Kokousaika |
12.6.2006 kello 16.00 – 17.29 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
varajäsen |
|
||||||
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 844-865 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi osa 859-865 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö (paitsi osa 844-865 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
va. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
849, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
826 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
827 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
828 |
Kj/1 |
Nuorisolautakunnan varajäsenen valinta |
829 |
Kj/2 |
Poliisin neuvottelukunnan varajäsenen valinta |
830 |
Kj/3 |
Teknisen lautakunnan varajäsenen valinta |
831 |
Kj/4 |
Vuoden 2006 talousarvioon tehtävät muutokset ja määrärahojen ylittäminen keskushallinnon tehtävien uudelleenjärjestelystä johtuen |
832 |
Kj/5 |
Vuoden 2006 talousarvion erään määrärahan siirto |
833 |
Kj/6 |
Vuoden 2006 talousarvion maanhankintamäärärahan ylittäminen |
834 |
Kaj/7 |
Yhtiön perustaminen keskustan maanalaista huoltoväylää varten |
835 |
Kaj/8 |
Latokartanon peruskoulun hankesuunnitelman hyväksyminen |
836 |
Kaj/9 |
Suutarilan palvelukeskustonttien 40078/17 ja 18 vuokrausperusteet |
837 |
Kaj/10 |
Vuokrausperusteiden määrääminen omakotitalotonteille (mm. Tuomarinkylä, Tapaninkylä) |
838 |
Kaj/11 |
Toukolan tonttien 23124/6, 8 - 10, 12, 14, 15, 33 ja 35 sekä 23126/4 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11499) |
839 |
Kaj/12 |
Lauttasaaren tonttien 31114/6 ja 8 asemakaavan muuttaminen (nro 11404) |
840 |
Sj/13 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
841 |
Kj/3 |
Vaasan hallinto-oikeuden päätös valituksiin koskien lievästi TBT-pitoisten sedimenttien ruoppaamista ja läjittämistä Vuosaaren satama-alueella |
842 |
Kj/4 |
Talous- ja suunnittelukeskuksen kahden toimen muuttaminen viraksi |
843 |
Kj/5 |
Kahden apulaiskaupunginlakimiehen ja yhden kaupunginasiamiehen viran nimikemuutos |
844 |
Kj/6 |
Määrärahan myöntäminen Etelä-Hermannin ja Leppäsuon maaperän puhdistaminen |
845 |
Kj/7 |
Rakennushankkeiden seurantaraportti |
846 |
Kj/8 |
Lainan myöntäminen Oulunkylän tekonurmi Oy:lle |
847 |
Kj/9 |
5.6.2006 pöydälle pantu asia Eräiden hankkeiden rahoittaminen innovaatiorahaston varoilla |
848 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
849 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
850 |
Kaj/1 |
Sopimuksen tekeminen Delta Motor Group Oy:n kanssa Lauttasaaren tontin 31114/8 asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 11404) |
851 |
Kaj/2 |
Laajasalon ala-asteen koulurakennuksen kuivatusjärjestelmän ja pihan peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
852 |
Kaj/3 |
Helsingin Asumisoikeus Oy:n yhteishallinnon toimintaohje |
853 |
Kaj/4 |
Pekka Jarvansalon perustettavan asunto-osakeyhtiön lukuun tekemä poikkeamishakemus |
854 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
855 |
Sj/1 |
Valtuutettu Jan D. Oker-Blomin toivomusponsi: Luontoretkien ja niihin kuuluvan opetuksen järjestäminen ruotsinkielisille koululaisille |
856 |
Sj/2 |
Valtuutettu Maija Anttilan toivomusponsi: Opetustoimen ryhmäkokojen pienentämisen ja pätevien opettajien lisäämisen vaikutus erityisopetuksen ja avustavien henkilöiden tarpeeseen |
857 |
Sj/3 |
Alueen varaaminen Suomenlahden Uistelijat ry:lle Vuosaarenlahden venesatama-alueelta vapaa-ajan kalastuskeskuksen suunnittelua varten |
858 |
Sj/4 |
Valtuutettu Tarja Tenkulan toivomusponsi: Työsuhdelipun tarjoaminen kaupungin työntekijöille |
859 |
Sj/5 |
5.6.2006 pöydälle pantu asia Ns. tuplavuorokorvauksen maksaminen kokeiluluonteisesti sosiaalivirastossa ja terveyskeskuksessa 1.6. - 30.9.2006 |
860 |
Sj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
861 |
Ryj/1 |
Selvitys Oikeuskanslerinvirastolle katupuhtaanapitoa koskevan kirjeen johdosta |
862 |
Ryj/2 |
Valtuutettu Sanna Hellströmin toivomusponsi: Esteettömän kulun varmistaminen matalalattiaisiin raitiovaunuihin |
863 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
864 |
Stj/1 |
Lausunnon antaminen Xxxx Xxxxxxxx sairaankuljetuslupahakemuksesta |
865 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
826 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Rihtniemen
(varalla Urho) ja Pajamäen (varalla Vihervaara) tarkastamaan tämän kokouksen
pöytäkirjan.
