Kokousaika |
18.12.2006 kello 16.00 – 18.55 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
(paitsi osa 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
(paitsi 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi osa 1568 ja 1572 §) |
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
(paitsi osa 1549 §) |
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Vihervaa, Anita |
varajäsen (paitsi 1577-1578 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 1572 ja osa 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 1550-1552 ja 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi 1552 §) |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 1577-1578 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
vs. hallintojohtaja (paitsi osa 1577 §) |
|
||||||
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1577 §) |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1549 ja osa 1572 §) |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri (paitsi osa 1549 §) |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Maarttola, Minna |
projektipäällikkö (1577 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Holstila, Eero |
elinkeinojohtaja (1577-1578 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Jäppinen, Arvo |
projektinjohtaja (1549 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
1577-1578, |
|
||||
|
Björklund |
|
|
1552, 1557, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
Sauri |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1546 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1547 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1548 |
Sj/1 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1549 |
Sj/2 |
Helsingin ammattikorkeakoulun (Stadian) ja Evtek-ammattikorkeakoulun toimintojen yhdistäminen osakeyhtiöksi |
1550 |
Kj/3 |
Sosiaaliviraston ruokapalvelujen osittainen siirtäminen Palmian hoidettavaksi |
1551 |
Kj/5 |
Asuntotuotantotoimiston eräiden rakennuskohteiden rahoittaminen |
1552 |
Kj/6 |
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös kaupunginjohtajan virantäyttöä koskevassa asiassa |
1553 |
Kj/7 |
11.12.2006 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin osallistuminen Helsingin Uusyrityspalvelu ry:n toimintaan |
1554 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 13.12.2006 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1555 |
Kj/9 |
Helsingin ja Pietarin kaupunkien välinen yhteistyöpöytäkirja |
1556 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1557 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1558 |
Kj/12 |
Yleiset ennakkoäänestyspaikat |
1559 |
Kaj/1 |
11.12.2006 pöydälle pantu asia Pihlajiston Kiinteistöt Oy:n ylimääräinen yhtiökokous |
1560 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Neste Markkinointi Oy:n sekä Best Chain Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
1561 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1562 |
Sj/1 |
Maa-alueen varaaminen Golfdome Vuosaari Oy:lle liikuntahallin suunnittelua varten |
1563 |
Sj/2 |
Kaupunginorkesterin eräiden toimien muuttaminen viroiksi |
1564 |
Sj/3 |
Jäsenen valitseminen Suomen rakennustaiteen museosäätiön edustajistoon |
1565 |
Sj/4 |
Liikuntaviraston liikunnanohjausosaston osastopäällikön viran täyttäminen |
1566 |
Sj/5 |
Liikuntaviraston liikunnanohjausosaston osastopäällikön avoimen viran määräaikainen hoitaminen |
1567 |
Sj/6 |
Tietokeskuksen johtajan sijaisen ottaminen |
1568 |
Sj/7 |
Matalapalkkatuen käyttösuunnitelma |
1569 |
Sj/8 |
Kaupungin henkilöstöstrategian toteuttamiseen myönnetyn 5 miljoonan euron määrärahan käyttösuunnitelma |
1570 |
Sj/9 |
Uuden jäsenen valinta Helsingin Teatterisäätiön edustajistoon |
1571 |
Sj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1572 |
Ryj/1 |
Lausunto PLJ 2007 -liikennejärjestelmäluonnoksesta ja sen ympäristöselostuksesta |
1573 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1574 |
Stj/1 |
Lausunto Etelä-Suomen lääninhallitukselle Helsingin Ensihoito ja Sairaankuljetus Oy:n sairaankuljetuslupahakemuksista |
1575 |
Stj/2 |
11.12.2006 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin 400-vuotiskotisäätiön hallituksen jäsenten ja tilintarkastajien valinta vuodeksi 2007 |
1576 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1577 |
Kj/3 |
Strategiakokousasia: Helsingin elinkeinostrategian 2007 peruslinjaukset |
1578 |
Kj/4 |
Strategiakokousasia: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyösopimuksen jatkovalmistelun tilannekatsaus |
1546 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Lehtipuun (varalla Hellström) ja Vehviläisen (varalla Ojala) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1547 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1548 - 1550 § |
Kaupunginvaltuuston 17.1.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1548 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1549 § |
Helsingin ammattikorkeakoulun (Stadian) ja Evtek-ammattikorkeakoulun
toimintojen yhdistäminen osakeyhtiöksi |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Kaupunginjohtaja
1550 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 11.12.2006 pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Paavola Vesa, organisaatiopäällikkö, puhelin 169 3717
Merkittiin, että kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan esityslistan asiat 3 ja 4 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Paavola Vesa, organisaatiopäällikkö, puhelin 169 3717
1551 §
ASUNTOTUOTANTOTOIMISTON ERÄIDEN RAKENNUSKOHTEIDEN RAHOITTAMINEN
Khs 2006-2586
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää asuntotuotantorahaston varoista asuntotuotantotoimiston Pihlajiston Kiinteistöt Oy/Jopin kuja -nimisen rakennuskohteen rahoittamiseen 7 013 euron suuruisen primäärilainan ja Helsingin Asumisoikeus Oy/Tilanhoitajankaari 10-nimisen rakennuskohteen rahoittamiseen 56 217 euron suuruisen primäärilainan.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa asuntotuotantotoimiston laatimaan kaupungin puolesta velkakirjat kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimikunnalle ja -toimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 169 2525
LIITE |
Liite 1 |
1552 §
KORKEIMMAN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS KAUPUNGINJOHTAJAN VIRANTÄYTTÖÄ KOSKEVASSA ASIASSA
Khs 2005-414
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen kaupunginjohtajan virantäyttöä koskevassa asiassa.
