KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 5.9.2006
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
tiedotuspäällikkö
-
kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
SELITYS HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON ESITYSTÄ KUNTAJAON MUUTTAMISESTA HELSINGIN KAUPUNGIN, SIPOON KUNNAN JA VANTAAN KAUPUNGIN KESKEN KOSKEVISTA VALITUKSISTA
Khs 2006-1601
Kvsto päätti 21.6.2006, 183 §, esittää
valtioneuvostolle, että oheen liitetyn karttaliitteen mukainen alue A Sipoon
kunnasta ja alue V Vantaan kaupungista liitetään Helsingin kaupunkiin.
Valtuuston päätöksestä ovat valittaneet Helsingin hallinto-oikeudelle
seuraavat:
1)
Sipoon
kunta
2)
XXXX XXXX ja 9 asiakumppania, Helsinki
3)
XXXX XXXX, Sipoo
4)
XXXX XXXX, Helsinki
5)
Sipoon Puolesta ry.
– För Sibbo r.f. Sipoo
6)
XXXX XXXX ja 10 asiakumppania, Sipoo / Helsinki
7)
XXXX XXXX, Helsinki
8)
XXXX XXXX, Sipoo
9)
XXXX XXXX, Helsinki
10)
XXXX XXXX, Sipoo
11)
XXXX XXXX, Helsinki.
./. Valitukset ovat esityslistan tämän asian liitteinä nrot 1-11.
Kuntalain 90 §:n mukaan valtuuston päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella
hallinto-oikeudelta.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:
1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
2) päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai
3) päätös on muuten lainvastainen.
Kuntalain 92 §:n mukaan kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös
on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös
välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valittajien valitusoikeudesta
on tarkempi selvitys päätösesityksen sisältämässä selityksessä.
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista
(kuntalaki 93 §). Valituksen on tehty määräajan kuluessa.
Helsingin hallinto-oikeus pyytää selitystä valitusten johdosta 20.9.2006
mennessä.
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5-kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä kaupunginvaltuuston päätöksen lopputulokseen.
Hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunto (4.9.2006) on päätösesityksen selityksen mukainen.
KJ Kaupunginhallitus päättänee antaa kaupunginvaltuuston esitystä kuntajaon muuttamisesta Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken koskevista valituksista seuraavan sisältöisen selityksen:
1 VALITUKSET
1.1 Sipoon kunta
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista ja päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä. Valittaja
katsoo, että:
– päätös
on lainvastainen, koska kuntajakolain 3 §:n ja 5 §:n tarkoittamat edellytykset
eivät täyty
– kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa, koska kaupunki on käyttänyt
esityksenteko-oikeuttaan muuhun kuin lain tarkoittamaan tarkoitukseen
– päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55
§:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen.
1.2 XXXX XXXX ja 9 asiakumppania, Helsinki
Valittajat vaativat
päätöksen kumoamista ja täytäntöönpanon kieltämistä sekä
oikeudenkäyntikulujensa korvaamista 9.420 eurolla laillisine korkoineen. Valittajat
katsovat, että:
– päätös
on lainvastainen, koska se on vastoin kuntajakolain 3 §:ää,
5 §:ää, 6 §:ää ja 34 §:ää sekä perustuslain 121 §:n 1
momenttia
– kaupunginvaltuusto on
ylittänyt toimivaltansa
– päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55
§:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen.
Valittajat
viittaavat perusteluinaan myös professori Kaarlo Tuorin
lausunnossa (28.7.2006) ja Sipoon kunnan valituksessa esitettyyn. Tuorin lausunnon keskeiset kohdat on esitetty jäljempänä
kohdassa 2.
1.3 XXXX XXXX, Sipoo
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista ja Helsingin kaupungin velvoittamista peruuttamaan
esityksensä valtioneuvostolle. Valittaja katsoo, että:
– päätös
on lainvastainen, koska kuntajakolain 3 §:n edellytykset eivät täyty
– kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa, koska on puuttunut Sipoon kunnan asukkaiden itsehallinto-oikeuteen
– päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55
§:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen ja koska valtuuston päätös perustuu
Helsingin kaupunginhallituksen antamaan väärään tietoon ja virheelliseen valmisteluun
Valittaja katsoo,
että hänellä on valitusoikeus Sipoon kunnan asukkaana.
1.4 XXXX XXXX, Helsinki
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista. Valittaja katsoo, että:
– päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55
§:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen
– kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa koska Helsingin kaupungilla ei ole ollut maarajaa
tehdessään esitystä Sipoon kunnan osan liittämisestä Helsingin kaupunkiin.
1.5 Sipoon Puolesta ry. – För Sibbo r.f., Sipoo
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista. Valittaja katsoo, että:
– päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55
§:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen
– kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa koska Helsingin kaupungilla ei ole ollut maarajaa
tehdessään esitystä Sipoon kunnan osan liittämisestä Helsingin kaupunkiin.
1.6 XXXX
XXXX ja XXXX XXXX,
Sipoo
sekä XXXX XXXX
ja 8 asiakumppania, Helsinki
Valittajat vaativat
ensisijaisesti päätöksen kumoamista ja palauttamista uudelleen käsiteltäväksi
sekä toissijaisesti päätöksen kumoamista. Valittajat vaativat lisäksi päätöksen
täytäntöönpanon kieltämistä.
Valittajat
katsovat, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kun:
– asia on käsitelty kiireellisenä, vaikka kyseessä ei ole asia, joka voitaisiin käsitellä kiireellisenä
– asia on käsitelty ja päätetty kaupunginvaltuustossa ilman, että sitä on mainittu kokouskutsussa
– kaupunginvaltuusto ei ole voinut nojautua päätöksenteossa riittävään valmisteluun
– päätöstä ei ole riittävästi perusteltu
– asianosaisten kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien varaaminen on laiminlyöty
Valittajat
katsovat, että päätös on lainvastainen, koska esityksen tekemiselle ei ole
kuntajakolain 3 ja 5 §:ssä tarkoitettuja perusteita.
1.7 XXXX XXXX,
Helsinki
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista.
Perusteluinaan
valittaja esittää, että asian ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla
tavalla kiireellinen.
1.8 XXXX XXXX, Sipoo
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista. Valittaja katsoo, että:
– päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen ja asia on valmisteltu salassa
– päätös on lainvastainen, koska esityksen tekemiselle ei ole kuntajakolain 3 ja 5 §:ssä tarkoitettuja perusteita eikä Helsingin kaupungilla ole ollut maarajaa Sipoon kunnan kanssa esityksen tekemisen ajankohtana
– valtuusto on ylittänyt toimivaltansa, koska on perustellut esitystään muilla kuin kuntajakolain mukaisilla perusteilla
1.9 XXXX XXXX, Helsinki
Valittaja vaatii päätöksen
kumoamista ja oikeudenkäyntikulujensa korvaamista. Valittaja katsoo, että:
– päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen ja koska päätös ei turvaa kuntalain 27 ja 29 §:ssä asetettua kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuutta
– päätös on lainvastainen, koska esityksen tekemiselle ei ole kuntajakolain 3 ja 5 §:ssä tarkoitettuja perusteita
1.10 XXXX XXXX, Sipoo
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista ja täytäntöönpanon kieltämistä. Valittaja katsoo, että:
– päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen
– kaupunginvaltuusto on ylittänyt toimivaltansa, koska se lähtee panemaan täytäntöön päätöksiä, joita ei ole maakuntatasolla selvitetty ja jotka eivät kuulu yksin Helsingin kaupungin päätettäviin, sekä koska kaupunki on käyttänyt esityksenteko-oikeuttaan muuhun kuin lain tarkoittamaan tarkoitukseen
– päätös on muuten lainvastainen
koska se on vastoin perustuslain 1 §:n 2 momenttia, 2 §:n 3 momentin, 6 §:ää, 17 §:ää, 20 §:ää, 121 §:n 1 ja 2 momenttia, 122 §:ää sekä kuntalain 1
§:ää ja kuntajakolain 1 §:ää, 3 §:ää ja 5 §:ää.
1.11 XXXX XXXX, Helsinki
Valittaja vaatii
päätöksen kumoamista ja täytäntöönpanon kieltämistä. Valittaja katsoo, että:
– päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla tavalla kiireellinen
– kaupunginvaltuusto on ylittänyt toimivaltansa, koska se lähtee panemaan täytäntöön päätöksiä, joita ei ole maakuntatasolla selvitetty ja jotka eivät kuulu yksin Helsingin kaupungin päätettäviin, sekä koska kaupunki on käyttänyt esityksenteko-oikeuttaan muuhun kuin lain tarkoittamaan tarkoitukseen
– päätös on muuten
lainvastainen koska se on vastoin perustuslain 1 §:n 2 momenttia, 2 §:n 3 momentia, 6 §:ää, 17 §:ää, 20 §:ää, 121 §:n 1 ja 2 momenttia, 122 §:ää sekä kuntalain 1 §:ää
ja kuntajakolain 1 §:ää, 3 §:ää ja 5 §:ää.
2
TAUSTAA
2.1
Pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteen kehittämisen ohjaus
2.1.1
Valtion viranomaisten
ohjaus
Matti Vanhasen
hallitus on hallitusohjelmassaan 24.6.2003 (http://www.vn.fi/hallitusohjelma),
sekä kohdassa Aluepolitiikka että Asuminen, kiinnittänyt huomiota Helsingin
seudun erityiskysymyksiin. Ohjelmassa todetaan mm. (s. 28) seuraavaa:
”yhteistyötä ja yhteistä päätöksentekoa tiivistetään asunto-, liikenne- ja
yhdyskuntasuunnittelua koskevissa kysymyksissä. Edellisen hallituksen asettama
selvityshenkilö tekee ehdotuksia Helsingin ja sen lähialueen kuntien seudullisen
yhteistyön kehittämisestä sekä valtiovallan osallistumisesta kansallisesti
tärkeisiin kehittämishankkeisiin seudulla.” . Lisäksi hallitusohjelmassa
todetaan (s. 30): ”Kuntia rohkaistaan käyttämään täysimääräisesti kaavoitus- ja
maapolitiikan välineitä riittävän, kohtuuhintaisen ja laadukkaan asuntotuotannon
turvaamiseksi. Tehdään selvitys uusista mahdollisuuksista rakentamattoman, sekä
kaavoitetun että kaavoittamattoman, maan rakennuskäyttöön saamiseksi.”
Edelleen
hallitusohjelmassa todetaan (s. 30), että ”Asunto- ja yhdyskuntarakentamisen
tehostamiseksi valtio on valmis osallistumaan myös uudentyyppisiin
kehittämishankkeisiin. Osana seutuhallinnon kehittämistä Helsingin seudulla
selvitetään myös kaavoitus-, maa- ja asuntopolitiikan tehostamismahdollisuudet”.
