Kokousaika |
1.10.2007 kello 16.00 - 18.00 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
(paitsi osa 1263 §) |
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
(paitsi osa 1263 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi osa 1263 §) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
Meriläinen, Risto |
varajäsen |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 1263 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi osa 1263 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vuontisjärvi, Tero |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Molander, Sole |
valtuustoryhmän puheenjohtaja |
|
||||||
|
Aarnipuu, Tiia |
valtuustoryhmän puheenjohtaja |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
1249, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1225 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1226 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1227 |
Kj/1 |
Rakennuslautakunnan varajäsenen valinta |
1228 |
Kj/2 |
Valtuuston kokoontuminen |
1229 |
Kj/3 |
Kaksoisrampin toteuttaminen Vuosaaren Satamaan Finnlines Oyj:n liikennettä varten |
1230 |
Kaj/4 |
Mäkelänrinteen lukion ja aikuislukion perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen |
1231 |
Kaj/5 |
Roihuvuoressa sijaitsevan asuintalo-päiväkotirakennuksen perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen (Roihuvuorentie 3) |
1232 |
Kaj/6 |
Sörnäisten suunniteltavan toimitilatontin ja Kulosaaren sillan alaisen pysäköintialueen vuokrausperusteet |
1233 |
Kaj/7 |
Maunulan koillisosan (osia Oulunkylän ja Pakilan kaupunginosista Tuusulanväylän länsipuolella) asemakaavan hyväksyminen ja asemakaavan muuttaminen (nro 11570) |
1234 |
Ryj/8 |
Uusien raitiovaunujen hankesuunnitelman hyväksyminen |
1235 |
Kj/9 |
Kaupunginhallituksen varajäsenen valinta |
1236 |
Kj/10 |
Nuorisolautakunnan varajäsenen valinta |
1237 |
Ryj/11 |
26.9.2007 pöydälle pantu asia Elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden tutkimuspalveluita tuottavan liikelaitoksen perustaminen |
1238 |
Ryj/12 |
26.9.2007 pöydälle pantu asia Hankintakeskuksen monentamispalveluiden uudelleenjärjestely |
1239 |
Ryj/13 |
26.9.2007 pöydälle pantu asia Hankintakeskuksen postipalvelujen ulkoistaminen |
1240 |
Kj/3 |
Eräiden asuntotuotantotoimiston rakennuskohteiden rahoittaminen |
1241 |
Kj/4 |
Helsingin Bussiliikenne Oy:n lainan lyhennyssuunnitelman muuttaminen |
1242 |
Kj/5 |
Helsingin kaupungin liittyminen International Association Cities and Ports -järjestön jäseneksi |
1243 |
Kj/6 |
Helsinki-konserniin kuuluvien tytäryhteisöjen seurantaraportti 2/2007 |
1244 |
Kj/7 |
Vt Elina Moision toivomusponsi langattoman verkon rakentamisesta Helsinkiin |
1245 |
Kj/8 |
Selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle kuntajakomuutosta koskevasta valtioneuvoston päätöksestä tehdyistä valituksista - Förklaring till högsta förvaltningsdomstolen med anledning av besvär över ett beslut av statsrådet om ändring av kommunindelningen |
1246 |
Kj/10 |
Kaupunginvaltuuston 26.9.2007 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1247 |
Kj/11 |
Toimitilojen vuokraaminen hallintokeskuksen oikeuspalveluille |
1248 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1249 |
Kj/13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1250 |
Kaj/1 |
Bulevardi 29:n julkisivujen peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
1251 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen XXXX XXXX:n ja XXXX XXXX:n sekä As Oy Helsingin Kotihiiden välisessä kiinteistökaupassa |
1252 |
Kaj/3 |
Myllypuron sairaalan ilmanvaihtokonehuoneiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
1253 |
Kaj/4 |
Varaus Espoon Vermon alueelta SRV Yhtiöt Oyj:lle alueen kaavoittamiseksi ja myymiseksi |
1254 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1255 |
Ryj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta (Alppila) |
1256 |
Ryj/2 |
Vastaus Tiehallinnon selvitykseen: Kadun- ja tienpidon kehittäminen Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan alueella - yhteistyössä alueen kunnat ja Tiehallinto |
1257 |
Ryj/3 |
Pysäköintipaikkojen pitkäaikainen vuokraaminen Asunto Oy Helsingin Vuorimiehenkatu 1:lle |
1258 |
Ryj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta (Jakomäki) |
1259 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1260 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1261 |
Sj/1 |
John Storgårdsin nimittäminen ylikapellimestariksi syksystä 2008 vuoteen 2012 |
1262 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1263 |
Kj/9 |
Vuoden 2008 talousarvioehdotusta ja taloussuunnitelmaehdotusta 2008-2010 koskeva informaatio kaupunginhallitukselle |
1225 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakolan (varalla Wallden-Paulig) ja Pajamäen (varalla Vehviläinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1226 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1227 - 1239 § |
Kaupunginvaltuuston 10.10.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1227 § |
Rakennuslautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
1228 § |
Valtuuston kokoontuminen |
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
1229 § |
Kaksoisrampin toteuttaminen Vuosaaren Satamaan Finnlines Oyj:n
liikennettä varten |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1230 § |
Mäkelänrinteen lukion ja aikuislukion perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
1231 § |
Roihuvuoressa sijaitsevan asuintalo-päiväkotirakennuksen perusparannuksen
hankesuunnitelman hyväksyminen (Roihuvuorentie 3) |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
1232 § |
Sörnäisten suunniteltavan toimitilatontin ja Kulosaaren sillan alaisen
pysäköintialueen vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
1233 § |
Maunulan koillisosan (osia Oulunkylän ja Pakilan kaupunginosista Tuusulanväylän länsipuolella) asemakaavan hyväksyminen ja
asemakaavan muuttaminen (nro 11570) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Rakennus- ja ympäristötoimi
1234 § |
Uusien raitiovaunujen hankesuunnitelman hyväksyminen |
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Kaupunginjohtaja
1235 § |
Kaupunginhallituksen varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