827 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
828 - 840 § |
Kaupunginvaltuuston 21.6.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
828 § |
Nuorisolautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 169 2216
829 § |
Poliisin neuvottelukunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Hakala Hannu, osastopäällikkö, puhelin 169 2220
830 § |
Teknisen lautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 169 2216
831 § |
Vuoden 2006 talousarvioon tehtävät muutokset ja määrärahojen ylittäminen
keskushallinnon tehtävien uudelleenjärjestelystä johtuen |
Lisätiedot:
Kivinen Riitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2393
832 § |
Vuoden 2006 talousarvion erään määrärahan siirto |
Lisätiedot:
Viljanen Liisa, erityissuunnittelija, puhelin 169 2238
833 § |
Vuoden 2006 talousarvion maanhankintamäärärahan ylittäminen |
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
834 § |
Yhtiön perustaminen keskustan maanalaista huoltoväylää varten |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
835 § |
Latokartanon peruskoulun hankesuunnitelman hyväksyminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
836 § |
Suutarilan palvelukeskustonttien 40078/17 ja 18 vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
837 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen omakotitalotonteille (mm. Tuomarinkylä,
Tapaninkylä) |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
838 § |
Toukolan tonttien 23124/6, 8 - 10, 12, 14, 15, 33 ja 35 sekä 23126/4
ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11499) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
839 § |
Lauttasaaren tonttien 31114/6 ja 8 asemakaavan muuttaminen (nro 11404) |
Suoritetussa äänestyksessä kaupunginhallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 12 – 3. Vähemmistöön kuuluivat Moisio, Lehtipuu ja Rantanen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Sivistys- ja henkilöstötoimi
840 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
841 §
VAASAN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS VALITUKSIIN KOSKIEN LIEVÄSTI TBT-PITOISTEN SEDIMENTTIEN RUOPPAAMISTA JA LÄJITTÄMISTÄ VUOSAAREN SATAMA-ALUEELLA
Khs 2006-1378
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä Vaasan hallinto-oikeuden 26.5.2006 antaman päätöksen nro 06/0145/3 tiedoksi ja lähettää sen Helsingin Satamalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Pöytäkirjanote liitteineen Helsingin Satamalle ja ilman liitettä rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle ja ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
842 §
TALOUS- JA SUUNNITTELUKESKUKSEN KAHDEN TOIMEN MUUTTAMINEN VIRAKSI
Khs 2006-1428
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti perustaa 1.6.2006 lukien talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle sijoitettujen johtavan suunnittelijan (vak.nro 016759) ja erityissuunnittelijan (vak.nro 016773) työsuhteisten toimien tilalle vastaavat samapalkkaiset virat.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille henkilöille, talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle ja taloushallintopalvelulle (Paula Paajanen).
Lisätiedot:
Kivinen Riitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2393
LIITE |
Liite 1 |
843 §
KAHDEN APULAISKAUPUNGINLAKIMIEHEN JA YHDEN KAUPUNGINASIAMIEHEN VIRAN NIMIKEMUUTOS
Khs 2006-878
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, että hallintokeskuksen oikeuspalvelujen kahden apulaiskaupunginlakimiehen viran (vakanssinumerot 016821 ja 016850) ja yhden kaupunginasiamiehen viran (vakanssinumero 016822) virkanimike muutetaan johtavaksi kaupunginasiamieheksi.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen
oikeuspalveluille, virkojen haltijoille ja hallintokeskuksen
henkilöstösihteerille
Lisätiedot:
Kontra Pekka, projektipäällikkö, puhelin 169 2217
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 5. |
844 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ETELÄ-HERMANNIN JA LEPPÄSUON MAAPERÄN PUHDISTAMINEN
Khs 2006-1353
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myöntää kiinteistöviraston tonttiosastolle vuoden 2006 talousarvion alakohdasta 8 01 02 -11, esirakentaminen, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet,
1 120 000
euroa (alv=0) käytettäväksi Etelä-Hermannin ja Leppäsuon pilaantuneen maaperän
puhdistamiseen.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston tonttiosastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille(Heljä Huusko) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
845 §
RAKENNUSHANKKEIDEN SEURANTARAPORTTI
Khs 2006-1441
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi rakennushankkeiden seurantaraportin ja suhdannekatsauksen, tilanne 29.5.2006 (liite 1).
Pöytäkirjanote liitteineen kaikille virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
846 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN OULUNKYLÄN TEKONURMI OY:LLE
Khs 2006-1374
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti myöntää Oulunkylän tekonurmi Oy:lle
168 000 euron suuruisen lainan urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista lämmitettävän tekonurmikentän rakentamiseksi seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin tasalyhennyksin 10 vuoden kuluessa.
Lainan korko: Lainasta maksettava korko on peruskoron suuruinen.
Lainan vakuus: Lainansaaja luovuttaa lainan vakuudeksi kentän vuokraoikeuteen kiinnitettyjä panttikirjoja tai muun talous- ja suunnittelukeskuksen hyväksymän vakuuden.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä laina- ja panttausehtoja.
Samalla kaupunginhallitus
päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote
anojalle, liikuntalautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille, talous-
ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Forss Eeva-Riitta, henkilöstökassan päällikkö, puhelin 169 2513
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
847 §
5.6.2006 pöydälle pantu asia
ERÄIDEN HANKKEIDEN RAHOITTAMINEN INNOVAATIORAHASTON VAROILLA
Khs 2006-841, 2006-754, 2006-838, 2006-853, 2006-753
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 542 000 euroa käytettäväksi seuraavien hankkeiden rahoitukseen:
Hanke/projekti |
euroa |
|
|
HKL:n Internetiin ja matkapuhelimiin toteuttaman aikataulu- ja poikkeusliikennepalvelun käytön laajentaminen joukkoliikenteen käytön helpottamiseksi ja edistämiseksi |
100 000 |
- hallinnoija: Helsingin kaupungin liikennelaitos |
|
|
|
Esteettömien julkisen ympäristön koekohteiden suunnittelu ja rakentaminen sekä koekohteiden seuranta talvikaudella 2006 – 07 –hanke (kokonaisrahoitus) |
152 000 |
- hallinnoija: Rakennusvirasto |
|
|
|
Paikallinen kansalaisvaikuttamisen kanava yhdistetyssä DVB-T/H –verkossa, Sisällöntuotannollisten konseptien ja käytäntöjen tutkiminen sekä kehittäminen –hanke |
50 000 |
- hallinnoija: Helsingin ammattikorkeakoulu |
|
|
|
Internetpohjaisen puhelinpalvelujärjestelmän kokeilu asiakkaiden yhteydensaannin parantamiseksi terveysasemilla |
200 000 |
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
|
|
Kotihoidon ”mobiilisairaanhoitaja” –kehittämishanke |
40 000 |
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, ettei Pyöräkeskuksen perustaminen Helsinkiin –hankkeelle ja Ultraäänilaitteiden hankinta ja henkilökunnan kouluttaminen laitteiden käyttöön äitiysneuvolatyön laadun ja hoidon porrastuksen kehittämiseksi -hankkeelle myönnetä rahoitusta innovaatiorahastosta, koska hankkeet eivät vastaa innovaatiorahaston sääntöjen tarkoituksen mukaista toimintaa.
