Kokousaika |
31.10.2005 kello 16.00 – 16.31 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1290 §) |
|
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
|
Hellström, Sanna |
|
|
|
Malinen, Jouko |
|
|
|
Ojala, Outi |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Puura, Heli |
|
|
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
|
Rautava, Risto |
|
|
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|
Hakola, Juha |
varajäsen (paitsi 1293 §) |
|
|
|
|
|
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1293 §) |
|
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi 1299 §) |
|
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Schier, Mikael |
lehdistöpäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1299, 1303, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1283 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1284 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1285 |
Kj/1 |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan varajäsenen valinta |
1286 |
Kj/2 |
Kaupungin maa- ja vesialueiden varaamista rakentamiseen koskevat muutokset kaupunginhallituksen johtosääntöön |
1287 |
Kj/3 |
Kaupunginhallituksen ja ympäristötoimen johtosääntöjen muuttaminen |
1288 |
Kj/4 |
Eräiden määrärahojen siirto |
1289 |
Kj/5 |
Vuoden 2005 talousarvioon merkittyjen eräiden määrärahojen ylittäminen sekä erään toimintakatteen vahvistaminen |
1290 |
Kaj/6 |
Pasilan puistoalueen sekä Vallilan korttelin nro 390 osan ym. alueiden (Teollisuuskatu välillä Sturenkatu - Ratapihantie) asemakaavan muuttaminen (nro 11310) |
1291 |
Kaj/7 |
Toukolan tonttien 23100/21 - 24, 27 ja 28 sekä katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11414) |
1292 |
Kaj/8 |
Munkkiniemen tonttien 30076/37 - 39 asemakaavan muuttaminen (nro 11373) |
1293 |
Kaj/9 |
Kiinteistö Oy Malminkartanonkujan, Kiinteistöyhtymä Ajomiehentie 13:n ym. yhtiöiden hakemukset Konalan tontin 32042/17 ja korttelin 32037 asemakaavan muuttamisesta |
1294 |
Kaj/10 |
Laajasalon tontin 49117/1 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11403) |
1295 |
Kj/3 |
Lausunto sisäasiainministeriölle kotikuntatyöryhmän loppuraportista |
1296 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen Eiranrannan hiekkasiilojen uuden ajoluiskan rakentamiseen |
1297 |
Kj/5 |
Jäsenen nimeäminen ATK-instituutti säätiön edustajistoon |
1298 |
Kj/6 |
Konserniohjaukseen kuuluvien asioiden käsittely kaupunginhallituksessa |
1299 |
Kj/7 |
Kaupunginjohtajan palkaton virkavapaa |
1300 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 26.10.2005 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1301 |
Kj/9 |
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan seutukokouksen edustajien valitseminen |
1302 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1303 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1304 |
Kaj/1 |
Kannanotto Prova Oy:n ja XXXX XXXX:n Munkkiniemen tonttien asemakaavan muutosta koskevaan muistutukseen (nro 11373) |
1305 |
Kaj/2 |
Helsingin Ykköspesu Oy:n hakemus suunnittelutarveratkaisua varten |
1306 |
Kaj/3 |
ConocoPhillips Finland Oy:n hakemus suunnittelutarveratkaisua varten |
1307 |
Kaj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1308 |
Sj/1 |
17.10.2005 ja 24.10.2005 pöydälle pantu asia Kaupungin edustajien valitseminen Suomen Liikemiesten Kauppaopiston säätiön edustajistoon |
1309 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1310 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1311 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1283 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Rautavan (varalla Rihtniemi) ja Malisen (varalla Pajamäki) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
1284 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1285 - 1294 § |
Kaupunginvaltuuston 16.11.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1285 § |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 169 2216
1286 § |
Kaupungin maa- ja vesialueiden varaamista rakentamiseen koskevat
muutokset kaupunginhallituksen johtosääntöön |
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 169 2210
1287 § |
Kaupunginhallituksen ja ympäristötoimen johtosääntöjen muuttaminen |
Kaupunginhallitus hyväksyi muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 169 2210
1288 § |
Eräiden määrärahojen siirto |
Lisätiedot:
Kivinen Riitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2393
1289 § |
Vuoden 2005 talousarvioon merkittyjen eräiden määrärahojen ylittäminen
sekä erään toimintakatteen vahvistaminen |
Lisätiedot:
Kivinen Riitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2393
Rickman Birgitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2381
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1290 § |
Pasilan puistoalueen sekä Vallilan korttelin nro 390 osan ym. alueiden (Teollisuuskatu välillä Sturenkatu - Ratapihantie) asemakaavan muuttaminen (nro 11310) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1291 § |
Toukolan tonttien 23100/21 - 24, 27 ja 28 sekä katualueen asemakaavan
muuttaminen (nro 11414) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1292 § |
Munkkiniemen tonttien 30076/37 - 39 asemakaavan muuttaminen (nro
11373) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1293 § |
Kiinteistö Oy Malminkartanonkujan, Kiinteistöyhtymä Ajomiehentie 13:n
ym. yhtiöiden hakemukset Konalan tontin 32042/17 ja korttelin 32037
asemakaavan muuttamisesta |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät varajäsen Hakola ja Bogomoloff esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1294 § |
Laajasalon tontin 49117/1 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro
11403) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1295 §
LAUSUNTO SISÄASIAINMINISTERIÖLLE KOTIKUNTATYÖRYHMÄN LOPPURAPORTISTA
Khs 2005-1933
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa sisäasiainministeriölle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa lähtökohtanaan, että perusoikeuksiin kuuluu vapaus valita asuinpaikka ja kotipaikan valintavapauden rajoittaminen sopii huonosti oikeusperiaatteisiimme.