1236 § |
Nuorisolautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
Rakennus- ja ympäristötoimi
1237 § |
Elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden tutkimuspalveluita tuottavan liikelaitoksen perustaminen |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
1238 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 10.9.2007
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
1239 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 10.9.2007
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
1240 §
ERÄIDEN ASUNTOTUOTANTOTOIMISTON RAKENNUSKOHTEIDEN RAHOITTAMINEN
Khs 2007-2026, 2007-2025
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti myöntää asuntotuotantorahaston varoista primääri- ja tertiäärilainaa seuraavasti:
|
Tertiäärilaina |
Primäärilaina |
|
euroa |
euroa |
|
|
|
Helsingin Asumisoikeus Oy/ Keinupuisto |
|
9 646,00 |
|
|
|
Kumpulan Kiinteistöt Oy/ Muotoilijanpiha |
494 870,00 |
|
|
|
|
Pihlajiston Kiinteistöt Oy/ Von Daehninkatu 1 |
550 600,00 |
826 400,00 |
|
|
|
Kannelmäen Kiinteistöt Oy/ Soittajanpolku |
196 740,00 |
1 010 205,00 |
|
|
|
YHTEENSÄ |
1 242 210,00 |
1 846 251,00 |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa asuntotuotantotoimiston laatimaan kaupungin puolesta primääri- ja tertiäärilainojen velkakirjat kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimikunnalle ja –toimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310
36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1241 §
HELSINGIN BUSSILIIKENNE OY:N LAINAN LYHENNYSSUUNNITELMAN MUUTTAMINEN
Khs 2007-2037
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti muuttaen toimeenpanopäätöstään 20.12.2004 Helsingin Bussiliikenne Oy:n vastattavaksi siirtyneen 14 500 000 euron suuruisen kalustolainan ehdoista siten, että lainan lyhennykset erääntyvät maksettavaksi seuraavasti:
vuosi |
lyhennys per vuosi e |
2008 |
200 000 |
2009-2014 |
600 000 |
2015 |
800 000 |
2016-2022 |
1 400 000 |
2023 |
100 000 |
yhteensä |
14 500 000 |
Pöytäkirjanote Helsingin Bussiliikenne Oy:lle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310
36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1242 §
HELSINGIN KAUPUNGIN LIITTYMINEN INTERNATIONAL ASSOCIATION CITIES AND PORTS -JÄRJESTÖN JÄSENEKSI
Khs 2007-2043
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa Helsingin Sataman liittymään jäseneksi Association Internationale Villes et Ports-International Association Cities and Ports (AIVP-IACP) järjestöön kehottaen Helsingin Satamaa huolehtimaan jäsenyyteen liittyvistä velvoitteista ja maksamaan 4 295 euron jäsenmaksun omista käyttövaroistaan.
Pöytäkirjanote satamalautakunnalle, Helsingin Satamalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle (taloussuunnitteluosasto).
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1243 §
HELSINKI-KONSERNIIN KUULUVIEN TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 2/2007
Khs 2007-1248
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti merkitä seurantaraportin tiedoksi ja todeta, ettei seurantaraportti anna tässä vaiheessa aihetta muihin erityisiin toimenpiteisiin kuin, että se kehottaa Helsingin Bussiliikenne Oy:tä esittämään seuraavan seurantaraportin yhteydessä lähivuosia koskevan kannattavuuden parantamiseen tähtäävän tehostamissuunnitelman.
Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Krohn (Vantaan Energian osalta) esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1244 §
VT ELINA MOISION TOIVOMUSPONSI LANGATTOMAN VERKON RAKENTAMISESTA HELSINKIIN
Khs 2006-2553
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 15.11.2006 hyväksymän toivomusponnen (Elina Moisio) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Karakorpi Tuomo, tietotekniikkapäällikkö, puhelin 310 36396
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1245 §
SELITYS KORKEIMMALLE HALLINTO-OIKEUDELLE KUNTAJAKOMUUTOSTA KOSKEVASTA VALTIONEUVOSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA - FÖRKLARING TILL HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLEN MED ANLEDNING AV BESVÄR ÖVER ETT BESLUT AV STATSRÅDET OM ÄNDRING AV KOMMUNINDELNINGEN
Khs 2006-1601
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti antaa valtioneuvoston 28.6.2007 tekemästä kuntajaon muuttamista koskevasta päätöksestä tehdyistä valituksista seuraavan sisältöisen selityksen:
Helsingin kaupunki yhtyy sisäasiainministeriön 7.9.2007 päivättyyn lausuntoon
kokonaisuudessaan ja toteaa selityksenään lisäksi seuraavaa:
1. Kuntajakolain 3
§:n ja 5 §:n tulkinta
Kuntajakolain 3 § sisältää neljä toisilleen vaihtoehtoista yleistä
edellytystä kuntajaon muutokselle. Hallituksen esityksessä (HE 135/1997 vp, s. 18) on todettu, että näistä edellytyksistä ainakin
yhden tulisi täyttyä. Valtioneuvoston päätöksessä on todettu, että kolme (1, 3
ja 4 kohdat) näistä edellytyksistä täyttyy eikä kuntajaon muutoksella ole negatiivista
vaikutusta alueen asukkaiden elinolosuhteisiin (2 kohta).
Yleisten edellytysten olemassaolon kannalta
merkittävää on em. lainkohdassa käytettyjen termien tulkinta. Kaupunki yhtyy
sisäasiainministeriön lausunnon 4.2. kohdassa esitettyyn kuntajakolain 3 §:n
1-3 kohdassa määriteltyjen termien ”asukas” ja ”alue” tulkintaan.
Hallituksen esityksessä (s. 18) on mm. todettu, että termiä ”alue”
tulee tulkita niin, että kuntajaon muutoksella voidaan tavoitella myös asianomaisia
kuntia laajempia tai suppeampia alueellisia hyötyjä. Kuntajaon muuttamista
voidaan siten perustella pääkaupunkiseudun ja koko Helsingin seudun saamalla
edulla, kuten päätöksessä on tehty.
Sisäasiainministeriön tulkinnan mukaan Helsinkiin siirrettävälle
alueelle tulevat palvelut luonnollisesti hyödyttävät sekä siirrettävän alueen nykyisiä
asukkaita että sinne muuttavia, mutta myös siirrettävän alueen vaikutuspiirissä
asuvia. Tässä tapauksessa kuntajaon muutoksesta hyötyvät siten kaikki alueen
asukkaat; siirrettävän alueen asukkaiden lisäksi muutkin helsinkiläiset,
vantaalaiset ja sipoolaiset. Samoin on huomattava, että kuntajaon muutos
vaikuttaa samalla tavalla myös elinkeinotoiminnan toimintamahdollisuuksiin
kuntaa vaihtavan alueen vaikutuspiirissä. Näin ollen siirrolla on positiivisia
vaikutuksia myös alueen muille kunnille eli Sipoon kunnalle ja Vantaan
kaupungille.