Pöytäkirjanote jäljennöksin päätöksestä hallintokeskukselle (oikeuspalvelut).
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Pajunen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
Liite 1 |
1553 §
11.12.2006 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN OSALLISTUMINEN HELSINGIN UUSYRITYSPALVELU RY:N TOIMINTAAN
Khs 2006-2624, 2006-1006
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, että Helsingin kaupunki jatkaa Helsingin Uusyrityspalvelu ry:n jäsenenä.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että kaupunki osoittaa yhdistyksen käytettäväksi talous- ja suunnittelukeskuksen yritysneuvontaan osoittamat henkilöstö-, toimitilat ym. voimavarat tällä päätöksellä vuoden 2009 loppuun saakka.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti nimetä yhdistyksen hallitukseen kaupungin edustajina kolme (3) henkilöä
– Arja Hörhammer, projektipäällikkö
– Satu Sasi, lehtori
– Nyrki Tuominen, elinkeinopäällikkö
Vielä kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalvelua edustamaan kaupunkia yhdistyksen syyskokouksessa.
Pöytäkirjanote jaetaan hallitukseen nimetyille henkilöille, hallintokeskuksen oikeuspalvelulle, talous- ja suunnittelukeskukselle, tarkastusvirastolle sekä Helsingin Uusyrityspalvelu ry:lle.
Lisätiedot:
Holstila Eero, elinkeinojohtaja, puhelin 169 2575
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 7. |
1554 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 13.12.2006 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 13.12.2006 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnalle sekä Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungille.
4 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
5 Pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
15 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valtuutettu Eva Biaudet’lle ja valtiotieteen lisensiaatti Stefan Johanssonille.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
6 Kaupunginhallitus päätti myöntää kiinteistölautakunnan käytettäväksi 40 300 000 euroa vuoden 2006 talousarvion kohdalla 8 01 01, Kiinteistöjen ostot ja lunastukset, olevasta määrärahasta Suomen valtion kanssa Töölönlahden alueella tehtävää aluejärjestelyä varten.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
7, 8, 9 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
10 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
11 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja kaupunginmuseolle.
12 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
16–18 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
13 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Ulla-Maija Rajakankaalle ja perintäsihteeri Sinikka Tuulikki Ojalalle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
19, 20 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
21–25 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
14 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle, Hannele Luukkaiselle ja Sirkku Ingervolle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
26–28 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 8. |
1555 §
HELSINGIN JA PIETARIN KAUPUNKIEN VÄLINEN YHTEISTYÖPÖYTÄKIRJA
Khs 2006-2787
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus
päätti merkitä tiedoksi Helsingin ja Pietarin välisen yhteistyöpöytäkirjan.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin virastoille ja laitoksille.
Merkittiin, että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen ensimmäisen lauseen viimeinen sana muutetaan muotoon yhteistyöpöytäkirjan.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 9. |
1556 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 50 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 13.12.2006
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1557 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 50 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1558 §
YLEISET ENNAKKOÄÄNESTYSPAIKAT
Khs 2006-1913
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti yleisistä ennakkoäänestyspaikoista 4.12.2006 päätetyn lisäksi hyväksyä ennakkoäänestyspaikaksi eduskuntavaaleissa 2007 kauppakeskus Itäkeskuksessa Wereldhave Finland Oy:n keskusvaalilautakunnalle ilmoittamat tilat.
Samalla kaupunginhallitus päätti oikeuttaa keskusvaalilautakunnan kaupungin puolesta sopimaan asian ja tarvittavista lisäjärjestelyistä sopimuksen täytäntöönpanemiseksi Wereldhave Finland Oy:n kanssa.
Pöytäkirjanote keskusvaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Linden Timo, asiamies, puhelin 169 3669
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 12. |
1559 §
11.12.2006 pöydälle pantu asia
PIHLAJISTON KIINTEISTÖT OY:N YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-848
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Pihlajiston Kiinteistöt Oy:n 21.12.2006 pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa ja siellä esittämään yhtiön hallitukseen Sari Kirjalainen-Halosen tilalle Auli Puhakan.
