Kokousaika |
26.3.2007 kello 16.00 – 18.25 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi osa 445 §) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
(paitsi 444-445 §) |
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
(paitsi 429 §) |
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
||||||
|
Lindeman, Jukka |
varajäsen (paitsi osa 445 §) |
|
||||||
|
Sarkomaa, Sari |
varajäsen (paitsi osa 444-445 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 445 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi 429 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi 444-445 §) |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö (paitsi osa 445 §) |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 445 §) |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
talousarviopäällikkö (paitsi 444-445 §) |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
427, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
413 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
414 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
415 |
Kj/1 |
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen muuttaminen keskustelupöytäkirjan osalta |
416 |
Kaj/2 |
Suomenkielisen työväenopiston opistotalon perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
417 |
Kaj/3 |
Suutarilan kortteleiden nro 40149 - 40151 sekä puisto- ja katualueiden (Suutarilan teollisuusalueen pohjoisosa) asemakaavan muuttaminen (nro 11460) |
418 |
Sj/4 |
Ammattikorkeakoulun rehtorin viran määräaikainen hoitaminen |
419 |
Kj/3 |
Kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien vahvistetut vuosilomat 2007 |
420 |
Kj/4 |
Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n varsinainen yhtiökokous |
421 |
Kj/5 |
Helen Sähköverkko Oy:n varsinainen yhtiökokous |
422 |
Kj/6 |
Oy Mankala Ab:n varsinainen yhtiökokous |
423 |
Kj/7 |
Lainan myöntäminen Helsingin Uuden yhteiskoulun Osakeyhtiölle |
424 |
Kj/8 |
Määrärahan myöntäminen rakennusvirastolle Kivikon teollisuusalueen esirakentamiseen vuonna 2007 |
425 |
Kj/11 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Vuoden 2008 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2008-2010 laatimisohjeet |
426 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
427 |
Kj/13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
428 |
Kaj/1 |
Helsingin kaupungin 450-vuotistaiteilijatalosäätiö - Stiftelsen Helsingfors stads 450-årskonstnärshus -nimisen säätiön vuosikokous |
429 |
Kaj/2 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan liitolle Uudenmaan 1. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta |
430 |
Kaj/3 |
Arabian Palvelu Oy:n varsinainen yhtiökokous |
431 |
Kaj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
432 |
Sj/1 |
Tasa-arvotoimikunnan asettaminen |
433 |
Sj/2 |
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon toivomusponsi: Koulupudokkaiden vähentäminen |
434 |
Sj/3 |
Valtuutettu Hanna-Kaisa Siimeksen toivomusponsi: Läksypiirien järjestäminen maahanmuuttajataustaisille lapsille |
435 |
Sj/4 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Jääkenttäsäätiön hallituksen jäsenten ja tilintarkastajien valitseminen |
436 |
Sj/5 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Kulttuuriasiainkeskuksen yhteispalvelupäällikön virkaan ottaminen |
437 |
Sj/6 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Kulttuuriasiainkeskuksen osastopäällikön virkaan ottaminen |
438 |
Sj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
439 |
Ryj/1 |
Oy Gardenia-Helsinki Ab:n varsinainen yhtiökokous |
440 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
441 |
Stj/1 |
19.3.2007 pöydälle pantu asia Jäsenten valitseminen Helsingin Seniorisäätiöön vuosiksi 2007 - 2008 |
442 |
Stj/2 |
12.3.2007 ja 19.3.2007 pöydälle pantu asia Lausunto esityksistä terveydenhuollon ammatinharjoittamissäädösten muutoksiksi |
443 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
444 |
Kj/9 |
Strategiakokousasia: Vuoden 2006 tilinpäätöksen hyväksyminen |
445 |
Kj/10 |
Strategiakokousasia: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyösopimuksen jatkovalmistelun tilannekatsaus |
413 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Wallden-Paulig) ja Kantolan (varalla Pajamäki) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
414 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
415 - 418 § |
Kaupunginvaltuuston 11.4.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
415 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 19.3.2007 pöydälle pantu asia |
Helistön ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 310 36009
Kontra Pekka, projektipäällikkö, puhelin 310 36013
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
416 § |
Suomenkielisen työväenopiston opistotalon perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
417 § |
Suutarilan kortteleiden nro 40149 - 40151 sekä puisto- ja katualueiden
(Suutarilan teollisuusalueen pohjoisosa) asemakaavan muuttaminen (nro 11460) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Sivistys- ja henkilöstötoimi
418 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 19.3.2007 pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
Merkittiin, että kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan asiat 9 ja 10 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
419 §
KAUPUNGINJOHTAJAN JA APULAISKAUPUNGINJOHTAJIEN VAHVISTETUT VUOSILOMAT 2007
Khs 2007-717
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti vahvistaa kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien vuoden 2007 vuosilomat seuraavasti:
Pajunen, Jussi |
2.7. – 27.7.2007 |
|
(jää 9 päivää) |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
18.5.2007 |
apulaiskaupunginjohtaja |
25.5. – 13.7.2007 |
|
30. – 31.7.2007 |
|
|
Kokkonen, Paula |
18.5.2007 |
apulaiskaupunginjohtaja |
16.7. – 10.8.2007 |
|
(jää 17 päivää) |
|
|
Korpinen, Pekka |
2.7. – 3.8.2007 |
apulaiskaupunginjohtaja |
(jää 13 päivää) |
|
|
Sauri, Pekka |
2.7. – 3.8.2007 |
apulaiskaupunginjohtaja |
(jää13 päivää) |
|
|
Samalla kaupunginhallitus päätti, että myöhemmin pidettävien vuosilomapäivien ja säästövapaan ajankohdan päättää kaupunginjohtajan osalta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja apulaiskaupunginjohtajien osalta kaupunginjohtaja.
Pöytäkirjanote kaupunginjohtajalle, apulaiskaupunginjohtajille, hallintokeskuksen hallintojohtajalle, osastopäälliköille, sihteeristölle ja henkilöasioiden hoitajalle.
Lisätiedot:
Mäkinen Jaana, henkilöstökonsultti, puhelin 310 36154
LIITE |
Päätöksen perustelut |
420 §
ETELÄ-POHJANMAAN VOIMA OY:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2007-705
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti kehottaa Helsingin Energiaa edustamaan kaupunkia Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n 29.3.2007 pidettävässä varsinaisessa yhtiökokouksessa ja hyväksymään asiat hallituksen ehdotusten mukaisesti, sekä nimeää ehdolle kaupungin edustajaksi yhtiön hallitukseen seuraavaksi toimikaudeksi Helsingin Energian toimitusjohtaja Seppo Ruohosen.
