Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
10 |
Kaupunginvaltuuston 26.9.2007 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1 |
11 |
Toimitilojen vuokraaminen hallintokeskuksen oikeuspalveluille |
6 |
12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
9 |
13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
11 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
12 |
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI
5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
13 |
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI
1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
14 |
SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI
2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
15 |
KAUPUNGINVALTUUSTON 26.9.2007 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 26.9.2007 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Aloite 12
Kaupunginhallitus päättänee kehottaa nimistötoimikuntaa ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa
ottamaan stadin slangin syntyvaiheiden ajan 1890–1919
ja kultakauden 1920–1949 slangiaiheisen nimistön, myöhemmän
1950–1960-luvun slangin, 1970–1980-luvun koululaisslangin, soveltuvin osin
nuorten käyttämän nykyslangin sekä myös ruotsinkielinen stadin slangin, ns.
hurrislangin osaksi
Sörnäisten–Hermanninrannan tulevan työpaikka- ja asuinalueen nimistöä. Nimet
tulee valita tutuimmista ja monikulttuurisista sanoista tai aiheista siten,
ettei nimen slangiaiheista osaa tarvitse kääntää.
Samalla kaupunginhallitus päättänee toimittaa edellä mainitun päätöksen selvityksenä ponnen ehdottajalle (Lasse Liemola) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote nimistötoimikunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja valtuutettu Lasse Liemolalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Aloite 19
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 22
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 32
Toivomusponnet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
5 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunginorkesterin toimistoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Kai Koskimiehelle ja Mike Pohjolalle.
Pöytäkirjanote kaupunginorkesterin johtokunnalle, kaupunginorkesterin toimistolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
6 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa nuorisoasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Inka Koskenvuolle ja Malina Valtoselle.
Pöytäkirjanote nuorisolautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
7 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa nuorisoasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Tuomo Valveelle ja Tuomas Tiihoselle.
Pöytäkirjanote nuorisolautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
8 Kaupunginhallitus päättänee, että tämä päätös pannaan täytäntöön siitä lukien, kun Sari Näre on saanut eron kaupunginhallituksen varajäsenen luottamustoimesta.
Samalla kaupunginhallitus päättänee kehottaa tarkastusvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Sanna Perkiölle ja Sari Näreelle.
Pöytäkirjanote tarkastuslautakunnalle, tarkastusvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
9 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa Helsingin Energiaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Joonas Rauramolle ja Heidi Ruhalalle.
Pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, Helsingin Energialle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa ympäristökeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Elina Sojoselle ja Kati Vierikolle.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, ympäristökeskukselle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin Taidehallin Säätiölle.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskukselle.
19 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
12 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
13 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
20–28 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
14 Kaupunginhallituksen kirje Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
15–17 Asiat esitellään kaupunginvaltuustolle uudelleen 10.10.2007.
29–32 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
33 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
18 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote leski- ja orpoeläkekassan hallitukselle.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
TOIMITILOJEN VUOKRAAMINEN HALLINTOKESKUKSEN OIKEUSPALVELUILLE
Khs 2007-2086
Hallintokeskus toteaa, että hallintokeskuksen oikeuspalvelujen nykyiset tilat sijaitsevat ns. keskustakortteleissa, joihin suunnitellaan keskusta-alueen monipuolistavaa ja elävöittävää käyttöä. Oikeuspalvelut sijoittuvat Heleniuksen taloon Aleksanterinkatu 22–24 ja ns. Apteekintaloon Pohjoisesplanadi 15–17. Yhteensä näissä tiloissa työskentelee 40 oikeuspalveluiden henkilöä hallintokeskuksen yli 200 henkilöstä.
Kaupungintalokortteleiden kehittämisen johtoryhmässä oikeuspalvelut on todettu yksiköksi, jonka toiminnalle on eduksi keskushallinnon läheinen sijainti. Kiinteistöviraston tilakeskuksen avustuksella on kevään ja kesän 2007 aikana kartoitettu vaihtoehtoisia tiloja. Tilakeskus ilmoitti, että kaupungin omia tiloja ei ole välittömästi osoittaa oikeuspalvelujen tarpeisiin. Tämän vuoksi yhteistyössä tilakeskuksen kanssa kartoitettiin ulkopuolisten tilojen käyttö.
Kesän aikana kartoitetut ulkopuoliset tilat olivat joko liian pieniä tai niiden sijainti oli oikeuspalveluiden toiminnan kannalta liian syrjäinen. Oikeuspalveluiden tilantarve on runsaat 1 000 m2 tilan pohjaratkaisusta riippuen.
Elokuussa vuokramarkkinoilta löytyi riittävän suuret tilat Fabianinkatu 29:stä, jotka sijainninkin puolesta olisivat oikeuspalveluiden toiminnan kannalta hyvät. Tilojen vuokrataso on kuitenkin varsin korkea ja vuokra-aika oli alustavissa neuvotteluissa varsin pitkä.
