Kokousaika |
29.8.2005 kello 16.00 – 16.47 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Hellström, Sanna |
|
|
|
Malinen, Jouko |
|
|
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
|
Rautava, Risto |
|
|
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi 1021 §) |
|
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
|
Oker-Blom, Jan D. |
varajäsen |
|
|
Lindeman, Jukka |
varajäsen |
|
|
Seppä, Elina |
varajäsen |
|
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1015-1023 §) |
|
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö (paitsi 1015-1021 §) |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri (paitsi 1018 §) |
|
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
1014, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
1005 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1006 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1007 |
Kj/1 |
Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen valinta |
1008 |
Sj/2 |
Luottamushenkilöiden palkkiosäännön muuttaminen |
1009 |
Ryj/3 |
Joukkoliikenteen kehittämislinjaukset |
1010 |
Stj/4 |
Sosiaalitoimen johtosäännön muuttaminen sosiaaliviraston johdon kelpoisuusvaatimusten osalta |
1011 |
Kj/3 |
Suomen Omakotiliiton Helsingin piiri ry:n ym. oikaisuvaatimus koskien ohjatun yösähkön hinnankorotuksia |
1012 |
Kj/4 |
22.8.2005 pöydälle pantu asia Lausunto oikeudenkäynnin julkisuutta yleisissä tuomioistuimissa ja hallintotuomioistuimissa koskevista työryhmämietinnöistä |
1013 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1014 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1015 |
Kaj/1 |
Jäsenen nimeäminen Suomenlinnan hoitokunnan johtokuntaan |
1016 |
Kaj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1017 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1018 |
Ryj/1 |
Ympäristökeskuksen hallintopäällikkö Anja Vallitun irtisanoutuminen ja määräaikaisen hoitajan määrääminen virkaan |
1019 |
Ryj/2 |
Valtuutettu Tuomas Rantasen toivomusponsi: Turvallisuusstrategian päivittäminen jatkossa |
1020 |
Ryj/3 |
Lausunto ehdotuksesta Suomen kansalliseksi ohjelmaksi kestävän kulutuksen ja tuotannon edistämiseksi (KULTU-ohjelma) |
1021 |
Ryj/4 |
22.8.2005 pöydälle pantu asia Lausunto YTV:lle lippujärjestelmän yksinkertaistamisesta vuonna 2006 |
1022 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1023 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1005 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Rantasen (varalla Wallden-Paulig) ja
Oker-Blomin (varalla Reinikainen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1006 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1007 - 1010 § |
Kaupunginvaltuuston 14.9.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1007 § |
Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen valinta |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 169 2216
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1008 § |
Luottamushenkilöiden palkkiosäännön muuttaminen |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
Rakennus- ja ympäristötoimi
1009 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
22.8.2005 pöydälle pantu asia |
Suoritetussa äänestyksessä kaupunginhallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 8 – 6. Vähemmistöön kuuluivat Oker-Blom, Rautava, Reinikainen, Rihtniemi, Wallden-Paulig ja Vapaavuori. Poissa yksi.
Merkittiin, että Rihtniemi teki Rautavan kannattamana seuraavat kaksi muutosehdotusta:
”Ehdotus 1
Sivu 15, 1. kappale
Kappaleen lopusta jätetään pois virke ”Tällaisia asioita ovat...”
Ehdotus 2
Päätösehdotukseen lisätään:
Samalla kaupunginvaltuusto toteaa, että näiden ohjeellisten tavoitteiden saavuttaminen riippuu olennaisesti seudullisista liikenneratkaisuista ja taloudellisesta tilanteesta, joihin vaikuttavat kaupungin lisäksi monet ulkopuoliset tekijät."
Ensimmäisessä äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Rihtniemen ensimmäisen vastaehdotuksen äänin 8 – 6. Vähemmistöön kuuluivat Oker-Blom, Rautava, Reinikainen, Rihtniemi, Wallden-Paulig ja Vapaavuori. Poissa yksi.
Toisessa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Rihtniemen toisen vastaehdotuksen äänin 8 – 6. Vähemmistöön kuuluivat Oker-Blom, Rautava, Reinikainen, Rihtniemi, Wallden-Paulig ja Vapaavuori. Poissa yksi.
