Kokousaika |
13.8.2007 kello 16.00 – 16.22 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Bogomoloff, Harry |
kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1015 §) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vuotisjärvi, Tero |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1017, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1007 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1008 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1009 |
Kj/1 |
Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen virkasuhteen päättyminen |
1010 |
Kaj/2 |
Taka-Töölön asuinkerrostalojen tontin 14481/35 ja asuntolatyyppisten asuinkerrostalojen tontin 14481/34 vuokrausperusteet |
1011 |
Kaj/3 |
Tapaninkylän asuntotonttien 39052/2 ja 3 sekä 39163/1 vuokrausperusteet |
1012 |
Kaj/4 |
Salmisaaren toimitilatontin 20049/1 maanvuokrasopimuksen osto-optiosta poikkeaminen |
1013 |
Sj/5 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1014 |
Kj/3 |
Määrärahan myöntäminen rakennusvirastolle Fallpakan alueen esirakentamisen 2. vaiheeseen |
1015 |
Kj/4 |
Eero Pulkkisen ym. ja Pekka Haapaniemen oikaisuvaatimukset johtavan kaupunginasiamiehen virkaan ottamista koskevasta hallintojohtajan päätöksestä 29.3.2007, 545 § |
1016 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1017 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1018 |
Kaj/1 |
Lisämäärärahan myöntäminen etuosto-oikeuden käyttämistä varten |
1019 |
Kaj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1020 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1021 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1022 |
Sj/1 |
Sari Multalan palkitseminen purjehduksen MM-kilpailuissa 2007 saadusta hopeamitalista |
1023 |
Sj/2 |
Varma Tennisklubi VTK ry:n kanssa tehdyn pitkäaikaisen maanvuokrasopimuksen muuttaminen |
1024 |
Sj/3 |
Maa-alueen varaaminen Kivikon liikuntapuistosta Kiviconstruction Oy:lle perustettavan yhtiön lukuun liikuntahallin suunnittelua varten |
1025 |
Sj/4 |
Erityisluokanopettajan virkojen perustaminen |
1026 |
Sj/5 |
Korkeasaaren eläintarhan ja Helsingin yliopiston neuvottelukunnan asettaminen |
1027 |
Sj/6 |
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n ylimääräinen yhtiökokous ja hallituksen jäsenen vaihdos |
1028 |
Sj/7 |
Pysyvän asiantuntijan vaihdos työllistämistoimikunnassa |
1029 |
Sj/8 |
Puheenjohtajan vaihdos henkilöstötoimikunnassa |
1030 |
Sj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1007 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakola (varalla Urho) ja Pajamäki (varalla Kantola) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1008 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1009 - 1013 § |
Kaupunginvaltuuston 29.8.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1009 § |
Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen virkasuhteen päättyminen |
Lisätiedot:
Summanen Juha, osastopäällikkö, puhelin 310 64032
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1010 § |
Taka-Töölön asuinkerrostalojen tontin 14481/35 ja asuntolatyyppisten asuinkerrostalojen tontin 14481/34 vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
1011 § |
Tapaninkylän asuntotonttien 39052/2 ja 3 sekä 39163/1 vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
1012 § |
Salmisaaren toimitilatontin 20049/1 maanvuokrasopimuksen osto-optiosta
poikkeaminen |
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1013 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
1014 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN RAKENNUSVIRASTOLLE FALLPAKAN ALUEEN ESIRAKENTAMISEN 2. VAIHEESEEN
Khs 2007-310
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti
siirtää vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet, 1 200 000 euroa alakohtaan 8 01 02 10, muu esirakentaminen ja
myöntää rakennusvirastolle vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 10, muu esirakentaminen
700 000 euroa (alv=0) käytettäväksi Fallpakan kaava-alueen 2. vaiheen esirakentamiseen
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle (talousyksikkö), katu- ja puisto-osastolle (Jorma Rajala) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (Heljä Huusko), kehittämisosastolle (Leena Pasonen) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1015 §
XXXX XXXX:N YM. JA XXXX XXXX:N OIKAISUVAATIMUKSET JOHTAVAN KAUPUNGINASIAMIEHEN VIRKAAN OTTAMISTA KOSKEVASTA HALLINTOJOHTAJAN PÄÄTÖKSESTÄ 29.3.2007, 545 §
Khs 2007-722
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti jättää XXXX XXXX:n tekemän oikaisuvaatimuksen myöhästyneenä tutkimatta.