Kotikuntatyöryhmän loppuraportti on valmistunut samanaikaisesti, kun vireillä on kunta- ja palvelurakenteen uudistamiseen tähtäävä hanke. Uudistusten yhteydessä nousevat väistämättä esiin laajemminkin kuntien sosiaali- ja terveyshuollon järjestämisvastuuta ja palvelujen saamisedellytyksiä koskevat säännökset sekä palvelujen rahoituksen turvaaminen lisääntyvään palvelukysyntään.
Sosiaali- ja terveyshuollon asiakkaan näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää, että sosiaali- ja terveyshuollon lainsäädännössä ratkaistaan kysymys kuntien järjestämisvastuun jakautumisesta myös kuntien välisiä ristiriitatilanteita varten, jolloin asiakkaana olevalla henkilöllä olisi aina oikeus saada tarpeenmukaiset palvelut kotipaikkaratkaisun viipyessä.
Kaupunginhallitus katsoo, ettei työryhmän esittämää kotikuntakuntalain muutosta ja kuntalaskutusta koskevaa osuutta tulisi toteuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntömuutoksista erillisinä lainsäädäntömuutoksina.
Kotikuntalain rajoitussäännöksen kumoaminen
Kotikunnan vaihtamisen rajoituksia pohtinut työryhmä on käsitellyt laajasti eri vaihtoehtoja, joilla nykyisen rajoitussäännöksen poistaminen voitaisiin toteuttaa. Ongelmaksi muodostuu kuntien rahoitusvastuun jakaminen ja palvelujen saanti.
Kaupunginhallitus pitää kannatettavana ulottaa vapaus vaihtaa kotipaikkaa myös laitoksiin tai muualle kunnan päätöksellä asumaan sijoitettuun väestöön. Samanaikaisesti on kuitenkin välttämätöntä huolehtia, ettei tästä vapaudesta ole seurauksena suurten sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten siirtyminen uuden kotikunnan maksettaviksi. Työryhmän esityksessä onkin pyritty järjestelmään, jossa kustannusvastuu ei siirtyisi uudelle kotikunnalle ja tämän periaatteen toteutumista kaupunginhallitus pitää ehdottomana vaatimuksena muutoksen toteuttamiselle.