Pöytäkirjanote yhtiökokousasiakirjoineen Helsingin Energialle, ote nimetylle henkilölle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
421 §
HELEN SÄHKÖVERKKO OY:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2007-568
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita
– edustamaan kaupunkia Helen Sähköverkko Oy:n 4.4.2007 pidettävässä varsinaisessa yhtiökokouksessa ja hyväksymään asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisesti sekä
– ehdottamaan, että hallituksen jäseniksi valitaan seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyväksi toimikaudeksi Helsingin Energiasta johtava lakimies Tiina Nyström ja strategiajohtaja Jussi Lehto sekä erityissuunnittelija Matti Malinen talous- ja suunnittelukeskuksesta sekä tilintarkastajaksi Ernst &Young Oy, vastuunalaisena tilintarkastajana KHT, JHTT Mikko Rytilahti.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille yhtiökokousasiakirjoineen sekä otteet Helsingin Energialle, nimetyille henkilöille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
422 §
OY MANKALA AB:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2007-714
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita
– edustamaan kaupunkia Oy Mankala Ab:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 11.4.2007 ja hyväksymään asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisesti,
– esittämään, että yhtiön hallitukseen valitaan seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyväksi toimikaudeksi Suvi Rihtniemi, Osmo Soininvaara, rahoitusjohtaja Tapio Korhonen talous- ja suunnittelukeskuksesta sekä Helsingin Energiasta johtaja Pekka Manninen ja yksikön päällikkö Inka-Leena Lahtinen, sekä
– tilintarkastajaksi seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyväksi toimikaudeksi KPMG Oy Ab, päävastuullisena tilintarkastajana JHTT, KHT Leif-Erik Forsberg ja toisena tilintarkastajana KHT Jari Nurmi sekä varatilintarkastajiksi KHT Outi Hieta ja KHT Heidi Vierros.
Pöytäkirjanote yhtiökokousasiakirjoineen hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja otteet nimetyille henkilöille, Oy Mankala Ab:lle sekä talous-ja suunnittelukeskukselle (varainhallinta).
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
423 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN HELSINGIN UUDEN YHTEISKOULUN OSAKEYHTIÖLLE
Khs 2007-164
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2007 talousarvion kohdalta 9 01 02 01 Helsingin Uuden yhteiskoulun Osakeyhtiölle enintään 1 732 286 euron suuruisen korottoman lainan Helsingin Uuden yhteiskoulun perusparannuksen rahoittamiseen seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on lyhennyksistä vapaa. Laina-aika on koulun ylläpitäjän ja kaupungin välillä tehdyn sopimuksen voimassaoloaika edellyttäen, että vakuudet ovat voimassa.
Lainan vakuus: Ylläpitäjä luovuttaa lainan vakuudeksi koulun kiinteistöön ja sillä oleviin rakennuksiin kiinnitettyjä panttikirjoja, jotka nauttivat etuoikeutta 90 %:n puitteissa kiinteistöviraston vahvistamasta hankinta-arvosta.
Lainan erityisehto: Opetusvirastolle on toimitettava hankkeesta ennen lainan nostamista yhteenveto tarjouspyynnöistä ja perustelut valituista urakoitsijoista sekä lainaerien nostamista varten kustannusseuranta ja hankkeen valmistuttua loppuselvitysraportti rakennuskustannuksista.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia lainaehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote anojalle, opetuslautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
424 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN RAKENNUSVIRASTOLLE KIVIKON TEOLLISUUSALUEEN ESIRAKENTAMISEEN VUONNA 2007
Khs 2007-513
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 10, esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet, muu esirakentaminen,
2 200 000 euroa (alv=0) käytettäväksi Kivikon teollisuusalueen esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston tonttiosastolle, rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle, sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (Heljä Huusko), kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
425 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
VUODEN 2008 TALOUSARVIOEHDOTUKSEN JA TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSEN 2008-2010 LAATIMISOHJEET
Khs 2007-601
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 310 36281
LIITE |
Päätöksen perustelut |
426 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 21.3.2007
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
427 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/13
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
428 §
HELSINGIN KAUPUNGIN 450-VUOTISTAITEILIJATALOSÄÄTIÖ - STIFTELSEN HELSINGFORS STADS 450-ÅRSKONSTNÄRSHUS -NIMISEN SÄÄTIÖN VUOSIKOKOUS
Khs 2007-569
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Helsingin kaupungin 450-vuotistaiteilijatalosäätiö – Stiftelsen Helsingfors stads 450-årskonstnärshus –nimisen säätiön 4.4.2007 pidettävässä vuosikokouksessa.
Samalla kaupunginhallitus päätti valita seuraavat henkilöt säätiön hallitukseen vuoden 2007 toimikaudelle:
Jäsenet |
Henkilökohtaiset
varajäsenet |
puheenjohtaja Mikko Viitasalo |
Pia Sutinen |
varapuheenjohtaja Leena Paasivuori |
Harri Saksala |
jäsen Timo Kallio |
Pirjo Vainio |
jäsen |
kaupunginsihteeri Marjatta Raunila |
jäsen |
kaupunginsihteeri Antero Makkonen |
Vielä kaupunginhallitus päätti valita säätiön tilintarkastajiksi Ernst & Young Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Tiina Lind) ja KHT Ari Lehdon sekä varatilintarkastajiksi KHT Pasi Pekkarisen ja KHT Marko Tiilikaisen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille, Helsingin kaupungin 450-vuotistaiteilijatalosäätiölle, tilintarkastajayhteisölle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
429 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN LIITOLLE UUDENMAAN 1. VAIHEMAAKUNTAKAAVAN LUONNOKSESTA
Khs 2006-2874
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan liitolle seuraavan sisältöisen lausunnon:
Helsingin kaupunginhallitus pitää perusteltuna varsinaisen maakuntakaavan ulkopuolelle jääneiden tai jätettyjen maankäyttömuotojen tarkastelemista yhtenä kokonaisuutena vaihekaavan kautta. Nyt käsiteltävänä olevat aihe-alueet ovat suurelta osin varsinaisille maankäyttömuodoille edellytyksiä tai rajoituksia luovia ja useimmiten ympäristöhäiriötä aiheuttavia toimintoja, joiden tarkasteleminen maakunnan tasolla on tarpeellista. Mukaan on otettu myös joitakin tiedossa olevia taajama-alueiden laajentumisalueita sekä joukkoliikenteen terminaali- ja varikkoalueita.
Taajama-alueet ja nk. kehäkaupungin kehittämisvyöhyke
Kaavaluonnokseen on merkitty jo varsinaisessa maakuntakaavassa ollut, Vuosaaren satamasta alkava ja lentoaseman kautta edelleen Espooseen jatkuva, Kehä III:a myötäilevä kehittämisvyöhyke. Sitä kutsutaan ”kehäkaupungin kehittämisvyöhykkeeksi”. Helsingin seudun 14 kunnan yhteisissä nk. kärkihankkeissa samaa vyöhykettä kutsutaan Vuosaaren satama - Helsinki-Vantaan lentoasema - Kehä III -kaupallisteollinen vyöhyke. Kaupunginhallitus katsoo, että seutuyhteistyössä käytetty nimi kuvastaa paremmin vyöhykkeen maankäytön luonnetta.
Kyseisen kehittämisvyöhykkeen aseman tunnustaminen seudullisesti tärkeänä kehittämiskohteeksi on merkittävää ja vaihekaavassa annettava määräys tämän vyöhykkeen logististen palveluiden tarpeen selvittämisestä ja maakunnallisten logistiikkakeskusten osoittamisesta on erittäin kannatettavaa. Tärkeintä on, että kehittämisvyöhykettä suunnitellaan ratkaisuiltaan kaupunkimaisena ja korkealaatuisena kokonaisuutena. Helsingin kaupunki pitää Vuosaaren sataman luomien kehittämismahdollisuuksien mahdollisimman tehokasta hyväksikäyttöä koko valtakuntaa ja seutua palvelevana hankkeena ja tässä valossa myös vaihekaavan merkintä Vuosaaren satamaradan yhdistämisestä Heli-ratavaraukseen on hyvä ja perusteltu.
