Kokousaika |
20.8.2007 kello 16.00 – 16.45 |
|
||||||
|
|
|
||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
||||||
|
|
|
||||||
Läsnä |
|
|||||||
|
|
|||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1046 §) |
|
|||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Hakola, Juha |
|
|
|||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
|||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
|||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
|||||
|
Ojala, Outi |
|
|
|||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
|||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|||||
|
Peltokorpi, Terhi |
(paitsi 1031 – 1032 §) |
|
|||||
|
Rautava, Risto |
|
|
|||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
|||||
|
Puoskari, Mari |
varajäsen |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö (paitsi 1044 – 1049 §) |
|
|||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
|||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
|||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
|||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
|||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Vuotisjärvi, Tero |
vs. kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
||||||
|
|
|
||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
||||||
|
|
|
||||||
Esittely |
|
§ |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
|||
|
Korpinen |
|
|
|
1045, |
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1031 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1032 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1033 |
Kj/1 |
Muutos kaupunginvaltuuston kokoonpanossa |
1034 |
Kj/2 |
Kaupunginhallituksen varajäsenen valinta |
1035 |
Kj/3 |
Lasten päivähoitojaoston lisäjäsenen valinta |
1036 |
Kj/4 |
Uudenmaan veroviraston verotuksen oikaisulautakunnan jäsenen ja varajäsenen valinta |
1037 |
Kj/5 |
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n osakepääoman korottaminen |
1038 |
Kaj/6 |
Kiinteistöviraston virastopäällikön viran täyttäminen |
1039 |
Kaj/7 |
Latokartanon peruskoulun enimmäishinnan korottaminen |
1040 |
Kaj/8 |
Tammisalon tontin 44024/12 (Villa Vårudd) asemakaavan muuttaminen (nro 11681) |
1041 |
Sj/9 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1042 |
Sj/10 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1043 |
Stj/1 |
Lastenpsykiatrisen toiminnan uudelleenarviointi |
1044 |
Kj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1045 |
Kj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1046 |
Kaj/1 |
Pasilan konepaja-alueen rakennuskiellon pidentäminen (nro 11702) |
1047 |
Kaj/2 |
Sturenkadun pohjoispuolisen alueen rakennuskiellon pidentäminen Vallilan teollisuusalueella (nro 11704) |
1048 |
Kaj/3 |
Tervalammen naisyhteisön uudisrakennuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
1049 |
Kaj/4 |
Töölönlahden pysäköintiyhtiön perustaminen |
1050 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1051 |
Ryj/1 |
Arabian rantapuiston puistosuunnitelman hyväksyminen |
1052 |
Ryj/2 |
Toukolan rantapuiston puistosuunnitelman hyväksyminen |
1053 |
Ryj/3 |
Energiansäästöneuvottelukunnan toimintakertomus vuodelta 2006 |
1054 |
Ryj/4 |
Lausunto Sosiaali- ja terveysministeriölle kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanosta ympäristöterveydenhuollon osalta |
1055 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1056 |
Stj/1 |
Lausunto eduskunnan oikeusasiamiehelle hammashuollon järjestämistä koskevista kanteluista |
1057 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1058 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1031 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Lehtipuu) ja Kantolan (varalla Vehviläinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1032 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1033 - 1042 § |
Kaupunginvaltuuston 29.8.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1033 § |
Muutos kaupunginvaltuuston kokoonpanossa |
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 310 36009
1034 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 6.8.2007
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
1035 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 6.8.2007
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
1036 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 27.8.2007
pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 36018
1037 § |
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n osakepääoman korottaminen |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1038 § |
Kiinteistöviraston virastopäällikön viran täyttäminen |
”Samalla Khs ilmoittaa sen tarkoituksena olevan kehottaa henkilöstökeskusta valmistelemaan vaihtoehtoja, jotta em. käytännöstä voidaan luopua.”