Hallitusohjelmassa
mainittu, edellisen hallituksen nimittämä selvityshenkilö Jussi-Pekka Alanen
luovutti esityksensä alue- ja kuntaministeri Hannes Manniselle 2.3.2004. Alasen
raportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/132004.
Raporttiin liittyvät taustaselvitykset löytyvät osoitteesta www.intermin.fi/suomi/helsinginseutu.
Tonttitarjonnan
edellytysten parantamista selvittänyt selvityshenkilö Lauri Tarasti luovutti
tonttitarjontatyöryhmän mietinnön (YMra 1/2006)
28.2.2006 (http://www.ymparisto.fi). Mietinnössä todetaan mm. seuraavaa (s.15):
”Jotta asuntorakentaminen voisi nykyistä paremmin
vastata asuntokysyntään tulevaisuudessa ja mahdollistaa kohtuuhintaisen
asumisen kasvavilla kaupunkiseudulla, kaikkia asuntorakentamisen rajoitteita
pitäisi pyrkiä poistamaan. Tonttitarjonta on yksi mahdollisista rajoitteista ja
siihen vaikuttaminen on selkeästi julkisen vallan vastuulla. Tonttimaan
tarjonta ei ole pelkästään asumisen hintaan liittyvä asia, vaan vaikuttaa
keskeisesti myös kasvavien kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyteen ja
työssäkäyntialueen kokoon. Jos kysyntää vastaavaa asuntotarjontaa ei ole
kotitalouden ensisijaisella toivealueella, asuntojen ostaminen siirtyy
matkallisesti kauemmas parhaasta vaihtoehdosta. Tällöin seudun rakenne hajautuu
ja kotitalouksien arjen hoitaminen vaikeutuu työmatkojen ja muiden matkojen
pidentyessä.”
Edellä mainittujen
mietintöjen luovuttamisen väliseen ja jälkeiseen aikaan on ajoittunut niin
ikään hallituksen nk. PARAS- eli kunta- ja palvelurakenneuudistus, jossa
tavoitellaan mm. elinvoimaisten, hyvän palvelukyvyn omaavien ja taloudellisesti
tarkoituksenmukaisten kuntarakenteiden ja palveluntuottamismallien luomista
maahamme. Yksi julkisuudessa ja valmistelutyössä keskeisimmistä kysymyksistä on
ollut Helsingin seudun ja koko maan kilpailukyvyn kannalta olennaisen, 14 kunnan
muodostaman Helsingin seudun, yhdyskuntarakenteen kehittäminen ja
asuntotuotannon tarvetta vastaavan rakentamisen mahdollistaminen seudulla. Tätä
teemaa käsiteltiin myös pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä,
sisäasianministeriölle annetussa vastauksessa.
Pääkaupunkiseudun
yhteistyön lisääminen ja seudun asuntotuotannon vauhdittaminen on siten
selkeästi ollut yksi nykyisen hallituksen keskeisistä tavoitteista.
2.1.2
Pääkaupunkiseudun
kuntien yhteistyö
Vuonna 2004
perustetun pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan yhteydessä Pekka Korpisen
johdolla toimiva maankäytön ja asumisen yhteistyöryhmä julkaisi syksyllä 2005
kuntajaotusesityksen oheismateriaaliin liittyvän julkaisun Maankäytön ja
asuntopolitiikan strategisia linjauksia. Yksi sen seudullinen kehittämiskohde
on ”kaupunkirakenteen laajeneminen itään - itämetron kehittämisvyöhyke.”
Samalla on eri yhteyksissä viestitetty Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liittojen
yhdistämisen tärkeyttä ja tässäkin pyrkimyksessä tärkein tavoite on ollut saada
koko Uusimaa ja etenkin Sipoo samaan maakuntakaavakokonaisuutteen
pääkaupunkiseudun kanssa.
Pääkaupunkiseudun
neuvottelukunnan toiminnasta saadut hyvät kokemukset johtivat syksyllä 2005 seudun
neljäntoista kaupungin ja kunnan yhteistyönorganisaation perustamiseen. Tuolloin
perustettiin Helsingin seudun yhteistyökokous -niminen yhteistyöfoorumi ja sen
yhteyteen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-neuvottelukunta
sekä tuon elimen suppeampi ja valtioon päin yhteistyötä edistävä nk. MAL-jaosto.
MAL-neuvottelukunta hyväksyi 2.5.2006 seudulle nk.
kärkihankelistauksen, joista yksi on nimeltään ”kaupunkirakenteen jatkaminen
Sipooseen, Itämetron jatkeen kehittämisvyöhyke ja Kerava-Nikkilä radan
hyödyntäminen”. Kaikki muut 13 kaupunkia ja kuntaa olivat asiasta yksimielisiä,
mutta Sipoo jätti asiaan varauman tältä osin. Kun sama asia esiteltiin 2.6.2006
Helsingin seudun yhteistyökokoukselle, Sipoon kunnanjohtaja Luoma toisti Sipoon
varauman.
2.1.3
Helsingin lausunnot
maakuntaliitoille
Helsingin kaupunki
on sekä Uudenmaan että Itä-Uudenmaan seudullisia suunnitelmia ja ohjelmia
koskevissa lausunnoissaan todennut, että pääkaupunkiseudun ja sitä kautta
Helsingin seudun yhdyskuntarakenne on vinoutunut. Vuosikymmenten ajan rakenne
on voinut laajentua vain länsi- ja pohjoissuunnassa, vaikka Sipoo on harvaan
asuttuna aivan pääkaupungin vieressä. Sipoon pinta-ala on noin kaksinkertainen
(36 400 ha) Helsinkiin verrattuna (18 600 ha), mutta väkiluku (18 700
asukasta) vain noin 3,3 prosenttia Helsingin on asukasluvusta (noin 560 000).
Helsinki on
kiinnittänyt kaupunkirakenteen epätasapainoon ja itäpuolella vallitsevaan
kehittämistulppaan huomiota jatkuvasti jo pitkän ajan kuluessa, kuten kaupunginvaltuuston
esitykseen täydennyksenä liitetyt lausunnot mm. Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntakaavoista
ja muu oheismateriaali osoittavat. Sipoon varovaisuus alueensa kehittämisessä
liittynee mm. riittämättömiin resursseihin vastata nykyistä merkittävästi suurempaan
väestönkasvuun ja sen luomiin palvelutarpeisiin. Osittain myös kielipoliittiset
syyt ja halu säilyttää kunnan maaseutumainen kaupunkirakenne lienevät syinä
ennen Helsingin kaupunginvaltuuston tekemää esitystä vallinneeseen vähäiseen
kehittämiskiinnostukseen.
2.2
Kuntajaon muutoksen
käsittely helsingin kaupungin toimielimissä vuonna
2006
2.2.1
Pääkaupunkiseudun
linjaukset kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa 14.2.2006
Kaupunki toteaa,
että kysymys Sipoon puheena olevien alueiden liittämisestä Helsingin kaupunkiin
on ollut julkisesti esillä mm. pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistoiminnassa.
Pääkaupunkiseudun
kaupungit (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) ovat laatineet osaltaan
selvityksen, joka liittyy sisäasiainministeriön kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeeseen.
Selvityksessä, jonka nimi on Pääkaupunkiseudun linjaukset kunta- ja
palvelurakenneuudistuksessa (14.2.1006), todetaan asiasta mm. seuraavaa (s.8):
”Kestävän kehityksen mukainen yhdyskuntarakenne seudulla edellyttää kaupunkirakenteen
saumatonta jatkumista itään ja sen kytkemistä raideliikenneyhteyksien varteen.
Asutuksen laajentamiseksi Helsinki ja Vantaa ryhtyvät aluevaihdoksiin
Ala-Tikkurilan ja ns. Vesterkullan kiilan osalta.
Sipoon läntiset alueet tulee liittää osaksi pääkaupunkiseutua.”
Kyseistä asiakirjaa
on käsitelty julkisuudessa ja se on kaikkien saatavilla. Asiakirja on esillä
mm. Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan www-sivuilla
(http://www.hel2.fi/pks-neuvottelukunta).
2.2.2
Valtuuston kokous
22.5.2006
Helsingin, Espoon,
Vantaan ja Kauniaisten valtuustot ovat yksimielisesti päättäneet 22.5.2006
solmia yhteistyösopimuksen, jolla ryhdytään toteuttamaan yllä mainitun
asiakirjan linjauksia. Sopimuksessa (kohta 1) todetaan mm. seuraavaa:
”Tällä sopimuksella
Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit (jäljempänä
sopijakaupungit) sopivat Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan 14.2.2006
hyväksymän Pääkaupunkiseudun linjaukset kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa –asiakirjaan sisältyvien linjausten ja yhteistyöhankkeiden
valmistelun käynnistämisestä. Asiakirja on tämän sopimuksen liitteenä 1.”
Sopimuksessa (kohta
2) on sovittu Pääkaupunkiseudun linjausten toimeenpanosta mm. seuraavaa:
”Sopijakaupungit sitoutuvat käynnistämään yhteistyössä liitteessä 2 olevien
pääkaupunkiseudun yhteistyöhankkeiden ja toimenpiteiden valmistelun sekä
osoittamaan valmisteluun tarvittavat voimavarat.”
Sopimuksen
liitteenä 2 on edellä mainittu 14.2.2006 päivätty Pääkaupunkiseudun
yhteistyöhankkeet ja toimenpiteet kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa –asiakirja, jossa todetaan mm. seuraavaa (s. 3): ” Sipoon
läntiset alueet tulee liittää osaksi pääkaupunkiseutua.”
Sopimuksen
solmiminen toteutettiin siten, että kaupunginvaltuustot pitivät 22.5.2006
yhteisen keskustelukokouksen, joka oli avoin yleisölle ja tiedotusvälineille.
Välittömästi tämän jälkeen kunkin kaupunginvaltuusto kokoontui omaan
kokoukseensa päättämään yllä mainitun sopimuksen hyväksymisestä. Valtuustojen
kokoukset olivat tavanomaisia valtuustokokouksia, joiden esityslistat ovat
olleet julkisesti nähtävillä etukäteen mm. internetissä.
Kokoukset olivat avoimia yleisölle. Kaikkien neljän kaupungin valtuusto
hyväksyi tuolloin sopimuksen yksimielisesti.
Helsingin
kaupunginvaltuuston kokouksessa kysymys Sipoon läntisten alueiden liittämisestä
osaksi pääkaupunkiseutua herätti myös keskustelua, joten valtuutettujen taholta
asiaan on kiinnitetty erityistä huomiota jo 22.5.2006.
