Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
10 |
Kaupunginvaltuuston 12.12.2007 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1 |
11 |
Itä-Uudenmaan maakuntakaavan hyväksymispäätöksestä valittaminen |
5 |
12 |
Hallintokeskuksen kaupunginsihteerin virkaan ottaminen |
9 |
13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
13 |
14 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
15 |
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI
2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
16 |
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI
3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
17 |
SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI
8 |
Kunnallisen työmarkkinalaitoksen ja Tehy ry:n pöytäkirja Tehy ry:een kuuluvien palvelussuhteen ehdoista |
18 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
20 |
KAUPUNGINVALTUUSTON 12.12.2007 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 12.12.2007 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa hallintokeskusta kaupunginvaltuuston ja sosiaalivirastoa sosiaalilautakunnan vanhusjaoston osalta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Brita Heikkilälle, Johanna Sydänmaalle. Salla Lindbladille ja Suvi Syrjäläiselle.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnan vanhusjaostolle, sosiaalivirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
4 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa opetusvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Eva Hagmanille ja Frida Westerbackille.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnan ruotsinkieliselle jaostolle, opetusvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
5, 6 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
7 Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, kaupunginorkesterille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, suomenkielisen työväenopiston johtokunnalle, ruotsinkielisen työväenopiston johtokunnalle, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, nuorisolautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, työterveyskeskukselle, tietokeskukselle sekä talous- ja suunnitteluosastolle.
17 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa rakennusvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Matti Tainalle ja Tuula Hänniselle.
Pöytäkirjanote yleisten töiden lautakunnalle, rakennusvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
18 Pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
19–24 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
25 Aloite rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
26–28 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
9 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa opetusvirastoa allekirjoittamaan
a sopimukset Apollon yhteiskoulun, Helsingin Uuden
Yhteiskoulun, Helsingin yhteislyseon, Herttoniemen yhteiskoulun, Kulosaaren yhteiskoulun,
Lauttasaaren yhteiskoulun, Maunulan yhteiskoulun, Munkkiniemen yhteiskoulun, Oulunkylän yhteiskoulun, Pohjois-Haagan
yhteiskoulun, Töölön yhteiskoulun, Elias-koulun ja Helsingin Kristillisen
koulun kanssa kaupunginvaltuuston esityslistan 12.12.2007 asian 9
erillisten liitteiden 1–2 mukaisina ja
b sopimuksen Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun kanssa liitteen 3 mukaisena edellyttäen, että Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu sopimuksen kaupunginvaltuuston esityslistalla ilmenevällä, opetusviraston lausumalla tavalla täsmennettynä hyväksyy.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
29–33 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
10 Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa kiinteistölautakunnan myymään makasiinirakennuksen L2 korttelin nro 20803 suunniteltavan tontin nro 2 vuokralaiselle 840 000 euron kauppahinnasta ja makasiinirakennuksen L3 suunniteltavan tontin nro 3 vuokralaiselle 1 160 000 euron kauppahinnasta ehdolla, että kummankin rakennuksen myynti tapahtuu rakennusta koskevan tontin pitkäaikaisen maanvuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sekä muutoin kiinteistölautakunnan päättämin kauppaehdoin.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
11, 12 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
13 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, liikuntavirastolle ja rakennusvirastolle.
14 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valitusosoituksin Vladimir ja Olga Mozheikolle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
15 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
16 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
34–36 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
ITÄ-UUDENMAAN MAAKUNTAKAAVAN HYVÄKSYMISPÄÄTÖKSESTÄ VALITTAMINEN
Khs 2007-1449
./. Itä-Uudenmaan maakuntavaltuusto on 12.11.2007 hyväksynyt Itä-Uudenmaan maakuntakaavan (Liite 1). Päätös on ollut nähtävillä 3.12.2007. Päätöksestä saa valittaa ympäristöministeriöön. Valitusaika päättyy 2.1.2008.
./. Kaupunginhallitus on 10.9.2007 antamassaan lausunnossa maakuntakaavaehdotuksesta todennut, ettei Itä-Uudenmaan maakuntakaavaa tule vahvistaa tässä muodossa (Liite 2).