Pöytäkirjanote valitulle henkilölle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle (Satu Säilä) ja tarkastusvirastolle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että ensimmäisen kappaleen neljänneksi viimeinen sana muutetaan muotoon asukkaiden.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
1560 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN NESTE MARKKINOINTI OY:N SEKÄ BEST CHAIN OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2006-2645
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei kaupunki käytä etuosto-oikeuttaan kiinteistökaupassa, jossa Neste Markkinointi Oy on 17.10.2006 myynyt Helsingin kaupungin Ala-Tikkurilan kylässä sijaitsevan Sillankorva-nimisen tilan RN:o 3:405 sekä määräalan M501 tilasta Siltatie RN:o 3:203 ja määräalan M601 tilasta Salomaa RN:o 3:399 Best Chain Oy:lle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Best Chain Oy:lle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1561 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
12.12.2006 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
7.12.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
12. ja 14.12.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1562 §
MAA-ALUEEN VARAAMINEN GOLFDOME VUOSAARI OY:LLE LIIKUNTAHALLIN SUUNNITTELUA VARTEN
Khs 2006-2638
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti varata Golfdome Vuosaari Oy:lle 54. kaupunginosan korttelin nro 54088 esityslistan liitekarttaan merkityn kaavatontin nro 7 ja osan viereisestä autopaikkojen korttelialueesta liikuntahallin suunnittelua varten ajaksi 1.12.2006 - 30.9.2007 seuraavin ehdoin:
1
Varausmaksu koko varausajalta on
3 823,30 euroa ja se on maksettava 1.1.2007 mennessä kaupungin
lähettämää laskua vastaan Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen
varainhallintaan tai kaupungin osoittamalle pankkitilille.
2
Hankkeen luonnospiirustukset on esitettävä
liikuntalautakunnan hyväksyttäväksi ennen rakennusluvan hakemista.
3
Myöhemmin laadittavan vuokrasopimuksen
yhteydessä vuokra-alueen rajat määritellään tarkemmin pysäköintialueen osalta.
Vuokrasopimuksen on oltava voimassa ennen kuin rakennuslupa myönnetään. Varauksensaajan
tulee esittää vuokraushakemus hyvissä ajoin ennen varausajan päättymistä.
4
Hallin rakentaja tulee vastaamaan
kustannuksellaan kaikkien viranomaislupien hakemisesta aiheutuvista kustannuksista,
tulevalla vuokra-alueella mahdollisesti tarvittavien johtojen ja ojien
siirroista sekä asemakaavan muutoksen mukaisen hallitontilla kulkevan jalankulku-
ja polkupyörätieyhteyden rakentamisesta.
5
Helsingin kaupunki ei vastaa siitä vahingosta,
joka varauksensaajalle saattaa aiheutua siitä, ettei hankkeelle saada
rakennuslupaa tai ettei varsinaista maanvuokrasopimusta voida solmia.
6 Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle ja Golfdome Vuosaari Oy:lle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1563 §
KAUPUNGINORKESTERIN ERÄIDEN TOIMIEN MUUTTAMINEN VIROIKSI
Khs 2006-2673
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti perustaa kaupunginorkesterin vastaavien toimien tilalle 1.1.2007 lukien seuraavat virat palkkauksen pysyessä ennallaan:
-
hallintopäällikkö, vakanssinumero 046708,
tehtäväkohtainen kuukausipalkka 2 894 euroa
- tiedotuspäällikkö, vakanssinumero 046706, tehtäväkohtainen kuukausipalkka 2 458 euroa.
Pöytäkirjanote kaupunginorkesterin johtokunnalle, kaupunginorkesterille, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä henkilöstökeskukselle ja hallintopäällikkö Hannu Linnalle sekä tiedotuspäällikkö Marianna Kankare-Loikkaselle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1564 §
JÄSENEN VALITSEMINEN SUOMEN RAKENNUSTAITEEN MUSEOSÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2006-2663
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti valita kaupungin edustajaksi Suomen rakennustaiteen museosäätiön edustajistoon toimikaudeksi 2007 – 2009 kaupunginmuseon museonjohtajan Tiina Merisalon.
Pöytäkirjanote valitulle henkilölle, kaupunginmuseolle sekä Suomen rakennustaiteen museosäätiölle
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1565 §
LIIKUNTAVIRASTON LIIKUNNANOHJAUSOSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2006-2633
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti ottaa liikuntatieteiden maisteri Tarja Loikkanen-Jormakan liikuntaviraston liikunnanohjausosaston osastopäällikön virkaan 4 122,12 euron suuruisen kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin toistaiseksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että Loikkanen-Jormakan on esitettävä kaupungin työterveyshuollon antama tai hyväksymä selvitys terveydellisistä edellytyksistään hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä. Virkaanottamispäätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Pöytäkirjanote virkaan otetulle ja muille viranhakijoille muutoksenhakuosoituksin sekä liikuntalautakunnalle, liikuntavirastolle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että sivun 29 toisen kappaleen kolmas rivi muutetaan kuulumaan:
”... tehtäviä hyvin tukeva liikunta-alan johtamis- ja työkokemus...”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1566 §
LIIKUNTAVIRASTON LIIKUNNANOHJAUSOSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN AVOIMEN VIRAN MÄÄRÄAIKAINEN HOITAMINEN
Khs 2006-1593
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti määrätä liikuntaviraston liikunnansuunnittelijan Maria Nyströmin edelleen hoitamaan liikuntaviraston liikunnanohjausosaston osastopäällikön virkaa 4 122,12 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin 1.1.2007 lukien siihen asti, kun osastopäällikön virkaan otettu ryhtyy virkaa hoitamaan, tällä päätöksellä kuitenkin kauintaan 30.4.2007 saakka.