Kyseisiä
asiakirjoja on käsitelty julkisuudessa ja ne ovat olleet kaikkien saatavilla.
Asiakirjat ovat esillä mm. Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan www-sivuilla
(http://www.hel2.fi/pks-neuvottelukunta).
2.2.3
Kaupunginhallituksen
ja valtuuston kokoukset 21.6.2006
Kaupunginhallitus
käsitteli esityksen tekemistä ylimääräisessä kokouksessaan 21.6.2996 klo 8.00
alkaen. Välittömästi kokouksen päätyttyä kaupunginhallituksen päätös esityksen
tekemisestä lähetettiin valtuutetuille tiedoksi sähköpostilla. Valtuustoryhmien
kokoukset alkoivat klo 14.00. Näihin kokouksiin oli jaettu käsiteltäväksi
kaupunginhallituksen puheena oleva esitys ryhmien kannan muodostamiseksi.
2.3
Sipoon yleiskaavoitus
Sipoo on aloittanut
koko kuntaa koskevan yleiskaavan laadinnan työnimellä Sipoon yleiskaava 2025.
Sen alustavia rakennemalleja on käsitelty vuoden 2005 ja 2006 aikana Sipoon
teknisessä lautakunnassa, kunnanhallituksessa ja kunnanvaltuuston seminaarissa
huhtikuussa 2006.
Yleiskaavatyö on
sisältänyt kuusi erilaista rakennemallia (A-F), joista nk. maksimivaihtoehto
olisi lisännyt Sipoon väkilukua noin 20 000 asukkaalla vuoteen 2020
mennessä. Mallien väestöarvio vaihtelee
välillä 28 700 – 38 200 asukasta vuoteen 2025 ja suunnittelussa väestön on
ennakoitu kasvavan noin 2 %:n vuosivauhtia. Helsinki korostaa, että mitään
sellaista ei ollut julkisessa keskustelussa käynyt ilmi, että Sipoon päättäjät
olisivat vakavasti keskustelleet mallin D, ”Metrolla Itäsalmeen” ja siten edes
tämän alkuperäisen maksimivaihtoehdon valinnasta yleiskaavansa pohjaksi.
Varsinaisissa
rakennemalleissa ei ole alun perin ollut esillä sellaista vaihtoehtoa, jossa
väestömäärän lisäys olisi ollut noin 40 000 uutta asukasta suunnitteluajanjaksolla,
mutta Valtion teknillisellä tutkimuskeskuksella on kuitenkin teetetty joitakin
vaikutusarvioita myös nk. lisämallien C1 ja D1 vaikutuksista. D1- vaihtoehdon
väestöarviona on pidetty noin 39 000 asukkaan lisäystä vuoteen 2025
mennessä. Huomionarvoista on, että vaikutusarvioinnin mukaan jopa mallin D1
rakentamisen aluetehokkuus olisi pienempi kuin perinteisten omakotitonttien
tehokkuus Helsingissä.
Helsingin
kaupunginvaltuuston esityksen kuntajaotuksen muuttamisesta jälkeen on Sipoon
kunnan valtuuston esityslistoissa 4.7.2006 ja 28.8.2006 tuotu julki Sipoon
asukasmäärän merkittävää lisäämistä tarkoittava vaihtoehto.
3
OIKEUDELLINEN
TARKASTELU
3.1
Valitusoikeus
Kuntajaon
muuttamista tarkoittavasta valtuuston päätöksestä saa hakea muutosta
valittamalla kuntalaissa säädetyllä tavalla (kuntajakolain 34 §). Kuntalain
mukaan muutosta saa hakea se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen,
velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) tai
kunnan jäsen (kuntalain 92.1 §). Kunnan jäsenellä tarkoitetaan päätöksen tehneen
kunnan jäsentä eli tässä tapauksessa Helsingin kaupungin jäseniä. Sipoon
kunnalla tai sen jäsenellä voi olla muutoksenhakuoikeus vain, jos heidät
katsotaan kuntalain tarkoittamiksi asianosaisiksi.
Asianosaisaseman muodostumisesta perustuslakivaliokunta toteaa kuntajakolakia
koskevassa lausunnossaan mm. seuraavaa (perustuslakivaliokunta 24/1997, s. 3):
”Yksittäisen kuntalaisen kannalta tilanne on valiokunnan arvion mukaan
sellainen, ettei kunnallisen jaotuksen muuttamispäätös yksin voin koskea hänen
hallitusmuodon 16 §:ssä tarkoitettuja oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Asia
voi olla toinen, jos yksityisomistuksessa oleva pieni enklaavi siirretään
toiseen kuntaan.”
Esityksen tekemistä
koskevasta päätöksestä Sipoon kunnalla voi siten mahdollisesti olla
asianomistajan puhevalta, mutta ei Sipoon kunnan asukkailla tai muilla
jäsenillä. Näin ollen asiassa tulevat tutkittaviksi Helsingin kaupungin jäsenten
valitukset ja mahdollisesti Sipoon kunnan valitus. Muiden tekemät valitukset
tulee jättää tutkimatta.
Todettakoon, että
kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen
haetaan muutosta kuntajakolain 35 §:n nojalla. Sanotussa pykälässä todetaan,
että muutosta saa hakea asianomaisen kunnan jäsen. Näin ollen tästä päätöksestä
saavat hakea muutosta myös Sipoon kunnan jäsenet. Valitusoikeus ei tällöin
perustu asianosaisasemaan vaan kunnan jäsenyyteen.
3.2
Asian valmistelu
Valittaja katsoo,
että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, ja on tehnyt seuraavat
väitteet:
Väite 1: Asian
vireilläolosta ja valmistelusta ei ole ilmoitettu asianmukaisesti kuntalain
tarkoittamalla tavalla (kuntalaki 27 § ja 29 §). (Valittajat XXXX ym., XXXX)
Väite 2: Kaupunginvaltuusto ei ole voinut
nojautua päätöksenteossa riittävään valmisteluun. (Valittajat XXXX ym.)
Väite 3: Kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen
ei ole ollut tilaisuutta esim. poliittisten ryhmien perusteltuun kannanmuodostukseen,
puhumattakaan julkisesta keskustelusta kuntalaisten keskuudessa tai Sipoon
kunnan ja sen asukkaiden käsitysten selvittämisestä. (Vallittajat XXXX ym.)
Väite 4: Päätöstä ei ole riittävästi perusteltu.
(Valittajat XXXX ym.)
Väite 5: Päätös on syntynyt virheellisessä
järjestyksessä, koska asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla tavalla
kiireellinen. (Valittajat Sipoon kunta, XXXX ym., XXXX, XXXX ym., XXXX, XXXX ja
XXXX)
3.2.1
Tiedottaminen
Väite 1 Asian
vireilläolosta ja valmistelusta ei ole ilmoitettu asianmukaisesti kuntalain
tarkoittamalla tavalla (kuntalaki 27 § ja 29 §)
Kuntalain 27 §:ssä todetaan osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista
seuraavasti:
”Valtuuston on pidettävä huolta siitä,
että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja
vaikuttaa kunnan toimintaan.
Osallistumista ja vaikuttamista
voidaan edistää erityisesti:
1) valitsemalla palvelujen käyttäjien
edustajia kunnan toimielimiin;
2) järjestämällä kunnan osa-aluetta
koskevaa hallintoa;
3) tiedottamalla kunnan asioista ja järjestämällä
kuulemistilaisuuksia;
4) selvittämällä asukkaiden
mielipiteitä ennen päätöksentekoa;
5) järjestämällä yhteistyötä kunnan
tehtävien hoitamisessa;
6) avustamalla asukkaiden
oma-aloitteista asioiden hoitoa, valmistelua ja suunnittelua; sekä
7) järjestämällä kunnallisia
kansanäänestyksiä.”
Kuntalain 29 §:ssä todetaan tiedottamisesta seuraavasti:
”Kunnan on tiedotettava asukkailleen
kunnassa vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden
käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Kunnan on
laadittava tarvittaessa katsauksia kunnan palveluja, taloutta, ympäristönsuojelua
ja maankäyttöä koskevista asioista. Asukkaille on myös tiedotettava, millä
tavoin asioista voi esittää kysymyksiä ja mielipiteitä valmistelijoille ja
päättäjille.
Milloin kunnan tehtävä on annettu
yhteisön tai säätiön hoidettavaksi, kunnan on sopivin tavoin tiedotettava
asukkailleen yhteisön tai säätiön toiminnasta.”
Kysymys on siitä, sovelletaanko kuntalain säännöksiä kuntajakolaissa
säänneltyyn menettelyyn. Kuntajakolakia koskevasta hallituksen esityksestä
annetussa hallintovaliokunnan lausunnossa on otettu kantaa mm. yleislain ja
erityislain väliseen suhteeseen. Valiokunnan lausunnossa todetaan mm. seuraavaa
(hallintovaliokunta 24/1997, s. 2): ”Hallintovaliokunta katsoo saamansa
selvityksen perusteella, että kuntajakopäätöksessä (Valtioneuvoston tai
ministeriön päätös) on kyse hallintopäätöksestä. Kuntajakopäätös kuuluu
sellaisten yleishallinto-oikeudellisten menettelylakien soveltamisalaan, kuten
hallintomenettelylaki, tiedoksiantolaki ja hallintolainkäyttölaki. Eri asia on
sitten, missä määrin kuntajakolaissa erityislakina poiketaan siitä, mitä
yleislakien mukaan muuten olisi noudatettava. Joskus erityislakien säännökset
on kirjoitettu sillä tavalla epäselviksi, että voi jäädä tulkinnanvaraiseksi, mitä
normistoa sovelletaan. Tämä on yleinen erityislain ja yleislain suhdetta
koskeva ongelma, jolle ei ole muuta yleistä ratkaisua kuin pyrkiä erityislaissa
mahdollisimman yksiselitteiseen sääntelyyn. Valiokunnan käsityksen mukaan nyt
käsillä olevassa esityksessä normisto on kirjoitettu tältä osin niin selkeästi,
ettei syntyne epäselvyyttä, kumpaa normistoa sovelletaan.”
Valiokunta siis katsoo, että kuntajakolain säännökset on kirjoitettu
siten selvästi, ettei tulkintaongelmaa yleislain ja erityislain välillä synny.
Kuntajakolain 3 lukuun on otettu säännökset kuntajaon muuttamisen valmistelusta.
Laissa on kattavasti säädetty valmistelusta ja sen eri vaiheista. Esityksen
tekemisen jälkeen lääninhallituksen on varattava asianomaisten kuntien
asukkaille ja muille, jotka katsovat asian koskevan itseään, tilaisuus 30
päivän kuluessa tehdä huomautuksensa (7.1 §). Asianomaisten kuntien on annettava
esityksestä ja huomautuksista lausuntonsa (7.2 §). Ministeriön on tarpeen
mukaan määrättävä, että lääninhallituksen on hankittava esityksestä
asianomaisen kiinteistörekisterinpitäjän lausunto ja muu tarpeellinen selvitys
(7.3 §).
