Kokousaika |
5.9.2005 kello 16.00 – 16.45 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 1046-1057 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi 1031 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö (paitsi 1024-1025 ja osa 1050-1057 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 1046-osa 1049 §) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi 1024-osa 1040 §) |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1039, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
1045, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1024 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1025 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1026 |
Kj/1 |
Vuoden 2005 talousarvioon merkittyjen eräiden määrärahojen ylittäminen |
1027 |
Kj/2 |
Vuoden 2005 talousarviossa Kamppi - Töölönlahti-alueen rakentamiseen varattujen katu- ja puistomäärärahojen ylittäminen |
1028 |
Kaj/3 |
Ruskeasuon toimistotontin 16745/4 vuokrausperusteiden määrääminen / myyntivaltuuden myöntäminen |
1029 |
Kaj/4 |
Vuosaaren satama-alueen ja satamaan liittyvän yritysalueen vuokraaminen, yritysalueen toteuttaminen ja toiminta-alueiden luovutusperiaatteet |
1030 |
Kaj/5 |
Punavuoren tontin 89/3 asemakaavan muuttaminen (nro 11429) |
1031 |
Kaj/6 |
Lauttasaaren tontin 31107/10 asemakaavan muuttaminen (nro 11437) |
1032 |
Kaj/7 |
Suutarilan tontin 40069/14 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11391) |
1033 |
Kaj/8 |
Kulosaaren tontin 42034/1 asemakaavan muuttaminen (nro 11416) |
1034 |
Kaj/9 |
Pitäjänmäen tontin 46149/11 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11431) |
1035 |
Kj/3 |
Tasa-arvotoimikunnan varsinaisten jäsenten virkamatka Saksaan |
1036 |
Kj/4 |
29.8.2005 pöydälle pantu asia Suomen Omakotiliiton Helsingin piiri ry:n ym. oikaisuvaatimus koskien ohjatun yösähkön hinnankorotuksia |
1037 |
Kj/5 |
Kaupunginvaltuuston 31.8.2005 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1038 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1039 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1040 |
Kaj/1 |
Lausunto Itä-Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksesta |
1041 |
Kaj/2 |
Etukäteisilmoitus kaupungin etuosto-oikeuden käyttämättä jättämisestä suunnitteilla olevissa kiinteistökaupoissa |
1042 |
Kaj/3 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Wärtsilä Oyj Abp:n ja Skanska Talonrakennus Oy:n sekä Oy Alfred A. Palmberg Ab:n välisessä kiinteistökaupassa |
1043 |
Kaj/4 |
Etukäteisilmoitus kaupungin etuosto-oikeuden käyttämättä jättämisestä Xxxxx Xxxxxxx ja Xxxxx Xxxxxx kuolinpesien sekä Neste Markkinointi Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
1044 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1045 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1046 |
Sj/1 |
Lausunto luonnoksesta hallituksen maahanmuuttopoliittiseksi ohjelmaksi |
1047 |
Sj/2 |
Xxxxxx Xxxxxxx hakemus ylimääräisen eläkkeen myöntämiseksi |
1048 |
Sj/3 |
Uuden jäsenen nimeäminen Teatterimuseon säätiön edustajistoon |
1049 |
Sj/4 |
Ammattikorkeakoulun eräät virkajärjestelyt |
1050 |
Sj/5 |
Ammattikorkeakoulun rehtorin sijaisen määrääminen |
1051 |
Sj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1052 |
Ryj/1 |
Valtuutettu Paavo Arhinmäen toivomusponsi: Penkkien lisääminen Kallion alueelle |
1053 |
Ryj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Marimekko Oyj:n ympäristölupahakemuksesta |
1054 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1055 |
Stj/1 |
Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2006-2008 - Kårkulla samkommun -nimisen kuntayhtymän taloussuunnitelma vuosille 2006-2008 |
1056 |
Stj/2 |
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän toiminnan kehittäminen |
1057 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1024 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Wallden-Pauligin (varalla Rautava) ja Reinikaisen (varalla Malinen)
tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1025 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1026 - 1034 § |
Kaupunginvaltuuston 14.9.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1026 § |
Vuoden 2005 talousarvioon merkittyjen eräiden määrärahojen ylittäminen |
Lisätiedot:
Rickman Birgitta, erityissuunnittelija, puhelin 169 2381
1027 § |
Vuoden 2005 talousarviossa Kamppi - Töölönlahti-alueen rakentamiseen
varattujen katu- ja puistomäärärahojen ylittäminen |
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1028 § |
Ruskeasuon toimistotontin 16745/4 vuokrausperusteiden määrääminen / myyntivaltuuden myöntäminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1029 § |
Vuosaaren satama-alueen ja satamaan liittyvän yritysalueen vuokraaminen,
yritysalueen toteuttaminen ja toiminta-alueiden luovutusperiaatteet |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
1030 § |
Punavuoren tontin 89/3 asemakaavan muuttaminen (nro 11429) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1031 § |
Lauttasaaren tontin 31107/10 asemakaavan muuttaminen (nro 11437) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1032 § |
Suutarilan tontin 40069/14 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro
11391) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1033 § |
Kulosaaren tontin 42034/1 asemakaavan muuttaminen (nro 11416) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1034 § |
Pitäjänmäen tontin 46149/11 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro
11431) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
1035 §
TASA-ARVOTOIMIKUNNAN VARSINAISTEN JÄSENTEN VIRKAMATKA SAKSAAN
Khs 2005-1635
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa esityksessä mainitut tasa-arvotoimi-kunnan varsinaiset jäsenet tekemään virkamatkan Saksaan Frankfurt am Mainiin 6.-8.10.2005 mainitun kaupungin tasa-arvotyöhön tutustumista varten.