Kaupunginhallitus toteaa, että erityisesti työryhmän esittämässä laajassa muodossa toteutuessaan tämän kotikunnan vaihtamisoikeuden harjoittamisen lasku tulee mitä todennäköisimmin lankeamaan Helsingin ja muiden kasvukeskusten maksettavaksi. Sellaisten mahdollisten kotikunnan vaihtajien määrä on melko pieni, jotka tällä hetkellä ovat muiden kuntien sijoittamina Helsingissä hoidossa. Helsingistä muihin kuntiin sijoitettujen asiakkaiden määrä on suurempi ja osa näistä saattaisi haluta vaihtaa kotikuntaa, jolloin lasku hoidosta tulisi edelleen Helsingille. Tässä ryhmässä molempiin suuntiin tapahtuva muutos saattaisi olla jopa edullinen Helsingille poismuuttajien määrän ollessa tänne muuttajia suurempi ja lasku hoidosta muualla pienempi (alemmat kustannukset ja suurempi valtionosuusvähennys) kuin Helsingissä. Mutta jos laitoshoidossa, asumispalveluyksikössä ja perhehoidossa olevat henkilöt saavat mahdollisuuden hakea tarvitsemiaan palveluja muista kuin sen hetkisestä kotikunnastaan, nykytilanne muuttuisi ratkaisevasti. Muuttovirta suuntautuisi muista kunnista pääkaupunkiseudulle ja erityisesti Helsinkiin. Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut ovat jo nyt maan kalleimpia ja palvelurakenteen laitosvaltaisuuden katsotaan olevan keskeisin syy tähän. Valtakunnallisestikin hyväksytty tavoite vähentää laitospaikkoja vaarantuisi kasvavan kysynnän takia. Muuttajien mukana lisääntyvä tarve pitkäaikaiseen laitoshoitoon lisäisi kustannuspaineita edelleen. Muutos vaikeuttaisi myös palvelujen suunnittelua Helsingissä kun suunnittelun pohjana ei voisi pitää kunnan väestörakenteen kehitystä vaan pitäisi varautua vanhusväestön vaikeasti ennakoitavaan kasvuun muuton myötä.
Vanhan kotikunnan kustannusvastuun toteutuminen mahdollisesti jopa vuosikymmeniä kestävän laitoshoidon ajan ei tunnu uskottavalta ja mahdolliselta. Potilaskohtainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen todellisten kustannusten seuranta aiheuttaisi kohtuuttomasti työtä ja asettaisi suuria vaatimuksia tietojärjestelmille.
Ehdotettu kuntalaskutusmalli
Työryhmän ehdottama kuntalaskutusjärjestelmä vaikuttaa erittäin monimutkaiselta, työläältä, keskeneräiseltä ja kalliilta toteuttaa, joten jos siihen päädytään, se edellyttää runsaasti jatkovalmistelua ja yksinkertaistamista. Lisäksi esityksestä puuttuu kokonaan ehdotukset eräiden terveydenhuoltokustannusten jakotavasta.
Jo valtionosuusvähennyksen huomioiminen laskutuksessa esitetyllä tavalla on Helsingille epäedullinen koska verotulotasauksen vaikutusta ei huomioida. Teoreettinen valtionosuus on suurempi kuin todellinen, joten vanhaan kotikuntaan lähetettävä lasku olisi vastaavasti pienempi, jolloin osa kustannuksista jäisi Helsingin maksettavaksi. Ehdotettujen kustannusluokkien vaikutusta ei ole mahdollista arvioida koska niitä ei ole olemassa. Elleivät luokitukset ole riittävän lähellä todellisia kustannuksia, jää osa kustannuksista uuden kotikunnan maksettavaksi. Raportista ei käy ilmi kuinka muuttajien tarvitsemien erikoissairaanhoidon palvelujen kustannusten korvaus tapahtuisi. Palvelujen käytöstä laskutettaisiin uutta kotikuntaa mutta kustannusten erittely potilaskohtaisesti edelleen laskuttamista varten lienee melko mahdotonta. Oman ongelmansa muodostaisivat lisäksi psykiatriset pitkäaikaispotilaat, joiden osalta tulee laskutettavan summan suuruuden määrittelyssä mukaan eri sairaanhoitopiirien erilaiset kalliin hoidon tasausjärjestelmät.
Kaupunginhallitus huomauttaa, ettei kuntalaskutusmallissa voitaisi huomioida pelkästään muuttohetken tilannetta vaan myös henkilön muuttuva tarve (yleensä lisääntyvä) palveluihin ja tukitoimiin. Olisi varmistettava, että asiakkaan vastaanottava kunta saa täysimääräisenä kaikki tosiasialliset kustannukset, joita kuntaan muuttaneen hoidosta on aiheutunut ja jotka kuntalaskutus aiheuttaa.
Edellä esitetyn perustella kaupunginhallitus ei pidä ehdotettua kuntalaskutusmallia toteuttamiskelpoisena.
Lopuksi kaupunginhallitus
toteaa yhteenvetona, että mikäli
esitetyt muutokset toteutuisivat, niiden vaikutuksia väestökehitykseen ja palvelutarpeisiin
olisi etenkin alkuvuosina mahdotonta ennakoida. Kyseessä ovat yksilölliset
ratkaisut, joihin vaikuttavat monet yhteiskunnalliset tekijät. Muuttoliikettä
olisi kuitenkin enemmän Helsinkiin kuin poispäin.