Valtioneuvoston päätöksessä on perusteltu kuntajakolain 5 §:ssä säädettyjen
erityisten edellytysten täyttymistä toteamalla, että ”tärkeä alueen
elinkeinojen toimintamahdollisuuksien sekä kuntien toimintakyvyn ja toiminnan
taloudellisuuden turvaamiseen liittyvä yleinen etu vaatii Helsingin,
pääkaupunkiseudun ja koko Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen ja
toimintaedellytysten kehittämistä”. Perusteluissa on siten katsottu, että
yleisten edellytysten 3 kohta eli alueen elinkeinojen toimintamahdollisuuksien
parantaminen ja 4 kohta eli kuntien toimintakyvyn ja toiminnan taloudellisuuden
edistäminen täyttyvät niin painavina, että kuntajaon muutos voidaan tehdä
Sipoon kunnan vastustuksesta huolimatta. Erityisten edellytysten on katsottava
täyttyvän, vaikka otetaan huomioon Sipoon kunnalle mahdollisesti aiheutuva
haitta. Lisäksi on huomattava, että Sipoo tulee saamaan tosiasiassa merkittävää
hyötyä siitä, että Helsingin kaupunki kehittää Sipoon kunnasta siirrettyä
aluetta.
Nykyistä kuntajakolakia säädettäessä ei ollut tarkoitus luopua yleisen
edun merkityksestä. Uudessa laissa on esitetty, millä kriteereillä yleistä etua
arvioidaan. Kuntajakolain 3 §:ssä esitetyt neljä edellytystä nimenomaan
määrittelevät millaisen yleisen edun lainsäätäjä on halunnut otettavan huomioon
kuntajakoa muutettaessa. Kuntajaon muutoksen taustalla on aina yleinen etu.
Kuntajakolain valmisteluasiakirjoissa ei ole annettu esimerkkejä tilanteista,
joissa kuntajakolain 5 §:n mukaiset edellytykset täyttyvät. Valtioneuvosto on
ainoa viranomainen, joka soveltaa kuntajakolain 5 §:ää päättäessään kuntajaon
muutoksista. Lainsäätäjä on siten antanut valtioneuvostolle huomattavasti
harkintavaltaa erityisten edellytysten olemassaolon arvioinnissa.
Valtioneuvoston tulkinnalle kuntajakolain 5 §:n sisällöstä on annettava
merkittävä painoarvo. Valtioneuvosto on tässä tapauksessa harkintavaltansa
puitteissa päätynyt siihen lopputulokseen, että kuntajaon muutoksen
edellyttämät 5 §:n mukaiset erityiset edellytykset täyttyvät.
2. Sipoon kunnan
alueiden liittämistä koskevista valitusperusteista
Sipoon kunta on esittänyt, että kuntajakolain edellytykset eivät täyty
yleisinä eivätkä myöskään erityisinä. Kaupunki viittaa sisäasianministeriön
lausuntoon sekä edellisessä jaksossa esitettyyn.
Sipoon kunta viittaa valituksessaan mm. professori Kaarlo Tuorin lausunnoissaan esittämiin argumentteihin siitä, että
valtioneuvosto on tulkinnut kuntajakolakia väärin. Professori Tuori on esittänyt ensinnäkin, että kuntajakolain 3 §:n ja
5 §:n edellytysten täyttymistä ei ole tulkittu kokonaisvaltaisesti.
Säännöksiä on nimenomaan tulkittu kokonaisvaltaisesti. Tämä käy ilmi
esimerkiksi siitä, että valtioneuvoston päätöksessä on arvioitu kuntajaon
muutoksen positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia sekä alueeltaan pienenevien
kuntien kannalta että alueeltaan laajenevan kunnan kannalta, mutta myös
laajemmasta näkökulmasta. Päätöksessä on nimenomaisesti todettu, että kuntajaon
muutos ”jossakin määrin heikentää tai hidastaa Sipoon kunnan väestön ja
talouden kehitystä asukasmäärän pienetessä runsaalla 2000 asukkaalla”. Päätöstä
tehtäessä on siten otettu huomioon mahdolliset negatiiviset vaikutukset, mutta
positiiviset vaikutukset koko alueelle ovat niin merkittävät, että kuntajaon
muutos on negatiivisista vaikutuksista huolimatta ollut perusteltu.
Professori Tuorin lausunnossa on kiinnitetty
huomiota myös välttämättömyys- ja suhteellisuusperiaatteisiin. Kuntajaon
muutoksen yhteydessä ne ohjaavat edellytysten tulkintaa siten, että kuntajaon
muutos on alueeltaan pienenevän kunnan vastustaessa mahdollinen vain, jos sillä
tavoiteltuja etuja ei voida saavuttaa muulla tavoin ja puuttumatta voimassa
olevaan kuntajakoon. Ilmeistä on, kuten myös valtioneuvoston päätöksessä on
todettu, että Sipoon kunta ei pysty huolehtimaan toimenpiteistä, joita
kuntajaon muutoksen hyötyjen saavuttaminen edellyttää. Helsingin kaupungin
edellytykset huolehtia alueen kaavoittamisesta ja muista tarpeellisista
kehittämistoimenpiteistä ovat huomattavasti paremmat kuin Sipoon kunnan.
Suhteellisuus- ja välttämättömyysperiaatteet on otettu huomioon myös
siten, että Helsingin kaupungin ehdotus kuntajaon muutoksesta on hylätty
sisäasiainministeriössä, koska tavoitteisiin päästään siirtämällä Helsingin
kaupunkiin pienempi alue ja ehdotetun kaltaisen suuremman alueen siirtämisellä
Helsingin kaupunkiin olisi ministeriön mukaan tarpeettomasti ja liiaksi heikennetty
Sipoon kunnan taloudellista toimintakykyä. Vastaavasti valtioneuvoston
päätöksessä on otettu huomioon, että pienemmän kuin kuntajakoselvittäjän
esittämän alueen siirtämisellä ei olisi pystytty vaikuttamaan tarpeeksi
tehokkaasti asutuksen ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämiseen ja
muihin kuntajaolla tavoiteltuihin vaikutuksiin.
Sipoon alueen siirtämistä koskevissa valituksissa on todettu myös, että
päätöksen perusteluiden ja väitettyjen vaikutusten välillä puuttuu konkreettisesti
osoitettu kausaliteettiyhteys. Lain esitöissä ei ole käsitelty sitä, kuinka
konkreettisia perusteluja kuntajaon muutokselle vastaavanlaisissa tapauksissa
on esitettävä eikä aihetta ole käsitelty myöskään oikeuskirjallisuudessa.
