Kokousaika |
9.10.2006 kello 16.00 – 17.10 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1243-osa 1244 ja osa 1249-1260 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi 1242 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Calonius, Helena |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1251, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1242 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1243 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1244 |
Kj/1 |
Eräiden vuoden 2006 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen |
1245 |
Kaj/2 |
Alppiharjun korttelin nro 369 asemakaavan muuttaminen (nro 11575) |
1246 |
Ryj/3 |
Joukkoliikenteen tarkastusmaksulain edellyttämät muutokset joukkoliikenteen johtosääntöön |
1247 |
Kj/3 |
Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon rakennusrahasto-osuuden maksaminen |
1248 |
Kj/4 |
VT Sirpa Puhakan toivomusponsi: sukupuolivaikutusten arviointia koskeva ohje |
1249 |
Kj/5 |
2.10.2006 pöydälle pantu asia Vesi- ja viemärilaitosten yhdistämisselvityksen nopeuttaminen |
1250 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1251 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1252 |
Kaj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Katajanokanluodon rakennusten suojelusta |
1253 |
Kaj/2 |
2.10.2006 pöydälle pantu asia Lausunto ympäristöministeriölle Sipoon kunnan lunastuslupahakemuksesta Nikkilässä ja Pigbyssä |
1254 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1255 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1256 |
Ryj/1 |
Palvelukeskuksen toimitusjohtajan viran haettavaksi julistaminen sekä avoimen viran väliaikainen hoito |
1257 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1258 |
Stj/1 |
Helsingin Sokeaintalo-Säätiön hallituksen jäsenyydestä luopuminen |
1259 |
Stj/2 |
2.10.2006 pöydälle pantu asia Uuden varajäsenen valitseminen Helsingin Seniorisäätiön hallitukseen |
1260 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1242 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Rautavan
(varalla Rihtniemi) ja Malisen
(varalla Pajamäki) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1243 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1244 - 1246 § |
Kaupunginvaltuuston 25.10.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1244 § |
Eräiden vuoden 2006 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen |
Lisätiedot:
Viljanen Liisa, erityissuunnittelija, puhelin 169 2238
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1245 § |
Alppiharjun korttelin nro 369 asemakaavan muuttaminen (nro 11575) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Rakennus- ja ympäristötoimi
1246 § |
Joukkoliikenteen tarkastusmaksulain edellyttämät muutokset joukkoliikenteen johtosääntöön |
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1247 §
KIINTEISTÖOSAKEYHTIÖ HELSINGIN MUSIIKKITALON RAKENNUSRAHASTO-OSUUDEN MAKSAMINEN
Khs 2006-170
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti,
että Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon osakassopimuksen mukaisista,
Helsingin kaupungin vuoden 2006 rakennusrahasto-osuuksista saadaan maksaa
yhtiön rahoitussuunnitelman mukaisia rakennuskustannuksia vastaava erä,
yhteensä 938 448 euroa, vuoden 2006 talousarvion kohdalta
8 22 07, arvopaperit, Musiikkitalo, Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston kiinteistöjen kehittämisyksikölle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle (varainhallinta, taloushallintopalvelut).
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 169 2525
LIITE |
Liite 1 |
1248 §
VT SIRPA PUHAKAN TOIVOMUSPONSI: SUKUPUOLIVAIKUTUSTEN ARVIOINTIA KOSKEVA OHJE
Khs 2005-2490
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 16.11.2005 hyväksymän toivomusponnen (Sirpa Puhakka) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta Sirpa Puhakalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 169 2231
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 4. |
1249 §
2.10.2006 pöydälle pantu asia
VESI- JA VIEMÄRILAITOSTEN YHDISTÄMISSELVITYKSEN NOPEUTTAMINEN
Khs 2006-783
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi ja todeta, ettei työryhmän työskentelyaikatauluun ole tarpeellista puuttua tässä vaiheessa.
Samalla kaupunginhallitus
päätti, että Helsingin Veden toimitusjohtajan valinta tuodaan välittömästi
valtuuston päätettäväksi.
Pöytäkirjanote Helsingin Vedelle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Merkittiin, että Vehviläinen teki Hellströmin kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotus muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Kaupunginhallitus merkitsee saadun selvityksen tiedoksi todeten, ettei työryhmän työskentelyaikatauluun ole tarpeellista puuttua tässä vaiheessa.
Samalla kaupunginhallitus päättää, että Helsingin Veden toimitusjohtajan valinta tuodaan välittömästi valtuuston päätettäväksi.”
Suoritetussa äänestyksessä Vehviläisen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 – 7. Vähemmistöön kuuluivat Lehtipuu, Rautava, Reinikainen, Rihtniemi, Urho, Wallden-Paulig ja Vapaavuori.
