Kokousaika |
7.2.2005 kello 16.00 – 17.18 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Pajunen, Jussi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 185 §) |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja (paitsi 177 §) |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi 185 §) |
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Vapaavuori, Jan |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 185 ja 194-195 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Siitonen, Eva-Riitta |
kaupunginjohtaja (paitsi 164 ja 195 §) |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi 194 §) |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi 194 §) |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi 194 §) |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö (paitsi osa 175- osa 176 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
va. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Pajunen, Jussi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
164, |
173, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
162 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
163 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
164 |
Kj/1 |
Kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitosen virkasuhteen päättyminen |
165 |
Kaj/2 |
Kiinteistötoimitusten uskottujen miesten valitseminen |
166 |
Kaj/3 |
Tontin myyminen Espoon Leppävaarasta vapaarahoitteista vanhusten palvelutaloa varten |
167 |
Kaj/4 |
Tapaninkylän katu-, puisto- ja suojaviheralueiden (Kirkonkyläntie) asemakaavan muuttaminen (nro 11272) |
168 |
Kj/3 |
Vt Kauko Koskisen toivomusponsi: Hankesuunnitelmien kustannusennusteiden tekeminen hyväksyttävällä tarkkuudella (+_10 %) |
169 |
Kj/4 |
Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhteisten toimielimien asettaminen Suomen Urban II -yhteisöaloiteohjelmaan |
170 |
Kj/5 |
Määrärahan myöntäminen Haagan keskiosan esirakentamiseen |
171 |
Kj/6 |
Oy Nord Water Ltd:n osakkeiden myynti |
172 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
173 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
174 |
Kaj/1 |
Kannanotto Xxxx ja Xxxx Xxxxxxxxxxxx, Xxxx Xxxxxxxx ym. Tapaninkylän katu-, puisto- ja suojaviheralueiden asemakaavan muutosta koskeviin muistutuksiin (nro 11272) |
175 |
Kaj/2 |
Esitys ruotsinkielisen päiväkoti Sockenstuganin tilojen peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä |
176 |
Kaj/3 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Kiinteistö Oy Juhana Herttuantie 3 poikkeamishakemus |
177 |
Kaj/4 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Mustikkamaan Tanssikeskusta koskevan rakentamisvelvollisuuden määräajan pidentäminen |
178 |
Kaj/5 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Päiväkoti Ylä-Malmin peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
179 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
180 |
Sj/1 |
Kaupungin edustajien valitseminen Helsingin Konservatorion Säätiön edustajistoon |
181 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
182 |
Ryj/1 |
Energiansäästöneuvottelukunnan asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
183 |
Ryj/2 |
Lausunto Viikinmäen ampumaradan pilaantuneiden maiden loppusijoitusalueen ympäristölupahakemuksesta |
184 |
Ryj/3 |
Xxxx Xxxxxxxx oikaisuvaatimus rakennusviraston katu- ja puisto-osaston osastopäällikön viran täyttämistä koskevassa asiassa |
185 |
Ryj/4 |
Lausunto Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:lle seutuliikenteen liikennöintisuunnitelman luonnoksesta 2005 - 2006 |
186 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
187 |
Stj/1 |
Yhden jäsenen ja varajäsenen valitseminen Lilinkotisäätiön hallitukseen toimikauden 2004 - 2006 loppuun sekä tilintarkastajien nimeäminen vuodeksi 2005 |
188 |
Stj/2 |
Vanhusneuvoston asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
189 |
Stj/3 |
Vammaisneuvoston asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
190 |
Stj/4 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
191 |
Stj/5 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Terve ja Turvallinen kaupunki -neuvottelukunnan asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
192 |
Stj/6 |
31.1.2005 pöydälle pantu asia Vapaaehtoistyön neuvottelukunnan asettaminen toimikaudeksi 2005 - 2006 |
193 |
Stj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
194 |
