Kokousaika |
10.10.2005 kello 16.00 – 16.18 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
|
Hellström, Sanna |
|
|
|
Malinen, Jouko |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
|
Rautava, Risto |
|
|
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
|
Lindeman, Jukka |
varajäsen |
|
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 1201-1202 ja osa 1217-1219 §) |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi 1210-1219 §) |
|
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
|
|
|
|
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
||||||
|
|
|
||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
||||||
|
|
|
||||||
Esittely |
|
§ |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
|||
|
Korpinen |
|
|
1209, |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
|||
|
Sauri |
|
|
1212, |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1201 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1202 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1203 |
Kaj/1 |
Kluuvin tonttien 96/1, 4 ja 29 tason -17.0 yläpuolisen ja tontin 30 tason -9.0 yläpuolisen sekä katualueen tason +2.5 yläpuolisen alueen (mm. Makkaratalo) asemakaavan muuttaminen (nro 11390) |
1204 |
Kaj/2 |
Herttoniemen asuntotonttien 43011/28 - 29 ja 32 - 35 vuokrausperusteiden määrääminen |
1205 |
Kj/3 |
Talousarviopäällikön viran täyttäminen talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolla |
1206 |
Kj/4 |
Helsingin hallinto-oikeuden päätös HKL-Bussiliikenteen ja Suomen Turistiauto Oy:n yhdistämistä koskevassa asiassa |
1207 |
Kj/5 |
3.10.2005 pöydälle pantu asia Määrärahojen myöntäminen lähiörahastosta lähiöiden kunnostamis- ja kehittämishankkeisiin |
1208 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1209 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1210 |
Kaj/1 |
Asemakaavan muutoksen nro 11390 toteuttamista koskevan sopimuksen tekeminen Kiinteistö Oy Helsingin Kaivokatu 8:n, Kiinteistö Oy Aleksin Hermeksen ja Kiinteistö Oy Keskuskatu 1b:n kanssa |
1211 |
Kaj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1212 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten tekemien päätösten seuraaminen |
1213 |
Sj/1 |
Ammattikorkeakoulun liittyminen musiikin tai tanssin koulutusta antavien ammattikorkeakoulujen yhdistykseen |
1214 |
Sj/2 |
Vt Sole Molanderin toivomusponsi: Sosiaali- ja opetusviraston kilpailuttaminen ja hankintasopimusten tekeminen |
1215 |
Sj/3 |
Ressun peruskoulun ilmanvaihdon sekä vesi- ja viemärijohtojen perusparannuksen hankesuunnitelma |
1216 |
Sj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1217 |
Ryj/1 |
26.9.2005 ja 3.10.2005 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Malminkartanon täyttömäen laajennuksen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta |
1218 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1219 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1201 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Hellströmin (varalla Rantanen) ja Lindemanin (varalla Dahlberg) tarkastamaan
tämän kokouksen pöytäkirjan.
1202 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1203 - 1204 § |
Kaupunginvaltuuston 26.10.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1203 § |
Kluuvin tonttien 96/1, 4 ja 29 tason -17.0 yläpuolisen ja tontin 30 tason -9.0 yläpuolisen sekä katualueen tason +2.5 yläpuolisen alueen (mm. Makkaratalo) asemakaavan muuttaminen (nro 11390) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1204 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 3.10.2005 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
1205 §
TALOUSARVIOPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMINEN TALOUS- JA SUUNNITTELUKESKUKSEN TALOUSSUUNNITTELUOSASTOLLA
Khs 2005-1774
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti ottaa hallintopäällikkö, kauppatieteen maisteri Tuula Saxholmin talous- ja suunnittelukeskuksen talousarviopäällikön virkaan 1.5.2006 lukien toistaiseksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että talousarviopäällikön viran tehtäväkohtainen kokonaispalkka on 6000,00 euroa/kk 1.5.2006 lukien.