Hallintokeskuksen oikeuspalvelut (13.12.2007) toteaa lausuntonaan maakuntakaavan hyväksymispäätöksestä seuraavaa:
Maakuntakaava on kuntajakolain 33 §:n vastainen. Itä-Uudenmaan maakuntavaltuusto ei ole ollut toimivaltainen hyväksymään maakuntakaavaa Sipoon kunnalta Helsingin kaupungille siirtyvälle alueelle, jota koskevan kuntajaon muutoksen valtioneuvosto on hyväksynyt.
Kuntajakolain 33 §:ssä rajoitetaan kunnan viranomaisen toimivaltaa kuntajaon muutoksen hyväksymisen jälkeen. Lainkohta kuuluu seuraavasti:
Jos kuntajaon muutos merkitsee kunnan lakkaamista tai kuntaan kuuluvan alueen siirtymistä toiseen kuntaan, asianomainen kunnan viranomainen ei sen jälkeen, kun kuntajaon muutoksesta on määrätty, saa päättää asioista, joiden on katsottava kuntajaon muututtua kuuluvan toisen kunnan viranomaiselle ja jotka voidaan sille siirtää.
Itä-Uudenmaan maakuntavaltuuston hyväksymä maakuntakaava jäisi kuntajaon muutoksesta huolimatta voimaan Helsingin kaupungille siirtyvällä alueella ja sillä tulisi olemaan oikeusvaikutus alueen suunnitteluun ja muuhun viranomaistoimintaan. Maakuntakaava ohjaa yleiskaavojen ja asemakaavojen laatimista ja se on otettava huomioon päättäessä alueiden käyttöä koskevista toimenpiteistä ja niiden toteuttamisesta.
Kuntajakolakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 135/1997 vp, s. 28) on todettu, että alueita luovuttavan kunnan toimivalta on rajoitettu kuntajaon muutosta koskevan päätöksen tultua tehdyksi, vaikka päätös ei ole vielä tullut voimaan.
Maakuntaliitto on kuntalain mukainen kuntayhtymä, joka hoitaa kuntien yhteisiä asioita. Maakunnan liitossa toiminen on kunnille pakollista. Oikeuskirjallisuudessa maakuntakaavan laatimisen ja maakunnallisen suunnittelun on katsottu kuuluvan kunnallisen itsehallinnon piiriin, vaikka kunnat toimivat yhteistyössä maakuntaliitossa. Itä-Uudenmaan maakuntaliitto saa tehdä Sipoon kuntaa koskevia päätöksiä, koska Sipoon kunta on maakuntaliiton jäsen ja käyttää tältä osin itsehallinto-oikeuttaan yhdessä maakuntaliiton muiden kuntien kanssa.
Kun Sipoon kunnalta kuitenkin puuttuu toimivalta tehdä päätöksiä, jotka koskevat Helsingin kaupungille siirtyvää aluetta, kuntajakolain 33 §:ää on tulkittava niin, että myös maakuntaliitolta puuttuu toimivaltaa hyväksyä maakuntakaava, jolla ohjattaisiin kaavoitusta ja maankäyttöä toiseen maakuntaan siirtyvän alueen osalta.
Maakuntavaltuuston päätös perustuu viime kädessä kunnalliseen itsehallintoon ja se on siten täysin rinnastettavissa kunnan viranomaisen päätökseen.
Kuntajakolain esitöissä ei ole lausuttu kuntajakoa koskevan päätöksen vaikutuksesta muun viranomaisen kuin kunnan viranomaisen toimivaltaan. Hallituksen esitystä 135/1997 ei tule kuitenkaan tulkita niin, että lainsäätäjän tarkoitus olisi ollut rajoittaa pelkästään kunnan viranomaisen toimivaltaa. On ilmeistä, ettei lakia säädettäessä ole katsottu aiheelliseksi ottaa esitöihin lausumaa säännöksen soveltamisesta niin poikkeuksellisessa tilanteessa, että kuntajaon muutoksen hyväksymisen jälkeen kuntaa ja maakuntaa vaihtavalle alueelle yritettäisiin vahvistaa uusi maakuntakaava.
