Kokousaika |
27.3.2006 kello 16.00 – 18.23 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
|
Hellström, Sanna |
|
|
|
Malinen, Jouko |
(paitsi 446 §) |
|
|
Ojala, Outi |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Puura, Heli |
|
|
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
|
Rautava, Risto |
|
|
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
|
|
|
|
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 445-446 §) |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 445-446 §) |
|
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö (paitsi osa 445-446 §) |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies (paitsi 445-446 §) |
|
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Venesmaa, Riitta |
vs. kaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri (paitsi 445-446 §) |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
436, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
430 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
431 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
432 |
Kj/15 |
Helsingin Veden toimitusjohtajan Timo Kulmalan palvelussuhteen päättäminen |
433 |
Kj/3 |
Määrärahan myöntäminen Mellunkylä-Vuosaari 110 kV:n voimajohdon siirtoa varten Fallpakan asuntoalueella |
434 |
Kj/4 |
13.3.2006 ja 20.3.2006 pöydälle pantu asia Palace Ravintolat Oy:n oikaisuvaatimus Finlandia-talon ravintolatilan vuokrauspäätöksestä |
435 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
436 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
437 |
Kaj/1 |
20.3.2006 pöydälle pantu asia Arabian Palvelu Oy:n varsinainen yhtiökokous |
438 |
Kaj/2 |
Asunto Oy Merimiehenkatu 12:n varsinainen yhtiökokous |
439 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
440 |
Sj/1 |
Kiinteistö Oy Laajasalon Palloiluhallien yhtiökokous |
441 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
442 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
443 |
Stj/1 |
Sosiaalijohtajan virkaan ottamisen vahvistaminen |
444 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
445 |
Kj/5 |
Vuoden 2005 tilinpäätöksen hyväksyminen |
446 |
Kj/6 |
27.2.2006 pöydälle pantu asia Forum Virium/Keski-Pasila, kaupungin tavoitteet hankekokonaisuudessa |
430 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Hellströmin (varalla Rantanen) ja Ojalan (varalla Dahlberg) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
431 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
432 § |
Kaupunginvaltuuston 29.3.2006 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
432 § |
Helsingin Veden toimitusjohtajan Timo Kulmalan palvelussuhteen päättäminen |
Esittelijä poisti asian esityslistalta.
Lisätiedot:
Anttonen Pentti, työmarkkinalakimies, puhelin 169 2450
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
433 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN MELLUNKYLÄ-VUOSAARI 110 KV:N VOIMAJOHDON SIIRTOA VARTEN FALLPAKAN ASUNTOALUEELLA
Khs 2006-702
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti myöntää Helsingin Energialle vuoden 2006 talousarvion alakohdasta 8 01 02 11, esirakentaminen, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet,
635 000 euroa (alv=0) Mellunkylä - Vuosaari 2 x 110 kV voimajohdon siirtoa varten Fallpakan asuntoalueella.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston tonttiosastolle, Helsingin Energialle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
434 §
13.3.2006 ja 20.3.2006 pöydälle pantu asia
PALACE RAVINTOLAT OY:N OIKAISUVAATIMUS FINLANDIA-TALON RAVINTOLATILAN VUOKRAUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2004-2702
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti hylätä kaupunginkanslian oikeuspalveluiden lausunnosta ilmenevin perusteluin Palace Ravintolat Oy:n oikaisuvaatimuksen kaupunginhallituksen 7.11.2005 (1332 §) tekemästä Finlandia-talon ravintolatilan vuokrauspäätöksestä.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä Palace Ravintolat Oy:lle (Asianajotoimisto Miikka Pello Oy) muutoksenhakuosoituksin, Royal Ravintolat Oy:lle, Finlandia-talolle ja kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivulle 6 ennen kaupunginkanslian oikeuspalveluiden lausuntoa lisätään seuraava kappale:
”Liitteenä 7 on Palace Ravintolat Oy:n 24.3.2006 toimittama kirjelmä oikeudellisista näkökohdista ravintolatilan vuokrausasiassa.”
Lisäksi esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivulle 11 ennen päätösehdotusta lisätään seuraava kappale:
”Kj toteaa edelleen, ettei Palace Ravintolat Oy ole 24.3.2006 toimittamassaan kirjelmässä tuonut esiin asiaan vaikuttavia uusia seikkoja."