HKR:n ”Esteettömien julkisen
ympäristön koekohteiden suunnittelu ja rakentaminen sekä koekohteiden seuranta
talvikaudella 2006 – 07”
–hankkeen loppuraportti sekä tilinpäätös on toimitettava
kaupungin-hallitukselle 31.5.2007 mennessä. Muista hankkeista/projekteista hallinnoijan
on lähetettävä hankkeen loppuraportti sekä tilinpäätös 31.1.2007 mennessä
kaupunginhallitukselle.
Pöytäkirjanote liikennelaitokselle, rakennusvirastolle, ammattikorkeakoululle, terveyskeskukselle ja talous- ja suunnittelukeskukselle ja sen taloussuunnitteluosastolle, taloushallintopalvelulle ja varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Merkittiin, että Lehtipuu teki Moision kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan kaupunginhallitus päättäisi lisätä rahoitettavien hankkeiden listaan seuraavan:
Pyöräkeskuksen perustaminen Helsinkiin - hallinnoija: rakennusvirasto |
1 500 000 euroa |
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Lehtipuun vastaehdotuksen äänin 11 – 4. Vähemmistöön kuuluivat Moisio, Lehtipuu, Ojala ja Rantanen.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 169 2389
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 169 2230
LIITE |
Liitteet 1 - 6 |
848 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 23 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 6.6.2006
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 6.6.2006
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
849 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 23 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
850 §
SOPIMUKSEN TEKEMINEN DELTA MOTOR GROUP OY:N KANSSA LAUTTASAAREN TONTIN 31114/8 ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUKSESTA (NRO 11404)
Khs 2006-276
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisen sopimuksen sekä tarvittaessa tekemään siihen vähäisiä tarkistuksia ja lisäyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liite 1 |
851 §
LAAJASALON ALA-ASTEEN KOULURAKENNUKSEN KUIVATUSJÄRJESTELMÄN JA PIHAN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-937
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Laajasalon ala-asteen kuivatusjärjestelmän ja pihan peruskorjauksen 10.2.2006 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäverolliset kustannukset ovat enintään 1 086 000 euroa hintatasossa 12/2005.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
852 §
HELSINGIN ASUMISOIKEUS OY:N YHTEISHALLINNON TOIMINTAOHJE
Khs 2005-1633
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Helsingin Asumisoikeus Oy:n yhteishallinnon
toimintaohjeen siten, että sääntö tulee voimaan välittömästi asukaskokousten
hyväksyttyä sen, kuitenkin viimeistään 1.1.2007.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa Helsingin Asumisoikeus Oy:tä
huolehtimaan siitä, että yhteistoimintamalli käsitellään yhtiön asukaskokouksissa
vuoden 2006 aikana.
Pöytäkirjanote jäljennöksin
esityslistatekstistä Helsingin Asumisoikeus Oy:lle, pöytäkirjanote
asuntolautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, kiinteistöviraston kiinteistöjen
kehittämisyksikölle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
853 §
XXXXX XXXXXXXXXXX PERUSTETTAVAN ASUNTO-OSAKEYHTIÖN LUKUUN TEKEMÄ POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2006-1090
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2006-1090/526 mukaisesti ehdolla, että autokatosten enimmäiskorkeus on 3 m ja kaupunkikuvaneuvottelukunta puoltaa tarkennettujen rakennussuunnitelmien hyväksymistä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
854 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
7.6.2006 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
1.6.2006 |
kiinteistölautakunta |
6.6.2006 |
rakennuslautakunta |
6.6.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
6.6.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
855 §
VALTUUTETTU JAN D. OKER-BLOMIN TOIVOMUSPONSI: LUONTORETKIEN JA NIIHIN KUULUVAN OPETUKSEN JÄRJESTÄMINEN RUOTSINKIELISILLE KOULULAISILLE
Khs 2005-2484
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 16.11.2005 hyväksymän toivomusponnen (Jan D. Oker-Blom) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Jan D. Oker-Blomille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
856 §
VALTUUTETTU MAIJA ANTTILAN TOIVOMUSPONSI: OPETUSTOIMEN RYHMÄKOKOJEN PIENENTÄMISEN JA PÄTEVIEN OPETTAJIEN LISÄÄMISEN VAIKUTUS ERITYISOPETUKSEN JA AVUSTAVIEN HENKILÖIDEN TARPEESEEN
Khs 2005-2459
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 16.11.2005 hyväksymän toivomusponnen (Maija Anttila) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Maija Anttilalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
857 §
ALUEEN VARAAMINEN SUOMENLAHDEN UISTELIJAT RY:LLE VUOSAARENLAHDEN VENESATAMA-ALUEELTA VAPAA-AJAN KALASTUSKESKUKSEN SUUNNITTELUA VARTEN
Khs 2006-1375
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti varata Suomenlahden Uistelijat ry:lle 54. kaupunginosassa (Vuosaari), tilojen RN:o 91:54:150:1 sekä 91:435:4:117 alueella sijaitsevan liitteenä 2 olevaan karttaan merkityn 300 m2:n suuruisen maa-alueen vapaa-ajan kalastuskeskuksen suunnittelua varten ajaksi 1.6.2006—31.5.2007 seuraavin ehdoin:
1
Varausmaksu on 74 euroa ja se on maksettava
30.6.2006 mennessä kaupungin lähettämää laskua vastaan Helsingin kaupungin talous-
ja suunnittelukeskuksen varainhallintaan tai kaupungin osoittamalle pankkitilille.
Maksusuorituksen viivästyessä varauksensaaja on velvollinen maksamaan
erääntyville saataville maksupäivään asti korkoa ja perimispalkkiota
kaupunginhallituksen vahvistaman päätöksen mukaisesti.
