Kokousaika |
7.8.2006 kello 16.00 – 16.26 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Lindeman, Jukka |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 942-946 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
va. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Pulkkinen, Eero |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Peltonen, Raija |
osastopäällikkö |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
950, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
942 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
943 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
944 |
Kaj/1 |
Munkkiniemen tontin 30112/5 sekä katu- ja virkistysalueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11534) |
945 |
Kaj/2 |
Pitäjänmäen tontin 46072/12 asemakaavan muuttaminen (nro 11533) |
946 |
Sj/3 |
Käräjäoikeuden lautamiesten valinta |
947 |
Ryj/4 |
Helsingin kaupungin ympäristöraportti vuodelta 2005 |
948 |
Kj/3 |
Lausunnon antaminen Uudenmaan maakuntaohjelman 2007-2010 luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta |
949 |
Kj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
950 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
951 |
Kaj/1 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen XXXX XXXX:n sekä XXXX XXXX:n ja XXXX XXXX:n välisessä kiinteistökaupassa |
952 |
Kaj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Helsingin Lämmittäjänkatu 2:n poikkeamishakemuksesta |
953 |
Kaj/3 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asuntosäätiön Rakennuttaja Oy:n poikkeamishakemuksesta |
954 |
Kaj/4 |
Vuosaaren erityisasumisen tontin varauksen jatkaminen |
955 |
Kaj/5 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle A & M Kiinteistöhallinta Oy:n poikkeamishakemuksesta |
956 |
Kaj/6 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle XXXX ja XXXX XXXX:n poikkeamishakemuksesta |
957 |
Kaj/7 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asunto Oy Helsingin Kasarminkatu 6:n poikkeamishakemuksesta |
958 |
Kaj/8 |
26.6.2006 pöydälle pantu asia Ulkomainoslaitteiden nykytilaa ja tulevaisuuden suuntaviivoja koskeva raportti |
959 |
Kaj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
960 |
Sj/1 |
Liikuntaviraston liikunnanohjausosaston osastopäällikön viran määräaikaisen hoitajan määrääminen sekä viran julistaminen julkisesti haettavaksi |
961 |
Sj/2 |
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien asiakasmaksujen täsmentäminen |
962 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
942 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Rantasen
(varalla Wallden-Paulig) ja
Dahlbergin (varalla Reinikainen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
943 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
944 - 947 § |
Kaupunginvaltuuston 30.8.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
944 § |
Munkkiniemen tontin 30112/5 sekä katu- ja virkistysalueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11534) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
945 § |
Pitäjänmäen tontin 46072/12 asemakaavan muuttaminen (nro 11533) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Sivistys- ja henkilöstötoimi
946 § |
Käräjäoikeuden lautamiesten valinta |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
Rakennus- ja ympäristötoimi
947 § |
Helsingin kaupungin ympäristöraportti vuodelta 2005 |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
948 §
LAUSUNNON ANTAMINEN UUDENMAAN MAAKUNTAOHJELMAN 2007-2010 LUONNOKSESTA JA YMPÄRISTÖSELOSTUKSESTA
Khs 2006-1250
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan liitolle Uudenmaan maakuntaohjelman 2007–2010 ja ympäristöselostuksen luonnoksesta seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki pitää laadittua ohjelma-asiakirjaa tyydyttävänä ottaen huomioon laatimista hankaloittavan voimakkaan muutos- ja kehitysvaiheen, mm. kunta- ja palvelurakennehankkeen sekä EU:n rakenneohjelmakauden vaihdoksen. Vallitsevassa tilanteessa on kyettävä reagoimaan nopeasti muuttuviin painotuksiin. Tärkeätä on, että maakunnan ajankohtainen toimintatila ja käynnissä olevat kehityshankkeet tunnetaan laajasti, samoin kuin keskeiset ongelmat ja kehittämistarpeet. Laajapohjaisessa valmistelussa on lähtökohtatietojen kokoamiseen selvästi pyritty huolella ja toimintalinjoja on myös arvioitu teemoittaisissa taulukoissa.