Tulkinta-apua ei ole saatavissa myöskään oikeuskäytännöstä, koska sitä ei ole
muodostunut.
Yleisten edellytysten osalta kaupunki kiinnittää huomiota hallituksen
esityksessä esitettyyn (s. 18) toteamukseen, että ”edellytykset säädetään niin
yleisluontoisiksi, että ne sellaisinaan täyttyisivät kohtalaisen helposti,
mutta vastaisivat sisällöllisesti läheisesti nykyistä”. Ottaen huomioon sen,
että edellytykset on säädetty yleisluontoisiksi, ei voida vaatia kuntajaon
hyväksymiseksi, että kuntajaon muutoksen hyväksymisen edellytys olisi tarkkojen
suunnitelmien esittäminen. Kuten sisäasianministeriön lausunnossa todetaan, ei
kuntajakomuutosta koskevalla päätöksellä myöskään ohjata suunnittelua esim.
maankäytön osalta. Kyse on siis kuntajakoon puuttumisesta, ei siirtyvien
alueiden käytön ohjaamisesta. Kuntajaon muutos tulee hyväksyä, kun objektiivisesti
todettavissa olevat ongelmat voidaan korjata kuntajakoa muuttamalla.
3. Vantaan kaupungin
alueiden liittämistä koskevista valitusperusteista
Vantaan siirtyvien alueiden osalta on väitetty, ettei valtioneuvoston
päätöksestä käy lainkaan ilmi, onko kuntajakolain 3 §:n edellytysten
olemassaoloa arvioitu itsenäisesti. Väite perustuu päätöksen virheelliseen
tulkintaan. Päätöksessä on käsitelty Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin alueita
yhtenä kokonaisuutena ja päätöksessä esitetyt perustelut ja yleisten
edellytysten arviointi koskevat kumpaakin kuntaa, paitsi silloin kun
perusteluista käy ilmi, että ne koskevat nimenomaan Sipoon kuntaa.
Koska Vantaalta siirtyvä alue ei ylitä laissa säädettyjä raja-arvoja
eikä Vantaan kaupunki ole vastustanut siirtoa, riittää, että yleiset edellytykset
täyttyvät. Hyötyä kuntajaon muutoksesta saa siirtyvä alue, asianosaiset kunnat
sekä alue laajemminkin tulkittuna. Vantaalta siirtyvän alueen osalta on lisäksi
huomattava, että siirrosta ei aiheudu Vantaan kaupungille haittaa, joten
kokonaisarvostelun perusteella on selvää, että laissa säädetyt edellytykset
siirrolle ovat olemassa.
4. Prosessia koskevat
väitteet
Valituksissa on vaadittu päätöksen kumoamista myös päätöksentekoprosessissa
tapahtuneiden menettelyvirheiden vuoksi. Väitteet on käsitelty sisäasianministeriön
lausunnossa kattavasti eikä kaupungilla ole lisättävää muutoin kuin
valituksissa esitettyjen esteellisyysväitteiden osalta.
Valituksissa on väitetty sekä kuntajakoselvittäjä Pekka Myllyniemeä että
pääministeri Matti Vanhasta esteelliseksi. Valittajat ovat vedonneet hallintolain 5 luvun
28 §:n 7 kohtaan, jonka mukaan virkamies on esteellinen, jos hänen puolueettomuutensa muusta
erityisestä syystä vaarantuu. Lainkohtaa koskevassa hallituksen esityksessä (HE
72/2002 vp) on kuvattu sen tarkoittamia esteellisyystilanteita.
Hallituksen esityksessä todetun perusteella on ilmeistä, ettei pääministeri
Vanhanen eikä myöskään Myllyniemi voi olla esteellinen ottaessaan kuntajakoon
kantaa julkisuudessa. Hallituksen esityksessä todetaan mm., ettei asian
käsittely aiemmin johda virkamiehen esteellisyyteen esim. tilanteissa, joissa
asian käsittely on palautunut tai kyseessä on asian käsittely oikaisuna.
Ilmeistä on, etteivät julkiset kommentit voi johtaa esteellisyyteen, jos aiempi
asiassa tehty päätöskään ei johda esteellisyyteen.
5. Lopuksi Helsingin kaupunki katsoo, ettei valituksissa ole esitetty päteviä perusteita päätöksen muuttamiselle. Päätös täyttää kuntajakolain 3 §:n yleiset edellytykset sekä Sipoon kunnan että Vantaan kaupungin osalta ja 5 §:n erityiset edellytykset Sipoon kunnan osalta. Kuntajaon muutos on myös kuntajakolain 1 § 2 momentin tavoitteiden mukainen. Menettely kuntajakoselvitystä ja päätöstä tehtäessä on ollut asianmukainen eikä päätöksen kumoamiselle ole perusteita. Näin ollen valitukset tulee hylätä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten.
Stadsstyrelsen beslöt avge
den nedanstående förklaringen med anledning av besvären över statsrådets beslut
28.6.2007 om ändring av kommunindelningen.
Helsingfors stad biträder inrikesministeriets
utlåtande 7.9.2007 i dess helhet och avger dessutom följande
förklaring:
1. Tolkning av 3 § och 5 § i kommunindelningslagen
Fyra alternativa allmänna
förutsättningar för ändring av kommunindelningen tas
upp i 3 § i kommunindelningslagen. Enligt
regeringspropositionen (RP 135/1997rd, s. 18) skall åtminstone en av
förutsättningarna uppfyllas. Statsrådet konstaterar i sitt beslut att tre av förutsättningarna uppfylls (1, 3 och
4 punkten) och att en ändring i kommunindelningen inte har en negativ inverkan
på levnadsförhållandena för invånarna i området (2 punkten).
Beträffande existensen av allmänna förutsättningar är det viktigt hur
termerna i lagrummet tolkas. Staden förenar sig med inrikesministeriet när det
gäller dess tolkning av termerna ”invånare” och ”område”
i 3 § 1–3 punkten i kommunindelningslagen.
Tolkningen finns i punkt 4.2. i utlåtandet.
Regeringen konstaterar i sin proposition
(s. 18) att termen ”område” skall tolkas så att målet med en ändring i
kommunindelningen också kan vara fördelar för ett område som är större eller
mindre än kommunerna i fråga. Den aktuella ändringen i kommunindelningen kan
följaktligen motiveras med att den gagnar huvudstadsregionen och hela Helsingforsregionen,
såsom också är fallet i beslutet.