2
Nyt varattavan alueen rajoja tarkistetaan
alueesta tehtävän vuokrasopimuksen yhteydessä. Varauksensaajan tulee esittää
vuokraushakemus hyvissä ajoin ennen varausajan päättymistä.
3
Varattava alue on liikuntaviraston käytössä
siihen saakka, kunnes alueesta solmittava vuokrasopimus alkaa.
4
Vuokrasopimuksen on oltava voimassa ennen kuin
rakennuslupa myönnetään.
5
Helsingin kaupunki ei vastaa siitä vahingosta,
mikä varauksensaajalle saattaa aiheutua siitä, ettei hankkeelle saada
rakennuslupaa tai ettei varsinaista maanvuokrausta voida solmia.
6 Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle ja Suomenlahden Uistelijat ry:lle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liite 1 |
858 §
VALTUUTETTU TARJA TENKULAN TOIVOMUSPONSI: TYÖSUHDELIPUN TARJOAMINEN KAUPUNGIN TYÖNTEKIJÖILLE
Khs 2006-251
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 1.2.2006 hyväksymän toivomusponnen (Tarja Tenkula) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Tarja Tenkulalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
859 §
5.6.2006 pöydälle pantu asia
NS. TUPLAVUOROKORVAUKSEN MAKSAMINEN KOKEILULUONTEISESTI SOSIAALIVIRASTOSSA JA TERVEYSKESKUKSESSA 1.6. - 30.9.2006
Khs 2006-1389
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti, että sosiaalivirastossa ja terveyskeskuksessa voidaan soveltaa kokeiluluonteisesti 1.6. – 30.9.2006 liitteen mukaista menettelyä ja maksaa ns. tuplavuoroista 47 euron suuruista kertakorvausta.
Pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle, sosiaalivirastolle ja terveyskeskukselle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivulle 53 ennen päätösehdotusta olevaan kappaleeseen lisätään sanan ”maksamista” jälkeen sana koskeva.
Merkittiin, että Vehviläinen teki Ojalan kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi olisi tullut lisätä seuraava:
”Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää, että neuvotteluja henkilöstöjärjestöjen
kanssa jatketaan muiden sellaisten ratkaisujen löytämiseksi, joilla terveyskeskuksen
ja sosiaaliviraston hoitohenkilöstön akuutteja rekrytointiongelmia helpotetaan.”
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Vehviläisen tekemän vastaehdotuksen äänin 8 – 5 – 2. Vähemmistöön kuuluivat Malinen, Ojala, Pajamäki, Vihervaara ja Vehviläinen. Tyhjää äänestivät Moisio ja Rantanen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän päätösehdotuksen ja esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Pohjaniemi Marju, palvelussuhdepäällikkö, puhelin 169
2451
LIITE |
Liite 1 |
860 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta 18.5.2006
kaupunginmuseon johtokunta 23.5.2006
taidemuseon johtokunta 30.5.2006
ammattikorkeakoulu
- rehtori 28.4. – 7.6.2006
- vararehtori 1. 24.4. – 18.5.2006
- vararehtori 2. 29.5. – 1.6.2006
- kulttuuri- ja palvelualan toimialajohtaja 19.4. – 4.5.2006
- hallintopäällikkö 27.4. ja 15.5.2006
- johtava talouspäällikkö 26.4. – 7.6.2006
eläintarhan johtaja 6.6.2006
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 1.6.2006
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 2.6.2006
museonjohtaja 6.6.2006
kaupunginorkesterin intendentti 15.5.2006
taidemuseon johtaja 2. – 8.6.2006
tietokeskus
- johtaja 31.5. – 8.6.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
861 §
SELVITYS OIKEUSKANSLERINVIRASTOLLE KATUPUHTAANAPITOA KOSKEVAN KIRJEEN JOHDOSTA
Khs 2006-963
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti lähettää Oikeuskanslerinvirastolle selvityksenään katujen puhtaanapitoa koskevasta kirjoituksesta seuraavan selvityksen:
Yleistä
Helsingin ilmanlaatu on yleisesti ja kansainvälisesti katsoen melko hyvä. Ongelmia aiheuttavat kuitenkin liikenteen typpidioksidi ja keväinen katupöly sekä kaukokulkeutuvat pienhiukkaset ja otsoni. Katupölyongelmasta kärsitään myös ja usein pahemmin sekä Suomen että muiden Pohjoismaiden suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Katupölykauden kestoon ja voimakkuuteen vaikuttavat talvikunnossapidon aikaiset toimet, keväinen katujen puhdistamisen tehokkuus sekä säätila: talven liukkaudentorjunnan tarve, myöhäinen kevään saapuminen ja katujen puhdistamisen aikainen kuivuus.
Lainsäädäntö
Katujen kunnossa- ja puhtaanpitoa säätelee laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (kunnossapitolaki) 31.8.1978/669, jota on viimeksi muutettu 1.11.2005. Sen mukaan puhtaanapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä. Näitä toimenpiteitä ovat mm. kadulle kertyneen lian ja roskien poistaminen ajoradalta ja jalkakäytävältä. Puhtaanapitovastuu jakautuu kaupungin ja kiinteistöjen välillä siten, että tontinomistajan vastuu ulottuu pääsääntöisesti kadun puoliväliin asti, kuitenkin enintään 15 metrin päähän tontin rajasta. Kaupunki voi ottaa kiinteistöjen kunnossa- ja puhtaanapitotehtäviä hoitaakseen, kuten Helsingissä on tehty useilla esikaupunkialueilla ja Etu-Töölössä.
Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osasto hankkii katujen ylläpitopalvelut kaupungin omalta tuotantoyksiköltä, HKR-Ympäristötuotannolta sekä alan urakoitsijoilta. Näiden palvelujen laatutaso määritellään hankintasopimuksissa ja niiden liitteinä olevissa laatuvaatimuksissa, jotka perustuvat kunnossapitolain määräyksiin.
Ympäristönsuojelulain (86/2000) 102 § mukaan kunnan on varauduttava käytettävissä olevin keinoin toimiin, joilla estetään ilmanlaatuasetukseen perustuvan ilmanlaadun raja-arvon mahdollinen ylittyminen kunnan alueella. Valvovana viranomaisena on Helsingissä ympäristökeskus, jonka kanssa rakennusvirasto on tehnyt pitkäaikaista yhteistyötä katupölyn seurannassa ja vähentämisessä.