Kj/9 |
Apulaiskaupunginjohtajien palkkauksen tarkistaminen |
195 |
Sj/2 |
Kaupunginjohtajan palkkauksen tarkistaminen |
162 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Rautava (varalla Rihtniemi) ja Pajamäki (varalla Puura) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
163 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
164 - 167 § |
Kaupunginvaltuuston 16.2.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
164 § |
Kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitosen virkasuhteen päättyminen |
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Siitonen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivun 1 viimeinen kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Khs ilmoittaa, että kaupunginjohtajan kokonaispalkkaus ilman luontaisetuja on 1.3.2005 lukien Khn 7.2.2005 tekemän päätöksen mukaan 12 696, 11 euroa kuukaudelta.”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 169 2210
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
165 § |
Kiinteistötoimitusten uskottujen miesten valitseminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
166 § |
Tontin myyminen Espoon Leppävaarasta vapaarahoitteista vanhusten
palvelutaloa varten |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
167 § |
Tapaninkylän katu-, puisto- ja suojaviheralueiden (Kirkonkyläntie) asemakaavan
muuttaminen (nro 11272) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
168 §
VT KAUKO KOSKISEN TOIVOMUSPONSI: HANKESUUNNITELMIEN KUSTANNUSENNUSTEIDEN TEKEMINEN HYVÄKSYTTÄVÄLLÄ TARKKUUDELLA (+_10 %)
Khs 2004-862
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 14.4.2004 hyväksymän toivomusponnen (Kauko Koskinen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa tämän selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Kauko Koskiselle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
169 §
HELSINGIN JA VANTAAN KAUPUNKIEN YHTEISTEN TOIMIELIMIEN ASETTAMINEN SUOMEN URBAN II -YHTEISÖALOITEOHJELMAAN
Khs 2005-168
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti asettaa kuntalain 77 §:n mukaisesti Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhteiset toimielimet, joiden isäntäkunta on Helsingin kaupunki, huolehtimaan Urban II –yhteisöaloiteohjelman hallinto- ja maksuviranomaisen tehtävistä.
a Toimielimet ovat muodoltaan tilapäisiä
toimikuntia ja niiden nimet ovat Urban II –hallintotoimikunta ja Urban II
-maksutoimikunta.
b Toimikuntiin kuuluu kolme jäsentä ja kolme varajäsentä, joista Helsingin kaupunki valitsee kaksi jäsentä ja varajäsentä ja Vantaan kaupunki yhden jäsenen ja varajäsenen.
c Helsingin kaupungin valitsemat jäsenet toimivat toimikuntien puheenjohtajina. Puheenjohtaja esittelee asiat toimikunnissa.
d Toimikuntien toimikausi
määräytyy kaupunginhallituksen toimikauden mukaisesti kuitenkin siten, että
hallinto- ja maksuviranomaisen tehtävistä huolehditaan Urban II
–ohjelman loppuun asti.
e Toimikunnilla on oikeus ottaa itselleen sihteeri ja kuulla asiantuntijoita.
f Toimikuntien kokousmenettelyssä noudatetaan Helsingin kaupungin hallintosääntöä.
g Toimikuntien kirjeet, sopimukset ja muut asiakirjat allekirjoittaa puheenjohtajana toiminut henkilö ja varmentaa sihteeri.
h Toimikuntien jäsenille, sihteerille, esittelijälle ja kuulemille asiantuntijoille maksetaan palkkiota tilapäisiä toimielimiä koskevien Helsingin kaupungin ohjeiden mukaan siten, että Vantaan kaupungin palveluksessa olevat henkilöt rinnastetaan Helsingin kaupungin palveluksessa oleviin henkilöihin.
Kaupunginhallitus päätti nimetä kuntalain 77 §:n mukaisena Helsingin ja Vantaan kaupungin yhteisenä toimielimenä toimivaan Urban II -hallintotoimikuntaan seuraavat henkilöt:
puheenjohtaja |
henkilökohtainen varajäsen |
Mirja Eklund |
Riitta Kivinen |
EU-suunnittelija |
erityissuunnittelija |
|
|
jäsen |
|
Olli Lahtinen |
Liisa Viljanen |
erityissuunnittelija |
erityissuunnittelija |
Urban II –maksutoimikuntaan kaupunginhallitus päätti nimetä seuraavat henkilöt:
puheenjohtaja |
henkilökohtainen varajäsen |
Maija Voutilainen |
Hilkka Linna |
palvelupäällikkö |
laskentapäällikkö |
|
|
jäsen |
|
Harri Numminen |
Tuija Larjomaa |
palvelupäällikkö |
kirjanpitopäällikkö |
Kaupunginhallitus päätti todeta, että Vantaan kaupunginhallitus valitsee Urban II -hallintotoimikuntaan ja Urban II –maksutoimikuntaan molempiin yhden jäsenen ja heille henkilökohtaiset varajäsenet.