Kesällä 2006 Helsingin kaupunki esitti valtioneuvostolle Vantaan nk. Vesterkullan kiilan liittämistä Helsingin hallinnolliseen alueeseen samalla, kun se esitti osaa Länsi-Sipoosta liitettäväksi Helsinkiin. Tämä vaihemaakuntakaava ei sisällä Sipoon alueita, mutta Vesterkullan kiila tulisi merkitä taajama-alueeksi.
Kaupunginhallitus kiinnittää huomiota myös siihen, että Malmin lentokentän korvaavaa sijoituspaikkaa olisi perusteltua etsiä myös tämän vaihekaavoituksen yhteydessä.
Jätehuollon alueet Kaavaselostuksessa todetaan, että yhdyskuntajätehuollossa ollaan siirtymässä jätteen loppusijoituksesta jätteen hyödyntämiseen sekä materiaalina että energiana. Vaihekaavaluonnokseen on merkitty jäte- ja energiahuollon alueiksi kaikki ne vaihtoehtoiset sijaintipaikat, joita tutkitaan alkamassa olevassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) YTV:n jätteenpolttolaitoksen sijoituspaikaksi.
Mukana ovat Helsingistä Kivikon nykyisen ongelmajäteaseman alue ja muista YTV-kunnista Vantaan Långmossebergen, sekä Espoon Ämmässuo ja Juvanmalmi. Toiminnan reunaehdot tullaan selvittämään YVA-prosessissa.
Kaupunginhallitus toteaa, että jätehuollon muuttuminen yhä enemmän yritystoiminnaksi paitsi tehostaa jätteiden hyödyntämistä, samalla pidentää kuljetusmatkoja eri kunnissa sijaitseviin, tiettyjen jätteiden käsittelyyn erikoistuneisiin laitoksiin. Myös nämä vaikutukset tulee arvioida laitoksia suunniteltaessa.
Kiviaineshuollon alueet
Vaihemaakuntakaavassa on osoitettu joitakin alueita, jotka sisältävät maakunnan kiviainestuotannon kannalta merkittäviä kiviainesvaroja. Kaavaratkaisun pääperiaatteena on turvata kalliokiviaineksen pitkäjänteinen hyödyntämismahdollisuus keskitetyillä ottoalueilla erityisesti pääkaupunkiseudun läheisyydessä sekä suurimmille kulutusalueille johtavien hyvien liikenneyhteyksien varsilla. Yleisesti ottaen näitä varantoja osoittavia alueita on varsin vähän, ja ne sijaitsevat pääosin noin 40–50 km:n etäisyydellä Helsingistä, joten selvittämistä tulee jatkaa. Ottoalueiden vähäisyys korostaa maanalaisesta rakentamisesta saatavan louheen ja merihiekan merkitystä mm. Helsingin uusien suurien asuinalueiden rakentamisessa.
Helsingin merialueella sijaitsevat Itätontun ja Soratontun merihiekkaesiintymät on vaihekaavassa merkitty alueiksi, jotka soveltuvat kiviaineksen ottotoimintaan. Soratontun merihiekka-alueiden ottotoiminnan YVA-selostuksesta kaupunginhallitus on antanut lausunnon 4.6.2001 eikä kaupunginhallituksella ole huomautettavaa vaihekaavan merkinnöistä. Laajemman Uudenmaan rannikon merihiekkaesiintymän käyttöön otto edellyttää vielä lisäselvityksiä.
Ylijäämämassojen läjitysalueet
Helsingin rakentamistoiminta tulee etenkin tulevina vuosina olemaan erittäin vilkasta eikä sen omalla alueella ole perusteellisesta selvittelystä huolimatta löydetty riittävästi sijoituspaikkoja ylijäämämassoille. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että vaihekaavaan varataan loppusijoitusalueita muualle pääkaupunkiseudulle tai sen välittömään läheisyyteen. Näiden lisäksi tarvitaan alueita massojen käsittelyyn ja varastointiin. Massojen pitkät kuljetusmatkat lisäävät rakentamisen kustannuksia ja liikenteen sekä päästöjen määrää. Kuntien ja yritysten yhteistyön lisääminen sekä seudullisen, internet-pohjaisen massapankin tai ‑pörssin perustaminen ovat erittäin kannatettavia ajatuksia.
Vaihemaakuntakaava osoittaa ylijäämämaiden loppusijoitukseen varatuiksi paikoiksi Vantaalta Pitkäsuon ja Kulomäen nykyiset sijoituspaikat sekä Vantaan ja Tuusulan rajalta laajahkon uuden alueen. Viimeksi mainittu alue sisältää myös aiemmin toimineen Helsingin ylikunnallisen ylijäämämassatyöryhmän esittämän ns. Kiilan alueen. Kunnilla on tarkoituksena kehittää aluetta maarakentamiseen erikoistuneena alueena.
Myös Espoon Ämmässuolle osoitettu nk. Kulmakorvan alue on ylikunnallisen ylijäämämassatyöryhmän esittämä ja Helsingin kannalta olennaisen tärkeä uusi läjitysalue.
Sen sijaan vaihekaavaan merkitty Malminkartanon täyttömäkeä koskeva merkintä tulee poistaa, koska täyttömäen laajentamiselle ei ole edellytyksiä ilman merkittäviä haittavaikutuksia Kehä II:n jatkeen suunnittelulle, läheiselle asutukselle ja Honkasuon uuden asuinalueen toteuttamiselle sekä nykyisen täyttömäen alueen virkistyskäytölle ja luonnonarvoille. Laajentamisesta aiheutuvat haitat olisivat liian suuret verrattuna vain noin kolmen vuoden läjitystarpeen tyydyttämiseen.
Moottoriurheilu- ja ampumaradat
Moottoriurheiluradat ja ampumaradat ovat saaneet vaihekaava-aineistossa ja taustaselvityksissä merkittävän roolin, mikä johtuu erityisesti siitä, että toiminnot aiheuttavat ympäristöhäiriöitä ja ovat siten etenkin tiiviissä kaupunkirakenteessa osin hankalasti sijoitettavia.
Selvitysten mukaan ulkoampumaratoja on Uudenmaan liiton alueella nykyisin kolmisenkymmentä. Sisäampumaradat ovat keskittyneet Helsinkiin. Lisäksi liiton alueella on seitsemän puolustusvoimien ulkoampumarataa, joita sopimusten perusteella voivat jossain määrin käyttää myös ampumaseurat ja riistanhoitoyhdistykset. Seudullinen tarkastelu on tarpeen, jotta toiminnot voivat kehittyä ja eri tarkoituksiin soveltuvia ratoja ja paikkoja voidaan tarkastella kootusti.