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:in mukaiset matkustamis-, majoitus- ja päivärahakustannukset maksetaan kaupunginhallituksen käyttövaroista talousarvion kohdalta 1 04 02 02, virkamatkat, vastuualue 13.
Pöytäkirjanote virkamatkalle lähtijöille, tasa-arvotoimikunnalle, kaupunginkanslian yleiselle osastolle (Helena Puusaari) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelulle ynnä sen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 169 2209
LIITE |
Liite 1 |
1036 §
29.8.2005 pöydälle pantu asia
SUOMEN OMAKOTILIITON HELSINGIN PIIRI RY:N YM. OIKAISUVAATIMUS KOSKIEN OHJATUN YÖSÄHKÖN HINNANKOROTUKSIA
Khs 2005-950
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti hylätä Suomen Omakotiliiton Helsingin piiri ry:n sekä Jorma Tsubarin, Ritva Gustafssonin ja Jyrki Etelämäen oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa kaupunginjohtajan päätöksessä (31.5.2005 § 4192) ei ole oikeudellista virhettä, ja koska Helsingin Energian ohjatun yösähkön hinnankorotukset on toteutettu sähkömarkkinalain ja sähkösopimusten mukaisesti.
Pöytäkirjanote liitteineen muutoksenhakuosoituksin Suomen Omakotiliiton Helsingin piiri ry:lle, Jorma Tsubarille, Ritva Gustafssonille ja Jyrki Etelämäelle sekä pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, Helsingin Energialle ja kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
1037 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 31.8.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 31.8.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Elina Sepälle ja Tiina Hiltuselle.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita laatimaan takaussitoumuksen.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin kaupungin 400-vuotiskotisäätiölle.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
6 Kaupunginhallitus päätti myöntää 5 200 000 euron määrärahan kiinteistövirastolle vuoden 2005 talousarvion kohdan 8 01 02 alakohdasta ”Alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet” Viikinrannan kaapelitunnelin rakentamista varten.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, kiinteistövirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
26 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä kaupunginkanslian talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
9 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseolle, Helsingin Vedelle, rakennusvirastolle ja ympäristökeskukselle.
10 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle ja kaupunginmuseolle.
11 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle ja rakennusvirastolle.
12 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja Helsingin Vedelle.
13 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, ympäristökeskukselle ja Helsingin Vedelle.
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
14 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, satamalautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, ympäristökeskukselle ja Helsingin Vedelle.
15 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja ympäristökeskukselle.
18, 19 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
16 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Jukka Borgille ja Timo Koskiluomalle.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
20, 21 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
22–25, 27 ja 28
Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
17 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote sosiaalijohtaja Aulikki Kananojalle.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle.
29 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Merkittiin, että esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että kaupunginjohtajan toimialan kohdassa 6 myönnettävä määräraha on suuruudeltaan 5 200 000 euroa.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 5. |
1038 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 31.8.2005
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 31.8.2005
tekninen lautakunta 30.8.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1039 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1040 §
LAUSUNTO ITÄ-UUDENMAAN MAAKUNTAKAAVALUONNOKSESTA
Khs 2005-1321
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Itä-Uudenmaan liitolle maakuntakaavaluonnoksesta seuraavan sisältöisen lausunnon:
Hallinnolliset rajat eivät vastaa todellisuutta
Huolimatta siitä, että tällä hetkellä perinteinen Uusimaa on hallinnollisesti jaettu kahteen maakuntaan, se muodostaa yhtenäisen eteläisen Suomen rannikkovyöhykkeen ja talousalueen.
Suomen aluerakenteessa eteläisellä rannikkovyöhykkeellä on kansantaloudellisesti merkittävä asema ja rooli niin väestömäärän, elinkeinoelämän, työpaikkojen kuin maankäytön intensiteetin suhteen. Eteläisen rannikkoalueen tärkein talous- ja työssäkäyntialue on Helsingin talousalue. Helsingin talousalueeseen, hieman käytetyistä kriteereistä riippuen, kuuluu kuntia Uudenmaan, Itä-Uudenmaan ja Hämeen liittojen alueelta. Suomen kilpailukyvyn kannalta on tärkeää, että talousalueita ja niiden yhdyskuntarakennetta sekä liikenteen järjestämistä kehitetään yhteistyössä, yhteisillä päämäärillä ja yhteisillä strategioilla. Yhteistyöhön kuuluu toiminnallisen ja fyysisen kokonaisuuden hahmottaminen sekä se, että kaikki osapuolet ovat valmiita panostamaan yhteisen hyvinvoinnin muodostumiseen.
Kiistatonta on, että myös Itä-Uudenmaan alueen menestykselle ja hyvinvoinnille antaa osansa sen sijainti Helsingin ja pääkaupunkiseudun naapurina. Etenkin liiton läntisestä alueesta huomattava osa saa toimeentulonsa Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta.