Maakuntaohjelman kokonaisuus on luonteeltaan kuitenkin enemmän toteava kuin ohjaava, ja jättää maakunnan elinten toimien varaan paljon. Helsingin mielestä tavoitteellisempi edunvalvontalinja kaupunkipolitiikan kehittämiseksi olisi tarpeen Suomen keskeisimmän metropolialueen maakunnassa.
EU:n rakenneohjelmarahoitus 2007–2013
Sisäasiainministeriön keväällä julkistetussa luonnoksessa Suomen alue- ja rakennepoliittiseksi strategiaksi vuosille 2007–2013 oli voimakas aluepoliittinen painotus. Kaupunkipoliittinen näkemys ja sen edellyttämät valtakunnalliset linjaukset puuttuivat siitä lähes täysin.
Maakuntaohjelmaluonnoksessa metropolipolitiikka kuitenkin nostetaan alueellisen kehitystyön keskeiseksi teemaksi (s. 23-24). Maakunnallisessa edunvalvonnassa tuleekin selvemmin korostaa EU:n rakennepolitiikan tavoitteiden toteuttamista kaupunkiseutuja tukevalla tavalla.
Helsingin ja yleensä suurten kaupunkien päähuoli rakennepolitiikassa on rahoituksen jako maan sisällä etenkin ’kilpailukyky ja työllisyys’ -tavoitteen alla. Tällä tavoitteella pyritään vastaamaan Lissabonin talouden kasvun ja työllisyyden strategiaan rakennerahastojen keinoin. SM:n luonnoksessa kaupunkeihin kohdistuva rahoitus oli kuitenkin minimaalista, keskimäärin 5 %:n luokkaa, eikä jatkovalmistelussa ole tiettävästi tapahtumassa korjausta.
Ohjelmakaudella 2000–2006 (Euroopan aluekehitysrahaston) EAKR-rahoitus Helsingin ja Vantaan Urban
II -yhteisöaloiteohjelmassa oli lähes samaa tasoa kuin nyt on suunniteltu koko
Etelä-Suomen alueella jaettavaksi uudella ohjelmakaudella. Tällä
panostuksella Suomi ei tue Lissabonin strategian toteuttamista EU:n komission
tarkoittamalla
tavalla.
Kasvun mahdollisuuksiin panostamisen lisäksi Helsingissä tarvitaan välttämättä (Euroopan sosiaalirahaston) ESR-rahoitusta syrjäytymisen torjumiseen ja vakavien sosiaalisten ongelmien ehkäisyyn; mm. maan suurimmat maahanmuuttajamäärät aiheuttavat erityistarpeita ja ongelmia, joiden hoitaminen vaatii resursseja.
Maakuntaohjelman suhde Helsingin yhteisstrategioihin
Maakuntaohjelman 2007–2010 painopistealueet asuminen, elinkeinot, koulutus, hyvinvointi, aluerakenne ja liikenne sekä ympäristö ja muu infrastruktuuri sekä niitä toteuttavat toimintalinjat ja painopistealueet ovat pääsääntöisesti Helsingin kaupungin strategisten alueiden ja yhteisstrategioiden suuntaiset. Maakuntaohjelma toteuttaa osaltaan pääkaupunkiseudun yhteiseen visioon perustuvia Helsingin kaupungin strategisia alueita hyvinvointi ja palvelut, kilpailukyky sekä kaupunkirakenne ja asuminen.
Maakuntaohjelman konkreettisista toimenpide-ehdotuksista pääosa keskittyy kaupungin strategisista alueista kilpailukyvyn sekä kaupunkirakenteen ja asumisen osalle alueiden kehittämislain tavoitteiden mukaisesti.
