunginosan korttelin nro 32033 tontista nro 5 Suomen Osatontti Oy:lle.

 


Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Suomen Osatontti Oy:lle.

 

Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028

 

 

LIITTEET

Liite 1

Sijaintikartta (Konalan tontti 32033/5)

 

Liite 2

Kartta kohteista (Konalan tontti 32033/5)

 

Liite 3

Kiinteistönluovutusilmoitus

 

 

 

 


2

KIINTEISTÖOSAKEYHTIÖ HELSINGIN MUSIIKKITALON YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS

 

Khs 2007-2747

 

Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalo ilmoittaa (18.12.2007), että yhtiön ylimääräinen yhtiökokous pidetään 10.1.2008 klo 9.00 osoitteessa Senaatti-kiinteistöt, neuvotteluhuone Porkkana, Lintulahdenkatu 5 A, 00530 Helsinki.

 

Kokouskutsun mukaan yhtiökokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

 

Hallitus ehdottaa, että osakassopimuksen 12.2-kohta muutetaan siten, että osakkaiden puolesta 8.4.2005 ja kiinteistöosakeyhtiön puolesta 21.4.2005 allekirjoitetun osakassopimuksen 12.2-kohdan ensimmäinen lause muutettuna kuuluu seuraavasti:

 

-         Siinä tapauksessa, että sopimuksen mukaisia rakennustöitä ei ole voitu aloittaa 31.1.2008 mennessä tämä sopimus sekä koko musiikkitalohanke raukeaa ja sopijapuolet vastaavat musiikkitalon siihen mennessä toteutuneista kustannuksista yhtiöosuuksien suhteessa.

 

12.2-kohdan ensimmäinen lause astuu muutettuna voimaan 10.1.2008, jolloin muutos hyväksytään Kiinteistö­osakeyhtiö Musiikkitalon ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

 

Sopimus osakassopimuksen muuttamisesta esitetään osapuolten allekirjoitettavaksi, kun se on hyväksytty Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon ylimääräisessä
yhtiökokouksessa.

 

Vs. Kaj toteaa, että osakassopimuksen kyseisen 12-kohdan ns. luopumispykälän päivämäärä on nyt 31.12.2007. Yhtiökokous muuttaisi osakassopimuksen 12-kohdan aikaa yhdellä kuukaudella. Aloite osakassopimuksen muuttamisesta on tullut Yleisradio Oy:ltä, koska Yle ei pysty tekemään päätöstä uudesta investoijasta 31.12.2007 mennessä.

 

VS. KAJ                            Kaupunginhallitus päättänee kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon ylimääräisessä yhtiökokouksessa 10.1.2008 ja siellä hyväksymään yhtiön hallituksen kokouskutsusta ilmenevän ehdotuksen osakassopimuksen 12.2-kohdan muuttamisesta.

 

Samalla kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa hallintokeskuksen oikeuspalvelut allekirjoittamaan osakassopimuksen muutoksen.

 

Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille.

 

Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028