Yllä olevan perusteella voidaan todeta, että kuntajakolain nimenomaiset
valmistelua koskevat säännökset syrjäyttävät yleislakeihin liittyvät
valmistelua koskevat säännökset. Kuntalain 27 §:n säännös osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuudesta ja 29 §:n säännös tiedottamisesta tulevat huomioon
otetuiksi kuntajakolain 7.1 §:ään sisältyvällä huomautuksenteko-oikeudella.
Kaupungin käsityksen mukaan kuntalain 27 ja 29 §:ää ei siten sovelleta asiassa.
Mikäli kuitenkin katsottaisiin, että kuntalain 27 ja 29 § tulevat
sovellettaviksi, kaupunki viittaa siihen, mitä on todettu edellä kohdassa 2.2
kuntajaon muutoksen käsittelystä vuonna 2006. Kuten sanotusta kodasta ilmenee,
kuntajaon muuttamista koskevan asian käsittely täyttää kuntalain 27 ja 29 §:n
edellytykset asiasta tiedottamisesta. Näin ollen voidaan todeta, että
valittajan väite on perusteeton ja valitus aiheeton.
3.2.2
Valmistelu
Väite 2 Kaupunginvaltuusto
ei ole voinut nojautua päätöksenteossa riittävään valmisteluun.
Asian valmistelun
osalta kaupunki ensinnäkin viittaa siihen, mitä edellä kohdassa 2.2 on todettu
kuntajaon muutoksen käsittelystä vuonna 2006. Valtuusto on päättänyt asian
valmistelun käynnistämisestä jo 22.5.2006 hyväksyessään pääkaupunkiseudun
kaupunkien yhteistyösopimuksen. Kysymys on siis valtuuston käsittelyssä jo
aiemmin olleesta asiasta.
Nimenomaisen
kuntajaon muutosta tarkoittavan esityksen tekemisen osalta voidaan todeta, että
kuntalain 53 §:n mukaan kunnanhallituksen on valmisteltava valtuustossa
käsiteltävät asiat. Valtuuston käsiteltäväksi saatettu valituksenalainen päätös
on valmisteltu lainkohdan tarkoittamalla tavalla. Kaupunginhallitus päätti
asian edellyttämästä ratkaisuehdotuksesta ja saattoi asian valtuuston
käsiteltäväksi. Valtuusto päätti yksimielisesti ottaa asian käsiteltäväkseen.
Valtuusto on näin ollen katsonut asian riittävästi valmistelluksi. Valittajan
käsitys asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.2.3
Poliittisten ryhmien
kannanmuodostus ja julkinen keskustelu
Väite 3 Kaupunginhallituksen
kokouksen jälkeen ei ole ollut tilaisuutta esim. poliittisten ryhmien
perusteltuun kannanmuodostukseen, puhumattakaan julkisesta keskustelusta kuntalaisten
keskuudessa tai Sipoon kunnan ja sen asukkaiden käsitysten selvittämisestä.
Julkisuudessa ja
päätöksentekijöiden keskuudessa on jo 1980-luvulta asti käyty keskustelua
Sipoon läntisten alueiden liittämisestä Helsinkiin. Tämä kysymys on ollut myös
julkisuudessa esillä 14.2. ja 22.5.2006, kuten edeltä kohdasta 2.2 ilmenee.
Helsingin
kaupunginvaltuusto on 22.5.2006 päättänyt muiden yhteistyöhankkeiden ohessa
myös puheena olevan alueliitoksen valmistelun käynnistämisestä. Päätös on
syntynyt yksimielisesti. Valtuutetut ja valtuustoryhmät ovat siten jo tuolloin
voineet muodostaa perustellun kantansa kuntajaon muutokseen. Asia on myös
tuolloin tullut julkiseksi ja siitä on ollut mahdollista käynnistää valittajien
tarkoittama ”julkinen keskustelu kuntalaisten kesken”. Samoin Sipoon kunnalle
on tuolloin tarjoutunut tilaisuus tuoda esille näkemyksensä asiasta.
Voidaan myös
todeta, että kuntajaon muutosta koskevan asian valmistelun käynnistyminen ei sinänsä
ole Sipoon kunnan edustajille uusi asia. Sipoon kunnan ja Helsingin kaupungin
edustajien aiempien keskustelujen lisäksi kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja
kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jan Vapaavuori ovat neuvotelleet Sipoon
kunnan johtajan Markku Luoman ja kunnanhallituksen puheenjohtajan Christel Liljeströmin kanssa kuntajaon muutokseen liittyvistä kysymyksistä
mm. 21.2. ja 11.4.2006.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että kuntajaon muuttamiseen liittyvät kysymykset
ovat olleet esillä jo ennen kuin kaupunginhallitus ja valtuusto päättivät
asiasta 21.6.2006. Asia on ollut esillä niin julkisuudessa kuin myös valtuutettujen
käsiteltävänä, perustellun kannan muodostamiseksi asiassa. Valittajan käsitys
asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.2.4
Päätöksen
perustelut
Väite 4 Päätöstä ei ole
riittävästi perusteltu.
Valtuuston päätös
(21.6.2006) on tehty kaupunginhallituksen esityksen perusteella ja valtuuston
päätöksen perustelut ilmenevät kaupunginhallituksen (21.6.2006) esityksestä ja
sen perusteluista.
Valtuuston
päätöksen perusteluissa on tuotu esille erityisesti seuraavaa:
– Pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteen kehittämistä edellyttävät mm. mittava lisärakentamisen
tarve, joka perustuu etenkin Helsingin seudun asuntojen ahtauteen ja siitä
seuraavaan väljyyskysyntään, menneen 50 vuoden kuluessa tapahtuneen väestönkasvun
perusteella arvioituun tulevaan väestönkasvuun, työpaikkojen lisääntymiseen sekä
elinkeinoelämän toimintojen kehittymiseen.
– Yhdyskuntarakenteen kehittämisen positiiviset vaikutukset Helsingin metropolialueen kilpailukykyyn, energiankulutukseen, palveluntarjontaan ja asumistasoon, kuten myös Helsingin seudun kilpailukyvyn heijastuminen koko muuhun Suomeen.
– Helsingin seudun asuntopula ja siitä johtuva maan kilpailukykyä vaarantava asuntojen hintataso sekä Helsingin kaupungin omien, monimuotoiseen pientalojen ja kaupunkipientalojen rakentamiseen käytettävissä olevien sopivien alueiden riittämättömyys tulevaisuudessa.
– Valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden keskeinen tavoite olemassa olevan infrastruktuurin
hyödyntämisestä ja alue- ja yhdyskuntarakenteen tiivistämisestä joukkoliikenteeseen,
erityisesti raideliikenteeseen tukeutuen.
– Helsingin seudun tasapainoisen kehityksen edellyttämän kaupunkirakenteen jatkuminen pohjoisen ja lännen lisäksi myös itään, Sipoon suuntaan, metroliikenteen varaan rakentuvana yhdyskuntarakenteena.
– Vantaaseen kuuluvan ns. Västerkullan kiilan liittämisen tarve yhdessä Sipoon alueiden kanssa Helsinkiin.
– Vantaan
ja Sipoon alueiden liittämisen myönteiset vaikutukset koko Helsingin seudun
yhdyskunnan kehittämiselle ja alueliitoksen mahdollistavan asuntorakentamisen
noin 50.000 asukkaan tarpeisiin.
– Alueliitoksen mahdollistavan yhdyskuntarakenteen kehittämisen ottaen huomioon Sipoonkorven ympäristö- ja luontoarvot.
Kaupunginhallitus
on 26.6.2006 kirjeellään lähettänyt valtuuston päätöksen mukaisen esityksen
sisäasiainministeriöön. Esitykseen ovat sisältyneet päätösten
esityslistatekstit ja kartta. Kaupunginjohtaja on lisäksi kirjeellään 30.6.2006
täydentänyt esitystä yhdyskuntarakenteen kehittämiseen liittyvillä
asiakirjoilla, joihin valtuuston päätöksessä on viitattu.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että kaupunginvaltuuston päätöksessä on perusteltu
kuntajakolain 6.1 §:n tarkoittamalla tavalla kuntajaon muutoksen tarve.
Valittajan käsitys asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.2.5
Kuntalain 55 §
Väite 5 Päätös on syntynyt
virheellisessä järjestyksessä, asia ei ole ollut kuntalain 55 §:n tarkoittamalla
tavalla kiireellinen.
3.2.5.1
Säännöksen tulkinnasta
Asian ottamisesta kiireellisenä käsiteltäväksi säädetään kuntalain 55.2
§:ssä seuraavasti: ”Jos asia on kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian
käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole
valmisteltu, päätös asian ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä
yksimielisesti.”
Kuntalain 55.2 §:n
tarkoituksena on lähtökohtaisesti turvata valtuuston työskentelyä siten, että
valtuuston kokoukseen voidaan ottaa käsiteltäväksi vain kokouskutsussa
mainittuja asioita. Valtuutetuilla tulee lähtökohtaisesti olla etukäteen tieto
kokouksessa käsiteltävistä asioista ja mahdollisuus perehtyä asiaan edeltä käsin.
Käytännössä voi kuitenkin syntyä tilanteita, jolloin asian kiireellisyys
edellyttää asian ottamista käsiteltäväksi, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa.
Näitä tilanteita varten lakiin on otettu säännös kokouskutsussa mainitsemattoman
asian käsittelyyn ottamisesta. Valtuusto voi tehdä päätöksen asian ottamisesta
kiireellisenä käsiteltäväkseen yksinkertaisella enemmistöllä. Nyt kysymyksessä
olevassa asiassa Helsingin kaupunginvaltuusto teki käsiteltäväksi ottamista
tarkoittavan päätöksen yksimielisesti.
Kuntalain 55.2 §:n
tulkinnassa on kysymys asian käsittelyn ajallisesta tarkastelusta ja sen
merkityksestä päätöksen vaikutusten syntymiseen. Kysymys on tapauskohtaisesta
tulkinnasta. Lainsäädäntö ei tarkemmin määrittele kiireellisyyttä.
Oikeuskäytännössä ei myöskään ole muodostunut sellaista yleistä linjausta, jonka
perusteella kysymys olisi ratkaistavissa yksiselitteisesti.