Pöytäkirjanote toimikuntaan valituille, talous- ja suunnittelukeskukselle, sen taloushallintopalvelulle, kaupunginkanslian oikeuspalveluille, tarkastusvirastolle ja Vantaan kaupungille.
Lisätiedot:
Lahtinen Olli, taloussuunnittelija, puhelin 169 2296
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 4. |
170 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN HAAGAN KESKIOSAN ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2005-177
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2005 talousarvion alakohdasta 8 01 02-10, esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet, muu esirakentaminen, 1 400 000 euroa Haagan keskiosan asemakaava-alueen esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle, kehittämisosastolle ja varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Kauhanen Seppo, asuntoinsinööri, puhelin 169 3930
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 5. |
171 §
OY NORD WATER LTD:N OSAKKEIDEN MYYNTI
Khs 2004-2682
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myydä Oy Nord Water Ltd:n koko osakekannan Mansour Almalik Holding Company –nimiselle yhtiölle 829 000 euron kauppahinnasta ja muutoin liitteenä olevassa kauppakirjaluonnoksessa sovituin ehdoin oikeuttaen samalla Helsingin Veden sopimaan kauppahinnan tarkemmasta maksuajankohdasta kuitenkin niin, että kauppahinta on maksettava viimeistään 28.2.2005 mennessä.
Kaupunginhallitus päätti kehottaa Helsingin Vettä allekirjoittamaan kaupungin puolesta liitteenä olevan kauppakirjan ja sopimaan siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia sekä allekirjoittamaan kauppaan liittyvät mahdolliset muut asiakirjat.
Pöytäkirjanote Helsingin Vedelle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle sekä kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastolle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esityslistan liitteenä olevan sopimusluonnoksen (Draft Agreement) kohtaa 4 (Trademarks) siten, että siitä poistetaan sana ”Helsinki”.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
172 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 5 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 31.1.2005
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
173 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 5 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan esityslistan asian nro 9 sosiaali- ja terveystoimen esityslistan asioiden jälkeen.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
174 §
KANNANOTTO XXXXX JA XXXXX XXXXXXXXX, XXXXX XXXXXXXXX YM. TAPANINKYLÄN KATU-, PUISTO- JA SUOJAVIHERALUEIDEN ASEMAKAAVAN MUUTOSTA KOSKEVIIN MUISTUTUKSIIN (NRO 11272)
Khs 2004-1048
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Xxxx ja Xxxx Xxxxxxxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, ja Xxxxx Xxxxxxxxx esityslistalta ilmenevän, kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen ja kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausuman mukaisen vastauksen kaupungin kannanottona esitettyihin muistutuksiin.
Vielä kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä Xxxx ja Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxxx ja Xxxxx Xxxxxxxxx.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
175 §
ESITYS RUOTSINKIELISEN PÄIVÄKOTI SOCKENSTUGANIN TILOJEN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISESTÄ
Khs 2004-2485
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
176 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
KIINTEISTÖ OY JUHANA HERTTUANTIE 3 POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2004-2696
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hylätä poikkeamishakemuksen.
Merkittiin, että Hellström ehdotti Vehviläisen kannattamana, että kaupunginhallitus päättäisi hylätä poikkeamishakemuksen.
Hylkäysehdotuksensa perusteluiksi Hellström esitti seuraavaa:
”Kaupunginhallitus katsoo, että erityisiä perusteluja anottuun pysyvään käyttötarkoituksen muuttamiseen opiskelija-asunnoista yleiseen asuinkäyttöön ei ole, erityisesti koska Helsingissä tällä hetkellä on pulaa opiskelijoiden perheasunnoista eikä tilanteen odoteta lähitulevaisuudessa korjaantuvan.”