Enligt inrikesministeriets tolkning gagnar den
framtida servicen i det område som överförs till Helsingfors givetvis både de
nuvarande invånarna i området och dem som flyttar dit men dessutom dem som bor
i influensområdet. I detta fall gagnar en ändring i kommunindelningen
följaktligen alla invånare i området, utöver invånarna i det område som
överförs också andra helsingforsare, Vandabor och Sibbobor. Det bör samtidigt
observeras att en ändring i kommunindelningen på samma sätt påverkar
verksamhetsförutsättningarna för näringsverksamhet i influensområdet för det
område som överförs från en kommun till en annan. Överföringen har alltså en
positiv inverkan på de andra kommunerna i området, alltså Sibbo och Vanda.
Statsrådet anför i sitt beslut följande som motivering för att de särskilda
förutsättningarna i 5 § i kommunindelningslagen
uppfylls: ”Ett viktigt allmänt intresse i samband med tryggandet av
verksamhetsförutsättningarna för näringar i området samt verksamhetens
lönsamhet kräver att samhällsstrukturen och verksamhetsförutsättningarna i
Helsingfors, huvudstadsregionen och hela Helsingforsregionen utvecklas.” Statsrådet
anser alltså enligt motiveringen att 3 punkten, ”förbättrar verksamhetsmöjligheterna
för näringarna i området”, och 4 punkten, ”främjar kommunernas funktionsförmåga
och verksamhetens lönsamhet”, i paragrafen ”Allmänna förutsättningar” uppfylls
på ett så vägande sätt att ändringen i kommunindelningen kan verkställas trots
att Sibbo kommun motsätter sig den. De särskilda förutsättningarna måste anses
bli uppfyllda även om en eventuell nackdel för Sibbo kommun tas med i beräkningen.
Det bör dessutom observeras att Sibbo kommun i själva verket har stor nytta av
att Helsingfors stad utvecklar det område som överförs från Sibbo.
Det var inte meningen att betoningen på ett allmänt intresse skulle försvinna
då den nya kommunindelningslagen stiftades. Det är angivet i den nya lagen med
vilka kriterier ett allmänt intresse bedöms. De fyra förutsättningarna i
3 § visar uttryckligen vilket allmänt intresse lagstiftaren ville att
skall beaktas då kommunindelningen ändras. En ändring i kommunindelningen
baserar sig alltid på ett allmänt intresse.
De handlingar som hänför sig till beredningen av kommunindelningslagen innehåller
inga exempel på situationer där förutsättningarna i 5 § i lagen uppfylls.
Statsrådet är den enda myndighet som tillämpar denna paragraf då den beslutar
om ändringar i kommunindelningen. Lagstiftaren gav med andra ord statsrådet
stor prövningsrätt när det gäller att bedöma om särskilda förutsättningar
föreligger. Statsrådets tolkning av innehållet i 5 § i
kommunindelningslagen måste ges stor vikt. Statsrådet har i detta fall inom
ramen för sin prövningsrätt kommit till det slutresultatet att de särskilda
förutsättningar som enligt 5 § krävs för en ändring i kommunindelningen
uppfylls.
2. Om grunder för besvär rörande införlivning av områden
i Sibbo
Sibbo kommun anser att varken de allmänna eller de
särskilda förutsättningarna i kommunindelningslagen
uppfylls. Staden hänvisar till utlåtandet från inrikesministeriet och det
ovanstående avsnittet.
Sibbo kommun hänvisar i sin besvärsskrift bl.a.
till utlåtanden från professor Kaarlo Tuori i vilka
denne framför argument om att statsrådet har tolkat kommunindelningslagen fel. Professor Tuori
framhåller för det första att tolkningen av huruvida förutsättningarna i 3 § och 5 § uppfylls
inte är helhetsbetonad.
Bestämmelserna har uttryckligen tolkats på ett
helhetsbetonat sätt. Detta framgår exempelvis av att statsrådet i sitt beslut
bedömer positiva och negativa verkningar av en ändring i kommunindelningen från
både de krympande kommunernas och den växande kommunen synpunkt men också ur
ett vidare perspektiv. Statsrådet konstaterar i sitt beslut uttryckligen att en
ändring i kommunindelningen ”i viss grad försvagar eller försenar befolknings-
och ekonomiutvecklingen i Sibbo kommun i och med att invånarantalet minskar med
drygt 2 000 invånare”. Statsrådet beaktade alltså eventuella negativa
verkningar då det skulle fatta sitt beslut, men de positiva verkningarna för
området som helhet är så stora att en ändring i kommunindelningen är motiverad
trots de negativa verkningarna.
Professor Tuori tar i ett utlåtande också upp nödvändighetsprincipen
och proportionalitetsprincipen. Dessa styr i samband med en ändring i kommunindelningen tolkningen av
förutsättningarna på så vis då den kommun vars område minskas motsätter sig ändringen att denna är möjlig endast om de eftersträvade fördelarna
inte kan uppnås på något annat sätt och utan ett ingrepp i den gällande
tomtindelningen. Det är, såsom också statsrådet konstaterar i sitt beslut,
uppenbart att Sibbo kommun inte kan vidta de åtgärder som krävs för att de fördelar
som en ändring i kommunindelningen för med sig skall uppnås. Helsingfors stad
har mycket bättre möjligheter än Sibbo kommun att planlägga området och vidta
andra behövliga utvecklingsåtgärder.
Nödvändighetsprincipen och
proportionalitetsprincipen har beaktats också på det sättet att Helsingfors
stads förslag om ändring av
kommunindelningen förkastades av inrikesministeriet, eftersom målen nås genom
att ett mindre område överförs till Helsingfors och en överföring av ett område
av den föreslagna storleken skulle ha försvagat Sibbo kommuns ekonomiska
funktionsförmåga i onödan och i alltför hög grad enligt ministeriets åsikt.
Likaså beaktar statsrådet i sitt beslut att det inte skulle gå att utveckla
verksamhetsförutsättningarna för bostadsbebyggelse och näringsliv och påverka
de övriga målen med ändringen i tomtindelningen tillräckligt effektivt om
överföringen gällde ett mindre område än det som kommunindelningsutredaren
föreslog.