Pöytäkirjanote viran hoitajaksi määrätylle, liikuntalautakunnalle, liikuntavirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1567 §
TIETOKESKUKSEN JOHTAJAN SIJAISEN OTTAMINEN
Khs 2006-2593
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti ottaa tietokeskuksen johtajan viransijaiseksi tietokeskuksen tietohuoltopäällikön Asta Mannisen 6 332,99 euron suuruisen kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin edelleen ajaksi 1.1. – 31.12.2007 kuitenkin kauintaan siihen saakka, kun viran vakinaisen haltijan Eero Holstilan virkanimitys elinkeinojohtajaksi saa lainvoiman ja Holstilalle myönnetään ero tietokeskuksen johtajan virasta.
Pöytäkirjanote sijaiseksi otetulle, tietokeskukselle, Eero Holstilalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä sen taloushallintopalveluille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Katso esityslistaa, sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 6. |
1568 §
MATALAPALKKATUEN KÄYTTÖSUUNNITELMA
Khs 2006-2632
Esityslistan asia Sj/7
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 169 2442
1569 §
KAUPUNGIN HENKILÖSTÖSTRATEGIAN TOTEUTTAMISEEN MYÖNNETYN 5 MILJOONAN EURON MÄÄRÄRAHAN KÄYTTÖSUUNNITELMA
Khs 2005-2322
Esityslistan asia Sj/8
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 169 2442
1570 §
UUDEN JÄSENEN VALINTA HELSINGIN TEATTERISÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2005-551
Esityslistan asia Sj/9
Kaupunginhallitus päätti
myöntää Eva Biaudet`lle eron Helsingin Teatterisäätiö – Helsingfors Teaterstiftelse –nimisen säätiön edustajiston jäsenen tehtävästä ja
valita uudeksi jäseneksi mainittuun edustajistoon vuoden 2009 lopussa päättyväksi toimikaudeksi Sture Gaddin.
Pöytäkirjanote mainituille henkilöille ja säätiölle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1571 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginmuseon johtokunta 12.12.2006
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 5.12.2006
liikuntalautakunta 12.12.2006
nuorisolautakunta 14.12.2006
opetuslautakunta 12.12.2006
- suomenkielinen jaosto 12.12.2006
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta 12.12.2006
suomenkielisen työväenopiston johtokunta 28.11.2006
eläintarhan johtaja 1. – 5.12.2006
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 11.12.2006
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 8.12.2006
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 7. ja 13.12.2006
museonjohtaja 8. – 13.12.2006
kaupunginorkesterin intendentti 3.11. ja 5. – 11.12.2006
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 6.11. – 11.12.2006
suomenkielinen työväenopisto
- johtava rehtori 8. – 15.12.2006
- apulaisrehtori 8.12.2006
taidemuseon johtaja 8. – 13.12.2006
tietokeskus
- johtaja 4. – 5.12.2006
työterveysjohtaja 12.12.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
1572 §
LAUSUNTO PLJ 2007 -LIIKENNEJÄRJESTELMÄLUONNOKSESTA JA SEN YMPÄRISTÖSELOSTUKSESTA
Khs 2006-1646
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäluonnoksesta (PLJ 2007) ja sen ympäristöselostuksesta seuraavan lausunnon:
PLJ 2007:n suhde PLJ 2002:een
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmalla (PLJ) on tärkeä rooli pääkaupunkiseudun yhteisen näkemyksen luomiseksi seudun liikennejärjestelmän pitkäntähtäimen kehittämisestä.
PLJ 2007:ssa on kysymys ensisijaisesti PLJ 2002:n tarkistamisesta. Tällöin PLJ 2002 ja sen pohjalta tehty aiesopimus ovat tärkein sitova lähtökohta uudelle PLJ 2007:lle. Mikäli niistä poiketaan, tulee poikkeamiselle olla erityiset perustelut.
Liikennejärjestelmäluonnoksen ja vaikutusten arvioinnin valmistelu
Liikennejärjestelmätyö on edennyt aikataulussa puiteohjelmaa
noudattaen, täydentävät taustaselvitykset ovat olleet riittäviä ja
vuorovaikutus laajaa. Merkittävää on ollut lisätä seudullista yhteistyötä
ottamalla mukaan mm. kehyskuntia valmisteluun aikaisempaa laajemmin.
Liikennejärjestelmäluonnos
Liikennejärjestelmän visio ja kehittämisen osastrategiat
PLJ 2007 -luonnokseen sisältyy viisi kehittämisen osastrategiaa, joiden sisältö luo hyvän lähtökohdan liikennejärjestelmän laaja-alaiselle, kaikki kulkumuodot huomioivalle kehittämiselle. Liikennejärjestelmävisio on laadittu tasapainoisesti ja havainnollisesti. Osastrategiat ja niiden järjestys muodostavat oikealla tavalla kehyksen esitetyille toimenpiteille ja hankkeille. Kestävän liikkumiskulttuurin synnyn ja liikenteen haittojen vähentämisen kannalta on välttämätöntä, että voimavaroja suunnataan jatkossa kaikkien osastrategioiden määrätietoiseen toteutukseen.