Liikenteen
rajoittaminen (yksityisautoilun kielto) on keinona kaupungin valmiussuunnitelmassa,
joka koskee typpidioksidin tuntipitoisuuksien alentamista. Katupölyongelman
torjumiseksi liikenteen rajoittaminen ei sovi. Kaupunki voi rajoittaa
liikennettä vasta kun raja-arvo on ylittynyt. Yleensä se ylittyy vasta katupölykauden
päättymisen kynnyksellä. Laadittaessa suunnitelmia katupölyhaittojen
ehkäisemiseksi on myös katsottu, että ongelmaa voidaan torjua tehokkaasti toteuttamalla
katupölysuunnitelmassa esitetyt keinot ja siten täyttää ympäristönsuojelulain
102 § vaatimukset.
Liikenteen määrien vähentäminen mm. joukkoliikennettä edistämällä vähentää myös katupölyn määrää. Toimenpiteitä tullaan esittämään vuonna 2007 valmistuvassa ilmansuojeluohjelmassa. Myös ajonopeuksilla on merkittävä vaikutus hiukkasten nousemiseen katupinnalta. Helsingin kaupunki on alentanut katujen nopeusrajoituksia. Kuitenkin raskaat ajoneuvot kuten bussit ja raitiotievaunut nostattavat henkilöautoa tehokkaammin pölyä ilmaan.
Ilmanlaatuasetuksessa (711/2001) todetaan, että mikäli hengitettävien hiukkasten (PM10) raja-arvon ylitys johtuu teiden tai katujen talvihiekoituksesta kunnan tulee laatia selvitys, josta käyvät ilmi muun muassa tiedot havaituista tai arvioiduista pitoisuuksista ja päästölähteistä sekä tiedot toteutetuista tai suunnitelluista toimista pitoisuuksien alentamiseksi.
Vuorokausiraja-arvo ylittyy kun vuoden aikana on yli 35 raja-arvotason (50 μg/m3) ylitystä. Vuosiraja-arvo 40 μg/m3.
EU:n vuonna 2001 asettamat hiukkasten raja-arvot tulivat lopullisesti voimaan vuoden 2005 alussa. Myös ennen voimaanastumista hiekoituksen aiheuttamasta raja-arvon ylityksestä tuli laatia selvitys EU:n komissiolle. Helsinki on laatinut selvityksen vuoden 2003 hiukkasten raja-arvon ylityksestä ja se on toimitettu ympäristöministeriölle, joka on toimittanut sen edelleen komission käsiteltäväksi. Siinä perusteltiin hiukkasylityksen aiheutuvan pääosin liukkaudentorjuntaan käytetystä hiekoitushiekasta, arvioitiin raja-arvon ylitysalueet ja selostettiin kaupungin tekemät toimet pitoisuuksien alentamiseksi. Komissio on hyväksynyt selvityksen vuoden 2006 alussa.
Vuoden 2005 hiukkasten vuorokausiraja-arvo ylittymisestä
kaupunki laatii vuoden 2006 kesäkuun loppuun mennessä selvityksen, jonka painopisteenä
on kertoa kuinka kaupunki on toiminut tai aikoo toimia, jotta hiukkasten
pitoisuuksia saadaan alennettua.
Raja-arvojen ylitykset Helsingissä
Helsingissä vaikeimpia paikkoja ovat vilkkaiden pääväylien varret ja vilkasliikenteiset korkeiden rakennusten reunustamat kadut eli katukuilut, joiden ilmanlaatua on keskitytty viime vuosina erityisesti kartoittamaan.
Töölön pysyvä mittausasema siirrettiin vuoden 2005 alussa aivan ydinkeskustaan Mannerheimintie 5:n kohdalle, jossa mitattiin hiukkasten vuorokausiraja-arvon ylitys (36 kpl) 6.5.2005. Tänä vuonna raja-arvo ei ole vielä ylittynyt. Ylityksiä oli 24 kpl 6.5.2006. Mikäli raja-arvo olisi ollut aiemmin voimassa, olisi se ylittynyt Töölön mittausasemalla edellisen kerran vuosina 1995 ja 1998. Voidaankin arvioida, että raja-arvojen ylityksiä olisi ollut 1990-luvun loppuun saakka hyvin laajoilla alueilla kaupungissa. Nykyisin raja-arvot ylittyvät vain kaikkein vilkasliikenteisimmillä ja kuilumaisimmilla katuosuuksilla.
Siirrettävä mittausasema oli vuosina 2003 ja 2004 Runeberginkadun katukuilussa, jossa mitattiin vuonna 2003 hiukkasten raja-arvon ylitys. Vuoden 2005 ajan se sijaitsi Hämeentien katukuilussa, jossa mitattiin hiukkasten raja-arvon ylitys. Tämän vuoden alusta siirrettävä mittausasema on ollut Töölöntullin kohdalla (Mannerheimintie 55), joka alkuvuoden mittausten perusteella vaikuttaa olevan ilmanlaadultaan Helsingin pahin paikka. Raja-arvo ylittyi 10.5.2006. Kaupunki jatkaa yhdessä YTV:n kanssa myös tulevina vuosina katukuilumittauksia, jotta ongelman koko laajuus saadaan selvitettyä ja nähdään kuinka toimenpiteet vaikuttavat hiukkaspitoisuuksiin.
Toimenpiteet katupölyn vähentämiseksi
Katupölyn ja sen haittojen systemaattinen vähentäminen on aloitettu rakennusvirastossa vuonna 1987. Pitkäjänteisen työn tuloksena kokonaispölypitoisuudet ovat laskeneet arviolta kolmasosalla verrattuna 1980-luvun loppuun.