Enligt besvären rörande överföring av ett område i
Sibbo finns det inget konkret visat kausalitetssamband mellan motiveringen för
beslutet och de påstådda verkningarna. Frågan om hur konkret motiveringen för
en ändring i tomtindelningen måste vara i sådana fall behandlades inte under
förarbetet för kommunindelningslagen, och ämnet har inte heller
behandlats i den juridiska litteraturen. Tolkningshjälp fås inte heller genom
rättspraxis eftersom någon sådan inte finns.
Beträffande de allmänna förutsättningarna påpekar
staden att regeringen i sin proposition (s. 18) framhåller att
förutsättningarna är av så allmän karaktär att de kan uppfyllas ganska lätt men
innehållsmässigt är nästan desamma som den gamla. I och med att
förutsättningarna är av allmän karaktär kan det inte krävas att en ändring i
tomtindelningen får godkännas endast om exakta planer läggs fram. Såsom
inrikesministeriet konstaterar i sitt utlåtande styrs planeringen exempelvis i
fråga om markanvändningen inte heller genom ett beslut om ändring av
kommunindelningen. Det är alltså fråga om ett ingrepp i kommunindelningen, inte
styrning av ändamålet med områden som överförs. En ändring i tomtindelningen
bör godkännas då problem som kan påvisas objektivt kan lösas genom en sådan.
3. Om grunder för besvär rörande införlivning av områden
i Vanda
I fråga om de områden som överförs från Vanda har
det påståtts att det inte alls framgår av statsrådets beslut huruvida en självständig bedömning har gjorts beträffande existensen av sådana allmänna
förutsättningar som nämns i 3 § i kommunindelningslagen. Påståendet baserar sig på en felaktig tolkning av beslutet.
Områdena i Sibbo och Vanda behandlas i beslutet som en helhet, och såväl
motiveringen som bedömningen av de allmänna förutsättningarna gäller båda
kommunerna utom då det klart framgår av motiveringen att saken uttryckligen
gäller Sibbo.
I och med att storleken på det område som överförs från Vanda inte
överstiger de lagstadgade gränsvärdena och Vanda stad inte motsätter sig
överföringen räcker det med att de allmänna förutsättningarna uppfylls.
Ändringen i kommunindelningen gagnar det område som överförs, kommunerna i
fråga och området också i den vidare bemärkelsen. Det bör dessutom observeras
att det inte är till nackdel för Vanda stad att området i fråga överförs från
Vanda. På basis av en helhetsbedömning är det följaktligen klart att de
lagstadgade förutsättningarna för en överföring uppfylls.
4. Invändningar mot processen
De som anfört besvär kräver att beslutet upphävs
också med anledning av procedurfel under processen kring beslutsfattandet.
Invändningarna behandlas på ett heltäckande sätt i utlåtandet från
inrikesministeriet, och staden har ingenting att tillägga annat än i fråga om
jävsinvändningarna i besvärsskrifterna.
De som anfört besvär påstår att både
kommunindelningsutredaren Pekka Myllyniemi och statsminister Matti Vanhanen är
jäviga. De åberopar 5 kap. 28 § 7 punkten i förvaltningslagen, enligt
vilken en tjänsteman är jävig om tilltron till tjänstemannens opartiskhet av något
annat särskilt skäl äventyras. De avsedda jävssituationerna beskrivs på det
ställe i regeringspropositionen (RP 72/2002 rd) som
gäller lagrummet. Det är på basis av vad som sägs där uppenbart att varken statsminister Vanhanen eller kommunindelningsutredaren Myllyniemi kan
vara jävig då de tar ställning till kommunindelningen i offentligheten. Enligt
propositionen leder den omständigheten att en tjänsteman deltagit i den tidigare
behandlingen av ett ärende inte till jäv exempelvis i situationer där ärendet
återförvisats för ny behandling eller det är fråga om ett rättelseskede. Det är
uppenbart att offentliga kommentarer inte kan leda till jäv om inte heller ett
tidigare beslut i ärendet leder till jäv.
5. Slutord Helsingfors stad anser att
besvärsskrifterna inte innehåller giltiga grunder för ändring av beslutet.
Beslutet uppfyller de allmänna förutsättningarna i 3 § i
kommunindelningslagen i fråga om både Sibbo och Vanda och de särskilda
förutsättningarna i 5 § i fråga om Sibbo. En ändring i kommunindelningen är också i överensstämmelse med målen i 1 § 2 mom. i
kommunindelningslagen. Förfarandet då frågan om en ändring i kommunindelningen
utreddes och då beslutet fattades var korrekt och det föreligger inga grunder
för ett upphävande av beslutet. Besvären bör följaktligen förkastas.
Protokollsutdrag till förvaltningscentralens rättstjänst
för att denna skall utarbeta en förklaring.
Merkittiin, että Oker-Blom teki seuraavan palautusehdotuksen:
Ӂterremitteras till ny beredning, eftersom
paragraferna 1, 3 och 5 i kommunindelningslagen ej uppfylls.”
”Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi, koska kuntajakolain pykälät 1, 3 ja 5 eivät täyty.”
Oker-Blomin ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Oker-Blom ilmoitti asiasta eriävän mielipiteensä.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
Merkittiin, että kaupunginjohtajan asia 9 käsiteltiin esityslistan viimeisenä asiana.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1246 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 26.9.2007 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 26.9.2007 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Aloite 12
Kaupunginhallitus päätti kehottaa nimistötoimikuntaa ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa
ottamaan stadin slangin syntyvaiheiden ajan 1890–1919
ja kultakauden 1920–1949 slangiaiheisen nimistön, myöhemmän
1950–1960-luvun slangin, 1970–1980-luvun koululaisslangin, soveltuvin osin
nuorten käyttämän nykyslangin sekä myös ruotsinkielinen stadin slangin, ns. hurrislangin osaksi Sörnäisten–Hermanninrannan
tulevan työpaikka- ja asuinalueen nimistöä. Nimet tulee valita tutuimmista ja
monikulttuurisista sanoista tai aiheista siten, ettei nimen slangiaiheista osaa
tarvitse kääntää.
Samalla kaupunginhallitus päätti toimittaa edellä mainitun päätöksen selvityksenä ponnen ehdottajalle (Lasse Liemola) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote nimistötoimikunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja valtuutettu Lasse Liemolalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Aloite 19
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 22
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 32
Toivomusponnet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginorkesterin toimistoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Kai Koskimiehelle ja Mike Pohjolalle.
Pöytäkirjanote kaupunginorkesterin johtokunnalle, kaupunginorkesterin toimistolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
6 Kaupunginhallitus päätti kehottaa nuorisoasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Inka Koskenvuolle ja Malina Valtoselle.