Samalla kaupunginhallitus päätti henkilöstökeskuksen ja hallintokeskuksen oikeuspalvelujen sekä Kunnallisen työmarkkinalaitoksen lausunnoissa mainituilla perusteilla hylätä XXXX XXXX:n ym. tekemän oikaisuvaatimuksen.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille liitteineen ja muutoksenhakuosoituksin sekä hallintokeskukselle, henkilöstökeskukselle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 36018
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9(Liite 4: Rajoitettu luovutus, JulkL 16 § 3 mom.) |
1016 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 32 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 6.8.2007
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1017 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 32 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1018 §
LISÄMÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMISTÄ VARTEN
Khs 2007-955
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2007 talousarvion tililtä 8 01 01, kiinteistöjen ostot ja lunastukset 610 000 euroa hallintokeskuksen oikeuspalveluiden käytettäväksi kaupungin etuosto-oikeuden käyttämisen edellyttämien korkojen maksamiseksi Solidium Oy:lle.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä hallintokeskuksen oikeuspalveluille, talous- ja suunnittelukeskukselle, tarkastusvirastolle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1019 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
7.8.2007 |
asuntotuotantotoimisto |
7.8.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1020 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 7.8.2007
joukkoliikennelautakunta 9.8.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1021 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 7.8.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1022 §
SARI MULTALAN PALKITSEMINEN PURJEHDUKSEN MM-KILPAILUISSA 2007 SAADUSTA HOPEAMITALISTA
Khs 2007-1738
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti palkita Sari Multalan 1 700 euron suuruisella tunnustuspalkinnolla Laser Radial –luokassa saavutetusta hopeamitalista purjehduksen MM-kilpailuissa Cascaissa, Portugalissa 2007.
Tunnustuspalkinto maksetaan kaupunginhallituksen käyttövaroista, talousarviokohta 1040201.
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1023 §
VARMA TENNISKLUBI VTK RY:N KANSSA TEHDYN PITKÄAIKAISEN MAANVUOKRASOPIMUKSEN MUUTTAMINEN
Khs 2007-1629
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa liikuntalautakunnan muuttamaan Varma Tennisklubi VTK ry:n kanssa 11.4.1995 tehtyä, 32. kaupunginosan (Konala) korttelin 32053 tonttia nro 1 koskevaa vuokrasopimusta seuraavasti:
1
Vuokra-aikaa, joka päättyisi 31.12.2014,
jatketaan 30.6.2028 saakka.
2
Uusi vuosivuokra on 19 050,60 euroa.
Perusvuosivuokrana vuokranvaihteluja määrättäessä pidetään virallisen elinkustannusindeksin
lokakuu 1951 = 100 pistelukua 100 vastaavaa 1 145,55 euron suuruista perusvuosivuokraa.
3
Vuokrasta peritään 50 % niin kauan kuin aluetta
käytetään yksinomaan liikuntaan tai siihen välittömästi liittyvään toimintaan.
4 Muutoin noudatetaan liikuntalautakunnan määräämiä ehtoja.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle (Eija Venetkoski-Kukka)
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1024 §
MAA-ALUEEN VARAAMINEN KIVIKON LIIKUNTAPUISTOSTA KIVICONSTRUCTION OY:LLE PERUSTETTAVAN YHTIÖN LUKUUN LIIKUNTAHALLIN SUUNNITTELUA VARTEN
Khs 2007-1630
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti varata Kiviconstruction Oy:lle perustettavan yhtiön lukuun 47. kaupunginosan Kivikon kylän (nro 406) tilan Rnro 1:10 alueella sijaitsevan, karttaliitteeseen merkityn, 23 076 m2:n suuruisen alueen liikuntahallin suunnittelua varten ajaksi 1.7.2007 – 30.6.2008 seuraavin ehdoin:
1
Varausmaksu on 5 769 euroa ja se on
maksettava 1.9.2007 mennessä kaupungin lähettämää laskua vastaan Helsingin
kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallintaan tai kaupungin
osoittamalle pankkitilille.
2
Nyt varattavan alueen rajat tarkentuvat alueesta
myöhemmin tehtävän vuokrasopimuksen yhteydessä. Varauksensaajan tulee esittää
vuokraushakemus hyvissä ajoin ennen varausajan päättymistä.
Vuokrasopimuksen on oltava voimassa ennen kuin rakennuslupa myönnetään.
3
Helsingin kaupunki ei vastaa siitä vahingosta,
mikä varauksensaajalle saattaa aiheutua siitä, ettei hankkeelle saada
rakennuslupaa tai ettei varsinaista maanvuokrausta voida solmia.
4 Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.