Helsingin kaupunginhallitus katsoo, että Itä-Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksessa omaksuttu, pelkästään Itä-Uuttamaata painottava näkökulma vääristää osittain todellisuutta. Kun maakunnan keskiönä pidetään Porvoota ja Loviisaa, siitä seuraa, että esimerkiksi Sipoo näyttäytyy tällöin maakunnan reuna-alueena, jolle sopii luontevasti harvahko asutus ja virkistyspainotteinen maankäyttö. Tällöin unohdetaan, että rajan länsipuolella maakuntien hallinnolliselle rajalle saakka yhdyskuntarakenne on tiivistä ja lähes rajalle ulottuu jo nykyisin metrolinja, jota voitaisiin helposti ja jota olisi taloudellista ja tarkoituksenmukaista jatkaa itään päin.
Muutoin kaavaluonnoksella on selviä ansioita, etenkin siltä osin kuin sillä pyritään kehittämään historiallisten Porvoon ja Loviisan ympärille kymmenen kunnan muodostamaa kulttuurimaakuntaa sekä luomaan edellytyksiä alueen kehitykselle. Yhdessä itäsuuntaan kasvavan pääkaupunkiseudun kanssa tämä Suomenlahden rannan kaupunkien sarja aina Kotkaan ja Haminaan asti voisivat olla jopa Pohjois-Euroopan mitassa toiminnallisesti merkittävä ja kiinnostava alue, jota olisi syytä kehittää yhteistyössä.
Kun maakuntakaavaluonnosta kehitetään ehdotukseksi, maakuntakaavan selostukseen tulisi liittää mukaan laajempi aluerakennetarkastelu ja siitä lähtevät tavoiteasettelut. Valittuja maankäyttöratkaisuja on kaavaselostuksessa vain osin selostettu ja perusteltu ja vaikutusten arvioinnit puuttuvat. Näiltäkin osin tarvitaan jatkossa täydennyksiä.
Seudullinen kaupunkirakenne on epätasapainoinen
Helsingin seudun kaupunkirakenne ei ole tasapainossa. Kaupunkirakenne on laajentunut vuosikymmenien kuluessa länteen ja pohjoiseen. Tasapainoisen kaupunkirakenteen muodostumisen kannalta on välttämätöntä, että myös Helsingin seudun itäosien kehittäminen on mahdollista. Uudenmaan maakunta-kaavassa on otettu tähän kanta osoittamalla taajama-alueen kasvu itään ja itämetron jatkaminen Mellunmäestä aina Sipoon ja Itä-Uudenmaan maakunnan rajalle. Itä-Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksen kaavakartalla tätä jatketta ei ole otettu huomioon.
Myönteistä kuitenkin on, että Porvoonväylän ja Uuden Porvoontien varsialueelle on merkitty Uudenmaan maakunnan ja Itä-Uudenmaan maakunnan yhteiseltä rajalta aina Sipoonlahdelle asti ulottuva yhdyskuntarakenteen eheyttämisvyöhyke. Merkinnän sisältöä tulisi jatkossa selostuksessa avata ja tarkentaa.
Maakuntakaavaluonnokseen on merkitty yhdyskuntarakenteen laajenemissuuntia nuolimerkinnöin Keravan-Talman-Nikkilän akselilla. Helsingin kantana on, että koko seudun yhdyskuntarakenteen kannalta tarkoituksenmukaisempaa olisi painottaa ja kehittää juuri eteläistä, Porvoonväylän tuntumaan merkittyä eheyttämisvyöhykettä, jolloin uusi rakenne voisi tukeutua myös olemassa olevan raideliikenteen jatkomahdollisuuksiin.
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet edellyttävät eheytyvää rakennetta
Helsingin näkemyksiä alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämisen osalta tukevat myös valtioneuvoston hyväksymät valtakunnalliset alueidenkäytön tavoitteet, jotka konkretisoituvat erityisesti maakuntakaavoituksessa. Tavoitteissa todetaan mm., että toimivan aluerakenteen runkona kehitetään pääkaupunkiseutua, maakuntakeskuksia sekä kaupunkiseutujen ja maaseudun keskusten muodostamaa verkostoa ja että maakunnan suunnittelussa on mahdollisuuksien mukaan selvitettävä ja edistettävä alueidenkäytön järjestämistä raja-alueilla. Samalla tulee kiinnittää huomiota alue- ja yhdyskuntarakenteen toimivuuteen sekä elinkeinotoiminnan tarpeiden ja ympäristö-arvojen yhteensovittamiseen.
Eheytyvää yhdyskuntarakennetta ja elinympäristön laatua koskevissa valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa korostetaan joukkoliikenteen edellytysten edistämistä ja että kaupunkiseutujen työssäkäyntialueilla varmistetaan alueidenkäytölliset edellytykset asuntorakentamiselle. Helsingin seutua koskevissa erityiskysymyksissä valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa todetaan, että Helsingin seudulla luodaan alueidenkäytölliset edellytykset asuntorakentamiselle ja sen tarkoituksenmukaiselle sijoittumiselle, joukkoliikenteelle sekä hyvälle elinympäristölle. Kasvusuunnat valitaan hyödyntämällä mm. joukkoliikenteen, erityisesti raideliikenteen mahdollisuuksia.