Kuntajakolain 33 §:n tulkinnassa on lisäksi otettava huomioon säännöksen tarkoitus, eli alueita vastaanottavan kunnan toimivaltaan kuuluvien päätösten tekemisen estäminen. Kuten edellä on todettu, maakuntakaavan hyväksyminen perustuu kunnallisen itsehallintoon, jota toteutetaan maakuntaliitossa. Päätös vastaa luonteeltaan kunnan viranomaisen tekemiä päätöksiä eikä ole perusteltua, ettei myös maakuntaliiton päätöksentekoa olisi haluttu rajoittaa kuntajaon muutosta koskevan päätöksen tekemisen jälkeen. Kuntajakolain 33 §:ää ei voi tulkita niin, että alueen luovuttava kunta ei saa vahvistaa alueelle esim. yleiskaavaa, mutta maakuntavaltuusto voisi silti vahvistaa alueelle maakuntakaavan.
Edellä todetun lisäksi maakuntakaava tulee jättää vahvistamatta myös siksi, ettei se ole tarkoituksenmukainen. Kaavan tarkoituksenmukaisuuteen kohdistetut huomautukset sisältyvät kaupunginhallituksen tässä asiassa 3.9.2007 antamaan lausuntoon (liite 1).
Hallintokeskuksen johtosäännön 9 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kaupunginlakimies käyttää kaupungin puhevaltaa tuomioistuimessa ja missä muuten kaupungin edunvalvonta tulee kysymykseen, ellei kaupunginhallitus yksittäistapauksessa toisin päätä. Koska maakuntakaavan hyväksymistä koskeva asia liittyy merkitykseltään suureen kuntajakolaissa tarkoitettuun alueiden siirtoon Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin välillä, on perusteltua, että kaupunginhallitus käyttää kaupungin puhevaltaa asiassa.
Oikeuspalvelut toteaa, että Itä-Uudenmaan maakuntavaltuuston hyväksymä maakuntakaava on kuntajakolain 33 §:n vastainen siltä osin kuin se koskee Helsingin kaupungille siirtyvää aluetta. Maakuntakaava ei ole myöskään tarkoituksenmukainen. Näin ollen kaupunginhallituksen tulisi valittaa kaavapäätöksestä. Ympäristöministeriölle tehtävässä valituksessa tulisi esittää, että maakuntakaava jätetään vahvistamatta.
Kj toteaa, että Itä-Uudenmaan maakuntavaltuuston päätöksestä 12.11.2007 hyväksyä Itä-Uudenmaan maakuntakaava tulisi valittaa ympäristöministeriölle kaupunginhallituksen 10.9.2007 antamassa lausunnossa mainituilla tarkoituksenmukaisuusperusteilla ja hallintokeskuksen oikeuspalvelujen 13.12.2007 antamassa lausunnossa mainituilla oikeusperusteilla.
KJ Kaupunginhallitus päättänee, että Itä-Uudenmaan maakuntavaltuuston päätöksestä 12.11.2007 hyväksyä Itä-Uudenmaan maakuntakaava valitetaan ympäristöministeriölle kaupunginhallituksen lausunnossa 10.9.2007 ja oikeuspalvelujen lausunnossa mainituilla perusteilla ja että ympäristöministeriölle esitetään, että sanottu maakuntakaava jätetään vahvistamatta.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille valituksen laatimista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle ja kiinteistövirastolle.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
HALLINTOKESKUKSEN KAUPUNGINSIHTEERIN VIRKAAN OTTAMINEN
Khs 2007-2399
Hallintokeskuksen kaupunginsihteerin virka julistettiin haettavaksi kaupungin ilmoituslehdissä 1.11.2007 ja hakuaika päättyi 15.11.2007.
Kaupunginsihteerin viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä hyvä perehtyneisyys kunnallishallintoon tai taitoa ja kokemusta sihteerin tehtävistä. Kielitaitovaatimuksena on kielitaitosäännön mukaan suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Hallintokeskuksen johtosäännön 12 §:n mukaan kaupunginsihteerin ottaa kaupunginhallitus.
Virkaa haki hakuajan kuluessa 72 henkilöä. Hakijat ovat seuraavat:
[72 hakijan henkilötiedot poistettu]
Haastatteluun kutsuttiin hakijat Xxxxxxx, Xxxxxxxx, Xxxxx, Xxxxxxxxx, Rautanen, Xxxxxx, Xxxxxxx ja Xxxxxxx. Kaupunginsihteerin viran em. hakijoiden haastattelun suorittivat hallintojohtaja ja kansliapäällikkö. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtaja haastatteli hakijat Xxxxxxxxx, Xxxxx ja Rautanen.