Huolestuttavaa on kuitenkin, että PLJ 2007 -luonnoksen ratkaisuilla joukkoliikenteen kulkutapaosuutta seudulla ei pystytä nostamaan tavoitteiden mukaisesti, vaan se laskee jonkin verran nykyisestä. Helsingin kaupunginvaltuusto on 28.9.2005 asettanut tavoitteiksi vuoteen 2012 mennessä joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamisen keskustan rajalla ruuhka-aikana 70 %:sta 73 %:iin ja poikittaisliikenteessä vuorokausitasolla 13 %:sta 17 %:iin. Joukkoliikenteen nopeuttamista korostetaan. Pitkällä aikajänteellä tavoitteena on edelleen parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.
Liikennejärjestelmäluonnos onkin joukkoliikenteen
kilpailukyvyn kehittymisen osalta Helsingin näkökulmasta riittämätön.
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää liikennejärjestelmäluonnosta
voimakkaampaa panostusta joukkoliikenteeseen mm. raideliikennehankkeisiin ja
poikittaisen liikenteen kehittämiseen joukkoliikenteen varaan.
Alkamassa olevat hankkeet
Säteittäisten pääväylien pikaparannukset joukkoliikenteen nopeuttamiseksi tulee toteuttaa täysmääräisesti uudella aiesopimuskaudella. Nyt hanke on pahasti myöhässä, kun siihen on osoitettu vasta 2 milj. euroa vuodelle 2007. Erityisen tärkeitä ovat muun muassa joukkoliikenteen nopeuttamistoimenpiteet Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä.
Vuonna 2007 alkavaa
infrastruktuurin kehittämishanketta Kehä I Turunväylä - Vallikallio voitaisiin
harkita täydennettäväksi siten, että se ulotetaan myös osuudelle Vallikallio -
Vihdintie, jotta siitä ei muodostu pullonkaulaa Kehä I:n länsiosan
sujuvuudelle. Nyt osuus on 2008 - 2015 alkavissa hankkeissa.
Ensimmäisen kauden (2008–2015) hankkeet
Teemahankkeisiin esitetään uusina pääväylien vaiheittainen parantaminen, joukkoliikenteen parannustoimet ja laatukäytävät sekä joukkoliikenteen solmupisteet. Vanhaan PLJ 2002:een sisältynyt meluntorjunnan teemahanke on viime vuosina jäänyt lähes kokonaan ilman valtion rahoitusta, vaikka Helsinki on siihen osaltaan varannut määrärahoja. Sekä vanhat että uudet teemahankkeet tulisi toteuttaa jo ensimmäisen kauden alkupuolella, koska niillä voidaan parantaa joukkoliikenteen sujuvuutta ja vähentää ympäristöhaittoja varsin kohtuullisin (n. 16,5 milj. euroa vuodessa) kustannuksin.
Liikennejärjestelmän kehittämisstrategiat on jaettu viiteen kehittämisen osastrategiaan. Niistä kolmas on ”liikennejärjestelmän tehostaminen liikenteen hallinnan ja informaation keinoin”. Pääkaupunkiseudun liikenteen hallintaprojekti on eri lukuisten viranomaistahojen hyvässä yhteistyössä edennyt vaiheeseen, jossa sen toteuttamiseen tarvitaan rahoitusresursseja. Liikenteen hallinnasta tulee muodostaa oma teemahanke ja osoittaa siihen rahaa heti jakson alkuun.
Helsingin keskustatunnelin suunnittelu etenee ripeästi. Sillä on myös tärkeä merkitys pääkaupunkiseudun pääkatuverkon ja seudun pääkeskuksen kehittämisessä. Siksi sen asema tulisi nostaa myös rahoitusmielessä tasa-arvoiseen asemaan muiden pääkatuverkon rahoituskohteiden kanssa.
Laajasalon raideyhteyden 1. vaiheen suunnittelu jatkuu Helsingissä yleiskaava 2002:n toteuttamissuunnitelman mukaisesti raitioyhteyden pohjalta metroon varautuen. Raitioyhteyden alustava kustannusarvio on valmistuneen konsulttityön perusteella noin 110 milj. euroa, mikä sisältää kaksi raitiolinjaa Laajasaloon.
Yhteyden perusinvestointi on hyödynnettävissä lähes kokonaan siinä vaiheessa, jos metrolinja Helsingin keskustasta Laajasaloon toteutuu. Tällöin Laajasalon raideyhteys olisi osa Helsingin toista metrolinjaa, jolla on myös tärkeä seudullinen merkitys koko raideverkkoa ja seudun pääkeskuksen kehittämistä ajatellen. Siksi valtion tulisi osallistua jo 1. vaiheen rahoitukseen samalla osuudella kuin muihinkin seudullisiin raidehankkeisiin. Metroyhteytenä osuus Kamppi – Laajasalo maksaisi noin 500 milj. euroa.
Poikittainen liikenne kasvaa vuoteen 2030 mennessä suhteellisesti voimakkaimmin. Poikittaisen liikennekysynnän kasvuun vastaamiseksi tulee jatkossa etsiä uusia joukkoliikennettä suosivia keinoja. Joukkoliikenteen on oltava ensisijainen vaihtoehto kasvavan liikennekysynnän tyydyttämiseksi ja infrastruktuurin kehittämisen on perustuttava joukkoliikenteen lähtökohtiin entistä voimakkaammin.