Kivikon uuden ampumaradan rakentaminen sisältyy kaupungin talous-suunnitelmaan vuosille 2008 - 2010. Hankesuunnitelma on menossa kaupunginvaltuuston käsittelyyn sen jälkeen, kun rakennusvirasto ja lii-kuntavirasto ovat saattaneet sen ajan tasalle. Rakentaminen on talous- ja suunnittelukeskuksen mukaan tarkoitus aloittaa vuonna 2008 nykyisen ympäristöluvan mukaisena. Lahdenväylän varteen rakennettava uusi ampumarata on rakennuksenomaisena helppo suunnitella siten, ettei siitä ei aiheudu häiriötä läheisille asunto- ja virkistysalueille. Alueelle ei ole tarkoitus sijoittaa hirvikiväärirataa tai haulikkoratoja.
Vaihekaava-aineistoon sisältyy liitekartta, jossa on tarkasteltu ampumaurheilun harrastajien matkoja nykyisille ampumaradoille. Tarkastelutapa on erittäin hyvä. Samantapaiset, harrastajaseuroille tehtyihin kyselyihin pohjautuvat tarkastelut kannattaisi tuottaa myös Uudenmaan liiton alueen muista ulkoliikuntaharrastuksista kuten mm. retkeilystä, hiihdosta ja suunnistuksesta.
Liikenteen varikot ja terminaalit
Vaihekaavaluonnoksen suunnittelumääräysten tavoitteena on
mm. varata yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa keskusta-alueille riittävät
alueet joukkoliikenteen terminaalitoiminnoille ja turvata niille sujuvat ja
turvalliset kevyen liikenteen yhteydet. Tavoitteena ovat eri kulkumuotojen
sujuvat vaihtoyhteydet ja riittävät alueet autojen ja polkupyörien liityntäpysäköinnille. Vaihekaavan luonnoksessa
on myös osoitettu matkustajaliikenteen terminaaleja ja vaihtopysäkkejä, jotka
sijaitsevat liikennealueiden ja keskustatoimintojen alueiden ulkopuolella.
Liikenteen varikoiden osalta vaihekaavan luonnoksessa on todettu, että
liikenteellisistä ja taloudellisista syistä joukkoliikenteen varikoiden tulisi
sijaita mahdollisimman keskeisesti hoidettavaan liikennöintialueeseen nähden.
Linja-autovarikoiden oikea mitoittaminen ja sijoittuminen seudun eri alueille
ovat tärkeitä joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä, minkä lisäksi niillä on
merkitystä myös linja-autoliikenteen kilpailuttamista ajatellen.
Raideliikenteen varikot ovat kiinteä osa raidejärjestelmää. Vaihemaakuntakaavan
luonnoksessa on esitetty kehittämistarve Roihupellon nykyiselle metrovarikolle
sekä mahdolliselle uudelle Espoon Suomenojan varikolle. Nämä kehittämistarpeet
ovat perusteltuja. Raideliikenteen varikoiden kehittämistarpeisiin tulisi
kuitenkin lisätä tekstimainintana myös raidejokerin varikko sekä Helsingin toisen
metrolinjan (Laajasalo-Kamppi-Pasila-Maunula/Viikki) edellyttämien vaunujen
säilytyshalli/varikko.
Joukkoliikenteen varikoista ja terminaaleista annetut yleiset suunnittelumääräykset
ovat sinällään oikean suuntaisia ja edistävät joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä.
Koska keskeisille alueille kohdistuu myös muita maankäyttötarpeita, ovat juuri
yleis- ja asemakaavoitus oikea keino tehdä tarvittava yhteensovitus.
Vaihekaavan määritelmät varikoiden osalta ovat kuitenkin melko tulkinnanvaraisia. Jatkosuunnittelussa mm. seudullisesti merkittävän varikon ja seudullisen tarvesuunnittelun käsitteet sekä joukkoliikennevarikoiden merkitsemistapa tulee yhdessä kaupungin kanssa käydä läpi niin, että ne vastaavat nykyistä paremmin varikoiden todellista suunnittelutilannetta yleis- ja asemakaavoissa sekä niiden ja toteuttamistilannetta.
Tavaraliikenteen varikoiden sijainnista päättävät ensisijassa liikennöitsijät kaavoituksen maankäyttövarausten sallimissa puitteissa. Tavoite kuntien kaavojen riittävistä ja oikein sijoitetuista aluevarauksista po. toimintaan on oikeansuuntainen mutta edellyttää koordinointia yli kuntarajojen.
Teknisen huollon alueet
Vaihemaakuntakaavan nyt käsiteltäviin asiakokonaisuuksiin eivät sisälly vesihuolto-ratkaisut. Lausuntopyynnössä on kuitenkin todettu, että vaihekaava-luonnoksessa käsitellään myös tarkistuksia ja muutoksia vahvistettuun maakuntakaavaan. Tämän perusteella kaupunginhallitus esittää, että maakuntakaavaan tehtäisiin varaus kallioon sijoitettavalle pääkaupunkiseudun kuntien yhteiselle veden-puhdistuslaitokselle lähelle Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitosta, keskuspuiston alueelle. Uuden vedenpuhdistuslaitoksen tarpeen arviointi ja mahdollinen rakentamispäätös voisi ajoittua lähelle vuotta 2015. Mikäli laitos päätettäisiin rakentaa, se korvaisi nykyiset laitokset.
Pääkaupunkiseudun yhdyskuntien lämmitysratkaisu perustuu suurelta osin sähkön- ja lämmön yhteistuotantoon. Kiinteän polttoaineen poltossa syntyy tuhkia ja muita savukaasujen puhdistuksen tuotteita. Näiden hyötykäyttöön saamisessa on tehty paljon tutkimus- ja kehitystyötä ja sen tarve on laajenemassa. Kyseinen toiminta tarvitsee erityisalueita varastointiin ja jatkojalostukseen sekä joissakin tilanteissa myös loppusijoitukseen tai pitkäaikaisvarastointiin.
Kaavaluonnoksessa on tähän tarkoitukseen osoitettu vain yksi aluevaraus. Siltä varalta, että hanke viivästyisi, olisi tarpeen seudullisesti osoittaa useampia käyttökelpoisia alueita, joiden soveltuvuus selvitettäisiin tarkemmin alemmanasteisessa kaavoituksessa.
Toiminnot tarvitsevat esim. kiviainesten ottoalueisiin ja rakentamisen ylijäämämassojen läjitysalueisiin verrattuna melko pienen maa-alan, joten tuhkan ja pohjakuonan käsittelyyn ja poikkeustilanteissa myös loppusijoitukseen tarkoitettujen alueiden osoittaminen tällaisten alueiden yhteyteen tuntuisi perustellulta.
Sähkönsiirtoverkkojen osalta kaupunginhallitus toteaa, että YVA-prosessin alainen 400 kV:n yhteys Länsisalmi - Vuosaari on merkitty vaihemaakuntakaavan luonnokseen ohjeellisena linjauksena nykyisen 110 kV johdon Vaarala - Vuosaari reitille.
Muut 400 kV yhteystarpeet (Vuosaari - Suvilahti, Suvilahti - Viikinmäki, Viikinmäki - Tammisto) olisi suunnittelutilanteen keskeneräisyyden vuoksi syytä merkitä tässä vaiheessa kehittämisperiaatemerkinnöin. Tarkemmassa suunnittelussa selvitetään mahdollisuudet hyödyntää nykyisiä johtoreittejä sijoittamalla niille 400 kV yhteyksiä tai 400 kV/110 kV yhteisyhteyksiä.