Vuonna 2003 hyväksyttiin ympäristölautakunnassa laaja
suunnitelma katupölyhaittojen ehkäisemiseksi, jonka tavoitteena on katupölyn
aiheuttamien terveys- ja viihtyisyyshaittojen vähentäminen sekä raja-arvon
ylittymisen estäminen. Suunnitelmassa on listattu 35 katupölyongelman
vähentämiseen tähtäävää toimenpidettä, joita toteuttamalla pyritään täyttämään ympäristönsuojelulain 102
§ vaatimukset.
Pitkäjänteisestä työstä huolimatta joka kevät kuivina päivinä pitoisuudet nousevat yhä haitallisen korkeaksi ja pitoisuudet alenevat vasta katujen siivouksen ja rankkasateiden jälkeen. Etenkin keväällä 2006 useita viikkoja kestävä sateeton kausi nosti pölypitoisuudet raja-arvotasojen yli ja tilannetta pahensivat vielä kaukokulkeuman mukana kaakosta tulleet runsaat kulotusten ja metsäpalojen pienhiukkaset.
Keinoina katupölyn vähentämiseksi ovat olleet kaluston parantaminen ja sen määrän lisääminen. Hiekoitusmateriaalia on kehitetty ja nykyisin rakennusvirasto hankkii vain pestyä ja seulottua sepeliä, jossa hienoaineksen määrä on vähäinen. Kiinteistöjen käyttämän sepelin laatua ei tunneta. Kiinteistöjen olisi vaadittava sepelin toimittajilta pölytöntä hiekkaa.
Katujen keväisessä puhdistamisessa työmenetelmiä on muutettu siten, että myös pysäköityjen autojen alta saadaan poistetuksi hiekka ja pöly. Tämä edellyttää ajoneuvojen siirtoa ja pahimmillaan joudutaan päivittäin hinaamaan useita satoja ajoneuvoja pois puhdistustyön alta. Menetelmä on melko hidas ja kallis, mutta mahdollistaa koko katupoikkileikkauksen puhdistuksen ja siten vähentää pölyisyyttä. Nykyisillä kone- ja henkilöresursseilla aikaa menee 1 - 1,5 kuukautta ennen kuin koko kaupunki on puhdistettu.
Katupölyn torjunnassa tarvitaan yhteistyötä. Nykyisen vastuujaon mukaan pääsääntönä keskustassa on, että kiinteistöjen tulisi huolehtia kadun puhdistamisesta ja pesusta kaupungin tekemän peruspuhdistuksen jälkeen. Keskustassa rakennusvirasto vastaa katujen liukkaudentorjunnasta ja puhtaanapidosta hiekoitushiekan poiston loppuun asti, jonka jälkeen vastuu siirtyy kiinteistölle. Poikkeuksena tähän ovat Etu-Töölö ja useat esikaupunkialueet, joissa kaupunki vastaa kadun puhtaanapidosta myös hiekannoston jälkeen kiinteistöiltä perittävää maksua vastaan. Yhteistyötä kiinteistöjen kanssa on kehitetty, jotta hiekannosto saadaan tehdyksi yhtaikaisesti sekä ajoradoilla että kiinteistöjen vastuulla olevilla jalkakäytävillä. Rakennusvalvontavirasto vastaa kiinteistöjen puhtaanapidon valvonnasta. Hiekannoston yhteistyössä osapuolten välillä ja toimintatavoissa on edelleen kehittämistä.
Pölyäminen loppuu vasta kunnon rankkasateiden jälkeen. Hiukkaspitoisuuksia voidaan kuitenkin alentaa kastelemalla katuja pölyä sitovalla suolaliuoksella tai pesemällä katuja. Kaupunki on erityisesti tänä keväänä tehnyt keskustan pääkaduilla pesuja yöaikaan ja kokeillut tehostettua pesua. Suurimittaisia pesuja vaikeuttaa se, että samaan aikaan laite- ja henkilöresursseja tarvitaan katujen peruspuhdistamiseen.
Akuutteja katupölyhaittoja on vuodesta 1999 lähtien keväisin torjuttu kastelemalla vilkkaimpia katuja laimealla suolaliuoksella rakennusviraston ja ympäristökeskuksen tekemän toimenpidesuunnitelman mukaisesti. Tällä sidotaan pöly kadun pinnalle pidemmäksi aikaa, tutkimusten mukaan jopa kahdeksi viikoksi, siten että hiekannosto ehditään tehdä tai että puhdistavat sateet poistavat katupölyn. Menetelmä on tehokkaimmillaan, kun ilman suhteellinen kosteus on korkea eli yli 60 %, mutta kuivemmalla ilmalla sen teho laskee.
Tutkimus ja kehittäminen
Tutkimukseen panostamalla on yritetty löytää uusia ja kustannustehokkaita keinoja katupölyongelman ratkaisemiseksi. Uudella tai kehitteillä olevalla tekniikalla pyritään aikaistamaan keväisen puhdistustyön aloittamista sekä puhdistamaan nyt kadun pintaan jäävä hienojakoinen pöly. Helsingin kaupunki ja YTV ovat olleet rahoittamassa useita tutkimuksia ja selvityksiä liittyen katupölyongelmaan. Ne ovat myös hyödyttäneet muita samojen ongelmien kanssa painivia kaupunkeja Suomessa ja ulkomailla.
Tutkimuksissa on selvitetty mm. katupölyn koostumusta ja lähteitä, hiekoitusmateriaalien kehittämistä, talvikunnossapidon ja katuhoidon kehittämistä, liukkaudentorjuntamenetelmien kehittämistä, nastarenkaiden käyttöä ja vaikutusta sekä liukkauden, hiekoituksen ja katupölyn yhteiskunnallisia vaikutuksia. Tuntemalla mekanismit, joilla katupöly syntyy sekä ne tekijät, jotka vaikuttavat katupölyn määriin, voidaan tehokkaasti kohdentaa toimenpiteet haittojen vähentämiseksi.
Tutkimuksissa on selvitetty mm. kuinka suuri osuus katupölystä on peräisin hiekoitushiekasta, nastarenkaiden aiheuttamasta tien kulumisesta ja renkaiden kulumisesta. Tutkimuksissa havaittiin ns. hiekkapaperi-ilmiö, jolla tarkoitetaan renkaiden ja asfaltin välillä olevan hiekan asfalttia kuluttavaa vaikutusta. Merkittävä osa pölystä onkin tämän seurauksena peräisin asfaltista.