Pöytäkirjanote nuorisolautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
7 Kaupunginhallitus päätti kehottaa nuorisoasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Tuomo Valveelle ja Tuomas Tiihoselle.
Pöytäkirjanote nuorisolautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
8 Kaupunginhallitus päätti, että tämä päätös pannaan täytäntöön siitä lukien, kun Sari Näre on saanut eron kaupunginhallituksen varajäsenen luottamustoimesta.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa tarkastusvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Sanna Perkiölle ja Sari Näreelle.
Pöytäkirjanote tarkastuslautakunnalle, tarkastusvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
9 Kaupunginhallitus päätti kehottaa Helsingin Energiaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Joonas Rauramolle ja Heidi Ruhalalle.
Pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, Helsingin Energialle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10 Kaupunginhallitus päätti kehottaa ympäristökeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Elina Sojoselle ja Kati Vierikolle.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, ympäristökeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin Taidehallin Säätiölle.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskukselle.
19 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
12 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
13 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
20–28 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
14 Kaupunginhallituksen kirje Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
15–17 Asiat esitellään kaupunginvaltuustolle uudelleen 10.10.2007.
29–32 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
33 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
18 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote leski- ja orpoeläkekassan hallitukselle.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1247 §
TOIMITILOJEN VUOKRAAMINEN HALLINTOKESKUKSEN OIKEUSPALVELUILLE
Khs 2007-2086
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa hallintokeskuksen tekemään vuokrasopimuksen osoitteessa Fabianinkatu 27–29, Aleksanterinkatu 30 sijaitsevista toimitiloista tämän asian liitteenä olevan Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen tekemän vuokratarjouksen mukaisin ehdoin.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Summanen Juha, osastopäällikkö, puhelin 310 64032
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1248 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 39 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 25.9.2007
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 26.9.2007
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
kansliapäällikkö
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1249 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/13
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 39 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1250 §
BULEVARDI 29:N JULKISIVUJEN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-1582
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Bulevardi 29:n julkisivujen peruskorjauksen teknisen hankesuunnitelman 944 500 euron arvonlisäverottomalla enimmäishinnalla, arvonlisäverollisena 1 152 290 euroa, THI= 146,0, RI= 122,2 / indeksikausi 04/2007.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä Helsingin ammattikorkeakoulu Stadialle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1251 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN XXXX XXXX:N JA XXXX XXXX:N SEKÄ AS OY HELSINGIN KOTIHIIDEN VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2007-1952
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan 3.8.2007 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa XXXX XXXX ja XXXX XXXX ovat myyneet 39. kaupunginosan korttelin nro 39241 rakentamattoman tontin nro 13 As Oy Helsingin Kotihiidelle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja As Oy Helsingin Kotihiidelle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1252 §
MYLLYPURON SAIRAALAN ILMANVAIHTOKONEHUONEIDEN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-1681
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Myllypuron sairaalan ilmavaihtokonehuoneiden muutostyön 10.5.2007 päivätyn hankesuunnitelman enimmäishinnaltaan arvonlisäverottomana 4 077 000 euroa, arvonlisäverollisena 4 966 000 euroa, RI = 120,6 ja THI = 144,1 hintatasossa 3/2007.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, terveyskeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1253 §
VARAUS ESPOON VERMON ALUEELTA SRV YHTIÖT OYJ:LLE ALUEEN KAAVOITTAMISEKSI JA MYYMISEKSI
Khs 2007-1954
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1254 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
25.9.2007 |
asuntotuotantotoimikunta |
21.9.2007 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
20.9.2007 |
rakennuslautakunta |
25.9.2007 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
26. ja 27.9.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1255 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN ENERGIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA (ALPPILA)
Khs 2007-1734
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa
Helsingin Energian ympäristölupahakemuksen hyväksymistä.
Kaupunginhallitus katsoo, että Alppilan lämpökeskuksen ympäristölupamääräyksiä harkittaessa hiukkaspäästön raja-arvo tulisi asettaa BAT-tasoa vastaavalle 70–80 mg/m3(n) tasolle ja typenoksidien päästöraja-arvo BAT-tason mukaisesti.
Kaupunginhallitus katsoo lisäksi, että useiden Linnanmäen huvipuiston laitteiden ulottuessa Alppilan lämpölaitoksen piipun yläpuolelle lämpölaitoksessa mahdollisesti syntyvät häiriötilanteet vaaratilanteen aiheuttajina tulisi ottaa huomioon lämpölaitoksen ympäristöluvassa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kiinteistövirastolle ja kaupunkisuunnittelulautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1256 §
VASTAUS TIEHALLINNON SELVITYKSEEN: KADUN- JA TIENPIDON KEHITTÄMINEN UUDENMAAN JA ITÄ-UUDENMAAN ALUEELLA - YHTEISTYÖSSÄ ALUEEN KUNNAT JA TIEHALLINTO
Khs 2007-778
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Tiehallinnon selvityksen: Kadun- ja tienpidon kehittäminen Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan alueella sekä lähettää vastauksenaan Tiehallinnolle seuraavan kirjeen:
Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kesken on Pääkaupunkiseudun yhteistyösopimuksen pohjalta meneillään selvitystyö yhteisten toimintojen kehittämisestä. Sopimuksen mukainen yhteistyö on laajempaa kuin puitelaissa edellytetty ja yhteistyölle on sovittu oma aikataulunsa.
Teknisessä toimessa eräänä selvityksen kohteena on katujen ja yleisten alueiden hoito, ja tarkastelun kohteena lukuisia asioita, joilla organisaatioiden yhteistyötä lisätään ja toimintatapoja yhtenäistetään asteittain. Tällaisia ovat mm. kunnossapitomateriaalien hankintayhteistyön toimintamallin kehittäminen ja alueurakoinnin kehittäminen. Tämän selvitysprosessin tuottamilla tiedoilla tulee olemaan vaikutusta mm. kuntien nykyisin tekemiin hankintamenettelyihin. Yhteistyö on kesken ja kehittämishankkeiden toimeenpano selvitystyön pohjalta vasta alkamassa.
Helsingin kaupunki ei edellä mainitusta syystä tällä hetkellä pidä osaltaan ajankohtaisena Tiehallinnon kirjeessä esitetyn selvitystyön käynnistämistä hankintayhteistyön tiivistämiseksi. Sen jälkeen kun hankintamenettelyjä on pääkaupunkiseudun kaupunkien välisen selvitystyön johdosta saatu kehitettyä, on kaupungin puolelta tämänhetkistä paremmat edellytykset ryhtyä neuvottelemaan kadun- ja tienpidon yhteishankinnoista Tiehallinnon kanssa.
