Kokousaika |
25.9.2006 kello 16.00 – 19.00 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
(paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Puura, Heli |
(paitsi 1195 §) |
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
(paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 1194 ja osa 1195 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 1194 ja osa 1195 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1195 §) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Olli, Seppo |
kaupunginkamreeri (paitsi 1181-1193 §) |
|
||||||
|
Calonius, Helena |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1186, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1181 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1182 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1183 |
Sj/1 |
Kulttuuri- ja kirjastotoimen johtosäännön muuttaminen |
1184 |
Sj/2 |
Helsingin kaupungin tasa-arvosuunnitelman 2006 - 2008 hyväksyminen |
1185 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1186 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1187 |
Kaj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1188 |
Sj/1 |
Seurasaarisäätiön hallituksen jäsenen ja säätiön tilintarkastajan valitseminen |
1189 |
Sj/2 |
11.9.2006 ja 18.9.2006 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin tasa-arvosuunnitelman 2006 - 2008 hyväksyminen |
1190 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1191 |
Ryj/1 |
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle valituksesta, joka koskee valtuuston päätöstä 17.5.2006 metron kulunvalvontatekniikan uusimisen hankesuunnitelmasta |
1192 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1193 |
Stj/1 |
Lausunto Etelä-Suomen lääninhallitukselle XXXX XXXX:n ja Helsingin Ambulanssipalvelu Oy:n sairaankuljetuslupahakemuksista |
1194 |
Kj/3 |
Konserni- ja omistajaohjauksen kehittämislinjaukset |
1195 |
Kj/4 |
Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyösopimuksen jatkovalmistelun tilannekatsaus |
1181 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Rantasen (varalla Wallden-Paulig) ja
Dahlbergin (varalla Reinikainen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1182 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus
päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne
ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin
päätetä.
1183 - 1184 § |
Kaupunginvaltuuston 11.10.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1183 § |
Kulttuuri- ja kirjastotoimen johtosäännön muuttaminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
1184 § |
Helsingin kaupungin tasa-arvosuunnitelman 2006 - 2008 hyväksyminen |
Merkittiin, että kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan esityslistan asiat 3 ja 4 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 169 2442
Peltonen Raija, osastopäällikkö, puhelin 169 2446
1185 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 18.9.2006
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1186 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1187 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
14.9.2006 |
kiinteistölautakunta |
19.9.2006 |
asuntotuotantotoimisto |
18.9.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1188 §
SEURASAARISÄÄTIÖN HALLITUKSEN JÄSENEN JA SÄÄTIÖN TILINTARKASTAJAN VALITSEMINEN
Khs 2006-1928
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti valita Seurasaarisäätiön
hallituksen jäseneksi 1.1.2007 alkavaksi kolmivuotiskaudeksi matkailupäällikkö Pirkko Nymanin ja
tilintarkastajaksi kaupunkitarkastaja, HTM, JHTT Kari Roineen sekä varatilintarkastajaksi kaupunkitarkastaja, JHTT Ilpo Malisen tarkastamaan säätiön vuoden 2007 tilejä ja hallintoa.
Pöytäkirjanote Seurasaarisäätiölle, valituille henkilöille sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1189 §
11.9.2006 ja 18.9.2006 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN TASA-ARVOSUUNNITELMAN 2006 - 2008 HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-1861
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti poistaa asian esityslistalta.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 169 2442
Peltonen Raija, osastopäällikkö, puhelin 169 2446
1190 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus 18.9.2006
liikuntalautakunta 19.9.2006
opetuslautakunta 19.9.2006
- suomenkielinen jaosto 19.9.2006
ammattikorkeakoulu
- rehtori 13. – 20.9.2006
- vararehtori 2. 5.9.2006
eläintarhan johtaja 15. ja 19.9.2006
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 21.9.2006
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 6. ja 8.9.2006
museonjohtaja 14., 18. ja 19.9.2006
kaupunginorkesterin intendentti 11.9.2006
taidemuseon johtaja 18. – 19.9.2006
tietokeskus
- johtaja 14. – 21.9.2006
työterveysjohtaja 20.9.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1191 §
SELITYS HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VALITUKSESTA, JOKA KOSKEE VALTUUSTON PÄÄTÖSTÄ 17.5.2006 METRON KULUNVALVONTATEKNIIKAN UUSIMISEN HANKESUUNNITELMASTA
Khs 2005-1209
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavansisältöisen lausunnon XXXX XXXX:n tekemän valituksen johdosta:
Valitusoikeus ja -aika Valtuuston päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta (KuntaL 90 § 1 mom.). Valitusoikeus on asianosaisella ja kunnan jäsenellä (KuntaL 92 §).