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Merkittiin, että kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan esityslistan asiat 5 ja 6 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
Liitteet 1 - 7 (Liite 1 osittain salassa pidettävä) |
435 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 21.3.2006
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
436 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
437 §
20.3.2006 pöydälle pantu asia
ARABIAN PALVELU OY:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-691
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Arabian Palvelu Oy:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 30.3.2006 klo 9.00.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin edustajiksi yhtiön hallitukseen yhtiökokouksesta alkavalle toimintakaudelle talous- ja suunnittelukeskuksen projektijohtaja Heikki Somervuon ja hallituksen varajäseneksi talous- ja suunnittelukeskuksesta projektijohtaja Leena Pasosen.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille, mainitulle yhtiölle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
438 §
ASUNTO OY MERIMIEHENKATU 12:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-745
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Asunto Oy Merimiehenkatu 12 varsinaisessa yhtiökokouksessa 30.3.2006 ja siellä esittämään yhtiön hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi asiakaspäällikkö Sisko von Behriä ja varajäseneksi kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikkö Hannu Määttästä.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä yhtiön tilintarkastajiksi Ernst & Young Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Ari Lehto) ja varatilintarkastajaksi KHT Pasi Pekkarisen.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille, mainitulle yhtiölle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
439 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
22.3.2006 |
kiinteistölautakunta |
21.3.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
21. ja 23.3.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
440 §
KIINTEISTÖ OY LAAJASALON PALLOILUHALLIEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2006-725
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä kaupunginkanslian oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Laajasalon Palloiluhallit ‑nimisen yhtiön varsinaisessa yhtiökokouksessa 28.3.2006.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä yhtiön
tilintarkastajaksi
KPMG Oy Ab:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Sirpa Eriksson) ja
varatilintarkastajaksi
KHT Kai Sallin
tarkastamaan yhtiön vuoden 2006 tilejä ja hallintoa.
Pöytäkirjanote em. henkilöille, yhtiöille, kaupunginkanslian oikeuspalveluille, liikuntavirastolle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liite 1 |
441 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus 9.3.2006
henkilöstökassatoimikunta 22.3.2006
kaupunginorkesterin johtokunta 21.3.2006
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 22.3.2006
ammattikorkeakoulu
- vararehtori 2. 10.3.2006
eläintarhan johtaja 20.3.2006
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 23.3.2006
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 20.3.2006
museonjohtaja 17. ja 24.3.2006
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 6. – 17.3.2006
taidemuseon johtaja 17. – 23.3.2006
tietokeskus
- johtaja 15. – 17.3.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
442 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikepalvelulautakunta 21.3.2006
joukkoliikennelautakunta 21.3.2006
yleisten töiden lautakunta 23.3.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
443 §
SOSIAALIJOHTAJAN VIRKAAN OTTAMISEN VAHVISTAMINEN
Khs 2006-195
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti viitaten kaupungin työterveyshuollon antamaan lausuntoon vahvistaa kaupunginvaltuuston 1.3.2006 tekemän päätöksen teologian maisterin Paavo Voutilaisen ottamisesta sosiaaliviraston sosiaalijohtajan virkaan.
Pöytäkirjanote Paavo Voutilaiselle, sosiaalilautakunnalle ja sosiaalivirastolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Katso esityslistaa, sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 1. |
444 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 21.3.2006 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
445 §
VUODEN 2005 TILINPÄÄTÖKSEN HYVÄKSYMINEN
Khs 2006-706
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti osaltaan hyväksyä vuoden 2005 tilinpäätöksen ja ehdottaa kaupunginvaltuustolle tilikauden tuloksen, 115 655 126,14 euroa ennen varaus- ja rahastokirjauksia, käsittelystä seuraavaa:
Helsingin Energian tilikauden ylijäämä, 123 929 686,92 euroa peruspääoman tuloutuksen jälkeen, siirretään teknisen lautakunnan esityksen mukaisesti Helsingin Energian taseen omaan pääomaan.
Helsingin Veden tilikauden ylijäämä, 6 147 355,98 euroa, siirretään teknisen lautakunnan esityksen mukaisesti Helsingin Veden taseen omaan pääomaan.
Helsingin Sataman tilikauden yli-/alijäämä on varausten muutosten jälkeen 0,00 euroa.
Liikennelaitoksen tilikauden yli-/alijäämä on varausten muutosten jälkeen 0,00 euroa.
Helsingin Tekstiilipalvelun tilikauden ylijäämä 175 239,18 euroa, siirretään liikepalvelulautakunnan esityksen mukaisesti Helsingin Tekstiilipalvelun taseen omaan pääomaan.
Helsingin kaupungin Palvelukeskuksen tilikauden ylijäämä 24 136,06 euroa, siirretään liikepalvelulautakunnan esityksen mukaisesti Palvelukeskuksen taseen omaan pääomaan.
Kaupunginhallitus ehdottaa edelleen, että asuntolainarahaston ylijäämä 1 363 504,84 euroa, asuntotuotantorahaston alijäämä – 1 267 409,10 euroa, urheilu- ja ulkoilurahaston ylijäämä 526 817, 22 euroa, vakuutusrahaston alijäämä – 573 076,39 euroa ja innovaatiorahaston yli-/alijäämä 0,00 euroa siirretään rahastojen sääntöjen mukaan niiden rahastopääomiin.
Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle lisäksi, että muun toiminnan tilikauden tulos käsitellään seuraavasti:
Kamppi-Töölönlahti –alueen investointirahastosta tuloutetaan rahaston sääntöjen mukaisesti Kamppi-Töölönlahti –alueen investointien menoja vastaava määrä 25 439 381,69 euroa. Kamppi-Töölönlahti–alueen investointirahastoon siirretään Kamppi-Töölönlahti –alueen myynnistä vuonna 2005 kertyneet tulot 420 469,81 euroa.
Lähiörahastosta tuloutetaan toteutunutta käyttöä vastaava määrä 7 826 276,46 euroa.
Kallion virastotalon investointivarauksesta syntynyttä poistoeroa tuloutetaan 840 939,63 euroa.
Muun toiminnan tilikauden alijäämä varaus- ja rahastokirjausten jälkeen, – 6 135 147,31 euroa, ehdotetaan kirjattavaksi kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
Lisäksi kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Helsingin Energian taseen kertyneistä voittovaroista siirretään teknisen lautakunnan esityksen mukaisesti 100 000 000 euroa kirjattavaksi Helsingin kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
Lisätiedot:
Jäppinen Tuula, taloushallintopäällikkö, puhelin 3102 5100
Voutilainen Maija, palvelupäällikkö, puhelin 310 25240
LIITE |
Liite 1 |
446 §
27.2.2006 pöydälle pantu asia
FORUM VIRIUM/KESKI-PASILA, KAUPUNGIN TAVOITTEET HANKEKOKONAISUUDESSA
Khs 2006-159
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti seuraavista Keski-Pasilan jatkovalmistelukohdista:
– kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa yhteistyössä joukkoliikennelautakunnan kanssa käynnistämään metron/raide-yhteyden yleissuunnitelman laatimisen Helsingin kaupungin osalta välillä lentoasema - Pasila,
– kehottaa yleisten töiden lautakuntaa selvittämään katuverkon ja muiden kunnallisteknisten rakenteiden uudelleenjärjestelyn ajoitusta Keski-Pasilan osayleiskaavaehdotuksen pohjalta, Veturitien siirto ja muut tarvittavat tulevan rakentamisen edellyttämät katujärjestelyt tulee olla välittömästi tehtävissä sen jälkeen, kun edellytykset rautateiden tavaraliikenteen siirtämiseksi Keski-Pasilan alueelta muualle ovat olemassa (2009-2010),
– kehottaa yleisten töiden lautakuntaa ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa asettamaan tavoitteeksi, että Keski-Pasilan julkisen tilan kaupunkikuvallisen laatutason tulee olla korkea sekä pääväylillä että jalankulkuympäristössä koska kysymys on identiteetiltään voimakkaasta keskusta-alueesta ja
– kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa selvittämään mahdollisuudet lisätä asuntojen määrää Keski-Pasilassa ja etsimään suunnittelussa ennakkoluulottomasti uusia asumisen sekä toimisto- ja asuinkäytön yhteensovittamisen muotoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa virastoja ja
laitoksia
aktiivisesti osallistumaan Forum Virium Helsingin hanketoimintaan.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, joukkoliikennelautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle sekä kaikille kaupungin virastoille ja laitoksille.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Malinen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:
”-
ensimmäisen luetelmaviivan tekstiin sanojen ”metron raideyhteyden” väliin
lisätään kauttaviiva (metron/raideyhteyden)
- viimeinen luetelmaviiva muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa selvittämään mahdollisuudet lisätä asuntojen määrää Keski-Pasilassa ja etsimään suunnittelussa ennakkoluulottomasti uusia asumisen sekä toimisto- ja asuinkäytön yhteensovittamisen muotoja”.”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Pajunen Jussi, kaupunginjohtaja, puhelin 169 2200
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 6. |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Tuomas Rantanen |
Outi Ojala |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 4.4.2006 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 434 § |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 430-432, 435-436, 439, 441-442, 444 ja 446 §:t |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 434 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut med
anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
434 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
430-432, 435-436, 439, 441-442, 444 och 446 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden
har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut
som gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får
inte överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider
mot lagen om offentlig upphandling. Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till
behandling på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits
i strid med lagen om offentlig upphandling eller med stöd av den utfärdade
stadganden eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens
lagstiftning. Om
upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i
förordning (381/1998) och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger
det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning, upptar
marknadsdomstolen inte ansökan till behandling. Ändring i ett sådant beslut
söks på det sätt som anges i kommunallagen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos
marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras
i marknadsdomstolen (anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör
inte hinder för att ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden
skall innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela
upphandlingsenheten sin avsikt att anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
434 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|