Edellä kuvattujen tavoitteiden toteuttamiseksi, yhdyskuntarakenteen kehittämisen turvaamiseksi ja seudun kasvavan asuntokysynnän vuoksi on tärkeää, että Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa varataan Porvoonväylän tuntumaan uusia taajamatoimintojen alueita. Itämetroa tulisi jatkaa Uudenmaan maakuntakaavassa liittojen rajalle merkitystä linjauksesta Sipoon puolelle. Helsinki näkee tämän alueen soveltuvan erityisesti tehokkuudeltaan ja toteutustavaltaan monipuoliseen kaupunkipientalorakentamiseen. Östersundomin alueella ja sen ympäristössä on myös tärkeitä virkistys- ja luonnonarvoja, mm. Natura 2000 –verkoston alueet. Uusia taajamavarauksia ja metron linjausta suunniteltaessa on tärkeää, että nämä arvot otetaan asianmukaisella tavalla huomioon.
Valtion, Helsingin kaupungin ja Vantaan kaupungin laaja maanomistus Länsi-Sipoossa antaisi hyvät lähtökohdat alueen kehittämiselle pääkaupunkiseudun yhtenä kasvusuuntana. Helsingin kaupungin omistuksessa on Sipoossa noin 1 722 hehtaaria maa-alueita ja noin 1 951 hehtaaria vesialueita. Valtion omistukset ovat vielä suuremmat etenkin, kun kaupunki on luovuttanut valtiolle merkittäviä alueita esim. puolustusvoimien tarpeisiin.
Vuosaaren satama valmistuu käyttöön 2008. Uudella satamalla on merkittävä vaikutus kaupunkirakenteeseen ja seudun elinkeinoelämään. Itä-Uudenmaan alue rajautuu välittömästi Vuosaaren satamaan ja sen maaliikenneyhteyksiin. Maakuntakaavaehdotusta laadittaessa Vuosaaren sataman mahdollisuudet myös Itä-Uudenmaan kehittämisessä on syytä ottaa huomioon.
Rakentaminen, virkistys ja suojelu ovat nivellettävissä yhteen
Helsingin kaupunginhallitus kiinnittää huomiota myös siihen, että maakuntakaavaluonnoksessa Helsingin omistama Talosaaren alue ja pääosin omistama Granön alue on osoitettu virkistysalueeksi, kun sen sijaan mm. Karhusaari ja Landbo ovat taajama-alueita. Helsingin mielestä kaavamerkintöjä pitäisi perustella paremmin, sillä nyt vaikuttaa siltä, että maanomistus on näissä tapauksissa ollut toiminnallisuutta merkittävämpi ohjaava tekijä.
Kaupungin käsityksen mukaan laadukkaalla suunnittelulla erilaiset toiminnat ovat luontevasti nivellettävissä yhteen. Työpaikka- ja asuntoalueiden sekä niitä palvelevien virkistysalueiden tuleekin sijaita lähekkäin ja myös taajama-aluemerkintöjen sisällä voidaan esimerkiksi virkistysreittien jatkuminen turvata.
Östersundom ja kauppakeskittymä
Maakuntakaavaluonnoksessa on Östersundomiin osoitettu vähittäis-kaupan suuryksikkö Porvoonväylän eteläpuolelle Landbon uuden asuntoalueen tuntumaan. Sipoon kunnan voimassa olevassa asemakaavassa alueen pääkäyttötarkoitus on liike- ja toimistorakentaminen ja asemakaavan rakennusoikeus on huomattava, liki Itäkeskuksen luokkaa.
Maakuntakaavassa Östersundomiin on merkitty aikaisempien suunnitelmien mukaiset taajama-alueet. Uusia yhdyskuntarakentamiseen osoitettuja alueita ei ole. Vielä rakentamattomien kohteiden tuleva väestö yhdessä jo rakennettujen alueiden väestön kanssa ei muodosta sellaista väestömäärää, joka perustelee tällaista keskittymää.
Östersundomin alueen joukkoliikenneyhteydet ovat vähäiset. Kauppa-keskittymän liikenne tulisi perustumaan pitkälti henkilöauton varaan. Kauppakeskittymien rakentaminen pelkästään henkilöauton käyttöön perustuvana ja ilman lähiympäristön riittävää väestöpohjaa ei ole perusteltua. Suuryksikkö edellyttääkin maakäyttö- ja liikenneratkaisultaan toisenlaista maankäyttöä Östersundomiin ja sen ympäristöön kuin mitä nyt on esitetty. Myös Natura-alueiden läheisyys tulee ottaa huomioon alueen maankäyttöä suunniteltaessa.
Yleisilmailua varten tarvitaan lentokenttävaraus
Maakuntakaavaluonnokseen on merkitty Lapinjärvelle, valtatie kuuden kaakkoispuolelle kaksi lentoliikenteen selvitysaluetta. Eteläisimmästä selvitysalueesta puolet on osoitettu myös kulttuuriympäristön tai maiseman vaalimisen kannalta tärkeäksi alueeksi, valtakunnallisesti merkittäväksi.
Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa Helsingin seudun erityis-kysymyksissä todetaan, että Malmin lentokentälle sekä Laajasalon öljysatamalle ja -varastolle on selvitettävä vaihtoehtoiset sijaintipaikat.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti vuonna 2001 Itä-Uudenmaan alueelle kolmea Malmin lentokenttää korvaavaa vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, Askolan Monninkylää sekä toissijaisina Sipoon Boxia tai Porvoon Hinthaaraa. Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut kesäkuussa 2005 Ilmailulaitokselle kehotuksen selvittää mm. korvaavan lentoaseman sijoittaminen Helsingin lähistölle valtion toimin. Selvitys valmistuu vuoden 2006 loppuun mennessä.
Myös Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa tulee huolehtia siitä, ettei mitään vaihtoehtoa suljeta pois niin kauan kuin lentokentän ja öljysataman sijainti on ratkaisematta.
Itä-Uudenmaan liiton strategiana on mm. kehittää maakuntaansa parantamalla sen yhteyksiä ulkomaailmaan ja panostamalla tärkeisiin liikenteen kehittämishankkeisiin kuten E 18 hanke sekä hyötymällä näiden hankkeiden toteutumisesta. Uusi yleisilmailukenttä soveltuu hyvin tähän strategiaan.
Helsingin kaupunki on yhteistyössä valtion viranomaisten kanssa selvittänyt myös Malmin lentokentän toimintojen mahdollista hajasijoittamista olemassa olevilla muille kentille ja alueille, joille määrätyt toiminnat voisivat soveltua. Eräänä tarkastelun kohteena on ollut Rajavartio-laitoksen helikopteritukikohdan sijoittaminen uuteen paikkaan. Ilmailulaitoksen käynnissä olevasta korvaavan kentän selvittämisestä huolimatta ei ole poissuljettua, etteikö Malmin toimintoja voitaisi myös hajasijoittaa. Itä-Uudenmaan liiton länsiosissa on lukuisia paikkoja, jonne helikopteritukikohta voitaisiin sijoittaa. Maakuntakaavaehdotusta laadittaessa on syytä tarkastella helikopteritukikohdalle mahdollinen sijoittamispaikka. Esimerkiksi Helsingin pääosin omistaman Granön saaren soveltuvuus tähän käyttöön voitaisiin tässä yhteydessä selvittää.
Seudun öljyhuollon järjestäminen
Helsingin Laajasalon öljyhuoltoalueen toiminta loppuu vuonna 2010. Alue muuttuu Yleiskaava 2002:n mukaisesti asunto- ja työpaikka-alueeksi. Uudenmaan liiton johdolla tehtiin vuonna 2001 selvitys Laaja-salon öljysatama- ja varastoalueen toimintojen siirrosta. Itä-Uudenmaan liiton edustaja osallistui selvitystyötä valvovaan työryhmään. Toimenpide-ehdotuksissa otettiin kanta mm. siitä, että Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa osoitetaan Porvoon Kilpilahden alueen yhteyteen alue öljysatamaa ja -varastoa varten ja varaudutaan sen laajentamiseen. Kilpilahden alueen laajuus ja kaavamerkinnät tulee varmistaa niin, että toimintojen siirto alueelle on mahdollista. Maakuntakaavaluonnoksen selostuksessa ei ole asiasta mainintaa.
Ylijäämämassoille ym. tarvittaisiin alueita
Helsingin seudun kehittämiselle ja rakentamiselle on muodostumassa este ylijäämämassojen sijoitusalueiden puutteesta. Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa tulisi varautua myös alueiden varaamiseen ylijäämämassoille, saastuneiden maamassojen käsittelylle ja kaatopaikoille. Maakunnan alue rajautuu pääkaupunkiseutuun, jonne ei voida kaikkia näitä toimintoja tulevaisuudessa sijoittaa. Myös seudun itäsuunnan tulee olla käytettävissä näihin yleisiin tarpeisiin.
Yhteenveto
Itä-Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksessa ei tarkastella Itä-Uuttamaata osana eteläistä rannikkovyöhykettä eikä oteta huomioon sitä, että merkittävä osa Itä-Uudenmaan alueesta kuuluu Helsingin talousalueeseen. Kehitettäessä maakuntakaavaluonnosta ehdotukseksi maakuntakaavan selostukseen on syytä lisätä laajempi aluerakenne-tarkastelu ja siitä johdetut tavoitteet.
Helsingin seudun kaupunkirakenne ei ole tasapainossa. Tasapainoisen kaupunkirakenteen muodostumisen kannalta on välttämätöntä, että Helsingin seudun itäosien kehittäminen on mahdollista yhdessä läntisten ja pohjoisten osien kanssa.
Yhdyskuntarakenteen kehittämisen turvaamiseksi ja seudun kasvavan asuntokysynnän helpottamiseksi ja etenkin kaupunkimaisen pientalorakentamismahdollisuuksien lisäämiseksi on tärkeää, että Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa varataan Porvoonväylän tuntumaan uusia taajamatoimintojen alueita ja merkitään kaavaan itämetron jatke Sipoon puolelle, alueen virkistys- ja luonnonarvot huomioon ottaen.