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
Marja-Liisa Rautanen on
oikeustieteen kandidaatti (1986) ja varatuomari (1988). Hän on työskennellyt
1982 Tampereen aluesäästöpankin Nokian konttorissa harjoittelijana, 1983 Nokian
verotoimistossa asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden veroilmoitusten
käsittelijänä, 1984 Suomen Lakimiesliiton Kustannus Oy:ssä oikolukijana, 1985
Siilinjärven nimismiespiirissä haasteasioiden valmistelijana, 1986 Kuopion
lääninverovirastossa osastosihteerinä, ennakkotarkastajana ja tarkastajana
viransijaisena, 1987–1988 Iisalmen kaupungilla kunnanasiamiehenä, 1988–1989
Kuopion Itä-Suomen vesioikeudessa sihteerinä, 1989–1990 Helsingin
kaupunginkanslian lainopillisella osastolla apulaiskunnanasiamiehenä, 1990–1999
Helsingin kaupunginkanslian lainopillisella osastolla asiamiehenä, 1999–2001
Helsingin kaupunginkanslian yleisellä osastolla apulaiskaupunginsihteerinä
(virkavapaalla 2001–2002) ja 2001–2002 eduskunnan oikeusasiamiehen kansliassa
neuvontalakimiehenä. Helsingin rakennusviraston hallinto-osaston lakimiehenä
Rautanen on toiminut 1.2.2003 alkaen.
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
[Hakijan henkilötietoja sisältävä kappale poistettu]
./. Kj toteaa, että yhteenveto hakijoiden ansioista on esityslistan tämän asian liitteenä. Hakemusasiakirjat ovat kokonaisuudessaan nähtävänä kokouksessa.
Virkaan valittaessa valitsijan tulee myös kunnallisissa viroissa varsinaisten kelpoisuusehtojen täyttämisen lisäksi kiinnittää huomiota perustuslain 125 §:n mukaisiin yleisiin nimitysperusteisiin eli taitoon, kykyyn ja koeteltuun kansalaiskuntoon.
Kj toteaa lisäksi, että kaupunginsihteerit huolehtivat kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajiston päätösvalmistelusta sekä avustavat päätösten täytäntöönpanossa. Valittava kaupunginsihteeri huolehtii sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimialaan kuuluvien asioiden valmistelusta.
Kaikki haastatellut täyttävät viran kelpoisuusvaatimukset ja heillä on pitkä kokemus eri hallinnollisissa tehtävissä.
Marja-Liisa Rautanen tuntee pitkän työkokemuksensa perusteella hyvin Helsingin kaupungin hallintoa sekä keskushallinnon että viraston toiminnan osalta. Hän on työskennellyt keskushallinnossa lakimiestehtävissä sekä kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja johtajiston asioiden valmistelutehtävissä. Hän on myös perehtynyt kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja yleisten töiden lautakunnan sihteerin tehtäviin ja toiminut rakennusvirastossa lakimiestehtävissä. Lisäksi hän on perehtynyt kunnallishallinnon valvontaan oikeusasiamiehen kansliassa työskennellessään. Rautanen on hakemusten ja haastattelujen perusteella tehdyn ansioiden kokonaisarvioinnin mukaan hakijoista ansioitunein ja henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopivin täytettävänä olevaan kaupunginsihteerin virkaan.
KJ Kaupunginhallitus päättänee ottaa varatuomari Marja-Liisa Rautasen hallintokeskuksen kaupunginsihteerin virkaan (vak.nro 016618) 4608 euron suuruisen tehtäväkohtaisen palkan mukaan määräytyvin palkkaeduin toistaiseksi.
Samalla kaupunginhallitus päättänee, että mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes kaupunginhallitus on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.
