Kokousaika |
16.1.2006 kello 16.00 – 17.45 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
(paitsi 56-57 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi 77 §) |
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 78-81 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 56 ja osa 78-81 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi osa 66 §) |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö (paitsi 56-81 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 78 §) |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri (paitsi 51-osa 55 §) |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Holstila, Eero |
johtaja (56 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Eskelinen, Jarmo |
johtaja (56 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Poutanen, Olli-Pekka |
liikennesuunnittelupäällikkö (78 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Lahdenranta, Matti |
toimitusjohtaja (78 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
61, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
51 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
52 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
53 |
Kaj/1 |
Hakaniementorin alapuolisen maanalaisen pysäköintilaitoksen vuokrausperusteiden määrääminen |
54 |
Sj/2 |
Käräjäoikeuden lautamiesten valinta |
55 |
Kj/3 |
Keskushallinnon tehtävien uudelleenjärjestely |
56 |
Kj/4 |
9.1.2006 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin, Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:n sekä Forum Virium Helsinki -hankkeessa mukana olevien yhteisöjen väliset sopimukset |
57 |
Kj/5 |
9.1.2006 pöydälle pantu asia Eräiden hankkeiden rahoittaminen innovaatiorahaston varoilla |
58 |
Kj/6 |
Kaupunginvaltuuston 11.1.2006 tekemien päätösten täytäntöönpano |
59 |
Kj/7 |
Vaalilautakuntien kokoonpanomuutosten hyväksyminen |
60 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
61 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
62 |
Kaj/1 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle Vuosaaren tontin 54050/3 asemakaavan muutosta vastaan tehdystä valituksesta (nro 11381) |
63 |
Kaj/2 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle Vuosaaren tontin 54050/5 (entinen kirkko- ja seurakuntakeskus) ym. alueiden asemakaavan muutosta vastaan tehdystä valituksesta (nro 11316) |
64 |
Kaj/3 |
Munkkiniemen tontin 30079/21 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11482) |
65 |
Kaj/4 |
Kaarelan lähivirkistysalueen (Malminkartanontien ja Ojamäentien liittymän kohta) asemakaavan muuttaminen (nro 11469) |
66 |
Kaj/5 |
Ympäristöministeriön päätös 22.12.2005 Katajanokan tontilla 142/1 sijaitsevan Stora Enso Oyj:n pääkonttorin suojelemisesta |
67 |
Kaj/6 |
Uudenmaan ympäristökeskuksen päätös 20.12.2005 Kruununhaan tontilla 15/4 sijaitsevan rakennuksen suojelemisesta |
68 |
Kaj/7 |
Toimitilatontin varauksen jatkaminen Salmisaaresta Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle |
69 |
Kaj/8 |
9.1.2006 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Xxxxxx, Xxxxx ja Xxxx Xxxxxxx poikkeamishakemuksesta |
70 |
Kaj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
71 |
Sj/1 |
Työnantajan edustajien nimeäminen kaupungin henkilöstötoimikuntaan vuosiksi 2006 - 2007 |
72 |
Sj/2 |
Herttoniemen ala-asteen koulun taloteknisen perusparannuksen hankesuunnitelma |
73 |
Sj/3 |
Savoy-teatterin vuokrasopimuksen jatkaminen |
74 |
Sj/4 |
9.1.2006 pöydälle pantu asia Eron myöntäminen Outi Alanko-Kahiluodolle työllistämistoimikunnasta |
75 |
Sj/5 |
Lehtori Xxxxx Xxxxxxx oikaisuvaatimus |
76 |
Sj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
77 |
Ryj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Kuusakoski Oy:n ympäristölupahakemuksesta |
78 |
Ryj/2 |
Ruoholahti - Matinkylä metroyhteyden YVA-tilanne |
79 |
Ryj/3 |
9.1.2006 pöydälle pantu asia Ylijäämämassojen sijoituspaikkoja koskeva tilannekatsaus ja esitys toimenpiteistä |
80 |
Ryj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
81 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
51 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Rihtniemen (varalla Urho) ja Pajamäen (varalla Puura) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
52 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
53 - 54 § |
Kaupunginvaltuuston 1.2.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
53 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
9.1.2006 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Sivistys- ja henkilöstötoimi
54 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
9.1.2006 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
55 §
KESKUSHALLINNON TEHTÄVIEN UUDELLEENJÄRJESTELY
Khs 2006-52
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Jussi Pajunen, kaupunginjohtaja, puhelin 169 2200
56 §
9.1.2006 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN, RADIO- JA TELEVISIOTEKNIIKAN TUTKIMUS RTT OY:N SEKÄ FORUM VIRIUM HELSINKI -HANKKEESSA MUKANA OLEVIEN YHTEISÖJEN VÄLISET SOPIMUKSET
Khs 2005-1236
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Helsingin kaupungin ja Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:n välisen sopimuksen sekä RTT:n, Forum Virium Helsinki –hankkeessa mukana olevien yhteisöjen ja Helsingin kaupungin keskinäisen Palveluntuottajasopimuksen.