Helsingin kaupunki koordinoi uusinta tutkimushanketta (KAPU, 2006 -2007), jossa tutkitaan, miten talvikunnossapidon toimenpiteet ja katujen kevätpuhdistus vaikuttavat katupölyn määrään ja koostumukseen. Nykyisen käytännön lisäksi selvitetään, voidaanko uusilla menetelmillä ja laitteilla vähentää pölyn määrää. Yleisenä tavoitteena on vähentää kevätkauden korkeita PM10-pitoisuuksia Suomen kaupungeissa. Hanke vahvistaa viranomaisten, tutkijoiden ja kuntien yhteistyötä ja verkostoitumista kevätpölyongelman vähentämiseksi. Siinä ovat Helsingin lisäksi mukana mm. Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Kerava ja Riihimäki. Päätutkimusta tekee Nordic Envicon Oy ja keskeisenä mittausvälineenä käytetään Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian kehittämää Nuuskija-autoa. Yhteistyötä tehdään myös kansainvälisesti.
Ilmanlaatu Helsingissä ja muissa kaupungeissa
Keväisen katupölyn lisäksi ongelmia aiheuttavat Helsingissä liikenteen typpidioksidi sekä kaukokulkeutuvat pienhiukkaset ja otsoni. Näistä huolimatta Helsingin ilmanlaatu on ympäristökeskuksen tekemien vertailujen perusteella yleisesti ja kansainvälisesti katsoen melko hyvä.
Eero Hakkala toteaa, että Tukholmassa ei EU:n ilmanlaatunormeja ylitettäisi ja se hohtaa puhtautta. Todellisuudessa katupölyongelma on Tukholmassa huomattavasti Helsinkiä pahempi. Hengitettävien hiukkasten vuorokausipitoisuuden raja-arvotaso ylittyy pahimmissa paikoissa joka vuosi 80 -100 kertaa. Raja-arvo on tänä vuonna ylittynyt jo kolmella mittausasemalla. Lisäksi hiukkasten vuosiraja-arvo ylittyy joka vuosi. Helsingissä vastaavasti ylityksiä on 30 - 50 kertaa vuosittain eikä vuosiraja-arvo ole ylittynyt kertaakaan.
Raja-arvojen ylityksiä ei ole toistaiseksi todettu Suomessa muissa kaupungeissa kuin Helsingissä ja Riihimäellä. Tämä johtuu ennen kaikkea mittausasemien sijoittamisesta muualle kuin keskustojen vilkkaiden väylien varsille ja mittausten vähäisyydestä muualla. Muut suomalaiset kaupungit ja myös Tukholma ovat viime aikoina alkaneet ottaa mallia Helsingin toimenpiteistä katupölyn torjumiseksi. Toteuttamalla edes osa Helsingin toimenpiteistä voidaan hiukkaspitoisuuksia alentaa muissakin kaupungeissa huomattavasti ja mahdolliset raja-arvon ylitykset välttää. Helsinki on jakanut kokemuksiaan ja osaamistaan muille kaupungeille.
Hengityssuojainten käyttö
Kansanterveyslaitoksen asiantuntijoiden mukaan hengityssuojainten käyttöä on vaikea suositella koko väestölle monestakin syystä. Suomessa esiintyvät pitoisuudet eivät ole hälyttävän korkeita. Pienhiukkasten osalta Suomi on EU:n laajuisessa CAFE-selvityksessä (Clean Air for Europe) todettu Euroopan puhtaimmaksi maaksi. Nykykäsityksen mukaan katupöly, joka koostuu pääosin isommista hiukkasista, ei ole terveydelle yhtä haitallista kuin polttoperäiset pienhiukkaset.
Valtaosalle väestöstä hengityssuojaimista saavutettava hyöty olisi vähäinen, koska korkeita pitoisuuksia esiintyy lähinnä vilkasliikenteisten katujen varsilla. Pitkäaikaisia hengitys- ja sydänsairauksia sairastavilla hengityssuojain saattaa aiheuttaa haitallisen hengitysvastuksen nousun. Jos joku kokee saavansa hyötyä suojaimen käytöstä katupölyaikaan, voi luonnollisesti sellaista käyttää. Suojain saattaa vähentää esim. ulkotöissä vilkasliikenteisten väylien varrella työskentelevän terveen henkilön kokemia ärsytysoireita ja viihtyisyyshaittaa. Useimmat suojaimet eivät myöskään poista sisäänhengitysilmasta kaikkein haitallisimpia pienhiukkasia.
Tiedottaminen
YTV vastaa ilmanlaadun seurannasta ja siitä tiedottamisesta koko pääkaupunkiseudulla. Tieto ilmanlaadusta on lähes reaaliaikaisesti YTV:n verkkosivuilla, joilta löytyy taustatietoja myös terveysvaikutuksista. Ilmanlaadusta tiedotetaan YTV:n mittausten perusteella myös tiedotusvälineissä (mm. TV, radio, Helsingin Sanomat). Korkeista pitoisuuksista ja raja-arvon ylityksistä tiedotetaan vielä erikseen. Tiedotteissa kerrotaan myös terveysvaikutuksista ja keinoista altistumisen vähentämiseksi. Raja-arvojen ylittymisestä tiedotetaan erikseen.
Myös ympäristökeskus ja rakennusvirasto lähettävät omia tiedotteita mm. katupölyyn liittyen. Tänä vuonna ilmanlaatuun ja hiukkasongelmaan liittyviä tiedotteita on lähetetty jo noin 10 kpl. Maalis-toukokuun 2006 aikana on annettu useita kymmeniä ilmanlaatua koskevia haastatteluja eri tiedotusvälineille. Rakennusvirasto tiedottaa lisäksi keväisin hiekannoston aloittamisesta sekä katujen puhdistamisaikataulusta, jotta asukkaat voivat varautua siihen ajoneuvojen pysäköinnissä.