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
1039 § |
Latokartanon peruskoulun enimmäishinnan korottaminen |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
1040 § |
Tammisalon tontin 44024/12 (Villa Vårudd) asemakaavan muuttaminen (nro
11681) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1041 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
1042 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 13.8.2007
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
1043 § |
Kaupunginvaltuuston 12.9.2007 pidettävän
kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti
tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene,
että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Sosiaali- ja terveystoimi
1043 § |
Lastenpsykiatrisen toiminnan uudelleenarviointi |
Kaupunginhallitus päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
1044 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 33 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 13.8.2007
satamalautakunta 14.8.2007
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1045 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 33 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1046 §
PASILAN KONEPAJA-ALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11702)
Khs 2007-1640
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää 22. kaupunginosan korttelin nro 390 osan ja katualueen osan rakennuskieltoaikaa 28.8.2009 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1047 §
STURENKADUN POHJOISPUOLISEN ALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN VALLILAN TEOLLISUUSALUEELLA (NRO 11704)
Khs 2007-1642
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 22. kaupunginosan kortteleiden nro 689, 691–693, 695, 696, 699, 700, 703 ja 707 sekä korttelin nro 694 tonttien nro 21, 24 ja 25 ja korttelin nro 697 tontin nro 1 rakennuskieltoaikaa 1.9.2009 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1048 §
TERVALAMMEN NAISYHTEISÖN UUDISRAKENNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-1584
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Tervalammen naisyhteisön uudisrakennuksen 18.4.2007 päivätyn hankesuunnitelman siten, että kustannukset ovat arvonlisäverottomana 1 870 000 euroa, arvonlisäverollisena 2 280 000 euroa kustannustasossa RI=120,6 ja THI= 144,1 ja laajuus 712 brm2.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, sosiaalivirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1049 §
TÖÖLÖNLAHDEN PYSÄKÖINTIYHTIÖN PERUSTAMINEN
Khs 2007-1678
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti
- perustaa Töölönlahden pysäköintilaitoksen toteuttamista varten Töölönlahden pysäköinti Oy -nimisen yhtiön,
- hyväksyä yhtiölle esityslistan tämän asian liitteenä olevan luonnoksen mukaisen yhtiöjärjestyksen ja perustamissopimuksen,
- merkitä yhtiön koko osakekannan ja myöntää vuoden 2007 talousarvion tililtä 8 22 19 arvopaperit 100 000 euroa, hallintokeskuksen oikeuspalveluille osakepääoman maksamista varten,
- nimetä yhtiön hallitukseen puheenjohtajaksi kehittämispäällikkö Harri Kauppisen ja jäseniksi toimistopäällikkö Jaakko Staufferin ja kiinteistölakimies Pasi Lehtiön,
- nimetä yhtiön tilintarkastajaksi tarkastuslautakunnan nimeämänä KHT-yhteisö Ernst & Young Oy:n, päävastuullisena tilintarkastajana KHT, JHTT Tiina Lind.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta päätöksessä mainituille, hallintokeskuksen oikeuspalveluille, talous- ja suunnittelukeskukselle, kiinteistölautakunnalle ja tarkastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1050 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
14.8.2007 |
rakennuslautakunta |
14.8.2007 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
14. ja 16.8.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1051 §
ARABIAN RANTAPUISTON PUISTOSUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-945
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1052 §
TOUKOLAN RANTAPUISTON PUISTOSUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-944
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1053 §
ENERGIANSÄÄSTÖNEUVOTTELUKUNNAN TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2006
Khs 2007-1261
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus
päätti merkitä tiedoksi energiansäästöneuvottelukunnan toimintakertomuksen
vuodelta 2006 sekä oikeuttaa neuvottelukunnan lähettämään kauppa- ja
teollisuusministeriölle ja Kuntaliitolle toimintakertomuksen/seurantaraportin
raporttina kauppa- ja teollisuusministeriön ja Helsingin kaupungin välisen
energia- ja ilmastosopimuksen velvoitteiden toteutumisesta.