Pöytäkirjanote valituksi tulleelle, oikaisuvaatimusohjein muille hakijoille, talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin sekä henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 36018
LIITE |
Yhteenveto hakijoiden ansioista |
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 50 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 12.12.2007
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 50 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 11.12.2007
liikepalvelulautakunta 11.12.2007
joukkoliikennelautakunta 13.12.2007
yleisten töiden lautakunta 13.12.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
STJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota sosiaalilautakunnan 11.12.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
KUNNALLISEN TYÖMARKKINALAITOKSEN JA TEHY RY:N PÖYTÄKIRJA TEHY RY:EENKUULUVIEN PALVELUSSUHTEEN EHDOISTA
Khs
Sj toteaa, että Kunnallinen työmarkkinalaitos ja Tehy ry ovat 19.11.2007 hyväksyneet työministeriön asettaman sovittelulautakunnan antaman sovintoehdotuksen. Tehy ry:n jäsenten palvelussuhteen ehdot määräytyvät sovintoehdotukseen liittyvän erillisen pöytäkirjan mukaan 19.11.2007 – 31.12.2011.
Hyväksytty sovintoehdotus sitoo kumpaakin osapuolta työ- ja virkaehtosopimuksen oikeusvaikutuksin. Kyseessä ei kuitenkaan ole Tehy ry:n oma sopimusala.
Kunnallinen työmarkkinalaitos on laskenut sovintoehdotuksen nostavan Tehyn jäsenten palkkoja neljän vuoden sopimuskaudella keskimäärin 15,7 – 17,7 %. Koska muut kunta-alan virka- ja työehtosopimukset päättyvät jo 31.1.2010, eri sopimusten kustannusvaikutuksia ei voida pitävästi verrata keskenään. Muiden virka- ja työehtosopimusten voimassaoloaikana eli 31.1.2010 mennessä kustannusvaikutuksissa ei lasketa olevan suuria eroja. Esimerkiksi kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen kustannusvaikutuksen on arvioitu olevan 11,9 %.
Tehy-pöytäkirjan kokonaiskustannusvaikutuksen arviointia vaikeuttaa sekin, että vuosille 2010 ja 2011 sovitut palkantarkistukset määräytyvät osittain paikallisten tuloksellisuushankkeiden onnistumisesta ja kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstömäärän kehityksestä.
Tehy ry:n jäsenten palkkaus määräytyy hyväksytyn pöytäkirjan mukaan, mutta muut palvelussuhteen ehdot määräytyvät edelleen Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan.
Vaikka Tehy-pöytäkirjan kokonaiskustannusvaikutus tulee olemaan samantasoinen kuin kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen kustannustaso, korotuksia toteutetaan eri aikoina ja eri tavalla kuin muissa sopimuksissa. Tästä seuraa, että vaativuudeltaan samantasoisissa ja jopa samansisältöisissä tehtävissä palkkataso muodostuu erilaiseksi.
Sj toteaa, että Tehy-pöytäkirjan sisältöä selostetaan seikkaperäisesti Kunnallisen työmarkkinalaitoksen yleiskirjeessä 20/2007.
Yleiskirjeeseen sisältyvät tässä esitettyjen palkkamääräysten yksityiskohdat sekä pöytäkirjaan sisältyvät tekstimuutokset. Yleiskirje on nähtävillä esittelijällä ja Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kotisivuilla osoitteessa www.kuntatyonantajat.fi.
Henkilöstökeskuksessa ja talous- ja suunnittelukeskuksessa valmistellaan sopimusten täytäntöönpanoa. Tässä vaiheessa Tehy-pöytäkirja tulisi merkitä tiedoksi ja kehottaa henkilöstökeskusta yhdessä virastojen kanssa huolehtimaan kaikista tarvittavista täytäntöönpanotoimista.
SJ Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi Kunnallisen työmarkkinalaitoksen ja Tehy ry:n allekirjoittaman pöytäkirjan Tehy ry:n jäsenten palvelussuhteen ehdoista 19.11.2007 – 31.12.2011.
Samalla kaupunginhallitus päättänee kehottaa henkilöstökeskusta yhdessä virastojen kanssa ryhtymään kaikkiin sopimuksista johtuviin täytäntöönpanotoimiin.
Pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Pohjaniemi Marju, palvelussuhdepäällikkö, puhelin 310
37965
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
11.12.2007 |
kiinteistölautakunta |
4.12.2007 |
asuntotuotantotoimisto |
10., 11. ja 13.12.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028