Kokousaika |
15.5.2006 kello 16.00 – 16.49 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi osa 689 §) |
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Lindeman, Jukka |
varajäsen |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 678-684 ja osa 695-709 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 689 ja osa 701-709 §) |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 689 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
va. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi osa 689 §) |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 689 §) |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri (paitsi 678-osa 689 §) |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Anttila, Tero |
toimitusjohtaja (689 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
693, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
678 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
679 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
680 |
Kj/12 |
Kaupunginhallituksen kokousajan muuttaminen |
681 |
Kj/1 |
Valtuutettujen tekemien eräiden aloitteiden käsitteleminen |
682 |
Kj/2 |
Helsingin Energian sähköverkkotoiminnan yhtiöittäminen |
683 |
Kaj/3 |
Lehtisaaren Liikekeskus Oy:n hakemus Munkkiniemen tontin 30204/1 asemakaavan muuttamisesta |
684 |
Stj/4 |
Lääkärityövoiman ostopalvelujen jatkaminen |
685 |
Kj/3 |
Henkilötieto- ja julkisuuslainsäädäntöön liittyvät yleisohjeet ja päätösvallan siirtäminen |
686 |
Kj/4 |
Xxxxx Xxxxxxxxx oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätökseen elinkeinojohtajan viran täyttämisestä |
687 |
Kj/5 |
Käytöstä poistuneen ajoneuvokaluston lahjoitukset sopimuspalokunnille |
688 |
Kj/6 |
Määrärahan myöntäminen Haagan keskiosan esirakentamiseen |
689 |
Kj/7 |
Helsinki-konserniin kuuluvien tytäryhteisöjen seurantaraportti 1/2006 |
690 |
Kj/8 |
Lausunnon antaminen arviointikertomuksesta vuodelta 2005 tarkastuslautakunnalle |
691 |
Kj/9 |
Helsingin seudun yhteistyökokouksen jäsenten sijaisten nimeäminen |
692 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
693 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
694 |
Kaj/1 |
Kiinteistöviraston asuntoasiainosaston yhden viran nimikkeen muuttaminen |
695 |
Kaj/2 |
Lasten päiväkoti Arabianranta pohjoisen hankesuunnitelman hyväksyminen |
696 |
Kaj/3 |
Päiväkoti Vikkerin hankesuunnitelman hyväksyminen |
697 |
Kaj/4 |
Omreglering av
byggnader i Åggelby ägda av Samkommunen för huvudstadsregionens svenskspråkiga
yrkesskolor (HSY) och av dispositionen av byggnadsmarken Samkommunen för huvudstadsregionens svenskspråkiga yrkesskolor (HSY) -kuntayhtymän Oulunkylässä omistamien rakennusten ja niiden maapohjan käytön uudelleenjärjestely |
698 |
Kaj/5 |
Rakennusvalvontavirastossa kahden arkkitehdin tehtävän muuttaminen viraksi |
699 |
Kaj/6 |
Kiinteistö Oy Maatullinaukion varsinaisen yhtiökokouksen jatkokokous |
700 |
Kaj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
701 |
Sj/1 |
Henkilöstön uudelleensijoitustoiminnan periaatteet |
702 |
Sj/2 |
Anne Leppiaho Ky:n oikaisuvaatimus Korkeasaaren eläintarhan kioskitoiminnan vuokraamista koskevassa asiassa |
703 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
704 |
Ryj/1 |
Kyläsaaren uuden lumenvastaanottopaikan hankesuunnitelman hyväksyminen |
705 |
Ryj/2 |
Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukun varsinainen yhtiökokous |
706 |
Ryj/3 |
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n varsinainen yhtiökokous |
707 |
Ryj/4 |
Kaupungin hallintoleinten päätösten seuraaminen |
708 |
Stj/1 |
Lausunnon antaminen Oy Esperi Ab:n sairaankuljetuslupahakemuksista |
709 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
678 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hellströmin
(varalla Rantanen) ja Lindemanin (varalla Dahlberg) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
679 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
680 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN KOKOUSAJAN MUUTTAMINEN
Khs 2005-2181
Kaupunginhallitus päätti kokoontua 22.5.2006 pidettävään kokoukseen kello 15.00 alkaen.