Tulevat 400 kV muuntoasemat tulisi merkitä aluevarauksina Viikinmäessä nykyisen 110 kV solmupistesähköaseman yhteyteen EN-merkinnällä.
Lisäksi maakuntakaavaan tulisi merkitä Helsingin läntisen suunnan 110 kV verkon vahvistuksen edellyttämä voimajohdon Tammisto - Leppävaara poikkeutus Kannelmäen kytkinasemalle ohjeellisena linjauksena Hämeenlinnanväylän varteen välille Kannelmäki - Hakuninmaa.
Laajat yhtenäiset metsäalueet ja hiljaiset alueet
Vaihekaavaluonnokseen merkittyjen laajojen yhtenäisten metsäalueiden varaamisen tavoitteena on mm. yhteyden säilyttäminen merkittävien suojelualueiden ja/tai Natura-alueiden välillä sekä yhteyksien varmistaminen ja vahvistaminen ylimaakunnalliseen ja valtakunnalliseen ekologiseen verkostoon.
Kaupunginhallitus katsoo, että Uudenmaan kaltaisessa nopeasti kehittyvässä ja rakentuvassa maakunnassa tällaiset tärkeät yhtenäiset metsäalueet on perusteltua merkitä vaihekaavaan. Helsingin kaupungin omistamia metsäalueita, jotka ovat rakennusviraston hoitovastuulla, ei kuitenkaan sisälly näihin alueisiin.
Vaihekaavaluonnoksen valmistelun aikana on laadittu erittäin hyvä perusselvitys Uudenmaan hiljaisista alueista ts. alueista, jotka jäävät maantie-, raide-, ja vesiliikennemelun ulkopuolelle. Ne sijoittuvat osittain samoille alueille kuin kaavaan rajatut laajat yhtenäiset metsäalueet ja ne sijoittuvat vahvistetussa Uudenmaan maakuntakaavassa sellaisille alueille, jotka tukevat ja edistävät niiden hiljaisuusominaisuuksien säilymistä. Hiljaiset alueet tulisi merkitä omalla ominaisuusmerkinnällä vaihekaavaan.
Kirje Uudenmaan liitolle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, ympäristölautakunnalle, joukkoliikennelautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, tekniselle lautakunnalle sekä Helen Sähköverkko Oy:lle.
Merkittiin, että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että sivun 44 neljäs kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Mukana ovat Helsingistä Kivikon nykyisen ongelmajäteaseman alue ja muista YTV-kunnista Vantaan Långmossebergen, sekä Espoon Ämmäsuo ja Juvanmalmi. Toiminnan reunaehdot tullaan selvittämään YVA-prosessissa.”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Merkittiin, että Moisio teki Helistön kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan sivulta 46 poistetaan kolmas kappale ja lisätään kolmanneksi kappaleeksi seuraava:
”Kivikon ampumarataa ei tule merkitä maakuntavaihekaavaan, koska se ei ole maakunnallisesti merkittävä ampumarata-alue.”
Lisäksi Moisio teki Helistön kannattamana toisen vastaehdotuksen, jonka mukaan sivulta 49 poistetaan kolmannen kappaleen viimeinen lause ja lisätään kolmanteen kappaleeseen viimeiseksi lauseeksi seuraava:
”Hiljaiset alueet tulisi merkitä omalla ominaisuusmerkinnällä vaihekaavaan.”
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Moision ensimmäisen vastaehdotuksen äänin 10 – 4, 1 poissa. Vähemmistöön kuuluivat Helistö, Lehtipuu, Moisio ja Lindeman.
Suoritetussa toisessa äänestyksessä Moision toinen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 – 6, 1 poissa. Vähemmistöön kuuluivat Oker-Blom, Rautava, Sarkomaa, Urho, Vehviläinen ja Vapaavuori.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät Krohn, Bogomoloff ja Wallden-Paulig esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
430 §
ARABIAN PALVELU OY:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2007-736
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Arabian Palvelu Oy:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 3.4.2007 klo 13.00.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin edustajiksi yhtiön hallitukseen yhtiökokouksesta alkavalle toimintakaudelle talous- ja suunnittelukeskuksen projektijohtaja Heikki Somervuon ja hallituksen varajäseneksi talous- ja suunnittelukeskuksesta projektijohtaja Leena Pasosen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille, mainitulle yhtiölle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9 |
431 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
21.3.2007 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
15.3.2007 |
kiinteistölautakunta |
20.3.2007 |
rakennuslautakunta |
20.3.2007 |
asuntotuotantotoimisto |
19. ja 21.3.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
432 §
TASA-ARVOTOIMIKUNNAN ASETTAMINEN
Khs 2007-339
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti asettaa toimikaudekseen 9-jäsenisen tasa-arvotoimikunnan, jonka tehtävänä on
- seurata ja arvioida tasa-arvon toteutumista niin kaupungin henkilöstön piirissä kuin kaupungin tarjoamien palvelujen osalta
- toimia yhteistyössä hallintokuntien kanssa käsittelemällä tasa-arvon tavoitteellista ja suunnitelmallista edistämistä niiden toiminnassa
- tehdä esityksiä tasa-arvotyön edistämisestä ja toteuttamisesta
- koota sukupuolten tasa-arvoa käsittelevää tietoa
- tiedottaa tasa-arvokysymyksistä kaupungin virastoille ja laitoksille sekä kuntalaisille
- laatia toimikausittain raportti kaupungin henkilöstöön liittyvästä tasa-arvotyöstä sekä toiminnallisen tasa-arvon toteutumisesta toimikunnan määrittelemillä kohdealueilla
Edelleen kaupunginhallitus päätti nimetä tasa-arvotoimikunnan
puheenjohtajaksi
Sari Näre
varapuheenjohtajaksi
Hannu Leskinen
sekä jäseniksi |
|
Susanna Ikonen |
Nina Romka |
Ari Salo |
Arto Grönholm |
Pertti Mäntykangas |
Tiina Harpf Pia Metsähuone |
|
ja heille henkilökohtaisiksi varajäseniksi vastaavassa järjestyksessä |
|
|
|
Zahra Abdulla |
|
Timo Hämäläinen |
|
Tina Strandberg |
|
Niko Lipsanen |
|
Tino Kinnunen |
|
Arto Marjomäki |
|
Heljä Balmer |
|
Kari Tuhkanen |
|
Amina Väänänen |
|
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa henkilöstökeskusta huolehtimaan tasa-arvotoimikunnan sihteeri- ja muista kansliatehtävistä.