Suoritetussa äänestyksessä Hellströmin hylkäysehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 – 7. Vähemmistöön kuuluivat Dahlberg, Rautava, Reinikainen, Rihtniemi, Urho, Vapaavuori ja Pajunen.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
177 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
MUSTIKKAMAAN TANSSIKESKUSTA KOSKEVAN RAKENTAMISVELVOLLISUUDEN MÄÄRÄAJAN PIDENTÄMINEN
Khs 2004-2435
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Vehviläinen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
178 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
PÄIVÄKOTI YLÄ-MALMIN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2004-2667
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä päiväkoti Ylä-Malmin 12.11.2004 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 835 brm2 ja että arvonlisäverolliset rakentamiskustannukset ovat enintään 1 476 000 euroa (veroton hinta 1 210 000 euroa) hintatasossa 9/2004.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, sosiaalilautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
179 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
1.2.2005 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
27.1.2005 |
rakennuslautakunta |
1.2.2005 |
asuntotuotantotoimiston toimitusjohtaja |
3.2.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
180 §
KAUPUNGIN EDUSTAJIEN VALITSEMINEN HELSINGIN KONSERVATORION SÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2005-174
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä sivistys- ja henkilöstötoimen esityslistan asian nro 2 sosiaali- ja terveystoimen esityslistan asioiden ja kaupunginjohtajan esityslistan asian nro 9 jälkeen.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
181 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus 25.1.2005
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 2.2.2005
eläintarhan johtaja 31.1.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 28. ja 31.1. ja 1.2.2005
museonjohtaja 1.2.2005
ruotsikielisen työväenopiston rehtori 24.1.-1.2.2005
taidemuseon johtaja 28.1.-1.2.2005
työterveysjohtaja 2.2.2005
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
182 §
ENERGIANSÄÄSTÖNEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2004-2226
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti asettaa toimikaudelle 2005 – 2006 energiansäästöneuvottelukunnan, jonka tehtävänä on:
- Kaupungin energiansäästötoiminnan koordinointi pitkällä aikavälillä, virastojen, laitosten ja kaikkien kiinteistöhallintayksiköiden aktivointi energiansäästämiseen sekä aloitteiden tekeminen ja lausuntojen antaminen yleisissä energiankäyttöön liittyvissä kysymyksissä, säästötuloksista aika-ajoin tapahtuva raportointi sekä alan yleisen kehityksen seuraaminen Suomessa ja Euroopassa.
- Kaupungin ja KTM:n välisen sopimuksen tehtävien toteuttaminen ja seurantaraportin laatiminen sopimuksen mukaisten velvoitteiden toteutumisesta.
- Kaupungin omaa energiankäyttötilannetta ja siinä tapahtunutta kehitystä kuvaavan raportin laatiminen ja julkaiseminen vuosittain.
- Energiansäästöstä tiedottaminen ja koulutus.
- Energiankäyttöön liittyvien vaikuttamiskeinojen tutkiminen, kokeilu ja toteuttaminen sekä ympäristövaikutuksien seuraaminen.
- Uusiutuvien energialähteiden käyttöä lisäävien toimenpiteiden edistäminen.
- Kaupungin oman organisaation energiankäytön taloudellisuuden laajempi arvioiminen ja siitä huolehtiminen.
Neuvottelukunnan kokoonpano toimikautena 2005 - 2006 on seuraava:
Puheenjohtaja:
Olavi Tikka, tulosryhmän johtaja |
Rakennusvirasto |
|
|
Jäsenet: |
|
|
|
Kai Forsén, LVI-asiantuntija |
Asuntotuotantotoimisto |
Raili Alanko, tuoteryhmä- päällikkö |
Hankintakeskus |
Jukka Niemi, johtaja |
Helsingin Energia |
Veijo Rantio, toimistopäällikkö |
Helsingin Satama |
Reijo Ketola, kiinteistöpäällikkö |
Helsingin Vesi |
Eija Kivilaakso, toimistopäällikkö |
Kaupunkisuunnitteluvirasto |
Jorma Ahlstedt, isännöitsijä |
Kiinteistövirasto |
Hellevi Saivo-Kihlanki, liikenne- suunnittelija |
Liikennelaitos |
Kari Kankainen, kiinteistöpäällikkö |
Opetusvirasto |
Ulla Soitinaho, kehityspäällikkö |
Rakennusvirasto |
Sonja Pekkola ympäristöasian- tuntija |
Sosiaalivirasto |
Jari Viinanen, ympäristö- tarkastaja |
Ympäristökeskus |
Reino Kettunen, toimitusjohtaja |
Kiinteistöyhtiöiden edustaja |
|
|
Lisäksi kaupunginhallitus päätti
- Kehottaa hallintokuntia raportoimaan vuosittain energiankäytöstä ja laaditun energiansäästösuunnitelman toteutumisesta toimenpiteineen.
- Kehottaa rakennusvirastoa toimimaan käytännön työn toteuttajana ja tekemään tarvittavat talousarvioesitykset. Rakennusvirastossa toimii Kiinteistöjen elinkaaripalvelut yksikkö (entinen Energiayksikkö), joka vastaa energiansäästön käytännön koordinoinnista ja toteuttamisesta koko kaupungissa.