Lisätiedot:
Lahdenranta Matti, puhelin 472 2200
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
Sosiaali- ja terveystoimi
1010 § |
Sosiaalitoimen johtosäännön muuttaminen sosiaaliviraston johdon kelpoisuusvaatimusten osalta |
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
1011 §
SUOMEN OMAKOTILIITON HELSINGIN PIIRI RY:N YM. OIKAISUVAATIMUS KOSKIEN OHJATUN YÖSÄHKÖN HINNANKOROTUKSIA
Khs 2005-950
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
1012 §
22.8.2005 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO OIKEUDENKÄYNNIN JULKISUUTTA YLEISISSÄ TUOMIOISTUIMISSA JA HALLINTOTUOMIOISTUIMISSA KOSKEVISTA TYÖRYHMÄMIETINNÖISTÄ
Khs 2005-1542
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa oikeusministeriölle oikeudenkäynnin julkisuutta koskevista työryhmämietinnöistä seuraavan lausunnon:
1. Yleistä erillislakien säätämisestä
Viranomaisten asiakirjojen julkisuutta ja salassapitoa koskeva lainsäädäntö on uudistettu kokonaisuudessaan 21.5.1999 säädetyllä ja 1.12.1999 voimaan tulleella lailla viranomaisten toiminnan julkisuudesta (SäädK 621/1999, myöhemmin julkisuuslaki) sekä siihen liittyvillä lakien muutoksilla. Uudistuksen tarkoituksena oli selkeyttää ja yhtenäistää salassapidon perusteita. Yleisimmistä salassapitoperusteista otettiin säännökset julkisuuslakiin ja niitä sovelletaan pääsäännön mukaan riippumatta siitä, minkä viranomaisen hallussa asiakirja kulloinkin on. Samalla kumottiin yli 120 eri lakeihin ja asetuksiin sisältyvää salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta koskevaa säännöstä (HE 30/1998).
Kuntalaisten, julkisten hankintojen tarjouskilpailuihin osallistuvien, julkisten virkojen hakijoiden ja yleisön kannalta on tärkeää, että salassapidon perusteet ovat yhteneväiset ja helposti selville saatavat riippumatta siitä, minkä viranomaisen käsiteltävänä asiakirjat ja asiat ovat. Parhaiten tämä toteutuu, jos salassapitoa koskevat säännökset sisältyvät yhteen lakiin eikä palata ennen julkisuuslakia voimassa olleeseen käytäntöön, jossa salassapitoa koskevia säännöksiä oli yli 120 laissa.
Jos julkisuuslain lisäksi viranomaisen toiminnan julkisuudesta säädetään muissa laeissa, yksityinen henkilön mahdollisuus arvioida häntä koskevan asiakirjan julkiseksi tuloa ja salassapitoa käsittelyn eri vaiheissa heikentyy. Lisäksi aiheutuu tulkintaongelmia erityislakien ja julkisuuslain eri säännösten soveltamisesta, ellei erityislaeissa ole säännelty julkisuutta ja salassapitoa niin kattavasti, että julkisuuslakia ei sovelleta niiden tarkoittamiin tapauksiin lainkaan. Pääsääntönä tulisikin olla julkisuuslain täydentäminen ja muuttaminen muuttuneiden tarpeiden mukaisesti erityislakien säätämisen sijasta.
2. Oikeudenkäyntiasiakirjojen julkiseksi tuleminen
2.1 Yhteenvedot
Oikeudenkäymiskaaren 5 luvun 24 §:n mukaan tuomioistuimen on
riitaprosessissa valmistelun kuluessa tehtävä kirjallinen yhteenveto mm.
asianosaisten vaatimuksista ja perusteista. Valmistelun edetessä yhteenvetoa
tulee tarvittaessa täydentää. Asianosaisille on varattava tilaisuus lausua
käsityksensä yhteenvedosta.
Oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
koskevan lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin 5 kohdassa on määritelty, mitä lakiehdotuksessa
tarkoitetaan oikeudenkäyntiasiakirjalla. Tuomioistuimissa laadittavista
asiakirjoista luetellaan esimerkkejä ehdotuksen perusteluissa ja mainitaan mm.
yhteenvedot.
Lakiehdotuksen 9 §:ssä määritellään oikeudenkäyntiasiakirjan
julkiseksi tulemisen ajankohta. Yhteenvetoihin tulee sovellettavaksi 9 §:n 1
momentin 4 kohta, jonka mukaan muu kuin edellä 1-3 kohdissa määritelty
tuomioistuimessa laadittu asiakirja tulee julkiseksi, kun se on allekirjoitettu
tai vastaavalla tavalla varmennettu. Ehdotuksen perustelujen mukaan
varmentamisella tarkoitetaan, että asiakirjan valmistuminen varmennetaan
jollakin muulla tosiasiallisella tavalla kuin allekirjoittamisella.