Maakuntaohjelman laatimiseen ja toteuttamiseen vaikuttaa keskeisesti pääkaupunkiseudun kaupunkien tiivistyvä yhteistyö. Näiden rinnakkaisten valmisteluprosessien haaste on tuotu esiin ohjelmaluonnoksessa. Ohjelman lopullisessa versiossa tulee pääkaupunkiseudun yhteistyötilanne esittää luonnosta selkeämmin tehtyihin päätöksiin perustuen. Pääkaupunkiseudun kaupunginvaltuustojen 22.5.2006 hyväksymä yhteistyösopimus tulee maakuntaohjelman toteuttamiskaudella vaikuttamaan keskeisesti hankkeiden ja toimenpiteiden priorisointiin pääkaupunkiseudulla. Samoin Helsingin seudun 14 kunnan yhteistyö puolestaan vaikuttaa laajemmin Uudenmaan alueella toteutettaviin hankkeisiin.
Elinkeinojen kehittämisen painopistealueella tulee
klustereiden kehittämiseen liittyvät kohdat (toimintalinja 2) tarkentaa
samansisältöisiksi Culminatum Ltd Oy:n
osaamiskeskusohjelmaan 2007–2013 jättämän hakemuksen ja sen jatkovalmistelun mukaisesti.
Toimintalinja 1:n kärkihankkeena mainittu pääkaupunkiseudun
innovaatiostrategian toteutuksen jatkuminen on varmistettava. Kansainvälisen
markkinoinnin
suhteen kaupunginhallitus toteaa, että Uudenmaan kansainvälisessä markkinoinnissa
tulee pyrkiä perustetun elinkeinomarkkinointiyhtiön tulevien linjausten
mukaisesti markkinoimaan aluetta yhteisesti Helsingin seutuna.
Asumisen kehittämisen toimenpidealueella tulee koko Uuttamaata koskevan maankäyttöä, asumista, liikennettä ja työpaikkojen sijoittumista koskevan suunnitelman laatiminen sovittaa kiinteästi yhteen pääkaupunkiseudun yhteistyösopimuksen mukaiseen maankäyttöohjelmaan ja asunto-ohjelmaan. Samoin tämä maakunnallinen suunnitelma tulee valmistella kiinteässä yhteistyössä Helsingin seudun 14 kunnan maankäytön, liikenteen ja asumisen suunnittelun kanssa.
Asuntoalueiden uudistamiseen ja alueelliseen kehittämiseen varattujen valtion määrärahojen nostaminen sekä perusparannuksen tukeminen ovat Helsingin asuinalueiden kehittämisen kannalta tärkeitä hankkeita. Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla tulee jatkuvasti lukuisia asuinalueita perusparannuksen piiriin. Valtiovarainministeriön esityksessä valtion vuoden 2007 tulo- ja menoarvioksi on ympäristöministeriön hallinnonalalle esitetty luotavaksi vuosia 2006–2010 koskeva asuntoaluekohtainen avustusjärjestelmä Helsingin seudun kunnille. Suurkaupunkiseudun asuinalueiden perusparannuksesta huolehtiminen ehkäisee kansainvälisten esimerkkien mukaan sosiaalisen eriarvoisuuden syvenemistä.
Koulutuksen kehittämisen painopistealueella ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkojen riittävyys on keskeinen toimenpide.
Hyvinvoinnin kehittämisen painoalueella maakuntaohjelman linjaukset ovat kaupungin strategioiden suuntaiset ja siten asianmukaiset. Näihin liittyvät toimenpiteet ovat kuitenkin pääsääntöisesti kuntien vastuulla. Maakuntaohjelmassa esitetyt kärkihankkeet ja hankekokonaisuudet ovatkin tämän painopisteen osalta yleispiirteisempiä. Kaupunginhallitus toteaa, että maakuntaohjelman viimeistelyssä tulee keskittyä alueiden kehittämislain mukaisesti alueiden kilpailukyvyn takaavan taloudellisen kasvun, elinkeinotoiminnan kehityksen ja työllisyyden parantamisen toimenpiteisiin.
Aluerakenteen ja liikenteen kehittämisen painopistealueella tulee maakuntaohjelman kärkihankkeiden priorisoinnin noudattaa pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (PLJ) ratkaisuja.