Pöytäkirjanote Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:lle, Palveluntuottajasopimuksen allekirjoittaneille yhteisöille, talous- ja suunnittelukeskukselle, elinkeinopalvelulle, tietokeskukselle (Eero Holstila) ja kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Malinen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Tuominen Nyrki, elinkeinopäällikkö, puhelin 169 2237
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
57 §
9.1.2006 pöydälle pantu asia
ERÄIDEN HANKKEIDEN RAHOITTAMINEN INNOVAATIORAHASTON VAROILLA
Khs 2005-2778
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 2 362 180 euroa käytettäväksi seuraavien hankkeiden vuoden 2006 rahoitukseen:
|
Hanke/projekti |
euroa |
|
|
|
1. |
Forum Virium Helsinki (2006-2008) |
600 000 |
|
- hallinnoija: Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy |
|
2. |
Forum Virium Helsinki – Yrittämö |
400 000 |
|
- hallinnoija: Talous- ja suunnittelukeskus/Elinkeinopalvelu |
|
3. |
Ikääntyvät kaupunkilaiset 2020 (2005-2008) |
210 000 |
|
- hallinnoija: Teknillinen korkeakoulu/Sotera, Sosiaali- ja terveydenhuollon tekniikan ja rakentamisen instituutti |
|
4. |
Kohtaamispaikka@lasipalatsi |
150 000 |
|
- hallinnoija:Kaupunginkirjasto |
|
5. |
Innovaatio- ja osaamiskeskus Kustaankartanon vanhustenkeskuksen yhteyteen (2006-2010) |
657 780 |
|
- hallinnoija: Sosiaalivirasto |
|
6. |
Huono-osaisuuden kasautumiseen puuttuminen terveydenhuollon keinoin (2006-2008) |
163 400 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
7. |
”Hoitoa vailla mutta vaikea hoitaa” - vaikeahoitoisiksi arvioitujen henkilöiden palvelutarvetta kartoittava hanke. - hallinnoija: Terveyskeskus |
100 000 |
8. |
Innovatiivinen kaupunki –ohjelma 2006-2010 |
81 000 |
|
- hallinnoija: Teknillinen korkeakoulu |
|
Kaupungin ulkopuolisen organisaation hankkeen vuosiosuus maksetaan kaksi kertaa vuodessa, tammikuussa ja hankeen/projektin puolivuotisraportin perusteella heinäkuussa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että hankkeiden/projekteiden toimijoiden tulee lähettää vuosittain tilannekatsaus hankkeen toteutumisesta, toiminnan tuloksellisuudesta sekä varojen käytöstä kaupunginhallitukselle. Hankkeen päätyttyä toimijoiden on lähetettävä kaupunginhallitukselle hankkeen/projektin loppuraportti sekä tilinpäätös.
Pöytäkirjanote Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:lle, Teknilliselle korkeakoululle ja sen Sosiaali- ja terveydenhuollon tekniikan ja rakentamisen instituutille, kaupunkisuunnitteluvirastolle, kaupunginkirjastolle, tietokeskukselle, rakennusvirastolle, rakennusvalvontavirastolle, sosiaalivirastolle, terveyskeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja sen taloussuunnitteluosastolle, taloushallintopalvelulle, elinkeinopalvelulle ja varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Malinen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 169 2389
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 169 2230
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
58 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 11.1.2006 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 11.1.2006 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valtuutetuille Rakel Hiltuselle, Harry Bogomoloffille ja Minerva Krohnille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
4 Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle jäljennöksin kaupunginvaltuuston keskustelupöytäkirjasta.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
5 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
6–8 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 6. |
59 §
VAALILAUTAKUNTIEN KOKOONPANOMUUTOSTEN HYVÄKSYMINEN
Khs 2005-2543
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä toimenpiteet, joilla tasavallan presidentin vaalien vaalilautakuntien kokoonpanoja on muutettu lisälistan tämän asian liitteen mukaisesti.