Jokeri II:n katuinvestoinnit mainitaan PLJ 2007:ssä hankkeena, joka rahoitetaan pääosin kaupungin toimesta. Jokeri II on kuitenkin seudullinen tärkeä joukkoliikenneyhteys, jolla on keskeinen merkitys koko Helsingin seudun kannalta avainasemassa olevan poikittaisen joukkoliikenteen kehittämisessä. Tärkeimpiä Jokeri II:n katuinvestointeja ovat tunnelit, joita on suunniteltu Helsingin keskuspuiston ali Kuninkaantammen ja Paloheinän välille (kustannusarvio 15 - 20 milj. euroa) sekä mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa Lahdenväylän ali Kivikon ja Malmin lentoaseman välille. Vaikka Jokeri II ensimmäisessä vaiheessa on bussilinja, on ilmeistä, että se on myöhemmin liikennemäärien kasvaessa tarpeen muuttaa seudulliseksi raitiotieyhteydeksi, kuten Jokeri I. Valtion tulisikin osallistua Jokeri II:n varten toteutettavien tunnelien investointeihin, sillä kyseiset investoinnit ovat ensimmäinen vaihe kyseistä seudullista raitiotieyhteyttä.
Raide- Jokerin toteuttamisvalmiuden varmistamiseksi on myös syytä syventää edelleen Espoon, Helsingin ja YTV:n suunnitteluyhteistyötä.
Helsingin kaupunki pitää myönteisenä, että PLJ 2007 sisältää kohdassa ”Ensimmäisen kauden suuret tutkimukset, selvitykset ja suunnitelmat” myös selvityksen tekemisen metron jatkamisesta itään.
Toisella kaudella (2016 -2030) aloitettavat hankkeet
Hakamäentien rakentaminen on käynnissä. Yhteyden täydentäminen Pasilanväyläksi tulisi tarkemmassa kauden ajoituksessa merkitä alkavaksi heti jakson alussa. Väylällä on keskeinen merkitys seudun pääkatuverkossa ja paikallisesti erityinen merkitys Keski-Pasilan liikenneyhteyksien turvaamiseksi sekä Etelä-Haagan ja Käpylän läpiajoliikenteen vähentämiseksi alempiasteisessa katuverkossa.
PLJ 2007–prosessin
aikana syksyllä 2005 ja vuonna 2006 Helsingissä on valmistunut joukkoliikenteen
kehittämisselvityksiä mm. lentoasemametrosta ja liityntälinjastosuunnitelmasta
(ns. Iso Liityntä). Selvitykset osoittavat vaikutuksiltaan erittäin
merkittäviksi ja kustannustehokkaiksi sellaisia raskaan raideliikenteen
hankkeita, joita PLJ 2007-prosessissa ei nyt ole käsitelty. Tällaisia raskaan
raideliikenteen hankkeita ovat esimerkiksi metroyhteys Pasilasta Maunulaan (ja
mahdollisesti edelleen lentoasemalle) sekä metroyhteys Pasilasta Viikkiin.
Hankkeisiin liittyy siirtyminen nykyistä voimakkaampaan liityntäliikenteeseen.
PLJ:n seuraavan tarkistuksen pohjaksi tuleekin pikimmiten laatia seudullinen
raideliikenteen visiotarkastelu, jossa nämä hankkeet otetaan yhtäläisesti huomioon.
Nyt esillä olevassa PLJ:ssä Helsinki- Vantaa lentoaseman ja Helsingin keskustan välinen raideyhteys tulisi jo merkitä tavoiteverkkoon ainakin yhteysmerkinnällä. Ratahallintokeskus aloittanee lähikuukausina selvityksen laatimisen pääradan johtamisesta lentoaseman kautta. Helsinki jatkaa osaltaan lentokenttäyhteyden suunnittelua heti, kun ohjelmoitavana oleva Töölön metron alustavan yleissuunnitelman tarkistus automaattimetron lähtökohdista on tehty.
Seuraavassa PLJ:n tarkistuksessa tulee varautua edellä mainittujen hankkeiden ajoittamiseen niiden hyötykustannussuhteen ja muiden vaikutusten osoittamalle sijalle. Käytännössä tämä voi tarkoittaa metroyhteyden Kamppi-Pasila aloittamista jo ennen vuotta 2016 ja metroyhteyden Pasilasta eteenpäin toteuttamista jo ennen vuotta 2020.
Liikennejärjestelmän kehittämisen rahoitustarve
Pääkaupunkiseudun liikenneinvestointien rahoitustason nosto nykyisestä noin 120 milj. €/vuosi tasoon 175 milj. euroa/vuosi on kasvavan seudun kilpailukyvyn ja elinympäristön laadun takaamiseksi ehdottoman välttämätöntä.
Liikenneinvestointipäätösten pitkäjänteistäminen
Vuorian työryhmän esitykset (LVMn julkaisuja 18/2006) olisivat liikenneinvestointipäätösten pitkäjänteistämiseen erittäin tarkoituksenmukaisia ratkaisuja: ehdotus 10–15 vuoden ajanjaksoille laadittavista liikennepoliittisista selonteoista, joihin eduskunta ottaa kantaa hallituskausittain sekä pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmärahasto, jossa on riittävä rahoituspohja pääkaupunkiseudun erityistarpeisiin, muodostaisivat ratkaisun perustan. Aiesopimuksella osapuolet priorisoisivat lähivuosien toteuttamis- ja suunnittelukohteet.