Ympäristöselostus (vaikutusten arviointi ja osallisuus)
Maakuntaohjelman ympäristövaikutuksia kuvaavassa ympäristöselostuksessa on ohjelman yleispiirteisyydestä huolimatta pystytty hyvin kuvaamaan Uudenmaan ympäristön nykytilaa, ongelmia ja suojelutavoitteita. Ympäristöselostusta laadittaessa valittu linja tehdä vaikutusten arviointia ympäristövaikutusten arvioinnin sijaan on johdonmukainen ja kannatettava, sillä ekologiset, sosiaaliset, kulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset usein liittyvät toisiinsa. Selostuksen selkeyttämiseksi tulisi ympäristön tilan kuvaus ja suojelutavoitteet keinovalikoimineen esittää omina kokonaisuuksinaan. Lopullisessa ympäristöselostuksessa olisi suositeltavaa kertoa, millaista osallistuminen on ollut ja miten se on vaikuttanut selostukseen.
Selostuksessa tuodaan esiin monet kansainväliset ja kansalliset ympäristön tilan parantamiseen tähtäävät sopimukset ja tavoitteet, jotka eri hallintotasojen toimenpitein tulisi saavuttaa. Suojelutavoitteet, joiden mukaan luonnon monimuotoisuutta on varjeltava, kasvihuonekaasujen syntyä rajoitettava, hiljaisia alueita säilytettävä, vesistöjen laadusta pidettävä huolta ja jätteiden syntyä ehkäistävä ja hyödyntämistä parannettava ovat yhteneviä myös Helsingin omissa suunnitelmissa ja ohjelmissa esitettyjen tavoitteiden kanssa.
Ohjelman mukaan Uusimaa profiloituu sekä kansallisesti että kansainvälisesti aktiivisen ympäristöpolitiikan maakuntana. Tämän tulisi näkyä ohjelmassa vahvemmin siten, että metropolipolitiikan painopisteisiin lisättäisiin korkeatasoinen ympäristönsuojelu. Myös ympäristöongelmissa ennaltaehkäisy on kustannustehokkainta. Vaikka Uudellamaalla ja erityisesti Helsingissä pilaantuneet maat ovat aiheuttaneet kalliita kunnostustoimia, on samalla kehitetty alan osaamista käytettäväksi myös muualla. Seudun suurimman rakennusprojektin Vuosaaren sataman esimerkillisen ympäristövastuullisen valmistelun yhteydessä on luotu ympäristöinnovaatioita, jotka ovat herättäneet laajaa kiinnostusta.
Sidosryhmäyhteistyössä määriteltyjen maakuntaohjelman toimintalinjojen ympäristövaikutukset ovat myönteisiä, mikäli tavoiteltu kehitys toteutuu. Mm. ympäristön tilaan ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumiseen merkittävästi vaikuttava tavoite yhdyskuntarakenteen eheyttämisestä ja liikkumistarpeen minimoimisesta on hyvin monen muuttujan summa ja suuri haaste eri suunnittelutasoille.
Helsingin seudun asuin- ja työssäkäyntialueet ovat koko ajan laajenemassa. Yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittymiseen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen ja seuranta on siten erittäin tärkeää myös maakuntaohjelmatyössä.
Kärkihankkeissa mukana olevien maankäyttöä, asumista, liikennettä ja työpaikkojen sijoittumista koskevan suunnitelman laatiminen Uudellemaalle sekä metropolialueen kestävää aluerakennetta ja kasvusuuntia koskevien selvitysten laatiminen kuuluvat toteuttamisohjelman kiireellisimpien hankkeiden joukkoon. Kilpailukykyisen joukkoliikenteen kärkihankkeisiin tulisi ottaa mukaan metroradan laajentaminen ja siinä tärkeimpänä länsisuunnan yhteyden aikaansaaminen ohjelmakaudella. Kohdan Tehokas ja turvallinen liikenneverkko kärkihankkeissa tulee painottaa tieliikenteen meluntorjunnan rahoitustarvetta maakunnan liikennemäärien kasvaessa. Pääkaupunkiseudun pääväylien meluntorjuntaohjelma on päivitetty vuonna 2005
Kaikkien tavoiteltujen toimintalinjojen toteutumiseen liittyy huomattavasti riskejä ja epävarmuustekijöitä. Ohjelmassa todetaan myös, että seudun kehittämistyössä on varauduttava ennalta arvaamattomiin ja nopeisiinkin toimintaympäristön muutoksiin, mutta ei kerrota, onko varautumista suunniteltu.