XXXX XXXX:n on kunnan jäsenenä valittanut Helsingin kaupunginvaltuuston metron kulunvalvontatekniikan uusimisen hankesuunnitelmaa koskevasta päätöksestä 17.5.2006, 151 §.
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista (KuntaL 93 §). Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi (KuntaL 95 § 2 mom.). Kaupunginvaltuuston pöytäkirja 17.5.2006 on asetettu yleisesti nähtäväksi 26.5.2006, joten valitus on tehty määräajassa.
Valitusperusteet Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että
1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä;
2) päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa; tai
3) päätös on muuten lainvastainen (KuntaL 90 § 2 mom.).
Valittajan vaatimukset ja perustelut
Valittaja vaatii, että päätös on kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, valtuusto on ylittänyt toimivaltansa ja päätös on muutoinkin lainvastainen.
Päätös on valittajan mukaan lainvastainen ja syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska päätöksen valmistelussa on esitetty totuudenvastaista tietoa, joka on ollut päätöksen perusteena.
Päätösten valmisteluun liittyvät raportit
Valituksessa väitetään, että asian valmisteluvaiheessa esillä ollutta raporttia olisi muutettu lautakuntakäsittelyn jälkeen ja että raportti näin olisi ollut erisisältöinen asiaa valtuustossa käsiteltäessä.
Kaupunginhallitus toteaa, että hankesuunnitelma kuuluu kustannuksiltaan sellaisiin hankkeisiin, joista päättäminen kuuluu kaupunginvaltuustolle. Valtuusto päättää asiasta esittelevän apulaiskaupunginjohtajan esityksen pohjalta. Esitykseen sisältyy eri tahojen antamia lausuntoja. Tätä hanketta varten on hankittu lausunnot mm. joukkoliikennelautakunnalta, joka asiantuntijalautakuntana on esittänyt hanketta toteutettavaksi.
Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) on joukkoliikennelautakunnan esityksen jälkeen taloussuunnittelukeskuksen pyynnöstä tarkentanut eräitä yksityiskohtia asian valmistelussa. Näillä yksityiskohdilla ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta esityksen lopputulokseen. Nämä tarkennukset on esitetty joukkoliikennelautakunnalle, joka on merkinnyt ne tiedoksi.
Valtuustolla on siten ollut asiaa käsiteltäessä käytettävissään raportti, jota on eräiden yksityiskohtien osalta täsmennetty. Joukkoliikennelautakunta on ollut tietoinen täsmennyksistä. Täsmennykset eivät ole vaikuttaneet siten, että valmistelun yhteydessä annettuja lautakuntien lausuntoja olisi tarvinnut muuttaa.
Asia on valmisteltu ja siitä on päätetty täysin normaalin käytännön mukaisesti. Valittajan käsitys täsmennysten merkityksestä on siten virheellinen.
Vuoroväli Valittaja katsoo, että vuoroväli voidaan lyhentää alle 3 minuutin ilman automatisointia. Valittaja vetoaa Pariisin metron vuoroväleihin.
Helsingin metrossa on vuonna 2002 kokeiltu 2,5 minuutin vuoroväliä. Kokeilu osoitti, että vaikka siihen satunnaisesti päästiinkin, ei näin lyhyellä vuorovälillä voida toimia jatkuvasti, vaan liikenteen säännöllisyys kärsii ja aikataulujen noudattaminen vaikeutuu.
Vuorovälin minimiarvo on riippuvainen useista tekijöistä, kuten maksiminopeudesta (joka Pariisissa on Helsinkiä alhaisempi), vaunukaluston ominaisuuksista, radan kaltevuudesta ja turvallisuusjärjestelmästä. Jos Helsingissä haluttaisiin päästä ilman automatisointia lyhyisiin vuoroväleihin, tulisi edellä mainittuihin tekijöihin puuttua. Muutosten kustannuksia on vaikea arvioida, mutta niiden suuruusluokka olisi selvästi automatisoinnin kustannuksia korkeampi.
Valittajan käsitys siitä, että esimerkiksi Pariisin metron vuoroväliä voitaisiin soveltaa suoraan Helsingin metron olosuhteisiin, on siten virheellinen.