Kuntalakia koskevassa hallituksen esityksessä asiasta on todettu mm.
seuraavaa (HE 192/ 1994, yksityiskohtaiset perustelut 55.2 §): ”Edellytyksenä
olisi asian kiireellisyys, joka yleensä tarkoittaisi sitä, ettei asiaa enää
seuraavassa kokouksessa ehdittäisi käsitellä. Käsiteltäväksi ottamisesta
tehtäisiin aina erillinen päätös.”
Oikeuskirjallisuudessa asiasta on todettu mm. seuraavaa (Arno Hannus –
Pekka Hallberg: Kuntalaki, 1995,s. 335): ”Milloin asiaa on pidettävä
kiireellisenä niin, että se voidaan ottaa kokouksessa käsiteltäväksi, vaikkei
sitä ole kutsussa mainittu, ei ole täsmällisesti määriteltävissä. Ehkä voidaan sanoa, että jos asiaa ei ennätettäisi käsitellä enää
seuraavassa valtuuston kokouksessa, jonka kutsussa se mainittaisiin, ilman että
tästä käsittelyn siirtymisestä aiheutuisi tavalla tai toisella vahinkoa tai
haittaa, jota ei ole pidettävä epäolennaisena, niin silloin asian
käsittelemistä valtuuston kokouksessa, josta on kysymys voidaan pitää kiireellisenä.”
Kun nyt
kysymyksessä olevassa tapauksessa arvioidaan asian kiireellisyyttä, on
huomattava, että kysymys on päätöksestä, joka käynnistää kuntajaon muutosprosessin.
Esityksen tekemistä koskevaa päätöstä ei voida irrottaa muutosprosessin
kokonaisuudesta, siten kuin valittajat katsovat. Esityksen tekemien ei ole
itsetarkoitus. Prosessi tähtää kuntajaon muutokseen. Muutosprosessia on siten
tarkasteltava kokonaisuutena, jolloin esityksen tekemisen ajankohta keskeisesti
määrittelee kuntajaon muutoksen toteutumisen ajankohdan. Käytännössä tämä voi
merkitä sitä, että muutoksen voimaantulo ja siihen liittyvät yhteiskunnalliset
kehityshankkeet siirtyvät vähintään vuodella.
Esityksen
tekemisestä päätettiin valtuuston kokouksessa 21.6.2006. Asiaa ei voitu jättää
päätettäväksi seuraavaan valtuuston kokoukseen, joka kesätauon johdosta
pidettiin vasta 30.8.2006. Helsingin kaupunki katsoi, että vallitsevissa
olosuhteissa esityksen tekemisen viivästyminen kahdella kuukaudella olisi johtanut
siihen, että kuntajaon muutoksen voimaantulo mitä todennäköisimmin olisi
lykkäytynyt yhdellä kalenterivuodella ja että tästä olisi aiheutunut olennaista
haittaa pääkaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen kehittämiselle ja yleiselle
edulle. Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi, että muutos tulisi
voimaan mahdollisimman pikaisesti.
Päätöksen
ajankohtaa tarkasteltaessa on lisäksi huomattava, ettei päätöstä esityksestä ollut
mahdollista tehdä myöskään aikaisemmin, koska kolmen kaupungin yhteinen
valtuustokokouspäivä, jossa hyväksyttiin valmistelun aloittaminen Sipoon
länsi-osien liittämisestä pääkaupunkiseutuun, pidettiin 22.5.2006. Vasta tämän
jälkeen muutosasiaa voitiin ryhtyä viemään eteenpäin.
3.2.5.2
Perusteet asian
käsittelemiseen kiireellisenä
Tavoitteena on,
että kuntajaon muutoksen voimaantulo olisi mahdollisimman aikainen ja
sellainen, että se turvaisi kunnallisen demokratian toteutumisen. Mikäli
kuntajako tulisi voimaan viimeistään 1.1.2009, voitaisiin vuoden 2008
kunnallisvaalit (26.10.2008) toteuttaa uuden kuntajaon mukaisesti. Tällöin siirtyvien
alueiden asukkaat pääsisivät vaikuttamaan 2008 kunnallisvaaleissa uuden
kotikaupunkinsa valtuuston valintaan ja siten myös asuinalueensa kehittämiseen.
Kuntajaon
muutokseen liittyvän päätöksenteon valmisteluun ja mahdollisiin
muutoksenhakuihin sekä kuntajaon muutoksen käytännön edellyttämiin järjestelyihin
tarvittava aika on huomattava. Siten tavoitteeksi asetetun aikataulun toteutuminen
edellyttää, että kuntajaon muutosta koskeva esitys on lainvoimaisesti ratkaistu
heti alkuvuodesta 2008. Tämä puolestaan edellyttää, että valtioneuvosto
päättäisi kuntajaon muuttamista koskevasta asiasta alkuvuodesta 2007. Muussa
tapauksessa ei ehditä toteuttaa kuntajaon muutoksen käytännön järjestelyjä eikä
kunnallisvaalien 2008 edellyttämiä toimia ajoissa.
Mikäli hanketta ei
onnistuta toteuttamaan yllä olevassa aikataulussa, lykkääntyy kuntajaon
muutoksen voimaantulo vuoden 2010 alkuun. Tämä merkitsisi sitä, että siirtyvien
alueiden asukkaat voisivat osallistua vasta vuoden 2012 kunnallisvaaleissa
Helsingin kaupunginvaltuuston valintaan. Tämä merkitsisi myös pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteen kehittämisen viivästymistä olennaisesti siten, että siitä
olisi haittaa yleiselle edulle. Pääkaupunkiseudun asuntorakentamiseen, työpaikkojen
lisäämiseen ja elinkeinoelämän tarpeisiin toteutettava lisärakentaminen
viivästyy. Asuntotuotannon ja tonttien tarjonnan riittämättömyys vaikuttaa
haitallisesti asumiskustannusten kehitykseen. Pääkaupunkiseudun kilpailukyvyn
ylläpitäminen ja kehittäminen kärsii, ja siitä on haitallisia vaikutuksia myös
koko muulle Suomelle. Pääkaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen tasapainoinen
alueellinen kehittyminen viivästyy.
Valmistelu ja päätöksenteko
Kuntajaon
muuttaminen on ajallisesti pitkä prosessi ja kuntajaon muutoksella on useita
käytännön vaikutuksia. Kuntajaon muutos on määrättävä tulemaan voimaan
kalenterivuoden alusta lukien. Päätös kuntajaon muutoksesi on tehtävä ennen
edellisen vuoden kesäkuun loppua (lain 12 § 1 ja 2 mom.). Näin ollen kuntajaon
muuttamista tarkoittavan esityksen tekemisen ajankohdalla on olennainen
merkitys.
Kuntajaon muutoksen
valmistelusta on säädetty kuntajakolain 3 luvussa. Todennäköistä on, että asian
valmistelu jo tavanomaista päätöksentekoa varten valtioneuvoston yleisistuntoon
edellyttää usean kuukauden käsittelyajan. Jo yksin maanmittauskonttorin
lausunto kiinteistönomistuksesta liitettäväksi esitetyllä alueella on verraten
mittava ja aikaa vievä. Tarvitaan myös
maistraatin lausunto asukasmääristä ja kielisuhteista. Lisäksi tulevat alueen
asukkaille varattava huomautuksentekoaika ja asianomaisten kuntien lausunnot
huomautusten johdosta. Valmisteluprosessi vie siten merkittävästi aikaa.
Tämän hetkisten
tietojen perusteella voidaan valmisteluprosessin selvitysvaiheen arvioida
kestävän koko loppuvuoden 2006. Arvioidun valmisteluaikataulun mukaan Helsingin
kaupunginvaltuusto voisi käsitellä lausuntoaan asiasta aikaisintaan 13.12.2006
kokouksessaan. Tämän selvitysvaiheen jälkeinen asian valmistelu valtion
viranomaisessa vie oman aikansa. Todennäköisenä kuitenkin voidaan pitää, että
valtioneuvosto ehtii käsitellä kuntajaon muutosta koskevan asian vielä nykyisen
hallituskauden aikana. Asian käsittelyn aikatauluun vaikuttavat vuoden 2007
eduskuntavaalit (vaalipäivä 18.3.2007).
Mikäli kaupunginvaltuusto
olisi päättänyt esityksen tekemisestä vasta 30.8.2006, esityksen tekemisen
viivästyminen runsaalla kahdella kuukaudella olisi merkinnyt sitä, ettei
kuntajaon muutosta olisi ehditty valmistelemaan nykyisen hallituksen toimiaikana.
Päätöksenteko olisi siirtynyt vaalien jälkeiselle uudelle hallitukselle. Tämä
olisi luonnollisestikin jo käytännön syistä lykännyt entisestään kuntajaosta
päättämistä. Tällainen viivästys valmistelun ajoituksessa olisi siten ollut
täysin ratkaiseva edellä esitetyn valtioneuvoston ja Eduskunnan toimikauteen
liittyvän aikataulun kannalta.
Muutoksenhakujen käsittely
Kuntajaon muutoksen
voimaantuloon vaikuttavat keskeisesti myös valitukset, jotka kohdistuvat
kuntajaon muuttamista koskevaan päätökseen. Mikäli valtioneuvosto päättää
kuntajaon muuttamisesta, tästä päätöksestä tullaan mitä todennäköisimmin
valittamaan. Kaupungin käsityksen mukaan valitusasian käsittely korkeimmassa
hallinto-oikeudessa kestää lähes vuoden, vaikka asia käsitelläänkin kuntajakolain
35.2 §:n tarkoittamalla tavalla kiireellisenä. Näin ollen, mikäli valtioneuvoston
ratkaisu asiassa ehditään tekemään alkuvuodesta 2007, on mahdollista, että myös
valitukset ehditään käsittelemään siten, että lainvoimainen päätös kuntajaosta
voitaisiin antaa vuoden 2008 alkupuolella. Kuten edellä on todettu, tämä
puolestaan on edellytyksenä sille, että kuntajaon muutoksen käytännön
järjestelyt niin yleisesti kuin myös kunnallisvaalien 2008 osalta voidaan
toteuttaa ajallaan siten, että muutos tulee voimaan viimeistään 1.1.2009.
Kunnallisvaalien
käytännön järjestelyjä on ryhdyttävä toteuttamaan Helsingissä jo noin 9
kuukautta ennen varsinaista vaalipäivää, joka on 26.10.2008. Äänestysalueita ja
-paikkoja koskevat järjestelyt, kuten myös muut vaalijärjestelyt ovat siinä
määrin mittavat, ettei hanketta voida viedä läpi juurikaan lyhyemmässä ajassa.
Vaalijärjestelyjen asianmukainen hoitaminen edellyttää siten, että päätös
kuntajaon muutoksesta on lainvoimainen alkuvuodesta 2008.