Kehityspolut eivät ilman jatkuvaa seurantaa ja ohjausta johda toivottuun suuntaan. Ohjelmalla tulisi olla esitettyä aktiivisempi rooli myönteisten ympäristövaikutusten aikaansaamiseksi. Maakuntaohjelman toteutuksen ja sen vaikutusten seuranta tulee olemaan keskeinen ohjaustyökalu sekä maakuntaohjelmalle ja sen toteutumisen arvioinnille että vuosittain laadittavalle ja tarkistettavalle toteuttamissuunnitelmalle. Seuranta ja siinä käytettävät indikaattorit tuleekin valmistella ja valita huolella.
Pöytäkirjanote Uudenmaan liitolle.
Lisätiedot:
Lahtinen Olli, erityissuunnittelija, puhelin 169 2296
LIITE |
Liite 1 |
949 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikoilla 26–31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
950 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikoilla 26–31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
951 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN XXXX XXXX:N SEKÄ XXXX XXXX:N JA XXXX XXXX:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2006-1541
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 8.5.2006 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa XXXX XXXX on myynyt Helsingin kaupungin Laajasalon kylässä sijaitsevan Villinge Vesterudd -nimisen tilan RN:o 1:1101 rakennuksineen XXXX XXXX:lle ja XXXX XXXX:lle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja XXXX XXXX:lle ja XXXX XXXX:lle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
952 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖ OY HELSINGIN LÄMMITTÄJÄNKATU 2:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2006-1255
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeuksen myöntämistä 43. kaupunginosan korttelin nro 43055 tontille nro 1 kaksitasoisen pysäköintikannen rakentamiseksi Kiinteistö Oy Helsingin Lämmittäjänkatu 2:n esittämän hakemuksen mukaisesti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
953 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTOSÄÄTIÖN RAKENNUTTAJA OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2006-897
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Asuntosäätiön Rakennuttaja Oy haettuun toimenpiteeseen 46. kaupunginosan korttelin nro 46062 tontille nro 3 edellyttäen, että rakentamisessa noudatetaan 26.1.2006 päivättyä suunnitelmaa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
954 §
VUOSAAREN ERITYISASUMISEN TONTIN VARAUKSEN JATKAMINEN
Khs 2006-1565
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti jatkaa Nuorisosäätiölle aikaisemmin varattujen 54. kaupunginosan (Vuosaari) korttelin nro 54177 tonttien nro 3 ja 4 varauspäätöstä 31.12.2006 saakka seuraavin ehdoin:
1 Varaus kohdistuu tonttien 54177/3 ja 4 sijasta asemakaavan muutoksen nro 11336 mukaiseen tonttiin (AKS) 54177/7.
2 Tontti 54177/7 on velvollinen kustannuksellaan sijoittamaan autopaikkojen väliaikaista sijoittamista koskevasta poikkeamispäätöksestä huolimatta asemakaavan muutoksen nro 11336 edellyttämät autopaikat (12 kpl) tontille (LPA) 54177/5.
Kaavan edellyttämien autopaikkojen sijoitusvelvollisuus tontille 54177/5 täyttyy vasta sen jälkeen, kun tontilla sijaitsevan pysäköintilaitoksen lisäkerroksen toteuttamisen taloudelliset ja muut edellytykset (riittävä määrä autopaikkoja sijoittavia osapuolia) ovat varmistuneet ja kun lisäkerros on valmistunut.