Pöytäkirjanote Kiviconstruction Oy:lle sekä liikuntalautakunnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1025 §
ERITYISLUOKANOPETTAJAN VIRKOJEN PERUSTAMINEN
Khs 2007-1659
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti perustaa 15.8.2007 alkaen 15 peruskoulun erityisluokanopettajan virkaa. Viran tehtäväkohtainen peruspalkka on 2 353,11 euroa/kk.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Vuontisjärvi Tero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1026 §
KORKEASAAREN ELÄINTARHAN JA HELSINGIN YLIOPISTON NEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN
Khs 2007-1653
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti asettaa toimikaudekseen 8-jäsenisen Korkeasaaren eläintarhan ja Helsingin yliopiston neuvottelukunnan, jonka tehtävänä on kehittää ja koordinoida eläintarhan ja Helsingin yliopiston välistä yhteistoimintaa luonnonsuojeluun, suojelubiologiaan ja eläinlääketieteelliseen liittyvässä opetus- ja tutkimustyössä.
Samalla kaupunginhallitus päätti valita neuvottelukunnan puheenjohtajaksi apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haataisen ja kaupunkia edustaviksi kolmeksi muuksi jäseneksi eläintarhan johtaja Seppo Turusen, intendentti Leif Blomqvistin ja eläinlääkäri Rudbäckin.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti pyytää Helsingin yliopistoa nimeämään neuvottelukuntaan varapuheenjohtajan ja kolme jäsentä.
Edelleen kaupunginhallitus päätti oikeuttaa neuvottelukunnan kuulemaan muita asiantuntijoita ja kehottaa eläintarhaa huolehtimaan neuvottelukunnan sihteerin tehtävistä.
Kirje Helsingin yliopistolle (Hellevi Majander) sekä pöytäkirjanote mainituille henkilöille, Korkeasaaren eläintarhalle, hallintokeskuksen tietopalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle (talpa).
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1027 §
METROPOLIA AMMATTIKORKEAKOULU OY:N YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS JA HALLITUKSEN JÄSENEN VAIHDOS
Khs 2007-1689
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n 12.9.2007 pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa ja siellä toimimaan niin, että Ilkka-Christian Björklundin tilalle uudeksi hallituksen jäseneksi valitaan sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, mainituille henkilöille, Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:lle, hallintokeskuksen tietopalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle (talpa).
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1028 §
PYSYVÄN ASIANTUNTIJAN VAIHDOS TYÖLLISTÄMISTOIMIKUNNASSA
Khs 2006-2480
Esityslistan asia Sj/7
Kaupunginhallitus päätti nimetä valtiotieteen lisensiaatti Ilkka-Christian Björklundin sijalle työllistämistoimikunnan pysyväksi asiantuntijaksi sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haataisen.
Pöytäkirjanote mainituille henkilöille, työllistämistoimikunnalle, hallintokeskuksen tietopalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle (talpa).
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1029 §
PUHEENJOHTAJAN VAIHDOS HENKILÖSTÖTOIMIKUNNASSA
Khs 2005-2771
Esityslistan asia Sj/8
Kaupunginhallitus päätti nimetä valtiotieteen lisensiaatti Ilkka-Christian Björklundin sijalle henkilöstötoimikuntaan työnantajaa edustavaksi varsinaiseksi jäseneksi ja samalla toimikunnan puheenjohtajaksi sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haataisen.
Pöytäkirjanote mainituille henkilöille, henkilöstötoimikunnalle, hallintokeskuksen tietopalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle (talpa).
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1030 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtaja |
8.8.2007 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
7.8.2007 |
museonjohtaja |
9.8.2007 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
7.8.2007 |
taidemuseon johtaja |
1. ja 8.8.2007 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Vuontisjärvi Tero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Juha Hakola |
Osku Pajamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 21.8.2007 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 1015 §:t |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 1007-1013, 1016-1017, 1019-1021, 1024 ja 1030 §:t |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) taikka vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (349/2007) vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön taikka Maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskevan sopimuksen vastaisesti. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 1015 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1015 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1007-1013, 1016-1017, 1019-1021, 1024 och 1030 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut som
gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får inte
överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider mot
lagen om offentlig upphandling (348/2007) eller lagen om upphandling inom
sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (349/2007). Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till behandling
på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits i strid med lagen om
offentlig upphandling eller lagen om upphandling inom sektorerna vatten,
energi, transporter och posttjänster eller med stöd av dem utfärdade
stadganden eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens
lagstiftning eller Världshandelsorganisationens avtal om offentlig
upphandling. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos
marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras i marknadsdomstolen
(anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör inte hinder för att
ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden
skall innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela
upphandlingsenheten sin avsikt att anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1015 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna utan
dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|