- Oikeuttaa neuvottelukunnan kuulemaan asiantuntijoita ja ottamaan itselleen tarvittavan sihteerityövoiman.
Pöytäkirjanote kaikille virastoille ja laitoksille sekä kaupungin yhteisöille ja säätiöille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 11 |
183 §
LAUSUNTO VIIKINMÄEN AMPUMARADAN PILAANTUNEIDEN MAIDEN LOPPUSIJOITUSALUEEN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2004-2528
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa lausuntonaan Uudenmaan ympäristökeskukselle puoltavansa Viikinmäen ampumaradan pilaantuneiden maiden loppusijoitusalueen ympäristölupahakemusta.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 5 |
184 §
XXXX XXXXXXXXXXX OIKAISUVAATIMUS RAKENNUSVIRASTON KATU- JA PUISTO-OSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMISTÄ KOSKEVASSA ASIASSA
Khs 2004-119
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
185 §
LAUSUNTO PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISTYÖVALTUUSKUNTA YTV:LLE SEUTULIIKENTEEN LIIKENNÖINTISUUNNITELMAN LUONNOKSESTA 2005 - 2006
Khs 2004-2616
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät jäsen Lehtipuu, jäsen Rihtniemi ja Bogomoloff esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
186 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 3.2.2005
yleisten töiden lautakunta 3.2.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
187 §
YHDEN JÄSENEN JA VARAJÄSENEN VALITSEMINEN LILINKOTISÄÄTIÖN HALLITUKSEEN TOIMIKAUDEN 2004 - 2006 LOPPUUN SEKÄ TILINTARKASTAJIEN NIMEÄMINEN VUODEKSI 2005
Khs 2004-839, 2004-2384
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti valita Lilinkotisäätiön hallitukseen toimikauden 2004 – 2006 jäljellä olevaksi ajaksi varsinaiseksi jäseneksi toimistopäällikkö Taru Neimanin tilalle talous- ja velkaneuvonnan päällikkön Marianne Rikaman sekä hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen johtavan sosiaalityöntekijän Raili Hulkkosen tilalle kehittämiskonsultti Veli-Matti Ponkalan.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä Lilinkotisäätiön tilintarkastajaksi tarkastamaan vuoden 2005 tilejä kaupunkitarkastaja, HTM Kari Roineen ja varatilintarkastajaksi kaupunginreviisori, HTM Vesa Ikäheimon.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille henkilöille, Lilinkotisäätiölle, sosiaalivirastolle, terveyskeskukselle, kaupunginkanslialle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
188 §
VANHUSNEUVOSTON ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2004-2718, 2004-2497, 2004-1993
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
189 §
VAMMAISNEUVOSTON ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2004-2623
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
190 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
RINTAMAVETERAANIASIAIN NEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2005-139
Esityslistan asia Stj/4
Kaupunginhallitus päätti asettaa toimikaudeksi 2005 - 2006 rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan ja valita siihen 12 jäsentä seuraavasti:
kaupungin luottamushenkilöjäsenet
Eeva Vuorenlehto |
Pirkko Tepponen |
Lauri Suoranta |
Ylermi Runko |
kaupungin virastoja edustavat jäsenet
ylilääkäri Pertti Heikkilä terveyskeskuksesta
toimistopäällikkö Matti Pitkänen kiinteistövirastosta
vanhainkoti- ja palveluasumistoiminnan päällikkö Eeva-Liisa Tuominen sosiaalivirastosta
liikunnanohjaaja Mirja Ahti liikuntavirastosta
helsinkiläisiä rintamaveteraanijärjestöjä edustavat jäsenet
puheenjohtaja Pentti Laamanen (Helsingin seudun Sotaveteraanipiiri ry)
varapuheenjohtaja Sulo Hakala (Rintamaveteraanien Helsingin piiri ry)
kauppatieteen maisteri Martti Seppänen (Sotainvalidien Veljesliiton Helsingin piiri ry)
puheenjohtaja Kaarina Peltola (Helsingin Rintamanaiset ry)
Samalla kaupunginhallitus päätti määrätä neuvottelukunnan puheenjohtajaksi em. toimikaudeksi Eeva Vuorenlehdon.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa terveyskeskusta huolehtimaan neuvottelukunnan sihteerin tehtävien hoitamisesta.