Samoin tontti 54177/7 on velvollinen poikkeamispäätöksestä huolimatta osallistumaan mainitun pysäköintilaitoksen lisäkerroksen suunnitteluun, rahoittamiseen ja toteuttamiseen Edenin Pysäköinti Oy:n ja muiden lisäkerrokseen autopaikkoja sijoittavien osapuolten kanssa. Mainitut kustannukset jaetaan osapuolten kesken autopaikkojen mukaisessa suhteessa tai muun erikseen sovittavan perusteen mukaisesti.
Varauksensaaja on myös velvollinen liittymään kaupungin määräämin ehdoin tontin 54177/7 asemakaavan ja rakennusluvan edellyttämien autopaikkojen osalta osakkaaksi alueelle perustettuun Edenin Pysäköinti Oy:hyn, merkitsemään ja ostamaan pysäköintiyhtiön osakkeita sekä tekemään mainitun yhtiön kanssa pysäköintisopimuksen auto-paikkojen toteuttamisesta ja käytöstä.
Edellä mainitut tontin 54177/7 autopaikkojen sijoittamisesta ja toteuttamista tontille 54177/5 koskevat velvoitteet ovat voimassa, ellei Helsingin kaupungin kanssa toisin sovita.
3 Helsingin kaupunki on suorittanut omistamiensa tonttien 54177/3 ja 4 puolesta niiden asemakaavan mukaiseen pysäköintiin (mainitun laitoksen lisäkerroksen rakentamiseen) varautumisesta aiheutuneina kustannuksina Edenin Pysäköinti Oy:lle 258 740,30 euroa.
Pysäköintilaitoksen lisäkerroksen rakentamisen valmistuttua Helsingin kaupunki perii suorittamansa kustannukset lisäkerrokseen autopaikkoja sijoittavilta osapuolilta niiden autopaikkojen mukaisessa suhteessa tai muun erikseen sovittavan perusteen mukaisesti.
4 Muutoin noudatetaan kiinteistölautakunnan päätöksen 4.6.2002 (414 §) mukaisia varausehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan päättämään tontin varausehtojen tarkennuksista, mahdollisesti tarvittavista lisäehdoista ja tontin varausajan mahdollisesta jatkamisesta enintään vuodeksi sekä autopaikkojen sijoittamisvelvollisuutta koskevasta mahdollisesta vapauttamisesta.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, Nuorisosäätiölle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liite 1 |
955 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE A & M KIINTEISTÖHALLINTA OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2006-1106
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeuksen myöntämistä A & M Kiinteistöhallinta Oy:lle kahden autopesularakennuksen rakentamiseksi 43. kaupunginosan Herttoniemen kylän tilasta Mäkelä RN:o 4:229 rajatulle määräalalle edellyttäen, että rakentamisessa noudatetaan 24.2.2006 päivättyä suunnitelmaa ja, että poikkeaminen myönnetään määräaikaisena 30.12.2015 asti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
956 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE XXXX JA XXXX XXXX:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2006-1259
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeuksen myöntämistä 50. kaupunginosan 412 kylässä olevalle tilalle RN:o 1:1098 lomarakennuksen ja saunan rakentamiseksi, mikäli rakentamisessa noudatetaan Helsingin yleiskaava 2002:n ja Helsingin saariston ja merialueen osayleiskaavan määräyksiä.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
957 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO OY HELSINGIN KASARMINKATU 6:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2006-1099
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeuksen myöntämistä 7. kaupunginosan korttelin nro 105 tontille nro 20 varastotilojen käyttötarkoituksen pysyväksi muuttamiseksi Asunto Oy Helsingin Kasarminkatu 6:n hakemuksen mukaisesti.