Helsingissä
esimerkiksi erilaisten yksityisten, ”seniori-ikäisille” tarkoitettujen asuin-
ja palvelutalojen määrä on suuri ja edelleen kasvava. Niitä markkinoidaan
näkyvästi ja houkuttelevasti. Hoitoyksiköissä palvelutaso on voinut kuitenkin
osoittautua niukemmaksi ja asuminen kalliimmiksi kuin niihin muuttaneet
henkilöt ovat odottaneet. He voivatkin päätyä kunnallisten palvelujen varaan,
etenkin kun palvelujen tarve lisääntyy iän myötä. Palvelujen kustannusvastuun oikeudenmukainen
jakaminen kuntien kesken tulisi turvata myös tällä tavoin kotikuntaansa vaihtaneiden
henkilöiden osalta.
Kirje nro sisäasiainministeriölle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
Liitteet 1 - 5 |
1296 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN EIRANRANNAN HIEKKASIILOJEN UUDEN AJOLUISKAN RAKENTAMISEEN
Khs 2005-2247
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle vuoden 2005 talousarvion alakohdasta 8 01 02 11, esirakentaminen, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet, 637 000 euroa (alv=0) käytettäväksi Eiranrannan hiekkasiilojen uuden ajoluiskan ja sen rakenteiden toteuttamiseen.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston tonttiosastolle, rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
1297 §
JÄSENEN NIMEÄMINEN ATK-INSTITUUTTI SÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2005-2293
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti nimetä Helsingin kaupungin edustajana ATK-instituutti säätiön edustajistoon alkavaksi kolmivuotiskaudeksi tietotekniikkapäällikkö Tuomo Karakorven.
Pöytäkirjanote Atk-instituutin kannatusyhdistykselle ja Atk-instituutti säätiön edustajistoon nimetylle.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 169 2230
LIITE |
Liite 1 |
1298 §
KONSERNIOHJAUKSEEN KUULUVIEN ASIOIDEN KÄSITTELY KAUPUNGINHALLITUKSESSA
Khs 2005-2294
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, että se kokoontuu vuoden 2006 alusta alkaen kerran kuukaudessa erityisiin konserniohjauskokouksiin käsittelemään seuraavia asiaryhmiä:
– talouden ja toiminnan seurantaraportti,
– tytäryhteisöjen seurantaraportti,
– ylikunnallisten toimielinten (Uudenmaan liitto, HUS; YTV, Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta, Helsingin seudun yhteistyökokous) seuranta ja ohjaus,
– kaupungin kilpailuttamispolitiikka,
– merkittävät henkilöstöpoliittiset kysymykset
– merkittävät hallinnon kehittämiseen liittyvät kysymykset
– muut erikseen päätettävät, konserniohjauksen kannalta strategisesti merkittävät asiat
ja tekemään toimivaltansa puitteissa niitä koskevia päätöksiä.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti todeta, että näihin kokouksiin osallistuvat kaupunginhallituksen jäsenten ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajiston ohella esittelijöinä toimivat kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtajat sekä lisäksi rahoitusjohtaja ja kansliapäällikkö ja kaupunginhallituksen kuhunkin kokoukseen erikseen määräämät henkilöt.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 169 2230
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 6. |
1299 §
KAUPUNGINJOHTAJAN PALKATON VIRKAVAPAA
Khs 2005-721
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti vahvistaa kaupunginjohtaja Jussi Pajusen palkattoman virkavapaan ajalle 3.– 8.11.2005.
Pöytäkirjanote kaupunginjohtajalle, apulaiskaupunginjohtajille, kaupunginkanslian kansliapäällikölle, osastopäälliköille, sihteeristölle, henkilöstöasioiden hoitajalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle sekä sen taloushallintopalvelulle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Pajunen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Mäkelä Susanna, hallintosihteeri, puhelin 169 2225
LIITE |
Katso esityslistaa, viransijaisen kaupunginjohtajan asiaa 7. |
1300 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 26.10.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 26.10.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
5 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
6 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valitusosoituksin Museovirastolle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle, rakennusvalvontavirastolle, Helsingin Vedelle ja kaupunginmuseolle.
9 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
7 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle ja Sulo Tiaiselle.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10 Aloite sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
11–13 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
8 Kaupunginhallituksen kirje nro Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitukselle.
Pöytäkirjanote terveyslautakunnalle.