Yhteenveto asian käsittelemisestä kiireellisenä
Edellä esitetyn
perusteella kaupunki katsoo, että kaupunginvaltuustolla on ollut perusteltu syy
käsitellä asiaa kevätkauden viimeisessä valtuuston kokouksessa 21.6.2006
kiireellisenä. Päätöksenteon viivästyminen syyskauden ensimmäiseen valtuuston
kokoukseen 30.8.2006 olisi merkinnyt kaupungin käsityksen mukaan sitä, että
kuntajaon muutosta ei näissä olosuhteissa olisi ehditty valtion viranomaisissa
valmistelemaan ja päättämään siten, että päätös olisi ehditty tekemään alkuvuodesta
2007, jolloin myös päätöksestä mitä todennäköisimmin tehtävät valitukset
ehditään käsittelemään siten, että kuntajakoa koskeva päätös on lainvoimainen
vuoden 2008 alkupuolella.
Muussa tapauksessa
kuntajaon muutoksen voimaantulo siirtyy yhdellä vuodella. Tästä olisi
merkittävää haittaa pääkaupunkiseudun kehitykselle ja yleiselle edulle sekä
kunnallisen demokratian toteutumiselle täysimääräisenä kunnallisvaaleissa 2008.
Näistä syistä kaupunki katsoo, että asian käsittelemiselle kiireellisenä on
ollut kuntalain 55.2 §:n tarkoittamat perusteet. Valittajan käsitys asiasta on
siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.3
Valtuuston
toimivalta
Valittaja katsoo,
että kaupunginvaltuusto on ylittänyt toimivaltansa, ja esittää seuraavat
väitteet:
Väite 6: Kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa koska Helsingin kaupungilla ei ole ollut maarajaa
tehdessään esitystä Sipoon kunnan osan liittämisestä Helsingin kaupunkiin.
(Valittaja XXXX)
Väite 7: Kaupunginvaltuusto on ylittänyt
toimivaltansa, koska kaupunki on käyttänyt esityksenteko-oikeuttaan muuhun kuin
lain tarkoittamaan tarkoitukseen. (Valittajat Sipoon kunta ja XXXX)
Väite 8: Kaupunginvaltuusto on ylittänyt
toimivaltansa, koska se lähtee panemaan täytäntöön päätöksiä, joita ei ole maakuntatasolla
selvitetty ja jotka eivät kuulu yksin Helsingin kaupungin päätettäviin. (Valittaja
XXXX)
3.3.1
Maaraja
Väite 6 Kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa koska Helsingin kaupungilla ei ole ollut maarajaa
tehdessään esitystä Sipoon kunnan osan liittämisestä Helsingin kaupunkiin.
Kaupunki toteaa,
että kuntajakolaissa ei ole säännöstä, joka estäisi nyt kysymyksessä olevan
kaltaisen liitoksen. Kuntajakolain säännökset mahdollistavat esim.
kuntaliitoksen, jossa useita pieniä kuntia yhdistyy yhdeksi kunnaksi, vaikka
kaikilla kunnilla ei olisikaan yhteistä maarajaa kuntajaon muutosta koskevan
esityksen tekemisen ajankohtana.
Helsingin kaupunki
ja siihen liitettäviksi esitetyt alueet Vantaan kaupungista ja Sipoon kunnasta
muodostavat liitoksen jälkeen kuntajakolain 1.2 §:ssä tarkoitetun alueellisesti
eheän ja yhdyskuntarakenteen toimivuutta edistävän kokonaisuuden. Esitys on
kuntajakolain mukainen. Kaupunginvaltuusto ei siten ole ylittänyt
toimivaltaansa. Valittajan käsitys asiasta on siten virheellinen ja valitus
aiheeton.
3.3.2
Tarkoitussidonnaisuus
Väite 7 Kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa, koska kaupunki on käyttänyt
esityksenteko-oikeuttaan muuhun kuin lain tarkoittamaan tarkoitukseen.
Puheena olevassa
tapauksessa on kysymys ns. osittaisliitoksesta, jonka vireillepanosta säädetään
kuntajakolain 6.1 §:ssa. Esityksen voi mm. tehdä asianomaisen
kunnan valtuusto. Nyt puheena oleva esitys on tehty siinä tarkoituksessa, että
kuntajakoa muutettaisiin.
Lain 6.2 §:n mukaan
esityksessä on perusteltava kuntajaon muuttamisen tarve ja siihen on
mahdollisuuksien mukaan liitettävä asian arvioimiseksi tarpeellinen selvitys.
Kaupunki on perustellut esitystään kuntajakolain 1.2 §:n tarkoittaman kuntien
alueellisen eheyden ja yhdyskuntarakenteen toimivuuden edistämisen kannalta.
Tältä osalta kaupunki viittaa valituksenalaiseen päätökseen ja sen perusteluihin.
Valtuuston päätös on tehty kaupunginhallituksen esityksen perusteella ja valtuuston
päätöksen perustelut ilmenevät kaupunginhallituksen esityksestä ja sen perusteluista.
Kuntajakolain 6.2
§:n mukaan valtuuston esityksessä on siis perusteltava kuntajaon muutoksen tarve. Päättävän viranomaisen tehtävänä
on arvioida kuntajaon muutoksen oikeudellisten edellytysten olemassaolo
kuntajakolain 3 ja 5 §:n perusteella.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että kaupunginvaltuusto on tehnyt päätöksensä sille
kuuluvan toimivallan nojalla ja harkintavaltansa rajoissa. Valittajan käsitys
asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.3.3
Maakuntatason huomioon
ottaminen
Väite 8 Kaupunginvaltuusto
on ylittänyt toimivaltansa, koska se lähtee panemaan täytäntöön päätöksiä,
joita ei ole maakuntatasolla selvitetty ja jotka eivät kuulu yksin Helsingin
kaupungin päätettäviin.
Kuntajakolain 6.1
§:n mukaan esityksen kuntajaon muuttamiseksi voi tehdä asianomaisen kunnan
valtuusto. Helsingin kaupunginvaltuuston toimivaltaan kuuluu tehdä esitys
kuntajaon muuttamisesta. Valtuuston päätöksen täytäntöönpano puolestaan kuuluu
kaupunginhallitukselle. Nyt puheena olevassa asiassa täytäntöönpano on
tarkoittanut sitä, että kaupunginhallitus on kirjeellään lähettänyt kuntajaon
muutosta koskevan esityksen ministeriöön. Kuntajaon muutosta koskevan päätöksen
tekeminen kuuluu valtion viranomaisille.
Lain 7.3 §:n mukaan
lääninhallituksen on ministeriön määräyksestä hankittava tarpeellinen selvitys.
Kaupunginvaltuuston ei siten ole velvollinen selvittämään esim.
maakuntaliittojen näkemyksiä kuntajaon muuttamisesta. Ministeriö huolehtii
tarpeellisten selvitysten hankkimisesta. Valittajan käsitys asiasta on siten
virheellinen ja valitus aiheeton.
3.4
Päätöksen
lainmukaisuus
Valittaja katsoo,
että päätös on kuntalain 90 §:n 2 momentin 3 kohdan tarkoittamalla tavalla muuten
lainvastainen, ja esittää seuraavat väitteet:
Väite 9: Päätös
on lainvastainen, koska se on vastoin perustuslain 1 §:n 2 momenttia, 2 §:n 3
momenttia, 6 §:ää, 17 §:ää,
20 §:ää, 121 §:n 1 ja 2 momenttia ja 122 §:ää. (osittain valittajat XXXX ym. ja XXXX)
Väite 10: Päätös on lainvastainen, koska se on
vastoin kuntajakolain 3 §:ää, 5 §:ää,
6 §:ää ja 34 §:ää. (osittain valittajat XXXX ym., XXXX
ym., XXXX ja XXXX)
Väite 11: Päätös on lainvastainen, koska se on
vastoin kuntalain 1 §:ää. (Valittaja XXXX)
Väite 12: Kuntajaon muuttamisen edellytyksiä on
oikeudellisessa arvioinnissa tarkasteltava kokonaisuutena, siitäkin huolimatta,
että yleiset edellytykset ovat kuntajakolain 3 §:ssä esitetty vaihtoehtoina.
(Valittaja XXXX ym.)
Väite 13: Arvioinnissa on otettava huomioon myös
muutoksen mahdolliset kielteiset vaikutukset 3 §:ssä mainittuihin seikkoihin.
Erityisesti kuntajakolain 5 §:n tilanteessa. (Valittaja XXXX ym.)
Väite 14: Kuntajaon muutoksen tulee edistää
molempien osapuolten intressejä. (Valittaja XXXX ym.)
Väite 15: Välttämättömyys- ja
suhteellisuusvaatimuksen mukaan esitetyn muutoksen on oltava välttämätön
hyväksyttävän tarkoituksen eli 3 §:ssä lueteltujen vaikutusten saavuttamiseksi.
(Valittaja XXXX ym.)
Väite 16: Lain 6 §:n 3 momentin vaatimuksen täyttää
vain esitys, jossa kuntajaon muuttamisen tarve on perusteltu lain 3 §:n
sääntelemillä yleisillä edellytyksillä ja lain 5 §:n tarkoittamissa tapauksissa
osoitettu perusteiden painavuus. (Valittaja XXXX ym.)
3.4.1
Kuntajaon muuttaminen
ja perustuslaki
Väite 9 Päätös
on lainvastainen, koska se on vastoin perustuslain 1 §:n 2 momenttia, 2 §:n 3
momenttia, 6 §:ää, 17 §:ää,
20 §:ää, 121 §:n 1 ja 2 momenttia ja 122 §:ää.
Perustuslain 1.2 §:ssä säädetään
valtionsäännöstä seuraavasti:
”Suomen valtiosääntö on vahvistettu
tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja
yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.”
Perustuslain 2.3 §:ssä säädetään
julkisen vallan käyttämisestä seuraavasti:
”Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.”
Perustuslain 6 §:ssä säädetään
yhdenvertaisuudesta seuraavasti:
”Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain
edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää
perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon,
vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti
yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään
vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään
yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja
muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään.”
Perustuslain 17 §:ssä säädetään
oikeudesta omaan kieleen ja kulttuuriin seuraavasti:
”Suomen kansalliskielet ovat suomi ja
ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää
tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea
tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla.
Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön
sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä
romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja
kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa
säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi
tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.”
Perustuslain 20 §:ssä säädetään
vastuusta ympäristöön seuraavasti:
”Vastuu luonnosta ja sen
monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”
Perustuslain 121.1
ja 2 §:ssä säädetään kunnallisesta ja muusta alueellisesta itsehallinnosta
seuraavasti:
”Suomi jakaantuu kuntiin, joiden
hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon.
Kuntien hallinnon yleisistä
perusteista ja kunnille annettavista tehtävistä säädetään lailla.”