Vaikutusten arviointi
Vaikutusten arviointi on tehty SOVA - lainsäädännön periaatteita noudattaen. Aikaisempaa korostetummin on tuotu esiin toisaalta kysymys pääkaupunkiseudun ilmanlaadusta ja melusta, toisaalta kasvihuonekaasujen vaikutus ihmisten elinolosuhteisiin yleensä. Arvioinneilla on ollut oikea suuntaisia vaikutuksia strategisiin valintoihin ja liikennejärjestelmäluonnoksen sisältöön.
Eri strategiavaihtoehtojen lähtöoletukset eroavat toisistaan muun muassa maankäytön osalta, minkä vuoksi vaihtoehtojen vaikutukset eivät ole suoraa verrannollisia keskenään. Vaikutusten arvioinnin tärkeänä antina on, että se valottaa strategiavaihtoehtoihin sisältyvien erilaisten kehityspolkujen heikkouksia ja vahvuuksia sekä erilaisten, esimerkiksi taloudellisten ohjauskeinojen tehokkuutta. Vaihtoehdot tarjoavat näin hyvän vertailukohdan PLJ 2007 -luonnoksen vaikutuksille.
Vaikutusten arvioinnissa käytettyihin lähtöoletuksiin sisältyy paljon epävarmuutta. Esimerkiksi liikennekäyttäytymisen kehitystä, maankäytön toteutumista ja polttoaineen hinnan muutoksia vuoteen 2030 mennessä on erittäin vaikea ennustaa. Näiden epävarmuustekijöiden merkitystä on valotettu hyvin herkkyystarkasteluin.
Tehty vaikutusten arviointi osoittaa, että PLJ 2007 -luonnos tai tutkitut strategiavaihtoehdot eivät esitä ratkaisua pääkaupunkiseudun liikenteen suurimpiin ympäristöongelmiin - meluun, ilmanlaatuun ja kasvihuonekaasupäästöihin. PLJ:n visio ei toteudu näiltä osin. Tähän vaikuttaa seudun asukas- ja työpaikkamäärien ja liikenteen voimakas kasvu. PLJ 2007 -luonnokseen sisältyvien kehittämisen osastrategioiden laaja-alainen toteutus on välttämätöntä liikenteen ympäristöhaittojen hallinnan kannalta.
Kirje Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:lle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja liikennelaitokselle.
Merkittiin, että Lehtipuu teki Ojalan kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan sivulle 60 viimeisen kappaleen kolmanneksi lauseeksi lisätään seuraava lause:
”Joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseksi tulisi valmistella ja toteuttaa kokeilu, jossa kysyntää ohjataan myös taloudellisilla keinoilla.”
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Lehtipuun vastaehdotuksen äänin 10 – 4. 1 oli poissa. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Ojala ja Rantanen.
Lisäksi Lehtipuu teki Ojalan kannattamana toisen vastaehdotuksen, jonka mukaan sivulta 61 poistetaan viimeinen kappale.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Lehtipuun vastaehdotuksen äänin 10 – 4. 1 oli poissa. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Ojala ja Rantanen.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Rihtniemi esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 6 |
1573 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 12.12.2006
pelastuslautakunta 12.12.2006
joukkoliikennelautakunta 12.12.2006
joukkoliikennelautakunta 14.12.2006
yleisten töiden lautakunta 14.12.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1574 §
LAUSUNTO ETELÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUKSELLE HELSINGIN ENSIHOITO JA SAIRAANKULJETUS OY:N SAIRAANKULJETUSLUPAHAKEMUKSISTA
Khs 2006-2473
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Etelä-Suomen lääninhallitukselle, että se puoltaa terveyslautakunnan lausunnossa 7.12.2006 mainituin perustein Helsingin Ensihoito ja Sairaankuljetus Oy:n hakemusta kahden sairaankuljetusluvan (161883 ja 161885) uusimiseksi.
Kirje Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1575 §
11.12.2006 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN 400-VUOTISKOTISÄÄTIÖN HALLITUKSEN JÄSENTEN JA TILINTARKASTAJIEN VALINTA VUODEKSI 2007
Khs 2006-2201
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti valita Helsingin kaupungin 400-vuotiskotisäätiön hallitukseen vuodeksi 2007 kaksi jäsentä ja heille varajäsenet seuraavasti:
Jäsen |
Varajäsen |
|
|
Tuula Öhman |
Yrjö Jäntti |
Arto Marjomäki |
Riitta Huber |
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä vuodeksi 2007 säätiön tilintarkastajaksi KMPG Oy Ab:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg) ja varatilintarkastajaksi KHT Raimo Saarikiven.
Pöytäkirjanote Helsingin 400-vuotiskotisäätiölle, hallitukseen ja tilintarkastajiksi nimetyille, sosiaalilautakunnalle, tarkastuslautakunnalle ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1576 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
terveyslautakunta 7.12.2006
sosiaalilautakunta 12.12.2006
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
1577 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: HELSINGIN ELINKEINOSTRATEGIAN 2007 PERUSLINJAUKSET
Khs 2006-159
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti Helsingin elinkeinostrategian 2007 jatkovalmistelun pohjaksi seuraavista linjauksista:
-
Elinkeinopolitiikan
tavoitteena on kasvattaa työpaikka-määrää Helsingin kaupungin alueella
painopisteenä osaamisintensiiviset alat kuitenkin elinkeinorakenteen
monipuolisuutta korostaen.