Matka-aika Mitä tulee valittajan väitteeseen liittyen matka-aikaan, on todettava, että matka-ajan ei ole väitettykään lyhenevän suoraan automaation ansiosta, vaan automaation mahdollistaman lyhyemmän vuorovälin vuoksi. Lähtökohtana hankkeessa on ollut, että matkustusaika ei automaattimetron myötä ainakaan pitene. Tämä vaatimus ja sen toteutuminen käytännössä tulee olemaan keskeistä käynnistyvässä tarjouskilpailussa. Tätä vaatimusta ei myöskään kukaan tarjoaja keskeytetyllä tarjouskierroksella ole kumonnut. Matkustajan keskimääräinen matka-aika lyhenee odotusajan keskimääräisen lyhenemisen vuoksi.
Valituksessa on myös väitetty, että Helsingin metron nykyinen seisonta-aika asemilla olisi 10-15 sekuntia ja vastaavasti täysautomaattimetroissa se olisi 25-40 sekuntia. Helsingin metron osalta 10-15 sekunnin seisonta-aikaan päästään vain pienillä asemilla hiljaisen liikenteen aikana, isommilla asemilla seisonta-aika on nykyään noin 30 sekuntia. Seisonta-ajat eivät tule merkittävästi muuttumaan metron automatisoinnin myötä.
Valittajan käsitys siitä, että valtuustolle olisi annettu virheellisiä tietoja matka-ajasta tai siihen vaikuttaneista tekijöistä, on siten virheellinen.
Taloudellisuus Hankkeen taloudellisuutta koskevat laskelmat perustuvat tämän hetkisiin ennusteisiin ja arvioihin. Lisätuloja saadaan matkustamisen lisääntymisestä johtuvasta lipputulojen kasvusta. Matkojen lisääntyminen johtuu muun muassa matka-ajan lyhenemisestä.
Henkilökustannusten säästämiseksi on valittu täysautomaattinen, kuljettajaton ratkaisu. Laskelmissa ei esitetä, että henkilömäärä vähenee kuljettajien määrällä, kuten valittaja väittää, vaan 69 kokoaikaista ja 28 osa-aikaista kuljettajaa korvataan 28 junaemännällä/isännällä. Laiturivahtien (2/asema) käyttöönottoa ei ole suunniteltu.
Säästöt pintaliikenteestä saavutetaan, kun bussi- ja raitiovaunuvuoroja voidaan vähentää niistä metroon siirtyneiden matkustajien vuoksi. HKL tulee informoimaan päätöksentekijöitä saavutetuista säästöistä.
Valtuuston käytettävissä olleet tiedot hankkeen taloudellisuudesta ovat olleet asianmukaisesti perusteltuja.
Kielteiset vaikutukset Matkustajien pelkoja tutkitaan, kuten valtuuston ponsi edellyttää. Liikennelaitos on kartoittanut ja kartoittaa käyttäjien turvallisuuteen liittyviä pelkoja ja eri näkökohtia keräämällä kokemuksia ja käyttäjien mielipiteitä kansainvälisistä kohteista. Lisäksi Helsingin joukkoliikenteen matkustajille tehdään kyselytutkimus ja sitä täydennetään kvalitatiivisella tutkimusosiolla, jossa kootaan kaksi erillistä asiakaspaneelia ryhmäkeskusteluun. Kartoituksen perusteella identifioidaan keskeisimmät pelot ja kysymykset. Hankkeen valmisteluun liittyvässä viestinnässä, järjestelmän suunnittelussa ja toteuttamisessa pyritään toimenpiteet valitsemaan niin, että asiakkaiden käsitys automaattimetron turvallisuudesta olisi mahdollisimman todenmukainen ja aiheettomat epäluulot ja pelot voidaan minimoida.
Ilkivallan ja häiriökäyttäytymisen ei ole havaittu lisääntyvän pysyvästi muissakaan automaattimetroissa. Mikäli tällaista lisääntymistä tapahtuisi, asiaan puututtaisiin välittömästi.
Metron tunnelien, junien ja asemien turvallisuus perustuu pitkälti 1980-luvun tasoon. Asioita on kehitettävä ja parannettava aivan riippumatta siitä, onko metro automaattinen vai kuljettajan ajama.
Asian valmistelusta Valituksessa on esitetty väite siitä, että tämän suuruusluokan hanke olisi tullut käsitellä valtuustossa talousarvioasiana.
Kaupunginhallitus toteaa, että hankkeen rahoitus tulee ratkaistavaksi
taloussuunnitelman 2007 - 2009 yhteydessä. Kulunvalvonnan uusiminen ei sisälly taloussuunnitelmaan 2006 - 2008, ei myöskään vuoden 2007 talousarvioraamiin. Talousarviossa rahoitus on tarkoituksenmukaisinta hoitaa liikennelaitokselle myönnettävän, infrastruktuuri-investointien rahoittamiseen tarkoitetun peruspääoma B:n lisäyksenä.