Pöytäkirjanote virkaan valitulle sekä muille virkaa hakeneille muutoksenhakuohjein, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä sen taloushallintopalvelulle.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 169 2230
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1206 §
HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS HKL-BUSSILIIKENTEEN JA SUOMEN TURISTIAUTO OY:N YHDISTÄMISTÄ KOSKEVASSA ASIASSA
Khs 2004-1363
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden 23.9.2005 antaman päätöksen nro 05/0812/2, jolla se on hylännyt XXXX XXXX:n, XXXX XXXX:n ja XXXX XXXX:n valitukset kaupunginvaltuuston 15.9.2004 § 201 kohdalla tekemästä päätöksestä HKL-Bussiliikenteen ja Suomen Turistiauto Oy:n toimintojen yhdistämistä koskevassa asiassa.
Pöytäkirjanote jäljennöksin päätöksestä oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
1207 §
3.10.2005 pöydälle pantu asia
MÄÄRÄRAHOJEN MYÖNTÄMINEN LÄHIÖRAHASTOSTA LÄHIÖIDEN KUNNOSTAMIS- JA KEHITTÄMISHANKKEISIIN
Khs 2005-2066
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2005
talousarvion kohdasta 8 29 03, muu pääomatalous, lähiörahastosta
rahoitettavat hankkeet, Khn käytettäväksi
rakennusvirastolle
200 000 euroa Tallinnan aukion perusparannuksen loppurahoitukseen
300 000 euroa Savelan katujen rakentamiseen
100 000 euroa Kiillepuiston ja siihen johtavien portaiden rakentamiseen
200 000 euroa Ratapihantien istutuksiin
100 000 euroa läntisen suurpiirin leikkipuistojen välineisiin
70 000 euroa koillisen suurpiirin leikkipuistojen välineisiin
sosiaalivirastolle
55 000 euroa Itä-Pasilan ja Kinaporin palvelutalojen turvajärjestelmiin
6 000 euroa Riistavuoren vanhustenkeskuksen palveluasuntojen
turvamattoihin
20 000 euroa ryhmätoiminnan kehittämiseen erityisesti Kannelmäen ja Maunulan ikäihmisille
50 000 euroa lastensuojelun tila-auton hankintaan
25 000 euroa Jakomäen seniorikuntosalin välineiden hankintaan
100 000 euroa liikuntarajoitteisille soveltuvan luiskan rakentamiseen Vuosaaren palvelutalon (Vuosaarentie 6) ja Rajapaadentien välille
liikuntavirastolle
200 000 euroa ulkoilualueiden välinehankintoihin mm. Keskuspuistossa
ja Vantaanjokivarressa
80 000 euroa Jakomäen liikuntapuiston parantamisen suunnitteluun
kiinteistövirastolle
30 000 euroa Kuningattaren saaren viitesuunnitelman laadintaan
kaupunkisuunnitteluvirastolle
40 000 euroa Munkkivuoren ostoskeskuksen alueen suunnitteluun
nuorisoasiainkeskukselle
100 000 euroa Myllypuron nuorisotalon kunnostuskorjaukseen
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, muuttaen tältä osin 20.12.2004 (1593 §) ja 24.11.2003 (1342 §) tekemiään päätöksiä, että
Pihlajamäen ostoskeskuksen ympäristön parantamiseen osoitetusta määrärahasta, 300 000 euroa, saadaan käyttää 100 000 euroa Kiillepuiston rakentamiseen ja että
Jakomäen valaistusjärjestelyihin osoitettu määräraha, 300 000 euroa, saadaan käyttää Kaivantopuiston kevyen liikenteen sillan ja siihen liittyvien kevyen liikenteen väylien rakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle, sosiaalivirastolle, liikuntavirastolle, kiinteistövirastolle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, nuorisoasiankeskukselle, lähiöprojektille (Ulla Korhonen-Wälmä),Itä-Helsingin kehittämis-
toimenpiteiden johtoryhmälle (Sirpa Kallio) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1208 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 4.10.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
1209 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
1210 §
ASEMAKAAVAN MUUTOKSEN NRO 11390 TOTEUTTAMISTA KOSKEVAN SOPIMUKSEN TEKEMINEN KIINTEISTÖ OY HELSINGIN KAIVOKATU 8:N, KIINTEISTÖ OY ALEKSIN HERMEKSEN JA KIINTEISTÖ OY KESKUSKATU 1B:N KANSSA
Khs 2005-2074