Kaupunginhallitus toteaa lisäksi, että poikkeusta myönnettäessä tulisi ottaa huomioon kaupunkisuunnitteluviraston suositus jäteastioiden sijoittamisesta olemassa olevan rakennusrungon sisään, alapihan autopaikkojen poistamisesta, alapihan kiveämisestä korkealaatuisella yhtenäisellä kiveyksellä, asemakaavan mukaisen istutusmääräyksen toteuttamisesta, selvityksen esittämisestä taloyhtiön varasto- ja yhteistiloista sekä pihasuunnitelman hyväksyttämisestä rakennusvalvontaviraston kaupunkikuvaneuvottelukunnassa ennen rakennusluvan myöntämistä.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
958 §
26.6.2006 pöydälle pantu asia
ULKOMAINOSLAITTEIDEN NYKYTILAA JA TULEVAISUUDEN SUUNTAVIIVOJA KOSKEVA RAPORTTI
Khs 2002-692
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Uusitalo Marjatta, kaupunkikuva-arkkitehti, puhelin 310 26350
959 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
rakennuslautakunta |
1.8.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
1.8.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
960 §
LIIKUNTAVIRASTON LIIKUNNANOHJAUSOSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRAN MÄÄRÄAIKAISEN HOITAJAN MÄÄRÄÄMINEN SEKÄ VIRAN JULISTAMINEN JULKISESTI HAETTAVAKSI
Khs 2006-1593
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä liikunnansuunnittelija Maria Nyströmin jatkamaan liikunnanohjausosaston osastopäällikön virassa 1.9.2006 lukien toistaiseksi 31.12.2006 saakka tai, jos osastopäällikön virkaan valittu ottaa viran vastaan tätä ennen, kauintaan siihen saakka, kokonaispalkan 4 122,12 euroa/kk mukaisesti määräytyvin palkkaeduin.
Vielä kaupunginhallitus päätti oikeuttaa liikuntaviraston julistamaan liikunnanohjausosaston osastopäällikön viran (vakanssinro 048040) julkisesti haettavaksi siten, että osastopäällikölle maksetaan tehtäväkohtaisena kokonaispalkkana 4 122,12 euroa kuukaudessa.
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle, Maria Nyströmille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (palkanlaskenta).
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
961 §
KOULULAISTEN AAMU- JA ILTAPÄIVÄTOIMINNASTA PERITTÄVIEN ASIAKASMAKSUJEN TÄSMENTÄMINEN
Khs 2005-2701
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti muuttaen 6.2.2006 pöytäkirjan 186 §:n kohdalla koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan kuukausittaisista asiakasmaksuista tekemäänsä päätöstä, että elokuulta maksuna peritään puolet normaalista 3 tunnin tai 4 – 5 tunnin palvelun maksusta ja että kesäkuulle ajoittuvista toimintapäivistä ei peritä asiakasmaksua.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, sosiaalilautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
962 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun rehtori 11. ja 26.7.2006
taidemuseon johtaja 31.7. ja 1.8.2006
tietokeskuksen johtaja 27.7.2006
Ilmoitus asianomaisille viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Tuomas Rantanen |
Birgitta Dahlberg |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 15.8.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 942-950, 952-959 ja 962 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 951 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR
OM SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor
till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt
att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den
som är missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i
beslutet får inte sökas genom besvär. Rättelse
får inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
942-950, 952-959 och 962 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
951 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom
fjorton (14) dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen
för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i
den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller
en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll
i rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det
beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till
vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de
grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen
för rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt.
Rättelseyrkandet kan också skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden,
den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande
av rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden
utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är
(09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och
e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl.
8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud
eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så
god tid att det hinner fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången
av förvaltnings-centralens öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit
till myndigheten då det är tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat
eller datasystem så att meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring
i ett beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld
fastighet får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
köparen och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär
anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen fått del av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen
överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. Om
kommunen har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i
beslutet inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av
ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning
av besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet
lagts fram eller den dag då beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i
den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller
en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna
inlämnas första vardagen därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det
beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till
vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de
grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det
beslut i vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett
intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över
när besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de
handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har
tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||