Perustuslain 122 §:ssä säädetään
seuraavasti:
”Hallintoa järjestettäessä tulee
pyrkiä yhteensopiviin aluejaotuksiin, joissa turvataan suomen- ja
ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla kielellään
samanlaisten perusteiden mukaan.
Kuntajaon perusteista säädetään
lailla.”
Valittajan esille
ottamat perustuslain säännökset liittyvät useaan eri kysymykseen. Nyt kysymyksessä
olevassa valituksenalaisessa päätöksessä on kysymys kuntajaon muutamista
koskevasta esityksestä ja sen oikeudellisesta merkityksestä. Kun tarkastellaan
valittajan esille ottamia perustuslain säännöksistä suhteessa kaupunginvaltuuston
päätökseen, voidaan todeta, seuraavaa:
– Kuntajaon muutos ei koske perustuslain 1.2 §:ssä turvattuja oikeuksia ja vapauksia.
– Kuntajakolaissa on säädetty
perustuslain 2.3 §:n tarkoittamasta julkisen vallan käyttämisestä. Valtuusto on
tehnyt päätöksensä sille kuuluvan toimivallan puitteissa.
– Kaupunginvaltuusto on valituksenalaista päätöstä tehdessään noudattanut lakia perustuslain 2.3 §:n tarkoittamalla tavalla.
– Kuntajaon
muutoksessa ei puututa perustuslain 6 §:ssä turvattuun yhdenvertaisuuteen.
– Kuntajakolain
3.2 §:ssä todetaan, että väestön kielisuhteiden huomioon ottamisesta säädetään
perustuslaissa. Säännös liittyy kuntajaon muutoksesta päättämiseen, ei
esityksen tekemiseen. Lääninhallituksen selvityttää kielisuhteet
maistraateilla.
– Kuntajaon
muutoksella ei vaikuteta perustuslain 20.1 §:n tarkoittamiin arvoihin.
– Kuntajakolain
7 §:ssä on säädetty kuntalaisten kuulemisesta siten, että kuntalaisilla on
mahdollisuus vaikuttaa myös perustuslain 20.2 §:n tarkoittamalla tavalla
päätöksentekoon, sikäli kuin sanotussa lainkohdassa tarkoitetut tulevat
kysymykseen kuntajakoa muutettaessa.
– Perustuslain
121.1 ja 2 § eivät tarjoajan yksittäiselle kunnalle suojaa kuntajaon muutoksia
vastaan. Perusteluina tähän viitataan alla mainittuihin Olavi Rytkölän
esitykseen ja perustuslakivaliokunnan lausuntoon liittyen kuntajakolakiin.
– Kuntajakolaissa
säädetään perustuslain 122 §:n tarkoittamalla tavalla kuntajaon perusteita.
Kuntajaon muuttamisesta päätetään kuntajakolain mukaan. Valituksenalaisessa
päätöksessä on kysymys vasta esityksen tekemisestä.
Kuntajaon muutoksen ja kunnallisen itsehallinnon välisestä suhteesta on
oikeuskirjallisuudessa todettu seuraavaa: Olavi Rytkölä: Kuntajakolaki,
21.1.1977 kuntajaosta annetun lain selitysteos, 1978: ”Kuntain hallinnon tulee
näet perustua, kuten perustuslaissa käytetty sanonta kuuluu, kansalaisten
itsehallintoon (HM 51 §:n 2 mom.). Kuntajako ei kuitenkaan ole sinänsä mikään
itsetarkoitus, vaan keino tarkoituksenmukaisen yhdyskuntamuodostuksen
aikaansaamiseen pyrkimällä toteuttamaan hallinnossa alueellisen
desentralisaation periaatetta.” (sivu 1)
”Kunnalle kuuluva alueellinen valta ei käsitä myöskään valtaa itse määrätä
oman alueensa rajoista. Lopullinen määrääminen kunnan aluerajoista ja niiden
muuttamisesta menee kunnan oman toimivallan ulkopuolelle.” (sivu 3)
Perustuslakivaliokunta on kuntajakolain hallituksen esityksestä antamassaan
lausunnossa todennut asiasta seuraavaa (Perustuslakivaliokunta 24/1997, s. 2):
”Hallitusmuodon 51 §:n 2 momentin itsehallintosäännöksen ei ole katsottu
tarjoavan yksittäisille kunnille suojaa kuntajaon muutoksia vastaan.”
Yllä olevan
perusteella ja ottaen lisäksi huomion mitä tässä kirjelmässä muuton on todettu
asiasta, voidaan todeta, että kuntajaon muutosta tarkoittavan esityksen
valmistelussa ja päätöksenteossa on noudatettu julkiselle vallalle asetettua
velvoitetta noudattaa tarkoin lakia siten kuin perustuslain 2.3 §:ssä edellytetään.
Siltä osin kuin
valittaja väittää päätöksen olevan vastoin perustuslain 1.2, 6, 17, 20.1, 121.1
ja 2 §:ää voidaan todeta, ettei kuntajaon muuttamista koskevalla esityksellä
puututa lainkohdissa tarkoitettuihin oikeuksiin ja arvoihin. Näin ollen päätös
ei voi olla vastoin tässä mainittuja perustuslain säännöksiä. Valittaja ei
myöskään ole yksilöinyt, millä tavalla esitystä koskeva päätös olisi vastoin sanottuja
säännöksiä.
Perustuslain 20.2
§:ssä säädetystä oikeudesta ja sen toteuttamisesta on osaltaan säädetty
kuntajakolain 7.1 §:ssä. Tähän liittyen on lisäksi
otettava huomioon, mitä edellä tämän kirjelmän kohdassa 3.2.1 on todettu
tiedottamisesta. Päätös ei siten ole vastoin perustuslain 20.2 §:ää.
Perustuslain 122
§:ssä todetaan vain, että kuntajaon perusteita säädetään laissa. Näin ollen
esitys kuntajaon muuttamiseksi ei voi olla vastoin sanottua perustuslain säännöstä.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että valittajan käsitys asiasta on virheellinen ja
valitus aiheeton.
3.4.2
Kuntajaon
muuttamista koskevat erityissäännökset
Väite 10 Päätös
on lainvastainen, koska se on vastoin kuntajakolain 3 §:ää,
5 §:ää, 6 §:ää ja 34 §:ää.
Kuntajakolain 3 §:ssä säädetään
kuntajaon muuttamisen yleisistä edellytyksistä seuraavasti:
”Kuntajakoa voidaan muuttaa, jos
muutos:
1) edistää palvelujen järjestämistä
alueen asukkaille;
2) parantaa alueen asukkaiden
elinolosuhteita;
3) parantaa alueen elinkeinojen
toimintamahdollisuuksia; tai
4) edistää kuntien toimintakykyä ja
toiminnan taloudellisuutta.”
Väestön kielisuhteiden huomioon
ottamisesta on säädetty hallitusmuodossa.
Kuntajakolain 5 §:ssä säädetään
kuntajaon muuttamisen erityisistä edellytyksistä seuraavasti:
”Kuntajaon muutos, joka merkitsee
kunnan alueen supistumista tai laajenemista, mutta ei uuden kunnan perustamista
tai kuntien lukumäärän vähenemistä, voidaan tehdä:
1) jos minkään asianomaisen kunnan
valtuusto ei vastusta muutosta; tai
2) jos muutos ei vaikuta minkään
kunnan asukasmäärään yli viidellä prosentilla tai pinta-alaan yli kymmenellä
prosentilla laskettuna maapinta-alasta.
Muutoin 1 momentissa tarkoitettu
kuntajaon muutos voidaan tehdä vain erityisen painavilla 3 §:n mukaisilla edellytyksillä.”
Kuntajakolain 6 §:ssä säädetään
kuntajaon muuttamisen vireillepanosta seuraavasti:
”Esityksen kuntajaon muuttamiseksi,
joka merkitsee uuden kunnan perustamista tai kuntien lukumäärän vähenemistä,
voi tehdä asianomaisen kunnan valtuusto. Muussa tapauksessa esityksen kuntajaon
muuttamisesta voi tehdä asianomaisen kunnan valtuusto tai kunnan jäsen. Esitys
on toimitettava ministeriölle.
Kuntajaon muuttamista koskeva asia voi
tulla vireille myös ministeriön aloitteesta.
Esityksessä tai aloitteessa on
perusteltava kuntajaon muuttamisen tarve ja siihen on mahdollisuuksien mukaan
liitettävä asian arvioimiseksi tarpeellinen selvitys. Milloin esitys tai aloite
tarkoittaa kunnan jonkin alueen tai joidenkin alueiden siirtämistä toiseen
kuntaan tai toisiin kuntiin, siinä on tarpeellisella tarkkuudella ilmoitettava
nämä alueet.
Ministeriö voi heti hylätä esityksen,
jos on ilmeistä, ettei sitä voida hyväksyä.
Esityksen valmistelevasta käsittelystä
huolehtivat ministeriö ja muut viranomaiset niin kuin jäljempänä säädetään.”
Kuntajakolain 34 §:ssä säädetään
liittyen muutoksenhakuun kuntajaon muuttamista koskevasta esityksestä seuraavasti:
”Kunnanvaltuuston päätökseen, jolla
esitetään kuntajakoa muutettavaksi, saa hakea muutosta valittamalla kuntalaissa
säädetyllä tavalla.”
Mitä ensinnäkin
tulee kuntajakolain 3 ja 5 §:ssä tarkoitettuihin kuntajaon muuttamista
koskeviin yleisiin ja erityisiin edellytyksiin, voidaan todeta, että valituksenalaisessa
päätöksessä on kysymys kuntajaon muuttamista tarkoittavan esityksen
tekemisestä, ei kuntajaon muuttamista koskevasta päätöksestä. Kuten jäljempänä
kohdassa 3.4.5 todetaan, tutkitaan nyt kysymyksessä olevassa valitusasiassa
vain vireillepanon edellytykset, ei kuntajaon muutoksen toteuttamisen oikeudellisia
edellytyksiä. Sanotussa kohdassa mainituin perustein voidaan todeta, ettei
valtuuston päätös voi olla vastoin kuntajakolain 3 ja 5 §:ää.
Kuntajakolain 34
§:ssä säädetään muutoksenhausta. Päätös ei voi olla vastoin muutoksenhakua
koskevaa säännöstä.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että valittajan käsitys asiasta on virheellinen ja
valitus aiheeton.
3.4.3
Kuntajaon muuttaminen
ja kuntalaki
Väite 11 Päätös
on lainvastainen, koska se on vastoin kuntalain 1 §:ää.
Kuntalain 1 §:ssä säädetään
kuntien itsehallinnosta seuraavasti:
”Suomi jakautuu kuntiin, joiden
asukkaiden itsehallinto on turvattu perustuslaissa.
Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden
valitsema valtuusto. Valtuustosta samoin kuin kansanäänestyksestä ja asukkaiden
oikeudesta muuten osallistua ja vaikuttaa kunnan hallintoon säädetään
jäljempänä.
Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa
hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.”
Tältä osalta
voidaan todeta, ettei valittaja ole yksilöinyt, miten valituksenalainen päätös
voisi olla vastoin kuntalain 1 §:ää. Mikäli kysymys
on 1.1 §:ssä tarkoitetusta kunnallisesta itsehallinnosta, viitataan siihen, mitä
edellä kohdassa 3.4.1 on todettu kuntajaon muutoksesta ja itsehallinnosta.
Valittajan käsitys asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.4.4
Kuntajaon muuttamisen
edellytykset
Väite 12 Kuntajaon
muuttamisen edellytyksiä on oikeudellisessa arvioinnissa tarkasteltava
kokonaisuutena, siitäkin huolimatta, että yleiset edellytykset ovat
kuntajakolain 3 §:ssä esitetty vaihtoehtoina.
Väite 13 Arvioinnissa
on otettava huomioon myös muutoksen mahdolliset kielteiset vaikutukset 3 §:ssä
mainittuihin seikkoihin. Erityisesti kuntajakolain 5 §:n tilanteessa.
Väite 14 Kuntajaon
muutoksen tulee edistää molempien osapuolten intressejä.
Väite 15 Välttämättömyys-
ja suhteellisuusvaatimuksen mukaan esitetyn muutoksen on oltava välttämätön
hyväksyttävän tarkoituksen eli 3 §:ssä lueteltujen vaikutusten saavuttamiseksi.
Nyt puheena
olevassa valituksenalaisessa päätöksessä on kysymys kuntajakolain 6 §:n
tarkoittaman esityksen tekemisestä kuntajaon muuttamiseksi. Näin ollen
kuntajakolain 3 ja 5 §:ssä tarkoitettujen edellytysten arviointi ei tule kysymykseen.
Tältä osalta viitataan siihen, mitä on lausuttu seuraavassa kohdassa 3.4.5.
Valittajan käsitys asiasta on siten virheellinen ja valitus aiheeton.
3.4.5
Vireillepanon
edellytykset kuntajakolain mukaan
Väite 16 Lain
6 §:n 3 momentin vaatimuksen täyttää vain esitys, jossa kuntajaon muuttamisen
tarve on perusteltu lain 3 §:n sääntelemillä yleisillä edellytyksillä ja lain 5
§:n tarkoittamissa tapauksissa osoitettu perusteiden painavuus.
Kuntajakolakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 135/ 1997, yksityiskohtaiset
perustelut 6 § s. 18) on todettu mm. seuraavaa: ”Pykälässä (6 §) säädettäisiin
kuntajaon muuttamista koskevien esitysten ja aloitteiden teko-oikeuksista sekä
esitysten ja aloitteiden vireillepanon edellytyksistä. ... Pykälän 3 momentissa
säädettäisiin niistä esityksen ja aloitteen perusteluja ja täsmällisyyttä koskevista
vaatimuksista, joiden on täytyttävä, jotta aloite olisi vireillepanokelpoinen.”
Kuntajakolain 6.3
§:n mukaan esityksessä on perusteltava kuntajaon muuttamisen tarve ja siihen on
mahdollisuuksien mukaan liitettävä asian arvioimiseksi tarpeellinen selvitys.
Pykälän 4 momentin mukaan ministeriö voi heti hylätä esityksen, jos on
ilmeistä, ettei sitä voida hyväksyä. Kuten hallituksen esityksen perusteluista
ilmenee, kuntajakolain 6.3 §:ssä säädetään esityksen vireillepanokelpoisuudesta,
ei kuntajaon muutoksen oikeudellisista edellytyksistä.
Nyt kysymyksessä
olevassa asiassa ministeriö on toimittanut kaupungin esityksen
lääninhallitukselle lain tarkoittaminen selvitysten hankkimiseksi. Kuntajaon
muutosta koskevan esityksen valmistelu valtion viranomaisessa päätöksentekoa
varten on isotöinen ja aikaa vievä prosessi. Valmistelua ei käynnistetä, ellei
esitys ole vakavasti otettava ja kuntajakolain edellyttämällä tavalla
perusteltu. Kun otetaan huomioon, että asia on jo edennyt vaiheeseen, jossa
hankitaan selvitykset, voidaan tämän katsoa sisältävän sisäasiainministeriön
selvän kannanoton siihen, että kaupungin esitys täyttää kuntajakolain 6.3 §:ssä
säädetyn.
Esityksen
tarkoittaman kuntajaon muutoksen oikeudellisten edellytysten olemassaoloa eli
kuntajakolain 3 ja 5 §:n tarkoittaminen edellytysten olemassaoloa voidaan
tarkastella vasta sitten, kun esityksen johdosta on hankittu lain 3 luvun
tarkoittamat selvitykset. Tämän vuoksi voidaan perustellusti katsoa, että
hallinto-oikeuden toimivalta valitusasiassa rajoittuu vain esityksen
vireillepanon edellytysten olemassaolon tutkimiseen. Hallinto-oikeudella ei ole
toimivaltaa tutkia kuntajakolain 3 ja 5 §:n edellytysten olemassaoloa koska
lain mukaan asia kuuluu valtioneuvoston tai ministeriön toimivaltaan ja niiden
päätöksestä valitetaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kuntajaon muutosta koskeva
päätös ei siten missään vaiheessa tule hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
Hallinto-oikeudella
ei näin ollen olisi toimivaltaa tutkia esitykseen sisältyvien kuntajaon
muutoksen aineellisoikeudellisten perusteiden olemassaoloa. Hallinto-oikeus voi
tutkia vain kuntajakolain 6.3 §:ssä säädetyn eli esityksen vireillepanokelpoisuuden.
Mitä tulee lain 6.3
§:n edellyttämän tarpeen olemassaolon perustelemiseen, viitataan siihen mitä
edellä kohdassa 3.2.4 on todettu päätöksen perusteluista. Lisäksi on todettava,
että liitettäväksi esitetyn alueen rajat on määritelty esityksessä riittävällä
tarkkuudella.
Yllä olevan
perusteella voidaan todeta, että kaupungin esitys täyttää ne vaatimukset, jotka
kuntajakolain 6.3 §:ssä on asetettu esityksen perusteluille ja täsmällisyydelle.
Valittajan käsitys asiasta on virheellinen ja valitus aiheeton.
4 YHTEENVETO
Edellä esitetyn perusteella seuraavien valittajien valitukset tulee jättää tutkimatta:
-
XXXX XXXX, Sipoo;
-
Sipoon Puolesta ry.
– För Sibbo r.f. Sipoo;
-
XXXX XXXX, Sipoo;
-
XXXX XXXX, Sipoo;
-
XXXX XXXX, Sipoo; ja
-
XXXX XXXX, Sipoo.
Edellä esitetyn
perusteella seuraavien valittajien valituksen tulee hylätä aiheettomina:
-
Sipoon
kunta (ellei jätetä tutkimatta);
-
XXXX XXXX ja 9 asiakumppania, Helsinki;
-
XXXX XXXX, Helsinki;
-
XXXX XXXX, ja 8 asiakumppania, Helsinki;
-
XXXX XXXX, Helsinki;
-
XXXX XXXX, Helsinki; ja
-
XXXX XXXX, Helsinki
Päätöksen täytäntöönpanon
kieltämistä koskevasta vaatimuksesta voidaan todeta, että päätös on jo pantu
täytäntöön eli valtuustoon esitys on toimitettu sisäasiainministeriölle ja
ministeriö on jo käynnistänyt kuntajaon muutosta koskevan päätöksen
valmistelun.
Oikeudenkäyntikuluvaatimukset
tulee hylätä pääasian yhteydessä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen
oikeuspalveluille selityksen laatimista varten.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 169 2210
LIITTEET |
Liite 1 |
Sipoon kunnan valitus |
|
Liite 2 |
XXXX XXXX:n ja 9 asiakumppanin valitus liitelausuntoineen |
|
Liite 3 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 4 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 5 |
Sipoon Puolesta ry. - För Sibbo r.f:n valitus |
|
Liite 6 |
XXXX XXXX:n ja 10 asiakumppanin valitus |
|
Liite 7 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 8 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 9 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 10 |
XXXX XXXX:n valitus |
|
Liite 11 |
XXXX XXXX:n valitus |
KUUDEN SUURIMMAN KAUPUNGIN LUOTTAMUSHENKILÖJOHDON TAPAAMINEN JA SEMINAARI VANTAALLA 5.-6.10.2006
Khs 2006-1949
Vantaan kaupunki
ilmoittaa kirjeessään (6.9.2006), että kuuden
suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaaminen ”Six-Pack
–Summit” järjestetään 5.-6.10.2006. Kutsukirjeessä
pyydetään kaupunginhallituksia nimeämään ensisijaisesti hallituksen ja
valtuuston puheenjohtajistot, noin kuusi edustajaa kustakin kaupungista.
Luottamushenkilöjohdon tapaamisen aiheina ovat kuutosten yhteistyö ja ajankohtaiset edunvalvontakysymykset. Tapaamisen yhteydessä pidetään 6.10.2006 teemaseminaari ”Elinkeinopolitiikka suurkaupunkien kilpailukyvyn menestyksen avaimena”.
./. Kutsukirje ja ohjelma ovat liitteenä.
Kj toteaa, että tapaamiseen osallistuville luottamushenkilöille maksetaan mahdolliset ansionmenetyksen korvaukset luottamushenkilöiden palkkiosäännön mukaisesti ja muut matkakorvaukset KVTES:n mukaisesti.
KJ Kaupunginhallitus
päättänee nimetä kuusi edustajaa Vantaalla
5.- 6.10.2006 pidettävään kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon
tapaamiseen seuraavasti:
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
Kutsukirje ja ohjelma |
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
5.9.2006 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
31.8. ja 4.9.2006 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 169
2252
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
opetuslautakunta
- ruotsinkielinen jaosto 31.8.2006
ammattikorkeakoulu
- rehtori 30.8.2006
- vararehtori 1. 30.8. – 4.9.2006
- hallintopäällikkö 4.9.2006
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 1. ja 4.9.2006
museonjohtaja 28. ja 31.8. – 7.9.2006
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 16.8. ja 1.9.2006
taidemuseon johtaja 31.8. – 6.9.2006
tietokeskus
- johtaja 5.9.2006
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikepalvelulautakunta 5.9.2006
joukkoliikennelautakunta 7.9.2006
yleisten töiden lautakunta 7.9.2006
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
STJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota sosiaalilautakunnan 5.9.2006 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285