Vuosaaren satama valmistuu käyttöön 2008. Uudella satamalla on merkittävä vaikutus kaupunkirakenteeseen ja seudun elinkeinoelämään. Itä-Uudenmaan alue rajautuu välittömästi Vuosaaren satamaan ja sen maaliikenneyhteyksiin. Maakuntakaavaehdotusta laadittaessa Vuosaaren sataman mahdollisuudet myös Itä-Uudenmaan kehittämisessä on syytä ottaa huomioon.
Uudenmaan maakuntakaavassa ei tule sulkea pois mitään varteen otettavaa yleisilmailukentän sijoitusvaihtoehtoa ennen kuin Liikenne- ja viestintäministeriön edellyttämä Ilmailulaitoksen uusi selvitys on valmistunut vuoden 2006 loppuun mennessä. Myöskään Malmin lentokentän toimintojen hajasijoittaminen ei ole poissuljettu vaihtoehto. Itä-Uudenmaan maakuntakaavan valmistelussa on syytä varautua osoittamaan liiton läntisestä osasta Rajavartiolaitoksen helikopteritukikohtaa varten alue.
Kilpilahden öljysatama-, varastointi ja jalostamoalueen alueen laajuus ja kaavamerkinnät tulee varmistaa niin, että öljysatama- ja varastotoimintojen tuleva kehittyminen alueella on mahdollista.
Helsingin seudun kehittämiselle ja rakentamiselle on muodostumassa este ylijäämämassojen sijoitusalueiden puutteesta. Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa tulisi varautua myös alueiden varaamiseen ylijäämämassoille, saastuneiden maamassojen käsittelylle ja kaatopaikoille.
Kirje nro Itä-Uudenmaan liitolle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistövirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1041 §
ETUKÄTEISILMOITUS KAUPUNGIN ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMISESTÄ SUUNNITTEILLA OLEVISSA KIINTEISTÖKAUPOISSA
Khs 2005-1820
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti etuostolain (608/77) 8 §:n mukaisesti etukäteen ilmoittaa, että kaupunki ei tule käyttämään etuosto-oikeuttaan, jos seuraavat kiinteistöt kahden vuoden kuluessa kaupungin päätöksestä myydään seuraavilla ehdoilla:
Kaupan kohteet |
Kauppahinta ja muut kauppaehdot |
Kiinteistön omistajan osoite |
|
|
|
1) Kiinteistötunnus 91-20-2-10 20. kaupunginosan korttelin 20002 tontti nro 10 rakennuksineen 2) Kiinteistötunnus 91-46-72-9 46. kaupunginosan korttelin 46072 tontti nro 9 rakennuksineen |
1) vähintään 21,4 milj. euroa 2) vähintään 14,7 milj. euroa |
1) Kiinteistö Oy Helsingin Itämerenkatu 9 PL 226, 00045 Nokia Group 2) Kiinteistö Oy Helsingin Hiomotie 30 PL 226, 00045 Nokia Group |
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Kiinteistö Oy Helsingin Itämerenkatu 9:lle sekä Kiinteistö Oy Helsingin Hiomotie 30:lle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1042 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN WÄRTSILÄ OYJ ABP:N JA SKANSKA TALONRAKENNUS OY:N SEKÄ OY ALFRED A. PALMBERG AB:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2005-1819
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 23.6.2005 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Wärtsilä Oyj Abp on myynyt määräosan (1/2) Helsingin kaupungin 23. kaupunginosan korttelin nro 23126 tontista nro 1 Skanska Talonrakennus Oy:lle ja Oy Alfred A. Palmberg Ab:lle omaan, perustettavan tai perustettavien yhtiöiden lukuun.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, Skanska Talonrakennus Oy:lle ja Oy Alfred A. Palmberg Ab:lle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1043 §
ETUKÄTEISILMOITUS KAUPUNGIN ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMISESTÄ XXXXX XXXXXX JA XXXXX XXXXXXX KUOLINPESIEN SEKÄ NESTE MARKKINOINTI OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2005-1818
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti etuostolain (608/77) 8 §:n mukaisesti etukäteen ilmoittaa, että kaupunki ei tule käyttämään etuosto-oikeuttaan, jos seuraava kiinteistö kahden vuoden kuluessa kaupungin päätöksestä myydään seuraavilla ehdoilla:
Kaupan kohde |
Kauppahinta ja muut kauppaehdot |
Kiinteistön omistajan osoite |
|
|
|
kiinteistötunnus 91-401-3-405 (Helsingin kaupunki, Ala-Tikkurilan kylä, Sillankorva, RN:o 3:405) |
530 000 euroa |
Xxxxx Xxxxxx kuolinpesä ja Xxxxxx Xxxxx kuolinpesä c/o Asianajaja Maija Brander Asianajotoimisto Brander&Mäkelä Oy Simonkatu 12 B 31 00100 Helsinki |
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja kirje nro Xxxxx Xxxxxxx kuolinpesälle, Xxxxx Xxxxxx kuolinpesälle sekä Neste Markkinointi Oy:lle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1044 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
30.8.2005 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
25.8. ja 1.9.2005 |
rakennuslautakunta |
30.8.2005 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
30.8. ja 1.9.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille ja viranhaltijalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1045 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavan viranomaisen tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
24.8.2005 |
Ilmoitus asianomaiselle toimikunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1046 §
LAUSUNTO LUONNOKSESTA HALLITUKSEN MAAHANMUUTTOPOLIITTISEKSI OHJELMAKSI
Khs 2005-1543
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1047 §
XXXXXX XXXXXXXX HAKEMUS YLIMÄÄRÄISEN ELÄKKEEN MYÖNTÄMISEKSI
Khs 2005-1541
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, että Xxxxxx Xxxxxxxx pyyntö ylimääräisen eläkkeen maksamisesta ei anna aihetta toimenpiteisiin.