Hankkeen rahoitusta koskeva kysymys tulee siten asianmukaisesti valtuuston käsittelyyn ajallaan.
Esteellisyys Valituksessa on myös nostettu esille kysymys lautakunnan jäsenten esteellisyydestä ja viitattu joukkoliikennelautakunnan jäsenten kongressimatkaan kesäkuussa 2005 sekä Helsingin Vihreä piiriyhdistys ry:n väitettyyn menettelyyn kunnallisvaaliehdokkaita asetettaessa.
Kongressimatkan osalta voidaan todeta, että joukkoliikennelautakunta päätti 27.1.2005, 27 §, esittää kaupunginhallitukselle eräiden lautakunnan varsinaisten jäsenten osallistumista UITP:n kongressiin Roomassa. Kaupunginhallitus päätti 21.2.2005, 248 §, oikeuttaa joukkoliikennelautakunnan varsinaiset jäsenet tekemään virkamatkan Italiaan Roomaan 5.-10.6.2005 kansainvälisen julkisen liikenteen liiton yhdistyksen UITP:n 56. maailmankongressiin osallistumista varten. Edellä mainittu virkamatka on siten esitetty ja päätetty lautakuntien jäsenten virkamatkojen osalta noudatetun käytännön mukaisesti.
Kaupunginhallitus toteaa, että puheena oleva kongressimatka ei yksin sellaisenaan muodosta kuntalain 52 §:n ja hallintolain 28 §:n tarkoittamaa esteellisyysperustetta. Näin ollen ja kun asiassa ei ole ilmennyt muutakaan esteellisyyden muodostavaa perustetta, on valitus tältä osin perusteeton.
Mitä tulee esteellisyyskysymykseen liittyen kunnallisvaaliehdokkaiden asettamista koskevaan menettelyyn, voidaan todeta, että muun muassa poliittisten puolueiden sisäisellä päätöksenteolla ja kannanmuodostuksella ei lähtökohtaisesti ole sellaista vaikutusta, että sen voisi katsoa vaarantavan hallinnon puolueettomuutta ja objektiivisuutta.
Edustuksellinen demokratia on paikallishallinnon perusta ja puoluejärjestelmä on tärkeä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keino. Puolueita koskeva lainsäädäntö pyrkii puolestaan takaamaan sen, että puolueiden sisällä valtaa käytetään demokraattisten periaatteiden mukaisesti.
Näin ollen ja kun asiassa ei ole ilmennyt muutakaan Jessica Karhun esteellisyyden muodostavaa perustetta, on valitus myös tältä osin perusteeton.
Loppupäätelmä Asiassa esitetyn selvityksen nojalla kaupunginhallitus toteaa, että asian valmistelu on ollut perusteellista ja että valtuuston tietoon on tuotu kaikki käytettävissä oleva olennainen aineisto ja ettei asian käsittelyyn ole osallistunut esteellisiä henkilöitä.
Valituksenalainen päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kaupunginvaltuusto ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen.
Valitus tulee hylätä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten ja liikennelaitokselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1192 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 19.9.2006
joukkoliikennelautakunta 21.9.2006
yleisten töiden lautakunta 21.9.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1193 §
LAUSUNTO ETELÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUKSELLE XXXX XXXX:N JA HELSINGIN AMBULANSSIPALVELU OY:N SAIRAANKULJETUSLUPAHAKEMUKSISTA
Khs 2006-1100, 2006-1234
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Etelä-Suomen lääninhallitukselle, että se puoltaa terveyslautakunnan lausunnossa 12.9.2006 mainituin perustein yhden uuden sairaankuljetusluvan myöntämistä sekä Helsingin Ambulanssipalvelu Oy:lle että XXXX XXXX:lle.
Kirje nro Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1194 §
KONSERNI- JA OMISTAJAOHJAUKSEN KEHITTÄMISLINJAUKSET
Khs 2006-159
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle 30.10.2006 saakka.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
1195 §
PÄÄKAUPUNKISEUDUN KAUPUNKIEN YHTEISTYÖSOPIMUKSEN JATKOVALMISTELUN TILANNEKATSAUS
Khs 2005-2268, 2006-159
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Pajunen Jussi, kaupunginjohtaja, puhelin 169 2200
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 4. |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Irmeli Wallden-Paulig |
Birgitta Dahlberg |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 3.10.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1181-1187 ja 1189-1195 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1181-1187 och 1189-1195 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. |
||
|
En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||