Pöytäkirjanote energiansäästöneuvottelukunnalle sekä jäljennöksin toimintakertomuksesta/seurantaraportista kaikille virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1054 §
LAUSUNTO SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖLLE KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUKSEN TOIMEENPANOSTA YMPÄRISTÖTERVEYDENHUOLLON OSALTA
Khs 2006-2228
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Sosiaali- ja terveysministeriölle kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanosta ympäristöterveydenhuollossa annetusta suosituksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin osalta ei ole tarkoituksenmukaista perustaa ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-aluetta.
Jos
ympäristöterveydenhuollon toiminta-alueita muodostetaan koko maassa suunniteltu
minimimäärä 50, keskimääräinen asukasluku yhteistoiminta-alueella olisi hieman
yli 100 000. Helsingissä on tällä hetkellä asukkaita runsaat 560 000.
Kun valvontayksikön
minimikokona pidetään koko ympäristöterveydenhuollon toimialalla 10-15 henkilötyövuotta, Helsingissä
ympäristönsuojelun ja -terveydenhuollon tehtävissä toimii kaikkiaan noin 180
henkilöä. Näistä henkilöistä noin 70 työskentelee
ympäristöterveydenhuollon tehtävissä. Kyseessä on siten selkeästi maamme suurin
ympäristöterveydenhuollon kunnallinen yksikkö.
Kaupunginhallitus
toteaa lisäksi, että Helsingin, Espoon, Vantaan ja
Kauniaisten kunnallisen ympäristöterveyshallinnon organisaatiot poikkeavat
huomattavasti toisistaan. Helsingissä ja Vantaalla ympäristökeskus toimii
kunnallisena terveydensuojelu- ja elintarvikevalvontaviranomaisena toisin kuin
Espoossa, jossa ympäristöterveydenhuollon tehtävät hoidetaan sosiaali-
ja terveystoimen terveydensuojeluyksikössä. Lisäksi ympäristötoimeen kuuluvien asioiden
laajuudessa on eroja. Hyvin erilaisesta organisaatiorakenteesta johtuen pääkaupunkiseudun
ympäristöterveydenhuollon organisaatioita eri kaupunkien välillä on vaikea
vertailla.
Pääkaupunkiseudulla tehdään yhteistyötä ympäristöterveydenhuollon alalla.
Esimerkiksi Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien yhteinen
ympäristölaboratorio aloittaa työnsä vuoden 2008 alussa. Lisäksi Helsingin, Espoon
ja Vantaan yhteinen löytöeläintalo Viikissä avattiin lokakuussa 2006.
Kaupunginhallitus
katsoo, että Helsingin ympäristöterveydenhuollon organisaatio tulee säilyttää
nykyisellään.
Merkittiin, että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen toiseksi viimeinen kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Pääkaupunkiseudulla tehdään yhteistyötä ympäristöterveydenhuollon
alalla. Esimerkiksi Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien
yhteinen ympäristölaboratorio aloittaa työnsä vuoden 2008 alussa. Lisäksi
Helsingin, Espoon ja Vantaan yhteinen löytöeläintalo Viikissä avattiin lokakuussa
2006.”
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1055 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta 14.8.2007
liikepalvelulautakunta 14.8.2007
yleisten töiden lautakunta 16.8.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1056 §
LAUSUNTO EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHELLE HAMMASHUOLLON JÄRJESTÄMISTÄ KOSKEVISTA KANTELUISTA
Khs 2007-1412, 2007-1410, 2007-1520
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1057 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 14.8.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1058 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtaja |
16.8.2007 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
13. ja 14.8.2007 |
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
10.8.2007 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
5.7., 9., 10. ja 14.8.2007 |
museonjohtaja |
14. ja 16.8.2007 |
kaupunginorkesterin intendentti |
20.6.2007 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
8. ja 14.8.2007 |
taidemuseon johtaja |
13.8.2007 |
tietokeskus |
|
- kehittämispäällikkö |
10.8.2007 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Vuontisjärvi Tero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ulla-Marja Urho |
Tarja Kantola |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 28.8.2007 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1031 – 1045 ja 1050 – 1058 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1046 – 1047 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1031 – 1045 och 1050 – 1058 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1046 – 1047 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande
skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen fått del av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen
överlämnats till honom eller hans bud eller företetts
honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|