Kaupunginhallitus hyväksyi
Vehviläisen vastaehdotuksen.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 5. |
1250 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 4.10.2006
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1251 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1252 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KATAJANOKANLUODON RAKENNUSTEN SUOJELUSTA
Khs 2006-1572
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle seuraavan sisältöisen lausunnon:
Uudenmaan ympäristökeskus pyytää Helsingin kaupungin ajantasaista lausuntoa Suomen Lohitukku Oy:n 18.4.2001 tekemästä esityksestä Katajanokanluodon ja sillä sijaitsevien rakennusten suojelemiseksi rakennussuojelulain perusteella.
Helsingin kaupunki toteaa ensinnäkin, että se koetti käyttää saaren suhteen etuosto-oikeutta, mutta Helsingin hallinto-oikeus eväsi kaupungilta tämän mahdollisuuden 17.9.2002 antamallaan päätöksellä, jolloin saaren omistusoikeus jäi Suomen Lohitukku Oy:lle. Omistajan tekemästä rakennussuojeluesityksestä Helsingin kaupunginhallitus antoi lausuntonsa 2.6.2003, jossa kaupunginhallitus puolsi esitystä.
Saaren suunnittelutilanne
Helsingin yleiskaava 2002:ssa (kaupunginvaltuusto 26.11.2003), joka tämän alueen osalta on tullut lainvoimaiseksi 23.12.2004, Katajanokanluoto on merkitty virkistysalueeksi. Kruunuvuorenselän alittava Laajasalon metrolinjaus on merkitty kulkevaksi Katajanokanluodon kautta. Katajanokanluodolla ei ole asemakaavaa.
Helsingin saariston ja merialueen osayleiskaavassa Katajanokanluoto on osoitettu vesiliikennealueeksi (LV), jolla rakentaminen on sallittu merenkulun, venesatamien, merihuoltoasemien ja telakoiden tarpeisiin. Vuodelta 1876 peräisin oleva luotsivahtitupa on merkitty rakennussuojelukohteeksi. Helsingin yleiskaava 2002 kumosi voimaan tullessaan yksityiskohtaisemman, mutta oikeusvaikutuksettoman osayleiskaavan. Huomattakoon kuitenkin, että yleiskaava 2002:ssa venesatamat ja muut pienimuotoiseen merenkulkuun liittyvät varaukset sisältyvät virkistysalueisiin, joten kaavat eivät näiltä osin ole ristiriidassa keskenään.
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on yleiskaava 2002:n voimaan tultua jatkanut uuden metroradan linjauksen ja teknisten ratkaisujen suunnittelua. Uusimpien vaihtoehtojen mukaan metrolinjaus Katajanokanluodon kautta ei näyttäisi olevan välttämätön. Alustavat selvitykset asiasta valmistuvat syksyn aikana. Suunnittelun keskeneräisyyden vuoksi ei yleiskaavassa esitetystä metron linjausvaihtoehdosta ole tässä vaiheessa mahdollista kokonaan luopua mutta joka tapauksessa saarta tultaisiin siinäkin tapauksessa käyttämään lähinnä rakennusaikaisena tukikohtana.
Rakennusten suojelu ja mahdollinen uudisrakentaminen
Museovirasto on perehtynyt Katajanokanluodolla sattuneen tulipalon jälkeen vahinkoihin paikan päällä, dokumentoinut kohteen, ohjeistanut puolittain palaneen luotsirakennuksen korjaustöitä ja myöntänyt avustusta rakennuksen korjaamiseen. Museoviraston mukaan luotsituvan kulttuurihistorialliset arvot eivät ole kärsineet olennaisesti palossa. Museovirasto toteaa kuitenkin, että mahdollisia suojelumääräyksiä harkittaessa on otettava huomioon, että molemmat saarella sijainneet varastorakennukset ovat poissa - toinen purettuna, toinen palossa tuhoutuneena. Museoviraston mukaan kummankin paikalle on mahdollista rakentaa saaren ympäristöön sopeutuva uudisrakennus.
Kaupunginhallitus on todennut aiemmassa lausunnossaan, että Katajanokanluoto on maankäyttö- ja rakennuslain 72 § 1 momentin tarkoittamaa ranta-alueella olevaa suunnittelutarvealuetta. Osittain palaneen rakennuksen saattaminen kuntoon ja saaren muukin siistiminen ovat edelleen kiireellisiä tehtäviä.
Saarella voidaan nykytilanteessa suorittaa sellaisia korjaus- ja rakentamistoimenpiteitä, jotka eivät vaadi uudisrakentamiseen tarvittavaa rakennuslupaa. Rakennusluvan vaativa uudisrakentaminen Katajanokanluodolla edellyttää rakentamisen laajuudesta riippuen Uudenmaan ympäristökeskuksen poikkeamispäätöksen tai asemakaavan laatimisen saarelle. Katajanokanluodon asemakaavan laatiminen ei ole ollut Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston lähivuosien työohjelmassa, mutta tarvittaessa laatimista voidaan aikaistaa ja käynnistää työ vuoden 2008 alussa. Saari tultaneen asettamaan rakennuskieltoon asemakaavan laatimista varten, jolloin kiellolla pyritään turvaamaan Katajanokanluodon luotsituvan ja ympäristön säilyminen kaavan laatimisen aikana.