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään Kiinteistö Oy Helsingin Kaivokatu 8:n, Kiinteistö Oy Aleksin Hermeksen ja Kiinteistö Oy Keskuskatu 1b:n kanssa liitteenä olevien sopimusluonnosten mukaiset maankäyttösopimukset sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä muutoksia ja täsmennyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
1211 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
4.10.2005 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
29.9.2005 |
kiinteistölautakunta |
4.10.2005 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
29.9., 4. ja 6.10.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1212 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
5.10.2005 |
Ilmoitus asianomaiselle toimikunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1213 §
AMMATTIKORKEAKOULUN LIITTYMINEN MUSIIKIN TAI TANSSIN KOULUTUSTA ANTAVIEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YHDISTYKSEEN
Khs 2005-2164
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa ammattikorkeakoulun liittymään jäseneksi musiikin tai tanssin koulutusta antavien ammattikorkeakoulujen yhdistykseen siten, että ammattikorkeakoulu huolehtii jäsenmaksun maksamisesta ja muista jäsenyyteen liittyvistä mahdollisista velvoitteista.
Pöytäkirjanote ammattikorkeakoulun hallitukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1214 §
VT SOLE MOLANDERIN TOIVOMUSPONSI: SOSIAALI- JA OPETUSVIRASTON KILPAILUTTAMINEN JA HANKINTASOPIMUSTEN TEKEMINEN
Khs 2005-1259
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 25.5.2005 hyväksymän toivomusponnen (Sole Molander) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Sole Molanderille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liitteet 1 - 5 |
1215 §
RESSUN PERUSKOULUN ILMANVAIHDON SEKÄ VESI- JA VIEMÄRIJOHTOJEN PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2005-2022
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Ressun peruskoulun ilmanvaihdon sekä vesi- ja viemärijohtojen perusparannuksen 13.9.2005 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 4 695 brm2 ja arvonlisäverolliset rakentamiskustannukset ovat enintään 1 781 000 euroa (veroton hinta 1 460 000 euroa) hintatasossa 7/2005.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, rakennusvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1216 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta 29.9.2005
opetuslautakunta 4.10.2005
- suomenkielinen jaosto 4.10.2005
suomenkielisen työväenopiston johtokunta 27.9. ja 4.10.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 29.9. – 3.10.2005
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 29.9.2005
kaupunginorkesterin intendentti 29.9.2005
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 27.9. – 3.10.2005
taidemuseon johtaja 3.10.2005
työterveysjohtaja 30.9.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1217 §
26.9.2005 ja 3.10.2005 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE MALMINKARTANON TÄYTTÖMÄEN LAAJENNUKSEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUKSESTA
Khs 2005-1404
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti lähettää Uudenmaan ympäristökeskukselle Malminkartanon täyttömäen laajennus – ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta seuraavan lausunnon:
Kokonaisuutena ympäristövaikutusten arviointi on kattava ja antaa riittävät edellytykset tarvittaville johtopäätöksille ja päätöksenteolle. Arviointi täyttää ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja asetuksen tarkoituksen, mikä on hankkeen ympäristövaikutusten selvittäminen ja arvioiminen, tiedon tuottaminen suunnittelun ja päätöksenteon tueksi sekä osallisten tiedonsaanti- ja osallistumismahdollisuuksien lisääminen. Laadittu alustava yleissuunnitelma ja sitä täydentävät YVA-menettelyn aikana tehdyt täydentävät selvitykset ja osallisten kuulemiset sisältävät kaikki keskeiset hanketta koskevat tutkimustulokset ja näkökannat.