Pöytäkirjanote tasa-arvotoimikuntaan nimetyille, tasa-arvotoimikunnalle, henkilöstökeskukselle, tietokeskukselle, hallintokeskuksen tietopalvelulle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
433 §
VALTUUTETTU OUTI ALANKO-KAHILUODON TOIVOMUSPONSI: KOULUPUDOKKAIDEN VÄHENTÄMINEN
Khs 2006-2560
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 15.11.2006 hyväksymän toivomusponnen (Outi Alanko-Kahiluoto) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Alanko-Kahiluodolle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
434 §
VALTUUTETTU HANNA-KAISA SIIMEKSEN TOIVOMUSPONSI: LÄKSYPIIRIEN JÄRJESTÄMINEN MAAHANMUUTTAJATAUSTAISILLE LAPSILLE
Khs 2006-2558
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITE |
Päätöksen perustelut |
435 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
JÄÄKENTTÄSÄÄTIÖN HALLITUKSEN JÄSENTEN JA TILINTARKASTAJIEN VALITSEMINEN
Khs 2007-538
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Merkittiin, ettei Bogomoloff esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
436 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
KULTTUURIASIAINKESKUKSEN YHTEISPALVELUPÄÄLLIKÖN VIRKAAN OTTAMINEN
Khs 2007-605
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti ottaa oikeustieteen kandidaatti Anna-Kaarina Piepposen kulttuuriasiainkeskuksen yhteispalvelupäällikön virkaan 4 100 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin toistaiseksi.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Pöytäkirjanote virkaan otetulle ja oikaisuvaatimusohjein muille hakijoille, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, kulttuuriasiainkeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
437 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
KULTTUURIASIAINKESKUKSEN OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRKAAN OTTAMINEN
Khs 2007-606
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti ottaa filosofian maisteri Veikko Kunnaksen kulttuuriasiainkeskuksen kulttuuripalvelut-osaston osastopäällikön virkaan 4 300 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin toistaiseksi.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Pöytäkirjanote virkaan otetulle ja oikaisuvaatimusohjein muille hakijoille, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, kulttuuriasiainkeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Merkittiin, että esittelijä
muutti esitystään siten, että sivun 66 kuudennen kappaleen kolmannen rivin
viimeinen merkintä (FT) muutetaan muotoon (VTT).
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
438 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus 21.3.2007
kaupunginmuseon johtokunta 20.3.2007
kaupunginorkesterin johtokunta 20.3.2007
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 21.3.2007
nuorisolautakunta 22.3.2007
opetuslautakunta
- ruotsinkielinen jaosto 15.3.2007
ammattikorkeakoulu
- rehtori 5. – 14.3.2007
- johtava talouspäällikkö 5.3.2007
- tietotekniikkapäällikkö 1.3.2007
eläintarhan johtaja 20.3.2007
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 20.3.2007
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 19.3.2007
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 16. – 21.3.2007
museonjohtaja 21.3.2007
suomenkielinen työväenopisto
- läntisen alueopiston aluerehtori 9.3.2007
taidemuseon johtaja 19.3.2007
tietokeskus
- johtaja 19. – 22.3.2007
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36023
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
439 §
OY GARDENIA-HELSINKI AB:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2007-573
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Oy Gardenia-Helsinki Ab:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 2.4.2007 klo 14.00 ja esittämään yhtiön hallituksen jäseniksi seuraavat henkilöt:
Pörrö Sahlberg
taiteilija
Terttu Peltonen
tutkimusinsinööri
Pekka Sauri
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Kansanen
ympäristöjohtaja
Ulla Tiainen
lehtori
sekä varsinaiseksi tilintarkastajaksi PricewaterhouseCoopers Oy (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Pekka Kaasalainen) ja varatilintarkastajaksi KHT Juha Tuomala.
Pöytäkirjanote hallitukseen nimetyille, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
440 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 22.3.2007
yleisten töiden lautakunta 22.3.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
441 §
19.3.2007 pöydälle pantu asia
JÄSENTEN VALITSEMINEN HELSINGIN SENIORISÄÄTIÖÖN VUOSIKSI 2007 - 2008
Khs 2007-410
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti valita toimikaudeksi 2007 - 2008 Helsingin Seniorisäätiöön seuraavat viisi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet:
Jäsen |
Varajäsen |
|
|
Timo Leskinen |
Tuula Virtanen |
Kirsti Inkeroinen-Kalliokoski |
Riitta Snäll |
Jukka Laitila |
Juhani Arppe |
Mirja Winter-Heikkilä |
Riitta Segercrantz |
Leena Krohn |
Jari Marjanen |
Samalla kaupunginhallitus päätti valita hallituksen puheenjohtajaksi Kirsti Inkeroinen-Kalliokosken ja varapuheenjohtajaksi Mirja Winter-Heikkilän.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti valita vuodeksi 2007 Helsingin Seniorisäätiön tilintarkastajiksi KPMG Oy Ab:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg) ja KHT Jari Nurmen sekä varatilintarkastajiksi KHT Heidi Vierroksen ja KHT Outi Hiedan.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille, Helsingin Seniorisäätiölle, sosiaalilautakunnalle, tarkastuslautakunnalle sekä hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
442 §
12.3.2007 ja 19.3.2007 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO ESITYKSISTÄ TERVEYDENHUOLLON AMMATINHARJOITTAMISSÄÄDÖSTEN MUUTOKSIKSI
Khs 2007-403
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon:
Direktiivin täytäntöönpanoon
liittyvät esitykset ammattipätevyyksien
tunnustamisesta
Esityksen 5 § 2 momentissa ehdotetaan, että vain henkilöllä, joka on suorittanut asetuksella säädettyyn ammattiin johtavan koulutuksen Suomessa, on oikeus käyttää asianomaista ammattinimikettä. Nykyisen säännöksen mukaan oikeus asianomaisen nimikkeen käyttöön on myös sitä vastaavan koulutuksen saaneella, mikä yhdessä asianomaisen lain 2 §:n 2 momentin määräyksen nojalla on mahdollistanut erilaisen koulutusnimikkeen omaavien henkilöiden joustavan ja tarkoituksenmukaisen palkkaamisen nimikesuojatuilla vakanssinimikkeillä. Terveyskeskuksissa ja sairaaloissahan on käytössä terveydenhuollon kouluasteen ammattikoulutuksen saaneilla työntekijöillä lähihoitajan ohella runsaasti aiempaan koulutukseen perustuvia ammattinimikkeitä (esim. perushoitaja ja mielenterveyshoitaja). Näiden aiempien ammattinimikkeiden mukaisen koulutuksen saaneita on työelämässä hyvin runsaasti ja nämä aiemman koulutuksen mukaiset ammattinimikkeet koetaan joissakin tehtävissä asianomaista tehtävää tarkemmin kuvaaviksi kuin lähihoitajan ammattinimike. Kaupunginhallitus korostaa, että mikäli säädös toteutuisi esitetyssä muodossa, se ei mahdollistaisi ammattinimikkeiden käyttöä vastaavan koulutuksen saaneilla työntekijöillä. Tällöin kouluasteen koulutuksen saanet työntekijät voisivat käyttää ainoastaan koulutusnimikettään, esim. perushoitajakoulutuksen saaneet voisivat käyttää vain perushoitaja- nimikettä, mielenterveyshoitajat vain mielenterveyshoitaja-nimikettä ja lähihoitaja vain lähihoitaja-nimikettä. Sairaaloihin ja terveyskeskuksiin tulisi silloin perustaa samoihin tehtäviin eri nimikkeisiä vakansseja kulloisenkin henkilökunnan koulutusnimikkeestä riippuen ja muuttaa niitä jatkuvasti työntekijöiden vaihtuessa. Lisäksi Suomessa koulutuksen saaneet tulisivat epätasa-arvoiseen asemaan ulkomailla koulutettuihin verrattuina, koska ulkomailla vastaaviin tehtäviin koulutetuille TEO voisi antaa oikeuden esim. lähihoitajan nimikkeen käyttöön, mutta ei Suomessa esim. perushoitajaksi koulutetulle.