681 - 684 § |
Kaupunginvaltuuston 31.5.2006 pidettävän
kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti
tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene,
että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
681 § |
Valtuutettujen tekemien eräiden aloitteiden käsitteleminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
682 § |
Helsingin Energian sähköverkkotoiminnan yhtiöittäminen |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
683 § |
Lehtisaaren Liikekeskus Oy:n hakemus Munkkiniemen tontin 30204/1 asemakaavan muuttamisesta |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Sosiaali- ja terveystoimi
684 § |
Lääkärityövoiman ostopalvelujen jatkaminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
685 §
HENKILÖTIETO- JA JULKISUUSLAINSÄÄDÄNTÖÖN LIITTYVÄT YLEISOHJEET JA PÄÄTÖSVALLAN SIIRTÄMINEN
Khs 2006-1115
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti
1. kumota 15.8.1994 (1172 §) ja 6.9.1999 (1137 §) tekemänsä päätökset
2. hyväksyä henkilörekisterien osalta noudatettaviksi yleisiksi toimintaohjeiksi tietosuojavaltuutetun toimiston kulloinkin voimassa olevat Asiaa tietosuojasta -julkaisut
3. hyväksyä esityslistan liitteenä olevasta muistiosta ilmenevät periaatteet noudatettaviksi yleisiksi ohjeiksi henkilörekisterien osalta
4. että hallintokeskuksen hallintojohtaja päättää Helsingin kaupungin asian- ja asiakirjanhallintajärjestelmän (HELA-PROS) osalta seuraavista rekisterinpitäjän tehtävistä:
– rekisteriselosteen laatimisesta
– rekisterin käytöstä, tietosisällön ja käyttötarkoituksen määrittelystä, käyttöoikeuksien myöntämisen periaatteista, rekisteröidyn informoinnin ja tarkastusoikeuden toteuttamisesta, tietojen korjaamisesta sekä tietojen luovuttamisesta
– rekisterin järjestelmäteknisestä ylläpidosta
– rekisterin suojaamisesta sekä tietoturvan järjestämisestä, arkistoinnista ja hävittämisestä
– rekisterin kaupunkitasoisen vastuuhenkilön nimeämisestä ja hänen tehtävistään
5. että hallintokeskuksen hallintojohtaja päättää Helsingin kaupungin kunnalliskalenterin ja hallintokeskuksen kameravalvontajärjestelmän osalta ja talous- ja suunnittelukeskuksen rahoitusjohtaja antolainajärjestelmän, henkilöstökassajärjestelmän ja koiraverojärjestelmän osalta sekä henkilöstökeskuksen henkilöstöjohtaja Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmän osalta
– rekisteriselosteen laatimisesta
– rekisterin käytöstä, tietosisällön ja käyttötarkoituksen määrittelystä, käyttöoikeuksien myöntämisestä, rekisteröidyn informoinnin ja tarkastusoikeuden toteuttamisesta, tietojen korjaamisesta sekä tietojen luovuttamisesta
– rekisterin järjestelmäteknisestä ylläpidosta
– rekisterin suojaamisesta sekä tietoturvan järjestämisestä, arkistoinnista ja hävittämisestä
– rekisterin vastuuhenkilön nimeämisestä ja hänen tehtävistään
6. että henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän osalta talous- ja suunnittelukeskuksen rahoitusjohtaja päättää
– rekisteriselosteen laatimisesta
– rekisterin käytöstä, tietosisällön ja käyttötarkoituksen määrittelystä, käyttöoikeuksien myöntämisestä, rekisteröidyn informoinnin ja tarkastusoikeuden toteuttamisesta, tietojen korjaamisesta sekä tietojen luovuttamisesta
– rekisterin järjestelmäteknisestä ylläpidosta
– rekisterin suojaamisesta ja tietoturvan järjestämisestä, arkistoinnista ja hävittämisestä
– rekisterin vastuuhenkilön nimeämisestä ja hänen tehtävistään
ja henkilöstökeskuksen henkilöstöjohtaja sellaisesta palkansaajien tietojen luovutuksesta tai muusta käytöstä, joka ei kuulu vakituiseen tietojen tuotantokäyttöön (esim. tietojen luovutus tutkimuskäyttöön).