Kirje nro Xxxxxxxxx ja pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liitteet 1 - 2(Liite 1 osittain salassa pidettävä)(Liite 2 salassa pidettävä) |
1048 §
UUDEN JÄSENEN NIMEÄMINEN TEATTERIMUSEON SÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON
Khs 2004-1942
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti nimetä Teatterimuseon säätiön edustajistoon kaupungin edustajaksi Tuija Siltasen kasvatustieteiden maisteri Titta Kontkasen tilalle vuoden 2007 lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Pöytäkirjanote mainituille henkilöille sekä Teatterimuseon säätiölle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liite 1 |
1049 §
AMMATTIKORKEAKOULUN ERÄÄT VIRKAJÄRJESTELYT
Khs 2005-1875
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
1050 §
AMMATTIKORKEAKOULUN REHTORIN SIJAISEN MÄÄRÄÄMINEN
Khs 2005-1877
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
1051 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus 25.8.2005
liikuntalautakunta 30.8.2005
nuorisolautakunta 1.9.2005
opetuslautakunta 30.8.2005
- suomenkielinen jaosto 30.8.2005
eläintarhan johtaja 29.8.2005
museonjohtaja 31.8.-1.9.2005
kaupunginorkesterin intendentti 7.6. ja 4.-24.8.2005
suomenkielinen työväenopisto
- johtava rehtori 29.-30.8.2005
taidemuseon johtaja 24.8.-1.9.2005
tietokeskuksen johtaja 24.-25.8.2005
työterveysjohtaja 30.-31.8.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1052 §
VALTUUTETTU PAAVO ARHINMÄEN TOIVOMUSPONSI: PENKKIEN LISÄÄMINEN KALLION ALUEELLE
Khs 2005-1267
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 25.5.2005 hyväksymän toivomusponnen (Paavo Arhinmäki) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Paavo Arhinmäelle sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1053 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE MARIMEKKO OYJ:N YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2005-1496
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Marimekko Oyj:n ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa Marimekko Oyj:n ympäristölupahakemusta, mikäli hakemuksen käsittelyssä otetaan huomioon seuraavat seikat:
Jätevesien esikäsittely toteutetaan siten, että Helsingin Veden asettamat lupaehdot täyttyvät.
Selvitetään mahdollisuudet sekajätteiden hyödyntämisen (esim. energiahyödyntäminen) lisäämiseksi.
Painamisessa ryhdytään käyttämään liuotinvapaata painopastaa heti, kun se on teknisesti mahdollista.
Tehtaan tulee huolehtia siitä, että viemäriin johdettavan jäteveden VOC-yhdisteiden summa-arvo on alle 3,0 mg/l.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote Helsingin Vedelle, ympäristölautakunnalle, pelastuslaitokselle sekä kiinteistövirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 5 |
1054 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta 1.9.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1055 §
KÅRKULLA SAMKOMMUNS EKONOMIPLAN 2006-2008 - KÅRKULLA SAMKOMMUN -NIMISEN KUNTAYHTYMÄN TALOUSSUUNNITELMA VUOSILLE 2006-2008
Khs 2005-1324
Esityslistan asia
Stj/1
Stadsstyrelsen beslöt avge följande
utlåtande till Kårkulla samkommun:
Helsingfors stad
bereder budgeten för år 2006 med en höjning av kostnadsnivån från år 2005 med
2,1 % i fråga om löneutgifter och 1,5 % i fråga om andra utgifter än
personalutgifter. Stadsstyrelsen anser att den föreslagna prishöjningen i
Kårkulla samkommuns ekonomiplan är för stor i relation till de aviserade
löneförhöjningarna och till stegringen i kostnadsnivån.
När det gäller
helsingforsklienternas användning av service bör följande ändringar göras:
–
antalet
dygn inom boendeservicen bibehålls på den prognostiserade nivån för år 2005
utom i kategori 1, där det beräknas att antalet vårddygn som behövs under 2006
fortfarande uppgår till 4 750
–
antalet
användningsdagar inom dagvården minskas med 177 i kategori 1 och med 230 i
kategori 3, till sammanlagt 4 200 i kategori 1 och sammanlagt 2 100 i
kategori 3
–
antalet
besök inom den övriga öppna vården bibehålls på 2004 års nivå, dvs. det rätta
antalet är 650.
Stadsstyrelsen
konstaterar slutligen att Helsingfors stad har som mål att öka
kostnadseffektiviteten inom social- och hälsovårdsväsendet. Stadsstyrelsen anser
det vara ytterst viktigt att också Kårkulla samkommun fäster avseende vid sin
egen kostnadseffektivitet.
Skrivelse till
Kårkulla samkommun, protokollsutdrag till socialnämnden med kopia av ekonomi-
och planeringscentralens utlåtande och protokollsutdrag till de av staden valda
ledamöterna i Kårkulla samkommuns fullmäktige med kopia av texten på
föredragningslistan och bilagorna till denna.