Ohjelmavaiheen jälkeen YVA-prosessin rinnalla laaditut lisäselvitykset
on tehty huolellisesti, ja ne ovat tuottaneet hyödyllistä ja välttämätöntä
tietoa. Erityisesti on mainittava osallisten kokemien vaikutusten selvittäminen.
Hankevaihtoehtojen täydentäminen syvemmän louhinnan alavaihtoehdoilla on tuonut
kaivattua joustoa jatkosuunnittelun mahdollisuuksien kannalta. Mäen
laajennuksen esisuunnittelu sekä maisema- ja virkistyskäyttösuunnittelu ovat
edistäneet hankkeesta käytävää viranomais- ja osalliskeskustelua.
Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa on kaikkien vaihtoehtojen ympäristövaikutukset selvitetty riittävällä tarkkuudella, jotta vaihtoehtoja voidaan vertailla keskenään. Melu- ja pölyhaittojen vähentämistä tulee tosin selvittää selostuksessa esitettyä enemmän, sillä haittoja saattaa esiintyä lähimmillä asuinalueilla usean vuoden ajan.
Arviointiselostusta, jossa esitetään tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden ympäristövaikutuksista, voidaan käyttää hankkeesta päättämisen ja ympäristölupaharkinnan perusteena.
Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa johtajistoa toimimaan aktiivisesti pysyvän seudullisen ratkaisun aikaansaamiseksi yhdessä naapurikuntien ja Uudenmaan liiton kanssa ja edellyttää, että kaupunginhallituksen käsittelyyn tuodaan 31.1.2006 mennessä kokonaisvaltainen erilaisia ylijäämämassojen loppusijoitustarvetta ja sijoitusvaihtoehtoja koskeva tilanneselvitys toimenpide-ehdotuksineen, ja että Malminkartanon täyttömäen mahdollisen laajennuksen edistämisen suhteen ei ryhdytä toimenpiteisiin ennen kaupunginhallituksen mainittua kokonaisvaltaista tarkastelua.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Merkittiin, että esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että ehdotuksen loppuun viimeiseksi kappaleeksi ennen pöytäkirjanotejakelua lisätään seuraava uusi kappale:
”Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa johtajistoa toimimaan aktiivisesti pysyvän seudullisen ratkaisun aikaansaamiseksi yhdessä naapurikuntien ja Uudenmaan liiton kanssa ja edellyttää, että kaupunginhallituksen käsittelyyn tuodaan 31.1.2006 mennessä kokonaisvaltainen erilaisia ylijäämämassojen loppusijoitustarvetta ja sijoitusvaihtoehtoja koskeva tilanneselvitys toimenpide-ehdotuksineen, ja että Malminkartanon täyttömäen mahdollisen laajennuksen edistämisen suhteen ei ryhdytä toimenpiteisiin ennen kaupunginhallituksen mainittua kokonaisvaltaista tarkastelua.”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 10 |
1218 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 4.10.2005
joukkoliikennelautakunta 6.10.2005
yleisten töiden lautakunta 6.10.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1219 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 4.10.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Översättning:
1214 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN SOLE
MOLANDER: KONKURRENSUTSÄTTNING OCH INGÅENDE AV
UPPHANDLINGSAVTAL VID SOCIAL- OCH UTBILDNINGSVERKET
Stn 2005-1259
Ärende Sj/2 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som
stadsfullmäktige godkänt 25.5.2005 (Sole Molander)
tillställa den
som föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna
tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Sole Molander och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista och av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena, stadssekreterare, telefon 169 2295
BILAGA Bilagorna
1 - 5
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sanna Hellström Jukka Lindeman
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 18.10.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1201-1204, 1206, 1208-1209, 1211-1212, 1214 ja 1216-1219 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1201-1204, 1206, 1208-1209, 1211-1212, 1214 och 1216-1219 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens
talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet
har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i vilket
ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||