Koska asemakaavoitus vie pitkähkön ajan, voisi luotsituvan suojelu tässä vaiheessa parhaiten tapahtua rakennussuojelulain nojalla, mikäli luotsitupa kunnostettuna täyttäisi erityislain mukaiset vaatimukset.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kiinteistövirastolle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
1253 §
2.10.2006 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE SIPOON KUNNAN LUNASTUSLUPAHAKEMUKSESTA NIKKILÄSSÄ JA PIGBYSSÄ
Khs 2006-2048
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle Sipoon kunnan 12.7.2006 tekemästä kiinteän omaisuuden lunastamista koskevasta hakemuksesta kiinteistölautakunnan ja hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausuntojen pohjalta valmistellun esityslistan tämän asian liitteen 1 mukaisen lausunnon.
Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1254 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
4.10.2006 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
28.9.2006 |
kiinteistölautakunta |
3.10.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
28.9., 4. ja 5.10.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1255 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta 28.9.2006
kaupunginmuseon johtokunta 27.9.2006
opetuslautakunta
- ruotsinkielinen jaosto 28.9.2006
suomenkielisen työväenopiston johtokunta 26.9.2006
ammattikorkeakoulu
- rehtori 20. – 26.9.2006
- vararehtori 1. 18. – 21.9.2006
- johtava talouspäällikkö 19. – 21.9.2006
- osaamisyhteisö C:n koulutusjohtaja 26.9.2006
eläintarhan johtaja 29.9.2006
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 27. ja 29.9.2006
suomenkielinen työväenopisto
- läntisen alueopiston aluerehtori 3.10.2006
taidemuseon johtaja 2. ja 3.10.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1256 §
PALVELUKESKUKSEN TOIMITUSJOHTAJAN VIRAN HAETTAVAKSI JULISTAMINEN SEKÄ AVOIMEN VIRAN VÄLIAIKAINEN HOITO
Khs 2006-2102, 2006-2148
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti kehottaa palvelukeskusta julistamaan palvelukeskuksen toimitusjohtajan viran haettavaksi 14 päivän hakuajoin ja virkaan kuuluvin pätevyysvaatimuksin sekä ilmoittamaan hakuilmoituksessa, että virka kuuluu kaupungin virastopäälliköiden Hay-palkkausjär-jestelmään.
Samalla kaupunginhallitus päätti määrätä yksikön johtaja Timo Martiskaisen hoitamaan palvelukeskuksen toimitusjohtajan avointa virkaa kauintaan siihen asti kunnes virkaan valittu ottaa tehtävän vastaan, tällä määräyksellä kuitenkin kauintaan 31.3.2007 asti, ja että Martiskaiselle maksetaan avoimen viran väliaikaisesta hoitamisesta 5 833,32 euron suuruista kokonaispalkkaa.
Pöytäkirjanote palvelukeskukselle sekä Timo Martiskaiselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1257 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 3.10.2006
liikepalvelulautakunta 3.10.2006
joukkoliikennelautakunta 5.10.2006
yleisten töiden lautakunta 5.10.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1258 §
HELSINGIN SOKEAINTALO-SÄÄTIÖN HALLITUKSEN JÄSENYYDESTÄ LUOPUMINEN
Khs 2006-1805
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus
päätti ilmoittaa Helsingin Sokeaintalo-Säätiölle, ettei Helsingin kaupunki pidä
tarkoituksenmukaisena mm. mahdollisten esteellisyystilanteiden vuoksi kaupungin
edustajien valitsemista säätiön hallitukseen.
Pöytäkirjanote Helsingin Sokeaintalo-Säätiölle, sosiaalilautakunnalle ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liite 1 |
1259 §
2.10.2006 pöydälle pantu asia
UUDEN VARAJÄSENEN VALITSEMINEN HELSINGIN SENIORISÄÄTIÖN HALLITUKSEEN
Khs 2005-259
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti valita Helsingin Seniorisäätiön hallituksen varajäseneksi toimikauden 2005 – 2006 jäljellä olevaksi ajaksi Pirkko Kiviniemen tilalle Tuula Virtasen.
Pöytäkirjanote säätiöön valitulle, Helsingin Seniorisäätiölle, sosiaalilautakunnalle, tarkastuslautakunnalle sekä hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liite 1 |
1260 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 3.10.2006
sosiaalilautakunta
ruotsinkielinen jaosto 20.9.2006
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle ja ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Översättning:
1248 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN SIRPA
PUHAKKA: DIREKTIV OM ANALYS AV KÖNSKONSEKVENSER
Stn 2005-2490
Ärende Kj/4 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 16.11.2005 (Sirpa Puhakka)
tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Sirpa Puhakka och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Saxholm Tuula, budgetchef, telefon 169 2231
BILAGA Se
föredragningslistan, stadsdirektören, ärende 4.
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Risto Rautava |
Jouko Malinen |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 17.10.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1242-1255, 1257 ja 1260 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1242-1255, 1257 och 1260 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket
ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||