Kaupunginhallitus vastustaa esitettyä säädöstä epätarkoituksenmukaisena, hallinnollista työtä aiheuttavana ja käytännön toimintaa haittaavana. Kaupunginhallitus esittää, että säädös kirjoitetaan muotoon: henkilöllä, joka on suorittanut valtioneuvoston asetuksella säädettyyn ammattiin johtavan koulutuksen tai sitä vastaavan koulutuksen Suomessa, on oikeus käyttää asianomaista ammattinimikettä.
Muutoin kaupunginhallituksella ei ole huomautettavaa esityksiin ammattipätevyyksien tunnustamissäännöksistä.
Palvelusuhde-edellytys lääkärin lisäkoulutusta ja
hammaslääkärien käytännön palvelusta suoritettaessa
Helsingin kaupunginhallitus vastustaa esitystä, jonka mukaan
perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavan lääkärin (eurolääkäri) ja
hammaslääkärin (eurohammaslääkäri) sekä lääketieteen- ja hammaslääketieteen
kandidaattien tulisi olla työ- tai virkasuhteessa toimintayksikön ylläpitäjään,
eikä työskentely työvoimaa vuokraavan yrityksen palveluksessa olisi
mahdollista. Voimaantullessaan esitys vaikeuttaa oleellisesti päivystys- ja
omalääkäripalveluiden järjestämistä kaikille helsinkiläisille asuinalueesta
riippumatta.
Vuokratyövoima osana Helsingin päivystyspalveluita
Helsingin terveyskeskuksen keskitetyn
terveyskeskuspäivystyksen, samoin kuin ns. pientraumapäivystyksen tehtävät
kuuluvat terveyskeskuslääkäreiden hoidettaviksi.
Ottaen huomioon vakituisten terveyskeskuslääkäreiden
haluttomuuden päivystystyöhön ja päivystysvuoroa seuraavan aktiivivapaan,
jolloin lääkäri on poissa terveysasemalta omalääkärin tehtävistään, on Helsingin
terveyskeskuspäivystys suurelta osin hoidettu vuokratyövoimalla.
Kaupunginhallitus pitää päivystysvelvoitteen puuttumista merkittävänä lisänä
Helsingin terveyskeskuksen houkuttelevuuteen työnantajana.
Päivystystyöstä kiinnostuneet lääkärit ovat työnantajasta
riippumatta suurelta osin eurolääkäreitä ja kandidaatteja. Innokkuus
päivystystyöhön yleisesti vähenee lääkärin ikääntyessä ja työkokemuksen karttuessa.
Helsingissä onkin vuokratyövoimaa käytetty päivystysten hoitamiseen.
Vuokratyövoimasta suurin osa on eurolääkäreitä tai kandidaatteja.
Lisätyövoima päivystysten hoitamiseksi on kaupungille
erittäin tärkeää. Mikäli vuokratyövoimaa ei voida jatkossa käyttää Helsingin
päivystyspisteissä nykyisessä mittakaavassaan, on päivystystoimintaa supistettava.
Lisätyövoiman saaminen olisi teoriassa mahdollista perustamalla päivystävien
lääkäreiden virkoja. Käytännössä pelkkää päivystystyötä sisältävät virat eivät
houkuttele hakijoita.
Vuokratyövoima osana Helsingin omalääkäripalveluita
Nykyisessä tilanteessa on Helsingissä käytetty
vuokratyövoimaa myös vaikeiden lääkäripula-alueiden omalääkäripalveluiden
saatavuuden varmistamiseksi.
Helsingissä on alueita, jonne kaupunki ei ole itse
onnistunut rekrytoimaan lääkärityövoimaa riittävästi. Näiden alueiden lääkäripalvelut
on hoidettu ostopalveluina. Kokemukset ovat pääosin positiivisia. Vuokratyöyritykset
ovat onnistuneet sitouttamaan eurolääkäreitä terveyskeskuksiin myös pakollista
9 kuukautta pidemmiksi jaksoiksi.
Kaikkien eurolääkäreiden koulutukseen ja senioritukeen on
kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota palvelusuhteen laadusta riippumatta.
Vain eurolääkärivaiheen hyvillä työskentelyolosuhteilla varmistetaan lääkärin
sitoutuminen terveyskeskustyöhön pakollisen eurovaiheen jälkeenkin.
Vuokrayrityksissä toimivien eurolääkäreiden koulutusvastuu
on joko työskentelypaikalla tai vuokralääkäriyrityksellä sopimuksen mukaan.
Osaltaan koulutuksen laatua valvoo myös vuokratyövoiman osalta eurolääkäripätevyyden
myöntävä yliopisto. Eurolääkäreiden laadukkaan koulutuksen turvaamiseen ja selkeään
sopimukseen yrityksen ja kaupungin välillä on tulevaisuudessa kiinnitettävä
nykyistä enemmän huomiota.
Suosiotaan menettänyt perusterveydenhuolto on saatava
jälleen houkuttelevaksi työympäristöksi. Lakiesitys vaikeuttaisi huomattavasti
terveyskeskusten lääkäritilannetta. Tämän suuntainen kehitys ei lisää terveyskeskustyön
houkuttelevuutta
Helsingin kaupunginhallitus ei edellä mainituin perustein
kannata esitystä kieltää eurolääkäreiden, eurohammaslääkäreiden tai
lääketieteen kandidaattien työskentely vuokratyövoimana.
Esitys lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoita
koskevista asetusmuutoksista
Kaupunginhallitus ei kannata esitystä, jonka mukaan
lääketieteen kandidaattien oikeus työskennellä lääkärin tai hammaslääkärin
tehtävissä rajattaisiin nykyisen neljän opintovuoden sijaan viiteen
opintovuoteen. Lisäksi kaupunginhallitus vastustaa esitystä, jonka mukaan
lääketieteen kandidaatit voisivat työskennellä vain suorassa työsuhteessa terveydenhuollon
tai sosiaalitoimen toimintayksikköön. Työsuhdekysymystä on käsitelty edellä
yhdessä eurolääkäreiden työsuhteiden kanssa.
Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa lääketieteen ja
hammaslääketieteen kandidaattien työskentelyn lääkärin sijaisena neljän
ensimmäisen opintovuoden jälkeen. Opintojen hyväksytyn suorittamisen lisäksi vaaditaan
riittävät edellytykset kyseisen tehtävän hoitamiseen. Edellytysten arviointivastuu
on toimintayksikön ylilääkärillä.
Helsingissä työskentelee lääketieteen kandidaatteja
lääkäreiden sijaisina erityisesti kesäaikaan. Perinteisesti terveyskeskuksen
vastaanottotyöhön on palkattu viidennen vuoden kandidaatteja ja vuodeosastotyössä
on lisäksi työskennellyt neljännen vuoden kandidaatteja. Kandidaatit ovat muodostaneet merkittävän
työvoimareservin Helsingissä ja heidän työpanoksensa mahdollistaa vakinaisen
henkilöstön lomien järjestämisen.