-
Helsinki
toimii tiiviissä yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa sitoutuen
alkavan osaamiskeskus-ohjelman 2007-2013 toteuttamiseen ja seudun kansain-väliseen
markkinointiin Pääkaupunkiseudun Markkinointi Oy:n kanssa.
- Keski-Pasila on kaupungin toimitilarakentamisen avainalue ja Forum Virium Helsinki sen kärkihanke, jonka innovaatiotoimintaa kaupungin hallintokunnat hyödyntävät. Nopeiden liikenneyhteyksien aikaansaaminen Keski-Pasilasta keskustaan ja lentokentälle on tärkeää.
-
- Kaupungin vetovoiman lisäämiseksi kaupunki jatkaa toimenpiteitä ydinkeskustan kehittämiseksi kaupunkilaisille ja matkailijoille elämyksiä tarjoavana ”olohuoneena” ja ryhtyy houkuttelemaan merkittäviä kansallisia ja kansainvälisiä tapahtumia kaupunkiin.
- Tietointensiiviset liike-elämän palvelut, luovat alat ja matkailu ovat vahvoja kasvualoja, jotka otetaan kaupungin elinkeinopolitiikassa painopistealueiksi. Kaupunki sitoutuu kehittämään näiden painopistealojen toimintaedellytyksiä.
- Kaupunki työskentelee kansainvälisten tutkimuslaitosten saamiseksi pääkaupunkiseudulle hyödyntäen ao. laitosten tarjoamat kerrannaisvaikutukset samalla kun ulkomaisten huippuosaajien ja paluumuuttajien sekä yritysten sijoittumista Helsinkiin helpotetaan uusin palveluin.
- Kaupunki kehittää hankintapolitiikkaa tukemaan innovaatioiden syntymistä ja käyttöönottoa sekä innostaa hallintokuntia etsimään innovatiivisia toimintamalleja hankinnoissaan kehittäen samalla henkilöstön hankintaosaamista.
- Kaupunki yhdistää omat yrityksille neuvontapalveluita tarjoavat organisaationsa yksiköksi, joka toimii runkona uudelle pääkaupunkiseudun yhteiselle maahanmuuttajayrittäjyyden edistämiskeskukselle.
- Kaupunki vahvistaa yritysmyönteistä ilmapiiriä kaikissa hallintokunnissa ja käynnistää elinkeinostrategian toimeenpanemiseksi henkilöstön koulutuksen. Kaupunki aloittaa systemaattisen vuoropuhelun elinkeinoelämän kanssa mm. perustamalla Helsingin elinkeinoneuvottelukunnan tilalle uuden yhteistyö- ja keskustelufoorumin, jossa kaupunkia edustaa johtajiston lisäksi kaupunginhallituksen puheenjohtajisto.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskukselle.
Merkittiin, että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että sivun 5 viimeisen kappaleen viimeinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Kaupunki aloittaa systemaattisen vuoropuhelun elinkeinoelämän kanssa mm. perustamalla Helsingin elinkeinoneuvottelukunnan tilalle uuden yhteistyö- ja keskustelufoorumin, jossa kaupunkia edustaa johtajiston lisäksi kaupunginhallituksen puheenjohtajisto.”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Holstila Eero, elinkeinojohtaja, puhelin 169 2575
Maarttola Minna, projektipäällikkö, puhelin 169 2469
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 3. |
1578 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: PÄÄKAUPUNKISEUDUN KAUPUNKIEN YHTEISTYÖSOPIMUKSEN JATKOVALMISTELUN TILANNEKATSAUS
Khs 2006-159
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Pajunen Jussi, kaupunginjohtaja, puhelin 169 2200
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 4. |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sirkka-Liisa Vehviläinen |
Otto Lehtipuu |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 28.12.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Pertti Vanne
kansliapäällikkö
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1546-1550, 1552, 1554-1557, 1561-1563, 1568-1569, 1571-1574 ja 1576-1578 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1560 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR
OM SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor
till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens
registratorskontor. Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under
punkten ”Inlämnande av rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt
att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande.
Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär. Rättelse får inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1546-1550, 1552, 1554-1557, 1561-1563, 1568-1569, 1571-1574 och 1576-1578 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1560 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom
fjorton (14) dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll
i rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till
ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud
eller om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen
för rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet
kan också skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden,
den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte
kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om
avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller
intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande
av rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden
utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är
(09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och
e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl.
8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud
eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så
god tid att det hinner fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången
av förvaltnings-centralens öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit
till myndigheten då det är tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat
eller datasystem så att meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till
en såld fastighet får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9,
00520 Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors
förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen
fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då
handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. Om kommunen har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring
i beslutet inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av
ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet
lagts fram eller den dag då beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i
den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller
en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna
inlämnas första vardagen därefter. Innehåll i besvärsskriften I besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den
lagliga företrädaren eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en
laglig företrädare eller ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av
någon annan, skall också hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning
över när besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare
har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||