Yhteenveto
Helsingin kaupunki on toiminut katujen puhtaanpidossa kunnossapitolain ja ilmansuojelulain edellyttämällä tavalla. EU:n komissio on hyväksynyt Helsingin kaupungin laatiman selvityksen hiukkasten vuorokausiraja-arvon ylityksestä. Viime vuosina kaupunki ja YTV ovat tiedottaneet säännönmukaisesti aina kun ilman epäpuhtauksien pitoisuudet ovat olleet korkeita tai on ollut vaarassa syntyä episoditilanne. Tiedottaminen ilmanlaadusta ja sen ongelmista on ollut säännöllistä ja määräysten mukaista.
Kaupunki on kehittänyt katupölyn torjuntaan liittyviä työmenetelmiään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Toimenpiteiden määrä on tiettävästi laajin kansallisesti ja kansainvälisestikin. Kaupunki on toiminut esimerkkinä ja antanut asiantuntemusta muille kaupungeille Suomessa ja ulkomailla. Kaupunki jatkaa ja edelleen panostaa tutkimuksiin, joilla voidaan löytää keinoja katupölyongelman lieventämiseksi.
Kaupunki jatkaa ja edelleen panostaa tutkimuksiin, joilla voidaan löytää keinoja katupölyongelman lieventämiseksi. Kaupungin pitkäjänteinen työ on vähentänyt kokonaisleijumapitoisuuksia arviolta kolmasosalla verrattuna 1980 -luvun loppuun. Nykyisten EU:n raja-arvojen ylityksiä on enää vaikeimmilla katuosuuksilla.
Viime vuosina tehdyt ilmanlaadun mittaukset vaikeimmissa kohteissa, tiedotuksen lisääminen ja tiukentuneet raja-arvot ovat luoneet vaikutelman, että ilmanlaatutilanne olisi heikentynyt. Todellisuudessa Helsingin ilmanlaatu on kuitenkin viime vuosikymmeninä parantunut huomattavasti.
Toimenpiteistä huolimatta ilmanlaatu ei kaikilta osin ole vielä tavoitteiden mukainen. Jatkossa raja-arvojen ylitykset pyritään estämään koko kaupungin alueella. Erityisesti pyritään alentamaan keväisten episoditilanteiden korkeita pitoisuuksia vilkasliikenteisissä katukuiluissa, joissa hiukkasten laimeneminen on heikkoa. Helsingissä on noin 8 km katuosuuksia, joissa hiukkasten raja-arvot voivat ylittyä. Nämä katuosuudet vaativat erityisen tehostettuja toimenpiteitä.
Kirje nro Oikeuskanslerinvirastolle ja pöytäkirjanote rakennusvirastolle ja ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
862 §
VALTUUTETTU SANNA HELLSTRÖMIN TOIVOMUSPONSI: ESTEETTÖMÄN KULUN VARMISTAMINEN MATALALATTIAISIIN RAITIOVAUNUIHIN
Khs 2006-489
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 1.3.2006 hyväksymän toivomusponnen (Sanna Hellström) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Sanna Hellströmille sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
863 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta 8.6.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
864 §
LAUSUNNON ANTAMINEN XXXXX XXXXXXXX SAIRAANKULJETUSLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2006-1100
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Etelä-Suomen lääninhallitukselle, ettei se terveyslautakunnan 23.5.2006 päivätyssä lausunnossa mainituin perustein puolla Xxxxx Xxxxxxxxx kahden uuden sairaankuljetusauton lupahakemusta asemapaikkana Helsinki.
Kirje nro Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
865 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 6.6.2006 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Översättning:
855 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN JAN D.
OKER-BLOM: NATURUTFLYKTER MED DÄRTILL HÖRANDE
UNDERVISNING FÖR
SVENSKSPRÅKIGA BARN
Stn 2005-2484
Ärende Sj/1 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna utredningen
om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 16.11.2005 (Jan D. Oker-Blom)
tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Jan D. Oker-Blom och för kännedom till
de övriga fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i
stadsstyrelsens föredragningslista och av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Makkonen Antero, stadssekreterare, telefon 169 2242
BILAGA Bilagorna
1–2
Översättning:
856 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN MAIJA
ANTTILA: HUR EN MINSKNING AV GRUPPSTORLEKEN OCH
EN ÖKNING AV ANTALET
BEHÖRIGA LÄRARE INOM
UTBILDNINGSVÄSENDET
PÅVERKAR BEHOVET AV
SPECIALUNDERVISNING
OCH BITRÄDANDE PERSONER
Stn 2005-2459
Ärende Sj/2 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 16.11.2005 (Maija
Anttila)
tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Maija Anttila och för kännedom till de
övriga fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i
stadsstyrelsens föredragningslista och av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Makkonen Antero, stadssekreterare, telefon 169 2242
BILAGA Bilagorna
1–2
Översättning:
858 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN TARJA
TENKULA: INFÖRANDE AV EN TJÄNSTEBILJETT FÖR
STADENS
ANSTÄLLDA
Stn 2006-251
Ärende Sj/4 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 1.2.2006 (Tarja Tenkula)
tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Tarja Tenkula och för kännedom till de
övriga fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i
stadsstyrelsens föredragningslista och av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena, stadssekreterare,
telefon 169 2295
BILAGA Bilagorna
1–2
Översättning:
862 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN SANNA
HELLSTRÖM:
SÄKERSTÄLLANDE AV LÅGGOLVSPÅRVAGNARNAS
TILLGÄNGLIGHET
Stn 2006-489
Ärende Ryj/2 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 1.3.2006
(Sanna Hellström), tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge
de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Sanna Hellström och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande
ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon
169 2262
BILAGA Bilagorna 1–2
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Suvi Rihtniemi |
Osku Pajamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 20.6.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 826-841, 845, 848-849, 854-858 ja 860-865 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 853 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
826-841, 845, 848-849, 854-858 och 860-865 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
853 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras med en
underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är
skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. Vederbörande anses ha
fått del av beslutet då beslutet meddelats efter anslag. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|