Pöytäkirjanote keskusvaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Reuna Veera, keskusvaalilk:n sihteeri, puhelin 169 3176
LIITE |
Liite 1 |
60 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 2 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
61 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 2 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
62 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VUOSAAREN TONTIN 54050/3 ASEMAKAAVAN MUUTOSTA VASTAAN TEHDYSTÄ VALITUKSESTA (NRO 11381)
Khs 2005-332
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa asiassa Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginkanslian oikeuspalveluiden lausuntoon perustuvan lausunnon sillä lisäyksellä, että kaupunginhallitus pyytää maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n perusteella valituksen käsittelemistä asuntorakentamisen kannalta merkittävänä ja siten kiireellisenä.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
63 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VUOSAAREN TONTIN 54050/5 (ENTINEN KIRKKO- JA SEURAKUNTAKESKUS) YM. ALUEIDEN ASEMAKAAVAN MUUTOSTA VASTAAN TEHDYSTÄ VALITUKSESTA (NRO 11316)
Khs 2005-297
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa asiassa Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginkanslian oikeuspalveluiden lausuntoon perustuvan lausunnon sillä lisäyksellä, että kaupunginhallitus pyytää maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n perusteella valituksen käsittelemistä asuntorakentamisen kannalta merkittävänä ja siten kiireellisenä.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
64 §
MUNKKINIEMEN TONTIN 30079/21 JA KATUALUEEN ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11482)
Khs 2005-2535
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 30. kaupunginosan korttelin nro 30079 tontin nro 21 ja katualueen asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 3.11.2005 päivätyn piirustuksen nro 11482 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
65 §
KAARELAN LÄHIVIRKISTYSALUEEN (MALMINKARTANONTIEN JA OJAMÄENTIEN LIITTYMÄN KOHTA) ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11469)
Khs 2005-2277
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 33. kaupunginosan lähivirkistysalueen asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 29.9.2005 päivätyn piirustuksen nro 11469 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, ympäristökeskukselle ja rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
66 §
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN PÄÄTÖS 22.12.2005 KATAJANOKAN TONTILLA 142/1 SIJAITSEVAN STORA ENSO OYJ:N PÄÄKONTTORIN SUOJELEMISESTA
Khs 2005-738
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi ympäristöministeriön päätöksen nro YM8/531/2005.
Pöytäkirjanote jäljennöksin ympäristöministeriön päätöksestä kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
67 §
UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSEN PÄÄTÖS 20.12.2005 KRUUNUNHAAN TONTILLA 15/4 SIJAITSEVAN RAKENNUKSEN SUOJELEMISESTA
Khs 2002-1839
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Uudenmaan ympäristökeskuksen päätöksen nro UUS-2002-L-583-27.
Pöytäkirjanote jäljennöksin Uudenmaan ympäristökeskuksen päätöksestä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
68 §
TOIMITILATONTIN VARAUKSEN JATKAMINEN SALMISAARESTA KESKINÄINEN TYÖELÄKEVAKUUTUSYHTIÖ VARMALLE
Khs 2006-21
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti jatkaa kiinteistölautakunnan 31.5.2005 (366 §) tekemää korttelin nro 20049 tontin nro 1 varausta Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle uuden toimitalon tutkimista ja suunnittelua varten 31.3.2006 saakka.
Varaus on voimassa seuraavilla ehdoilla:
1 Tontille tulevan rakennuksen suunnittelu on tehtävä yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja alueen toteutusprojektin kanssa.
2 Varauksensaajan tulee tontin ja pysäköintilaitoksen osa-alueen suunnittelussa ja toteutuksessa noudattaa kiinteistölautakunnan 13.12.2005 hyväksymää Salmisaaren toteuttamista koskevaa yhteisjärjestelysopimusta 25.11.2005.
3 Kaupunki ei vastaa vahingosta, mikä varauksensaajalle saattaa aiheutua siitä, ettei tonttia koskevaa vuokrasopimusta tai kauppakirjaa saada aikaan.
Pöytäkirjanote Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle, kiinteistölautakunnalle ja kaupunkisuunnittelulautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
69 §
9.1.2006 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE XXXXXX, XXXXX JA XXXX XXXXXXXX POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2004-1487
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
70 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
10.1.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
9. ja 10.1.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
71 §
TYÖNANTAJAN EDUSTAJIEN NIMEÄMINEN KAUPUNGIN HENKILÖSTÖTOIMIKUNTAAN VUOSIKSI 2006 - 2007
Khs 2005-2771
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti valita kaupungin henkilöstötoimikuntaan työnantajaa edustaviksi jäseniksi ja heidän henkilökohtaisiksi varajäsenikseen vuosiksi 2006 - 2007 seuraavat henkilöt:
varsinainen jäsen |
varajäsen |
puheenjohtajaksi apulaiskaupunginjohtaja Ilkka-Christian Björklund |
apulaiskaupunginjohtaja Paula Kokkonen |
rahoitusjohtaja Tapio Korhonen (Taske) |
talousarviopäällikkö Tuula Saxholm (Taske) |
henkilöstöjohtaja Hannu Tulensalo (Heke) |
osastopäällikkö Raija Peltonen (Heke) |
työterveysjohtaja Juha Liira (Tyke) |
kaupunginsihteeri Leena Mickwitz (Kkansl) |
hallinto- ja kehittämisjohtaja Marja Leena Toukonen (Sosv) |
johtajahammaslääkäri Seppo Helminen (Terke) |
kehittämisjohtaja Paula Sermilä (Opev) |
osastopäällikkö Raimo K. Saarinen (HKR) |
Pöytäkirjanote nimetyille henkilöille ja henkilöstötoimikunnalle.