Kaupungintalokortteleiden kehittämisen johtoryhmä käsitteli oikeuspalveluiden tilakysymystä 20.9.2007. Tällöin todettiin, että oikeuspalveluiden sijoittaminen Sunnin–Kiseleffin talon 3. ja 4. kerrokseen on perusteltua sijaintinsa puolesta, jossa keskeiset asiakkaat ovat lähellä.
Sunnin–Kiseleffin tilat ovat käytettävissä arviolta kesällä 2011, kun rakennukset on peruskorjattu. Jotta kaupunkitalokortteleiden elävöittäminen etenisi kaavaillussa aikataulussa ja siihen liittyvät muuttoketjut saataisiin toteutettua, on oikeuspalveluille löydettävä väliaikaiset tilat vähintään kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
Fabianinkatu 29/Aleksanterinkatu 30:n vuokranantaja, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen on viikolla 39 hyväksynyt hallintokeskuksen oikeuspalvelut vuokralaiseksi ja tehnyt vuokratarjouksen 1.2.2008 alkaen toistaiseksi, jossa irtisanomisaika on kuusi kuukautta ja ensimmäinen irtisanomispäivä 30.6.2011. Vuokrattava pinta-ala on 1 388 m2 ja kuukausivuokra 34 700 euroa kuukaudelta ilman arvonlisäveroa.
Hallintokeskus esittää, että tässä tilanteessa kun muuttoa on kiirehdittävä keskustan elävöittämisprojektin vuoksi ja muutto kaupungin ulkopuolisiin tiloihin on väliaikainen, hallintokeskus oikeutettaisiin solmimaan vuokrasopimus Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen kanssa edellä mainituin ehdoin.
Kiinteistöviraston tilakeskus toteaa (27.9.2007) lausunnossaan, että hallintokeskuksen oikeuspalvelujen toiminta on tarkoitus keskittää yhtenäisiin tiloihin toiminnallisista syistä. Tilakeskuksella ei ole tarjota tarkoitukseen sopivia kaupungin tiloja, joten sopivaa tilaratkaisua on etsitty yleisiltä toimitilamarkkinoilta.
Tilakeskus on avustanut oikeuspalvelujen toimitilavaihtoehtojen etsinnässä. Sijainniltaan sopivin vaihtoehto on osoitteessa Aleksanterinkatu 30–34 sijaitsevan rakennuksen 4. ja 5. kerroksen toimistotilat, joiden pinta-ala on yhteensä 1 388 m2.
Tilakeskus on tarkastanut vuokrasopimusluonnoksen ja pitää sitä hyväksyttävänä. Toimipisteen sijaintiin ja tilojen tasoon nähden ehdotettua vuokraa, 25 e/m2/kk alv. = 0 %, voidaan pitää hyväksyttävänä.
Talous- ja suunnittelukeskus ilmoittaa (27.9.2007) lausuntonaan, että se puoltaa tilojen väliaikaista vuokraamista hallintokeskuksen oikeuspalveluille osoitteesta Aleksanterinkatu 30–34/Fabianinkatu 29. tilat sijaitsevat keskushallinnon välittömässä läheisyydessä ja mahdollistavat osaston eri toimintojen sijoittumisen yhteisiin toimitiloihin, kunnes peruskorjattavat kaupungin omat tilat Sunnin–Kiseleffin talon kolmannessa kerroksessa ovat käytettävissä.
Oikeuspalvelujen muutto mahdollistaa sen, että kaupungintalokortteleiden elävöittämissuunnitelmaa voidaan viedä eteenpäin aiemmin sovitulla tavalla.
KJ Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa hallintokeskuksen tekemään vuokrasopimuksen osoitteessa Fabianinkatu 27–29, Aleksanterinkatu 30 sijaitsevista toimitiloista tämän asian liitteenä olevan Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen tekemän vuokratarjouksen mukaisin ehdoin.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Summanen Juha, osastopäällikkö, puhelin 310 64032
LIITE |
Vuokrasopimus (luonnos) nro 00221822001 |
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 39 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 25.9.2007
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 26.9.2007
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
kansliapäällikkö
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 39 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
25.9.2007 |
asuntotuotantotoimikunta |
21.9.2007 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
20.9.2007 |
rakennuslautakunta |
25.9.2007 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
26. ja 27.9.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 25.9.2007
yleisten töiden lautakunta 27.9.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
STJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota terveyslautakunnan 25.9.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginmuseon johtokunta |
25.9.2007 |
opetuslautakunta |
25.9.2007 |
- suomenkielinen jaosto |
25.9.2007 |
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
18.9.2007 |
|
|
ammattikorkeakoulu |
|
- rehtori |
30.8. – 21.9.2007 |
- johtava talouspäällikkö |
19. ja 20.9.2007 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
26.9.2007 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
21.9.2007 |
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) |
17.9.2007 |
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
26.9.2007 |
museonjohtaja |
26.9.2007 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
21.9.2007 |
taidemuseon johtaja |
18. – 24.9.2007 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
20.9.2007 |
työterveysjohtaja |
25.9.2007 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683