Vielä kaupunginhallitus päätti kehottaa neuvottelukuntaa
-
toimikautensa alussa laatimaan
toimintasuunnitelman sekä toimikautensa päättyessä esittämään
kaupunginhallitukselle perustellun näkemyksen tärkeinä pitämistään asioista,
joita sen seuraajan tulisi käsitellä
- antamaan kaupunginhallitukselle kertomuksen toiminnastaan toimintakauden päättyessä.
Edelleen kaupunginhallitus päätti kehottaa neuvottelukuntaa harkitsemaan olisiko kaupungin virastoja edustavan jäsenen oltava neuvottelukunnassa asiantuntija eikä jäsen, ja ilmoittamaan kantansa kaupunginhallitukselle viimeistään 30.9.2006, niin että neuvottelukunnan toimintasääntöä voidaan tältä osin tarvittaessa muuttaa ennen seuraavan toimikauden alkamista.
Lopuksi kaupunginhallituksen päätti merkitä tiedoksi neuvottelukunnan toimintakertomuksen toimikaudelta 2003 - 2004.
Pöytäkirjanote neuvottelukuntaan valituille, päätöksessä mainituille järjestöille, rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnalle (veteraaniasiamies Merja Eklund), terveyskeskukselle, sosiaalivirastolle, kiinteistövirastolle,
liikuntavirastolle, kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 5 |
191 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
TERVE JA TURVALLINEN KAUPUNKI -NEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2004-2309
Esityslistan asia Stj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
192 §
31.1.2005 pöydälle pantu asia
VAPAAEHTOISTYÖN NEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2005 - 2006
Khs 2004-2646
Esityslistan asia Stj/6
Kaupunginhallitus päätti asettaa toimikaudeksi 2005 - 2006 vapaaehtoistyön neuvottelukunnan ja valita siihen jäseniä seuraavasti:
kaupungin luottamushenkilöt
Tiina Vallila |
Viljami Wiirilinna |
Esa Tulkki |
Galina Villonen |
Antti Karila |
kaupungin virastoja edustavat jäsenet
vapaaehtoistyön ohjaaja Eeva Linna sosiaalivirastosta
osastopäällikkö Anna-Maija Kivimäki liikuntavirastosta
ylihoitaja Hannele Nurkkala terveyskeskuksesta
nuorisosihteeri Pirjo Mattila nuorisoasiainkeskuksesta
kulttuurituottaja Mauri Lehtovirta kulttuuriasiainkeskuksesta
vapaaehtoisyhteistöjä edustavat jäsenet
Mikko Mäkelä (nuorisojärjestöt)
Antti Honkanen (päihdejärjestöt)
Raija Manninen (vammais- ja erityisjärjestöt)
Antti Henriksson (vanhusjärjestöt)
Risto Fagerholm (liikuntajärjestöt)
Jaana Valtonen (seurakunnan diakoniatyö)
Seppo Harjunpää (asukastoiminta)
Vesa Kukkamaa (muut järjestöt)
Arja-Liisa Ylönen (lapsijärjestöt)
Samalla kaupunginhallitus päätti määrätä neuvottelukunnan puheenjohtajaksi em. toimikaudeksi Antti Karilan.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa sosiaalivirastoa huolehtimaan neuvottelukunnan sihteerin tehtävien hoitamisesta.
Vielä kaupunginhallitus päätti kehottaa neuvottelukuntaa
-
toimikautensa alussa laatimaan toimintasuunnitelman
sekä toimintakautensa päättyessä esittämään kaupunginhallitukselle perustellun
näkemyksensä tärkeinä pitämistään asioista, joita sen seuraajan tulisi käsitellä
-
antamaan kaupunginhallitukselle kertomuksen
toiminnastaan toimikauden päättyessä
- tekemään kaupunginhallitukselle vapaaehtoisyhteisöjen ehdotuksiin perustuvan esityksen vapaaehtoisyhteisöjä edustavien jäsenten valinnasta seuraavalle toimikaudelle.
Edelleen kaupunginhallitus päätti kehottaa neuvottelukuntaa harkitsemaan olisiko kaupungin virastoja edustavan jäsenen oltava neuvottelukunnassa asiantuntija eikä jäsen, ja ilmoittamaan kantansa kaupunginhallitukselle viimeistään 30.9.2006, niin että neuvottelukunnan toimintasääntöä voidaan tältä osin tarvittaessa muuttaa ennen seuraavan toimikauden alkamista.