7. että tietokeskuksen johtaja päättää Helsingin väestötietojärjestelmän osalta:
– rekisteriselosteen laatimisesta
– rekisterin käytöstä, tietosisällön ja käyttötarkoituksen määrittelystä, käyttöoikeuksien myöntämisestä ja rekisteröidyn informoinnin ja tarkastusoikeuden toteuttamisesta
– tietojen korjaamisen toteuttamisesta ja tietojen luovutuksesta
– rekisterin järjestelmäteknisestä ylläpidosta
– rekisterin suojaamisesta sekä tietoturvan järjestämisestä, arkistoinnista ja hävittämisestä
– rekisterin vastuuhenkilön nimeämisestä ja hänen tehtävistään
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen ja liitteineen lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Salo-Halinen Anna-Leena, vs. apulaiskaupunginlakimies, puhelin 169 3684
Leppäniemi-Myllynen Ritva, kaupunginasiamies, puhelin
169 3670
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 3. |
686 §
XXXX XXXXXXXXX OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINHALLITUKSEN PÄÄTÖKSEEN ELINKEINOJOHTAJAN VIRAN TÄYTTÄMISESTÄ
Khs 2006-52
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, kaupunginjohtajan esittämiin seikkoihin viitaten, hylätä Xxxx Xxxxxxxx oikaisuvaatimuksen kaupunginhallituksen 3.4.2006, 472 §, täytäntöönpanopäätöksessään tekemästä talous- ja suunnittelukeskuksen elinkeinojohtajan viran täyttämisestä ajaksi 1.5 ‑ 31.12.2006.
Pöytäkirjanote Xxxxx Xxxxxxxxxx muutoksenhakuosoituksin ja Xxxx Xxxxxxx.
Lisätiedot:
Anttonen Pentti, työmarkkinalakimies, puhelin 169 2450
LIITE |
Liite 1 |
687 §
KÄYTÖSTÄ POISTUNEEN AJONEUVOKALUSTON LAHJOITUKSET SOPIMUSPALOKUNNILLE
Khs 2006-698
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa pelastuslautakunnan lahjoittamaan seuraavat viisi ajoneuvoa sopimuspalokunnille ehdolla, että luovutusasiakirjoihin liitetään ehto, jonka mukaan kaupunki ei vastaa luovutetun omaisuuden toimivuudesta, ominaisuuksista eikä siitä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.
– miehistöauto VW Caravelle 2,5 B, vuosimalli 1995, rekisterinumero FBU-721 (huoltonumero A106), auton käypä arvo on n. 4000 euroa, lahjoitetaan PUKINMÄEN VPK:lle
– miehistöauto VW Caravelle 2,5 B, vuosimalli 1995, rekisterinumero IGR-840 (huoltonumero A107), auton käypä arvo on n. 4000 euroa, lahjoitetaan VANHAN KÄPYLÄN VPK:lle
– miehistöauto VW Caravelle 2,5 B, vuosimalli 1995, rekisterinumero KGN-187 (huoltonumero A108), auton käypä arvo on n. 4000 euroa, lahjoitetaan OULUNKYLÄN VPK:lle
– miehistöauto VW Caravelle 2,5 B, vuosimalli 1997, rekisterinumero IIA-545 (huoltoauto A116), auton käypä arvo on n. 5000 euroa, lahjoitetaan VUOSAAREN VPK:lle.
– miehistöauto VW Caravelle 2,5 B, vuosimalli 1997, rekisterinumero IIA-544 (huoltoauto A117), auton käypä arvo on n. 5000 euroa, lahjoitetaan PAKINKYLÄN VPK:lle.
Pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle, tarkastusvirastolle ja talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelulle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Kivinen Riitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2393
LIITE |
Liite 1 |
688 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN HAAGAN KESKIOSAN ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2005-177
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2006 talousarvion alakohdasta 8 01 02-10, esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet, muu esirakentaminen, 1 060 000 euroa Haagan keskiosan asemakaava-alueen esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle, kehittämisosastolle ja taloushallintopalvelulle.
Lisätiedot:
Kauhanen Seppo, asuntoinsinööri, puhelin 169 3930
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 6. |
689 §
HELSINKI-KONSERNIIN KUULUVIEN TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 1/2006
Khs 2006-1190
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä seurantaraportin tiedoksi ja todeta, ettei seurantaraportti anna tässä vaiheessa aihetta erityisiin toimenpiteisiin.
Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät seuraavat henkilöt esteellisinä osallistuneet kyseisen yhteisön osalta asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä:
Korpinen |
Helsingin Tiedepuiston Yrityshautomot Oy |
Rihtniemi |
Oy Mankala Ab |
Björklund, Tulensalo, Mickwitz |
SEURE Henkilöstöpalvelut Oy |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
690 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ARVIOINTIKERTOMUKSESTA VUODELTA 2005 TARKASTUSLAUTAKUNNALLE
Khs 2006-706
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 169 2389
691 §
HELSINGIN SEUDUN YHTEISTYÖKOKOUKSEN JÄSENTEN SIJAISTEN NIMEÄMINEN
Khs 2005-1274
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus
päätti, että Helsingin
seudun yhteistyökokouksen Helsingin kaupungin edustajina toimivien kaupunginvaltuuston
ja kaupunginhallituksen puheenjohtajien sijaisina toimivat kuluvan valtuustokauden
loppuun asti kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen I varapuheenjohtajat
tai II varapuheenjohtajat.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille
ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 9. |
692 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 19 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 9.5.2006
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 10.5.2006
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
693 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 19 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
694 §
KIINTEISTÖVIRASTON ASUNTOASIAINOSASTON YHDEN VIRAN NIMIKKEEN MUUTTAMINEN
Khs 2006-990
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti muuttaa kiinteistöviraston asuntoasianosaston lakimiehen viran (vakanssi 061729) nimikkeen palvelupäälliköksi.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston kansliaosastolle ja asuntoasiainosastolle sekä henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liite 1 |
695 §
LASTEN PÄIVÄKOTI ARABIANRANTA POHJOISEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-940
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä lasten päiväkoti Arabianranta pohjoisen 28.2.2006 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 164 brm2 ja arvonlisäverolliset kustannukset enintään 3 625 000 euroa (veroton hinta 2 970 000 euroa) hintatasossa 2/2006.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
696 §
PÄIVÄKOTI VIKKERIN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-939
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä lasten päiväkoti Vikkerin 14.2.2006 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on enintään 1 075 brm2 ja arvonlisäverolliset kustannukset enintään 3 269 000 euroa (veroton hinta 2 680 000 euroa) hintatasossa 1/2006.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
697 §
OMREGLERING AV
BYGGNADER I ÅGGELBY ÄGDA AV SAMKOMMUNEN FÖR HUVUDSTADSREGIONENS SVENSKSPRÅKIGA
YRKESSKOLOR (HSY) OCH AV DISPOSITIONEN AV BYGGNADSMARKEN
SAMKOMMUNEN FÖR HUVUDSTADSREGIONENS SVENSKSPRÅKIGA YRKESSKOLOR (HSY) -KUNTAYHTYMÄN OULUNKYLÄSSÄ OMISTAMIEN RAKENNUSTEN JA NIIDEN MAAPOHJAN KÄYTÖN UUDELLEENJÄRJESTELY
Stn/Khs 2006-492
Ärende Kaj/4 på
föredragningslistan
Esityslistan asia Kaj/4
Stadsstyrelsen
beslöt bordlägga ärendet.
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Tilläggsuppgifter:
Venesmaa Riitta, vik. stadssekreterare, telefon 169
2252
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
698 §
RAKENNUSVALVONTAVIRASTOSSA KAHDEN ARKKITEHDIN TEHTÄVÄN MUUTTAMINEN VIRAKSI
Khs 2006-1079
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti muuttaa 1.7.2006 alkaen rakennusvalvontaviraston arkkitehti Paula Roineen tehtävän (vakanssi 054610) viraksi siten, että viran tehtäväkohtainen palkka on 3 016,92 euroa kuukaudessa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti muuttaa 1.7.2006 alkaen rakennusvalvontaviraston arkkitehti Marjatta Spankien tehtävän (vakanssinumero 054641) viraksi siten, että viran tehtäväkohtainen palkka on 3 011,96 euroa kuukaudessa.
Pöytäkirjanote rakennusvalvontavirastolle, Paula Roineelle, Marjatta Spankielle ja henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
699 §
KIINTEISTÖ OY MAATULLINAUKION VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN JATKOKOKOUS
Khs 2006-1161
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistöviraston tilakeskusta edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Maatullinaukion yhtiökokouksessa 16.5.2006.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä yhtiön hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi asiakaspäällikkö Sisko von Behrin ja varajäseneksi jaospäällikkö Jorma Vierisen kiinteistöviraston tilakeskuksesta.