14 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 8. |
1301 §
PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISTYÖVALTUUSKUNNAN SEUTUKOKOUKSEN EDUSTAJIEN VALITSEMINEN
Khs 2005-97
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
1302 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 43 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 25.10.2005
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 26.10.2005
tekninen lautakunta 25.10.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1303 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 43 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1304 §
KANNANOTTO PROVA OY:N JA XXXX XXXX:N MUNKKINIEMEN TONTTIEN ASEMAKAAVAN MUUTOSTA KOSKEVAAN MUISTUTUKSEEN (NRO 11373)
Khs 2005-81
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa edellä esityslistalta ilmenevän, kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausumalla täydennetyn, kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymän vastauksen kaupungin perusteltuna kannanottona esitettyyn muistutukseen.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä Prova Oy:lle ja XXXX XXXX:lle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 1. |
1305 §
HELSINGIN YKKÖSPESU OY:N HAKEMUS SUUNNITTELUTARVERATKAISUA VARTEN
Khs 2005-1863
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2005-1863/526 mukaisesti siihen saakka kunnes alue tarvitaan kaupungin käyttöön tai alueelle laadittava asemakaava sen sallii, kuitenkin enintään 31.12.2015 asti, ja ehdolla, että hankkeesta ei ole haittaa mahdolliselle Malminkartanon täyttömäen lisätäytölle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
1306 §
CONOCOPHILLIPS FINLAND OY:N HAKEMUS SUUNNITTELUTARVERATKAISUA VARTEN
Khs 2005-1862
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2005-1862/526 mukaisesti siihen saakka kunnes alue tarvitaan kaupungin käyttöön tai alueelle laadittava asemakaava sen sallii, kuitenkin enintään 31.12.2015 asti, ja ehdolla, että hankkeesta ei aiheudu haittaa mahdolliselle Malminkartanon täyttömäen lisätäytölle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
1307 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
20.10.2005 |
|
|
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
24.10.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1308 §
17.10.2005 ja 24.10.2005 pöydälle pantu asia
KAUPUNGIN EDUSTAJIEN VALITSEMINEN SUOMEN LIIKEMIESTEN KAUPPAOPISTON SÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2005-2152
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti valita Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Säätiön edustajistoon 1.3.2006 alkavaksi kolmevuotiseksi toimikaudeksi kaksi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet seuraavasti:
jäsen |
henkilökohtainen varajäsen |
tiimikoordinaattori Liisa Halme |
apulaisrehtori Tiina Immonen |
Sami Nieminen |
Annika Andersson |
Pöytäkirjanote mainitulle säätiölle, valituille henkilöille, opetusvirastolle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1309 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
nuorisolautakunta 27.10.2005
taidemuseon johtokunta 18.10.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 21. – 26.10.2005
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 26.10.2005
suomenkielinen työväenopisto
- läntisen alueopiston aluerehtori 12.10.2005
taidemuseon johtaja 21. – 25.10.2005
tietokeskuksen johtaja 18. ja 25.10.2005
työterveysjohtaja 24.10.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
1310 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta 27.10.2005
ympäristölautakunta 25.10.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1311 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs 2005-2283
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta
ruotsinkielinen jaosto 12.10.2005
lasten päivähoitojaosto 27.10.2005
terveyslautakunta 25.10.2005
Samalla kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi liitteenä olevien henkilöiden, järjestöjen ja yhdistysten kirjeet ja kannanotot koskien terveyslautakunnan kokouksen 25.10.2005 päätöksiä terveysasemien toiminnan järjestämisen periaatelinjauksista ja terveysasemaverkon kehittämislinjauksista.
Ilmoitus ao. lautakunnalle, ruotsinkieliselle jaostolle ja lasten päivähoitojaostolle sekä pöytäkirjanote ao. järjestöille ja yhdistyksille.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 9 |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Risto Rautava Jouko Malinen
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 8.11.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1283-1295, 1298, 1300-1304, 1307 ja 1309-1311 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
suunnittelutarveratkaisun tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1305 - 1306 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. |
||
|
Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Suunnittelutarveratkaisun tekeminen |
||
|
|
||
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Suunnittelutarveratkaisun tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1283-1295, 1298, 1300-1304, 1307 och 1309-1311 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
avgöranden
som gäller planeringsbehov (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1305 - 1306 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. |
|||
|
Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Avgöranden som gäller planeringsbehov |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut rörande avgöranden som gäller planeringsbehov får sökas genom
skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. Vederbörande anses ha
fått del av beslutet då beslutet meddelats efter anslag. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||