Lakiehdotuksessa jää tulkinnanvaraiseksi, mitä
allekirjoittamisella ja etenkin varmentamisella tarkoitetaan, kun kysymyksessä
oleva asiakirja on edellä mainittu yhteenveto.
Ehdotuksen 11 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella
asianosaisella ei ole oikeutta saada yhteenvedosta tietoa, ennen kuin se on
allekirjoitettu tai varmennettu.
Käytännössä käräjäoikeuden laatima yhteenveto on usein
puutteellinen ja yhteenvedossa saattaa olla virheitä. Yhteenvedon täydentäminen
ja korjaaminen on hyvin yleistä. Täydentämisen jälkeen laaditaan uusi yhteenveto,
jota voidaan edelleen täydentää. Lisäksi käytäntö vaihtelee siinä, missä
vaiheessa yhteenveto oikeudessa allekirjoitetaan. Usein se on allekirjoitettu
jo siinä vaiheessa, kun se toimitetaan asianosaisille tarkistamista varten.
Tuomioistuinten käytäntöä tulisi yhtenäistää yhteenvetojen allekirjoittamisen
osalta.
Lakiehdotuksen 9 §:n 2 momentti mahdollistaa julkiseksi
tulemisen ajankohdan myöhentämisen tuomioistuimen määräyksestä, mutta
myöhentämiselle asetetut edellytykset, ts. vahingon tai kärsimyksen todennäköinen
aiheutuminen asiaan osalliselle, eivät yhteenvedon osalta useinkaan täyty. Lisäksi
tuomioistuimen on lakiehdotuksen mukaan joka tapauksessa erikseen määrättävä
myöhentämisestä.
Jotta yleisö ja tiedotusvälineet eivät saisi korjaamattoman
yhteenvedon perusteella asioista virheellisiä tietoja, yhteenvedon tulisi olla
julkinen vasta sen jälkeen, kun asianosaiset ovat saaneet lausua siitä käsityksensä,
korjausehdotukset on otettu huomioon ja tuomioistuin on allekirjoittanut
lopullisen version.
Jos yhteenveto käräjäoikeudessa allekirjoitetaan vasta sen
jälkeen, kun asianosaisten kommentit on otettu huomioon, on lakiehdotuksen 11
§:n 2 momentin 2 kohtaa tarkennettava esim. siten, että kohdan loppuun lisätään
seuraava teksti: ”lukuun ottamatta oikeudenkäymiskaaren 5 luvun 24 §:ssä
tarkoitettuja yhteenvetoja ”.
2.2 Haastehakemukset
Käytännössä on ilmennyt tapauksia, joissa haastehakemusta
referoidaan lehdissä ennen kuin käräjäoikeus on antanut siitä tiedon vastaajalle.
Ehdotuksen perustelujen mukaan 9 §:n 2 momentin säännöksellä
on pidetty silmällä lähinnä mahdollisuutta määrätä, että esim. haastehakemus
tulee julkiseksi ja voidaan antaa tiedotusvälineille vasta sen jälkeen, kun
asianosainen on saanut siitä tiedon. Lainkohdan soveltaminen edellyttäisi
kuitenkin perustelujen mukaan, että tiedon antaminen tiedotusvälineille
todennäköisesti aiheuttaisi asianosaiselle lisävahinkoa tai -kärsimystä
suhteessa siihen, että asia kuitenkin tulee julkiseksi myöhemmin. Edellytykset
ovat perustelujen tarkoitus huomioon ottaen tiukat. Edellytykset voisivat olla
ehdotettua väljemmät kuten 24 §:ssä säädetyn tuomioistuimen ratkaisun osalta.
Ko. lainkohdassa tuomioistuin velvoitetaan mahdollisuuksien mukaan huolehtimaan
siitä, että asianosainen saa tiedon ratkaisun sisällöstä ennen yleisöä, jos
asia on yhteiskunnallisesti merkittävä tai se on synnyttänyt huomattavaa kiinnostusta julkisuudessa ja tarvittaessa
muutoinkin.
Em. lainkohdassa voitaisiin myös selvemmin nimenomaisesti
mainita, että se koskee mahdollisuutta oikeudenkäyntiasiakirjan tiedoksi antamiselle
ensin asianosaisille. Lainkohdan perusteluissa on viitattu ehdotuksen 23 §:ään,
vaikka on tarkoitettu 24 §:ää.