Pöytäkirjanote nimetyille henkilöille, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
LIITE |
Liite 1 |
700 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
4.5.2006 |
asuntotuotantotoimikunta |
10.5.2006 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
4.5.2006 |
kiinteistölautakunta |
9.5.2006 |
rakennuslautakunta |
9.5.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
9. ja 10.5.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
701 §
HENKILÖSTÖN UUDELLEENSIJOITUSTOIMINNAN PERIAATTEET
Khs 2006-952
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hanni Eija, osastopäällikkö, puhelin 310 43980
Vatanen Paula, erityissuunnittelija, puhelin 310 43287
702 §
ANNE LEPPIAHO KY:N OIKAISUVAATIMUS KORKEASAAREN ELÄINTARHAN KIOSKITOIMINNAN VUOKRAAMISTA KOSKEVASSA ASIASSA
Khs 2006-789
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
703 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
nuorisolautakunta 11.5.2006
opetuslautakunta 9.5.2006
- suomenkielinen jaosto 9.5.2006
taidemuseon johtokunta 8.5.2006
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 5.5.2006
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 4. ja 5.5.2006
museonjohtaja 27.4. ja 9.5.2006
suomenkielinen työväenopisto
- apulaisrehtori 5.5.2006
taidemuseon johtaja 5. – 10.5.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
704 §
KYLÄSAAREN UUDEN LUMENVASTAANOTTOPAIKAN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-930
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
705 §
KIINTEISTÖ OY HELSINGIN VIHERTUKUN VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-1181
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukun varsinaisessa yhtiökokouksessa 18.5.2005 klo 8.30 Helsingin Tukkutorin tiloissa sekä ehdottamaan yhtiön hallitukseen kaupungin edustajina valittaviksi
varsinaiseksi jäseneksi toimitusjohtaja Timo Taulavuori Helsingin Tukkutorilta ja varajäseneksi yrityspalvelupäällikkö Tiina Suvanen Helsingin Tukkutorilta
sekä tilintarkastajaksi JHTT Kari Roine ja varatilintarkastajaksi HTM, kaupunkitarkastaja Jari Ritari.
Pöytäkirjanote nimetyille, Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukulle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liite 1 |
706 §
PÄÄKAUPUNKISEUDUN KIERRÄTYSKESKUS OY:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-817
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 23.5.2006 klo 17.00 ja esittämään yhtiön hallituksen jäseneksi ympäristöjohtaja Pekka Kansasta sekä tilintarkastajaksi KPMG Oy Ab:tä (päävastuullisena tilintarkastajana KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg).
Pöytäkirjanote nimetyille henkilöille, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:lle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille, tilintarkastajayhteisölle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
707 §
KAUPUNGIN HALLINTOLEINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta 9.5.2006
ympäristölautakunta 11.5.2006
yleisten töiden lautakunta 11.5.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
708 §
LAUSUNNON ANTAMINEN OY ESPERI AB:N SAIRAANKULJETUSLUPAHAKEMUKSISTA
Khs 2006-791
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Etelä-Suomen lääninhallitukselle puoltavansa Oy Esperi Ab:n hakemuksia kahden sairaankuljetusluvan (numerot 165027 ja 165043) asemapaikan muutokseksi pois Helsingin kaupungin alueelta.
Kirje nro Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
709 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 9.5.2006 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sanna Hellström |
Jukka Lindeman |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 30.5.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 686 § |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 678-684, 689-690, 692-693, 697, 700-704 ja 707-709 §:t |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 686 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
686 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
678-684, 689-690, 692-693, 697, 700-704 och 707-709 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar
ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens
talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet
har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut
som gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får
inte överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider
mot lagen om offentlig upphandling. Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till
behandling på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits
i strid med lagen om offentlig upphandling eller med stöd av den utfärdade
stadganden eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens
lagstiftning. Om
upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i
förordning (381/1998) och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger
det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning, upptar marknadsdomstolen
inte ansökan till behandling. Ändring i ett sådant beslut söks på det sätt
som anges i kommunallagen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras
i marknadsdomstolen (anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör
inte hinder för att ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden
skall innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela
upphandlingsenheten sin avsikt att anhänggigöra ärendet
i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
686 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|