Lisätiedot:
Kulokari Irmeli, yhteistoimintakonsultti, puhelin 169 2455
LIITE |
Katso esityslistaa, sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 1. |
72 §
HERTTONIEMEN ALA-ASTEEN KOULUN TALOTEKNISEN PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2005-2600
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Herttoniemen ala-asteen koulun taloteknisen perusparannuksen 7.11.2005 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 5 030 brm2 ja rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverollisina enintään 4 892 000 euroa (veroton hinta 4 010 000 euroa) hintatasossa 1/2005.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle, rakennusvirastolle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
73 §
SAVOY-TEATTERIN VUOKRASOPIMUKSEN JATKAMINEN
Khs 2005-2709
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Savoy-teatterin vuokrasopimuksen jatkamisen kulttuuri- ja kirjastolautakunnan 13.12.2005 tekemän esityksen ja siihen liittyvän Ahlström Capital Oy:n tarjouksen mukaisesti siten, että sopimuksen päättymispäivä on 31.8.2016.
Pöytäkirjanote kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, kulttuuriasiainkeskukselle, kiinteistövirastolle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
74 §
9.1.2006 pöydälle pantu asia
ERON MYÖNTÄMINEN OUTI ALANKO-KAHILUODOLLE TYÖLLISTÄMISTOIMIKUNNASTA
Khs 2005-63
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää Outi Alanko-Kahiluodolle eron työllistämistoimikunnan jäsenen tehtävästä.
Samalla kaupunginhallitus päätti valita työllistämistoimikunnan jäseneksi Outi Alanko-Kahiluodon tilalle Sari Näreen.
Pöytäkirjanote mainituille sekä työllistämistoimikunnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liite 1 |
75 §
LEHTORI HELENA RANTASEN OIKAISUVAATIMUS
Khs 2005-2188
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti hylätä lehtori Helena Rantasen oikaisuvaatimuksen pöytäkirjan liitteen 1 mukaisesti.
Pöytäkirjanote Helena Rantaselle muutoksenhakuosoituksin, ammattikorkeakoulun rehtorille ja kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 4Liite 1 (osittain salassa pidettävä)Liitteet 2 ja 4 (salassa pidettäviä) |
76 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 4.1.2006
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 9.1.2006
taidemuseon johtaja 29.12.2005 ja 4.-11.1.2006
Ilmoitus asianomaisille viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
77 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KUUSAKOSKI OY:N YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2005-2550
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Rihtniemi esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
78 §
RUOHOLAHTI - MATINKYLÄ METROYHTEYDEN YVA-TILANNE
Khs 2006-107
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä Ruoholahti – Matinkylä –raideyhteyttä koskevan selostuksen tiedoksi.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja liikennelaitokselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Katso esityslistaa, rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 2. |
79 §
9.1.2006 pöydälle pantu asia
YLIJÄÄMÄMASSOJEN SIJOITUSPAIKKOJA KOSKEVA TILANNEKATSAUS JA ESITYS TOIMENPITEISTÄ
Khs 2003-1151
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti panna
asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
80 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 10.1.2006
pelastuslautakunta 10.1.2006
yleisten töiden lautakunta 12.1.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
81 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 10.1.2006 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Osku Pajamäki Ulla-Marja Urho
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 24.1.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 75 § |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 51-55, 58, 60-63, 66-70 ja 76-81 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 64-65 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
2 |
||||
|
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen, |
||
|
|
|
||
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
||
|
|
|
||
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
||
|
|
|
||
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
|
|
||
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
|||
|
|
|||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 75 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
75 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
51-55, 58, 60-63, 66-70 och 76-81 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
64-65 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande
skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. En kommunmedlem och en
part anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut
som gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får
inte överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider
mot lagen om offentlig upphandling. Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till
behandling på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits i strid med
lagen om offentlig upphandling eller med stöd av den utfärdade stadganden
eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens lagstiftning. Om
upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i
förordning (381/1998) och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger
det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning, upptar
marknadsdomstolen inte ansökan till behandling. Ändring i ett sådant beslut
söks på det sätt som anges i kommunallagen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos
marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras i marknadsdomstolen
(anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör inte hinder för att
ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden
skall innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela
upphandlingsenheten sin avsikt att anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
75 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|