Lopuksi kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi neuvottelukunnan toimintakertomuksen toimikaudelta 2003 - 2004.
Pöytäkirjanote neuvottelukuntaan valituille, sosiaalivirastolle, terveyskeskukselle, nuorisoasiainkeskukselle, liikuntavirastolle, kulttuuriasiainkeskukselle, kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liite 1 |
193 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 3.2.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
194 §
APULAISKAUPUNGINJOHTAJIEN PALKKAUKSEN TARKISTAMINEN
Khs 2005-282
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, että apulaiskaupunginjohtajien kokonaispalkka on 10 622,49 euroa/kk 1.3.2005 lukien.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät Björklund, Kokkonen ja Korpinen esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että Ojala ehdotti Hellströmin kannattamana päätösehdotuksen hylkäämistä.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Ojalan hylkäysehdotuksen äänin 12 – 3. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Ojala ja Rantanen.
Ojala ilmoitti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Lisätiedot:
Siitonen Eva-Riitta, kaupunginjohtaja, puhelin 169 2200
LIITE |
Liite 1 |
195 §
KAUPUNGINJOHTAJAN PALKKAUKSEN TARKISTAMINEN
Khs 2005-283
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunginjohtajan kokonaispalkka on 12 696,11 euroa/kk 1.3.2005 lukien.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Siitonen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että Ojala ehdotti Rantasen kannattamana päätösehdotuksen hylkäämistä.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Ojalan hylkäysehdotuksen äänin 12 – 3. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Ojala ja Rantanen.
Ojala ilmoitti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Lisätiedot:
Björklund Ilkka-Christian, apulaiskaupunginjohtaja, puhelin 169 2290
Översättning:
168 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN KAUKO
KOSKINEN:
UTARBETANDE AV KOSTNADSPROGNOSER I
ANLÄGGNINGSPLANER
MED GODTAGBAR NOGGRANNHET (+ 10 %)
Stn 2004-862
Ärende Kj/3 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 14.4.2004 (Kauko Koskinen), tillställa den som
föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle
att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Kauko Koskinen och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Sauramo Vesa, ledande planerare, telefon 169 2367
BILAGA Bilaga 1
Lisätiedot:
Björklund Ilkka-Christian, apulaiskaupunginjohtaja, puhelin 169 2290
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jussi Pajunen |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Osku Pajamäki Risto Rautava
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 15.2.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|
|||||||
|
|
|
||||||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
pöytäkirjan 162-168, 172-175, 177, 179-181, 183-186, 188-189, 191 ja 193 §:t |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
pöytäkirjan 176 § |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
|
||||||
|
Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|
||||||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|
||||||
2 |
|
|||||||
|
|
|||||||
|
Poikkeamispäätöksen tekeminen |
|
||||||
|
|
|
||||||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|||||
|
|
|
||||||
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
|
||||||
|
|
|
||||||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|
||||||
|
|
|
||||||
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|
||||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
|||||
|
|
||||
|
Bilagor till
protokollet |
||||
|
|
|
|||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
|||
|
|
|
|||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
|||
|
|
|
|||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
|||
|
|
|
|||
|
|
162-168, 172-175, 177, 179-181, 183-186, 188-189, 191 och 193 § i protokollet |
|||
|
|
|
|||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
|||
|
|
|
|||
|
|
176 § i protokollet |
|||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkande får framställas |
||||
|
|
|
|||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|||
|
|
|
|||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
||||
|
|
||||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
||||
|
|
||||
|
Rättelseyrkandetid
|
||||
|
|
||||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
||||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
||||
|
|
|
|||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
||||
|
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|||
|
|
|
|||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|||
|
|
|
|||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
|||
|
|
|
|||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
|||
|
|
|
|||
|
Formen för
rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
||||
|
|
|
|||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
||||
2 |
|||||
|
|
|
|||
|
Fattande av undantagsbeslut |
||||
|
|
|
|||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
|||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
||
|
|
|
|
||
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
||
|
|
|
|||
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. Vederbörande anses ha
fått del av beslutet då beslutet meddelats efter anslag. |
|||
|
|
|
|||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
||||
|
|
|
|||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
|||
|
|
||||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|||
|
|
|
|||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|||
|
|
|
|||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|||
|
|
|
|||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
||||
|
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||