Potilasturvallisuuden varmistaminen on tärkeää. Yleisesti potilasturvallisuus Suomessa on viime vuosina parantunut
Potilasvakuutuksesta korvattujen potilasvahinkojen määrä on vähentynyt vuodesta
2003. Samanaikaisesti on vuokralääkäreiden ja kandidaattien työskentely
lisääntynyt. Terveyskeskustyössä sattuu tällä hetkellä 3,4 korvattua potilasvahinkoa
/ 100 000 potilaskäyntiä. Vuokralääkäreille potilasvahinkoja sattuu 1,2 / 100
000 potilaskäyntiä ja niistä kandidaattien aiheuttamia on 1,5 / 100 000
potilaskäyntiä. Kandidaattien työskentelyn rajoittamista ei voi perustella
suurella potilasvahinkojen määrällä.
Sairaaloiden osastotyössä ovat neljän opintovuoden opinnot
suorittaneet kandidaatit oleellinen sijaisreservi esimerkiksi kesälomien
aikana. Sairaalatyössä kandidaatti ei koskaan työskentele yksin, eikä yksittäisellä
erikoisalalla työskennellessä tarvita laaja-alaista osaamista koko lääketieteen
alueesta. Kaupunginhallitus pitää nykyisessä työvoimatilanteessa neljännen
vuoden kandidaattien työskentelymahdollisuuksia tärkeänä.
Terveyskeskuksen vastaanottotyö ja terveyskeskuspäivystys on
hyvin itsenäistä työtä, jossa tarvitaan laaja-alaista osaamista kaikilta
lääketieteen aloilta. Kaupunginhallitus ehdottaakin harkittavaksi, että lääketieteen
kandidaattien työskentelyä terveyskeskuksessa voitaisiin rajata viiteen
opiskeluvuoteen. Hammaslääketieteen kandidaattien osalta tällaista rajausta ei
tarvita.
Lopuksi kaupunginhallitus haluaa kiinnittää erityistä
huomiota vastavalmistuneiden lääkäreiden ja lääketieteen kandidaattien työn
ohjaukseen, koulutukseen ja työn valvontaan. Kaikilla kandidaateilla ja eurolääkäreillä
tulee olla oikeus riittävään ohjaukseen, senioritukeen ja koulutukseen
työnantajasta riippumatta. Mikäli lääkäri työskentelee toimintayksikössä
ostopalvelusopimuksella, on sopimuksessa määriteltävä koulutuksesta ja
ohjauksesta vastaava taho. Toimintayksikön ylilääkärin vastuulla tulee
edelleenkin olla riittävän seniorituen ja valvonnan järjestäminen.
Kirje sosiaali- ja terveysministeriölle sekä pöytäkirjanote terveyskeskukselle ja sosiaalivirastolle.
Merkittiin, että Rautava teki Moision kannattamana liitteen 2 mukaisen vastaehdotuksen.
Suoritetussa äänestyksessä Rautavan ehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 – 6. Vähemmistöön kuuluivat Kantola, Vihervaara, Lindeman, Pajamäki, Peltokorpi ja Vehviläinen.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 6 |
443 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 20.3.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
444 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: VUODEN 2006 TILINPÄÄTÖKSEN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-721
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti omalta osaltaan hyväksyä vuoden 2006 tilinpäätöksen ja ehdottaa kaupunginvaltuustolle tilikauden tuloksen, 395 334 636,85 euroa ennen varaus- ja rahastokirjauksia, käsittelystä seuraavaa:
Helsingin Energian ylijäämä,
220 295 153,88 euroa, siirretään teknisen lautakunnan esityksen
mukaisesti Helsingin Energian taseen omaan pääomaan.
Helsingin Veden tilikauden ylijäämä,
4 531 006,28 euroa, siirretään teknisen lautakunnan esityksen
mukaisesti Helsingin Veden taseen omaan pääomaan.
Helsingin Sataman tilikauden yli-/alijäämä
on 0,00 euroa.
Liikennelaitoksen tilikauden yli-/alijäämä
on 0,00 euroa.
Helsingin Tekstiilipalvelun tilikauden
alijäämä – 15 660,18 euroa, siirretään liikepalvelulautakunnan esityksen
mukaisesti Helsingin Tekstiilipalvelun taseen omaan pääomaan.
Helsingin kaupungin Palvelukeskuksen
tilikauden ylijäämä 6 128 891,21 euroa, siirretään liikepalvelulautakunnan
esityksen mukaisesti Palvelukeskuksen taseen omaan pääomaan.
Kaupunginhallitus ehdottaa edelleen, että
asuntolainarahaston ylijäämä 1 375 223,24 euroa,
asuntotuotantorahaston alijäämä – 17 489 804,61 euroa, urheilu- ja
ulkoilurahaston ylijäämä 699 337,96, vakuutusrahaston ylijäämä
656 338,83 euroa ja innovaatiorahaston alijäämä
– 1 872 517,16 siirretään rahastojen sääntöjen mukaan niiden
rahastopääomiin.
Kaupunginhallitus ehdottaa
kaupunginvaltuustolle lisäksi, että muun toiminnan tilikauden tulos käsitellään
seuraavasti:
Kamppi-Töölönlahti -alueen
investointirahastosta tuloutetaan rahaston sääntöjen mukaisesti
Kamppi-Töölönlahti -alueen investointimenoja vastaava määrä
4 953 215,74 euroa. Kamppi-Töölönlahti -alueen investointirahastoon
siirretään Kamppi Töölönlahti -alueen maan myynneistä kertyneet tulot
2 490 980 euroa.
Lähiörahastosta tuloutetaan toteutunutta
käyttöä vastaava määrä 5 357 814,04 euroa.
Asuntotuotantorahastoon siirretään
asuntotuotantotoimikunnan esityksestä asuntotuotantotoimiston tilikauden
tuloksesta 190 000 euroa.
Kallion virastotalon investointivarauksesta
syntynyttä poistoerovarausta tuloutetaan 840 939,63 euroa.
Muun toiminnan tilikauden alijäämä varaus-
ja rahastokirjausten jälkeen, – 56 724 595,13 euroa, ehdotetaan
kirjattavaksi kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
Lisäksi kaupunginhallitus
ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Helsingin Energian taseen kertyneistä
voittovaroista siirretään teknisen lautakunnan esityksen mukaisesti
150 000 000 euroa kirjattavaksi Helsingin kaupungin omaan pääomaan
edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
Lisätiedot:
Jäppinen Tuula, taloushallintopäällikkö, puhelin 310 25100
Voutilainen Maija, palvelupäällikkö, puhelin 310 25240
LIITE |
Päätöksen perustelut |
445 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: PÄÄKAUPUNKISEUDUN KAUPUNKIEN YHTEISTYÖSOPIMUKSEN JATKOVALMISTELUN TILANNEKATSAUS
Khs 2007-173
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Pajunen Jussi, kaupunginjohtaja, puhelin 310 36000
Korpinen Pekka, apulaiskaupunginjohtaja, puhelin 310 36010
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
433 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN OUTI
ALANKO-KAHILUOTO: MINSKNING AV ANTALET ELEVER
UTAN AVGÅNGSBETYG
Stn 2006-2560
Ärende Sj/2 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 15.11.2006 (Outi Alanko-Kahiluoto)
tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Outi Alanko-Kahiluoto och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista och
av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Makkonen Antero, stadssekreterare, telefon 310 36023
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa . .2007 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 413-419, 425-427, 429, 431, 433-435, 438, 440, 442-443 ja 445 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
413-419, 425-427, 429, 431, 433-435, 438, 440, 442-443 och 445 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande
skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|