Kaupunginhallitus päätti antaa Kårkulla samkommun –nimiselle kuntayhtymälle seuraavan lausunnon.
Helsingin kaupunki valmistelee vuoden 2006 talousarvion käyttäen kustannustason korotuksina vuodesta 2005 palkkamenojen osalta 2,1 %:a ja muiden kuin henkilöstömenojen osalta 1,5 %:a. Kaupunginhallitus katsoo, että Kårkulla samkommunin taloussuunnitelmassa esitetty hintojen korotus on liian suuri tiedossa oleviin palkankorotuksiin ja kustannustason nousuun nähden.
Palvelujen käyttöön helsinkiläisten asiakkaiden osalta tulisi tehdä seuraavat muutokset:
-
asumispalvelujen vuorokausimäärät pidetään
vuodelle 2005 ennustetussa tasossa paitsi kategoriassa 1, jossa vuonna 2006
hoitovuorokausia arvioidaan tarvittavan edelleen 4 750
-
työtoiminnan käyttöpäiviä vähennetään 177
kategoriassa 1 ja 230 päivää kategoriassa 3, jolloin niitä on kategoriassa
1 yhteensä 4 200 ja kategoriassa 3 yhteensä 2 100
- muun avohoidon käyntimäärä pysyy vuoden 2004 tasossa eli oikea määrä on 650.
Lopuksi kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä sosiaali- ja terveystoimen kustannustehokkuutta. Kaupunginhallitus pitää erittäin tärkeänä, että myös Kårkulla samkommun kiinnittää huomiota omaan kustannustehokkuuteensa.
Kirje nro Kårkulla samkommunille, pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle jäljennöksin talous- ja suunnittelukeskuksen lausunnosta sekä pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä liitteineen kaupungin valitsemille Kårkulla samkommunin valtuuston jäsenille.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Bilagorna/Liitteet 1 - 3 |
1056 §
UUDENMAAN PÄIHDEHUOLLON KUNTAYHTYMÄN TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Khs 2005-1547
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän toiminnan kehittämisestä seuraavan lausunnon:
Ridasjärven päihdehoitokeskus on oleellinen osa Helsingin päihdepalvelujärjestelmää ja sen tuottamat palvelut vastaavat hyvin olemassa olevia tarpeita. Päihdehoitokeskuksen palvelut ovat kehittyneet ja monipuolistuneet uusien palvelutarpeiden myötä. Erityisesti huumeiden ongelmakäyttäjien, naisten ja pariskuntien hoitomahdollisuudet laitoksessa täydentävät hyvin Helsingin muuta palvelujärjestelmää. Ryhmähoidon erilaiset muodot ja menetelmät ovat vastanneet asiakkaiden palvelutarpeisiin. Hoidon sisällön ja strukturoinnin osalta on kuitenkin olemassa myös kehittämistarpeita. Avohoitopaikoista saadun palautteen perusteella esim. ryhmähoitoihin sitoutumista pitäisi tehdyn kuntoutussuunnitelman mukaisesti edellyttää selkeämmin. Myös hoidon seurantapalautteet tulee toimittaa säännönmukaisesti hoitoon lähettävälle taholle.
Talouden tiukentuessa on pidettävä tavoitteena, että kuntayhtymän hoitovuorokauden hinta nousee vuosittain korkeintaan 2 %, jolloin mahdollisimman monelle hoidon tarvitsijalle voidaan tarjota hoitopaikka.
Kirje nro Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymälle ja pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän yhtymäkokouksen helsinkiläiselle edustajalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1057 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta
lasten päivähoitojaosto 25.8.2005
terveyslautakunta 30.8.2005
Ilmoitus terveyslautakunnalle ja lasten päivähoitojaostolle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Översättning:
1052 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN
PAAVO ARHINMÄKI: FLER BÄNKAR I BERGHÄLL
Stn 2005-1267
Ärende Ryj/1 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 25.5.2005 (Paavo Arhinmäki), tillställa den som
föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle
att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Paavo Arhinmäki och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon 169 2262
BILAGA Bilagorna 1–2
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Pekka Reinikainen Irmeli Wallden-Paulig
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 21.9.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1036 § |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1024-1034, 1037 (paitsi kohta 6)-1040, 1044-1047 ja 1049-1057 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1041-1043 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
2 |
||||
|
|
|
||
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
||
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
||
|
|
|
||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
|||
|
|
|||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 1036 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1036 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1024-1034,
1037 (utom punkt 6)-1040, 1044-1047 och 1049-1057 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1041-1043 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som ett
beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen fått del av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen
överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I besvärsskriften,
som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut
som gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får
inte överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider
mot lagen om offentlig upphandling. Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till
behandling på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits i strid med
lagen om offentlig upphandling eller med stöd av den utfärdade stadganden
eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens lagstiftning. Om
upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i
förordning (381/1998) och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger
det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning, upptar
marknadsdomstolen inte ansökan till behandling. Ändring i ett sådant beslut
söks på det sätt som anges i kommunallagen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos
marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras i marknadsdomstolen
(anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör inte hinder för att
ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden skall
innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela upphandlingsenheten
sin avsikt att anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1036 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En kommunmedlem
anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|