Kirje Tiehallinnolle ja pöytäkirjanote rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1257 §
PYSÄKÖINTIPAIKKOJEN PITKÄAIKAINEN VUOKRAAMINEN ASUNTO OY HELSINGIN VUORIMIEHENKATU 1:LLE
Khs 2007-1617
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa pelastuskomentajan hyväksymään Asunto Oy Helsingin Vuorimiehenkatu 1:n ja Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen välisen vuokrasopimuksen koskien 46 pysäköintipaikan vuokraamista Tähtitorninvuori 1:n kalliosuojasta sekä tekemään tarvittavat muutokset pelastuslaitoksen ja Euro Park Finland Oy:n väliseen ja pelastuslaitoksen ja kiinteistöviraston tilakeskuksen väliseen vuokrasopimukseen.
Pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle, kiinteistöviraston tilakeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1258 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN ENERGIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA (JAKOMÄKI)
Khs 2007-1735
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa
Helsingin Energian ympäristölupahakemuksen hyväksymistä ehdolla, että hakemuksen mukainen ei aiheuta haittaa
viereiselle asuinalueelle.
Kaupunginhallitus katsoo, että ympäristölupamääräyksiä harkittaessa hiukkaspäästön raja-arvo tulisi asettaa BAT-tasoa vastaavalle 70–80 mg/m3(n) tasolle ja typenoksidien päästöraja-arvo BAT-tason mukaisesti.
Kaupunginhallitus katsoo lisäksi, että laitoksen aiheuttamaa ympäristömelua tulisi kontrolloida ja pitää huolta siitä, että annetut meluohjearvot eivät ylity laitoksen tiiviisti asutetussa lähiympäristössä.
Jakomäen lämpölaitoksen raskasöljysäiliöiden suoja-allastuksen rakenteen riittävyydestä suojaamaan maaperää ja pohjavettä tulee olla täysi varmuus. Kaupunginhallitus katsoo, että laitokselle voidaan myöntää uusi ympäristölupa vasta, kun louhinnan jäljiltä olevan kallioluolaseinämän käytön raskasöljysäiliön suoja-allasrakenteena on osoitettu olevan pohjaveden ja maaperän suojelun kannalta hyväksyttävä ratkaisu.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kiinteistövirastolle ja kaupunkisuunnittelulautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1259 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 25.9.2007
yleisten töiden lautakunta 27.9.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1260 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 25.9.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1261 §
JOHN STORGÅRDSIN NIMITTÄMINEN YLIKAPELLIMESTARIKSI SYKSYSTÄ 2008 VUOTEEN 2012
Khs 2007-2064
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti nimittää ylikapellimestariksi John Storgårdsin nelivuotiskaudeksi syksystä 2008 vuoteen 2012.
Vielä kaupunginhallitus päätti oikeuttaa intendentti Elina Siltasen laatimaan sopimuksen John Storgårdsin kanssa.
Pöytäkirjanote kaupunginorkesterin johtokunnalle asiasta tiedottamista varten.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1262 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginmuseon johtokunta |
25.9.2007 |
opetuslautakunta |
25.9.2007 |
- suomenkielinen jaosto |
25.9.2007 |
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
18.9.2007 |
|
|
ammattikorkeakoulu |
|
- rehtori |
30.8. – 21.9.2007 |
- johtava talouspäällikkö |
19. ja 20.9.2007 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
26.9.2007 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
21.9.2007 |
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) |
17.9.2007 |
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
26.9.2007 |
museonjohtaja |
26.9.2007 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
21.9.2007 |
taidemuseon johtaja |
18. – 24.9.2007 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
20.9.2007 |
työterveysjohtaja |
25.9.2007 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1263 §
VUODEN 2008 TALOUSARVIOEHDOTUSTA JA TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUSTA 2008-2010 KOSKEVA INFORMAATIO KAUPUNGINHALLITUKSELLE
Khs 2007-2036
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti merkitä informaation tiedoksi.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310
36250
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
Översättning:
1244 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN ELINA
MOISIO: ETT TRÅDLÖST NÄT I HELSINGFORS
Stn 2006-2553
Ärende Kj/7 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 15.11.2006
(Elina Moisio), tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Tilläggsuppgifter:
Karakorpi Tuomo, IT-chef, telefon 310 36396
Översättning:
1246 §
VERKSTÄLLIGHET AV STADSFULLMÄKTIGES BESLUT
26.9.2007
Stn
Ärende Kj/10 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt
att beslutsförteckningen från stadsfullmäktiges sammanträde 26.9.2007 skall
tillställas stadens alla nämnder och direktioner samt
verk och inrättningar för kännedom och
att de fullmäktigebeslut som ingår i beslutsförteckningen får verkställas
efter protokolljusteringen oberoende av eventuella besvär enligt följande:
Ärende Åtgärd
Stadsdirektörens
verksamhetsområde
– – –
4
Motion
12
Stadsstyrelsen beslöt uppmana namnkommittén och stadsplaneringsnämnden att införa
namn från tiden då stadens slang uppstod 1890–1919, dess guldålder 1920–1949,
senare 1950- och 1960-talsslang, 1970- och 1980-tals skolslang, i tillämpliga
delar den nutidsslang som ungdomar talar och även stadens svenska slang, den
s.k. hurrislangen, som en del av gatunamnen i det
planerade arbetsplats- och bostadsområdet i Sörnässtranden–Hermanstadsstranden.
Namnen bör väljas bland välkända och mångkulturella ord eller motiv och så att
slangdelen av namnet inte behöver översättas.
Stadsstyrelsen beslöt samtidigt tillställa den som
föreslagit klämmen (Lasse Liemola) beslutet ovan och
ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av det.
Protokollsutdrag till namnkommittén, stadsplaneringsnämnden och
fullmäktigeledamoten Lasse Liemola och för kännedom
till de övriga fullmäktigeledamöterna.
– – –
Tilläggsuppgifter:
Ollinkari Matti, stadssekreterare,
telefon 310 36098
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Irmeli Wallden-Paulig |
Osku Pajamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 9.10.2007 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1225-1239, 1243-1246, 1248-1249, 1253-1256, 1258-1260 ja 1262-1263 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1251 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1225-1239, 1243-1246, 1248-1249, 1253-1256, 1258-1260 och 1262-1263 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1251 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av
en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den tid mottagningsbeviset
utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|