3. Julkisuuslain perusteella salassa pidettävät asiakirjat
3.1 Liike- ja ammattisalaisuudet
Oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
koskevan lakiehdotuksen 7 § sisältää säännökset salassa pidettävistä oikeudenkäyntiasiakirjoista.
Tuomioistuin voi 8 §:n mukaan asianosaisen pyynnöstä tai erityisestä syystä
muutoinkin päättää, että oikeudenkäyntiasiakirja on pidettävä tarpeellisin osin
salassa, jos siihen sisältyy muussa laissa salassa pidettäviksi säädettyjä
tietoja ja tällaisen tiedon julkiseksi tuleminen todennäköisesti aiheuttaisi
merkittävää haittaa tai vahinkoa niille eduille, joiden suojaamiseksi
salassapitovelvollisuus on säädetty.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (jälj.
julkisuuslaki) 24 §:ssä on määritelty salassa pidettäviksi mm. kunnan ammatti-
ja liikesalaisuudet (kohta 17) ja yksityiset liike- ja ammattisalaisuudet
(kohta 20). Kysymyksessä on ehdoton salassapitovelvoite.
Julkisuuslain 11 §:ään sisältyvät säännökset asianosaisen
tiedonsaantioikeudesta. Pykälän 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella ei
ole oikeutta viranomaisen järjestämässä tarjouskilpailussa toisen tarjouksen
tekijän liike- ja ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin tarjouksen hintaa
lukuun ottamatta.
Liike- ja ammattisalaisuuksia sisältäviä asiakirjoja ei
mainita lakiehdotuksen 7 §:ssä, joten niiden salassa pitäminen edellyttää
tuomioistuimen päätöstä.
Julkisia hankintoja käsitellään markkinaoikeudessa
hakemuksen perusteella päätöksen poistamiseksi tai hyvitysmaksun määräämiseksi
ja yleisissä tuomioistuimissa vahingonkorvauskanteiden perusteella.
Markkinaoikeudessa asian hävinnyt hakija ei joudu yleensä maksamaan
vastapuolena olevan kunnan oikeudenkäyntikuluja.
Kunnan järjestämissä tarjouskilpailuissa asetetaan hinnan
ohella usein laadullisia ym. kriteerejä, joiden perusteella tarjoukset
pisteytetään. Tällöin tarjouksiin saattaa sisältyä yrityksen liike- ja
ammattisalaisuuksia, esim. yrityksen innovatiivisia oivalluksia (esim.
kekseliäs tapa hoitaa palvelu).
Mikäli julkisyhteisöille tavaroita ja palveluja tarjoavien
yritysten liike- ja ammattisalaisuudet tulevat vastaisuudessa
oikeuskäsittelyssä julkisiksi, jos oikeus ei katso niiden julkisiksi tuleminen
todennäköisesti aiheuttavan yrityksille merkittävää haittaa tai vahinkoa, on
odotettavissa, että tarjouksia tulevat jatkossa tekemään myös yritykset, joiden
tarkoituksena on riitauttamalla hankinta-asia mm. saada oikeudenkäynnissä
tietoja kilpailevien yritysten liike- ja ammattisalaisuuksista. Tämä on
taloudellisestikin mahdollista etenkin markkinaoikeuskäsittelyssä, koska hävitystä
jutusta ei aiheudu oikeudenkäyntikuluriskiä.
Jos taas tarjouskilpailuun osallistuvat yritykset eivät voi
olla varmoja siitä, että niiden ammatti- ja liikesalaisuudet pysyvät salassa
muilta yrityksiltä myös mahdollisissa oikeuskäsittelyissä, on vaarana, että vastaisuudessa
kuntien ja muiden julkisyhteisöjen mahdollisuudet saada markkinoilta parhaat
mahdolliset tuotteet ja palvelut heikkenevät.
Edellä mainituista syistä liike- ja ammattisalaisuuksien
säilyminen hankinta-asioissa oikeudenkäynneissä tulee turvata lainsäädännössä.
3.2 Psykologiset testit ja soveltuvuuskokeet
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 29 kohdan mukaan salassa on
pidettävä asiakirjat, jotka sisältävät tietoja henkilölle suoritetusta psykologisesta
testistä tai soveltuvuuskokeesta tai sen tuloksesta tai työntekijän valintaa
varten tehdyistä arvioinneista. Em.
asiakirjat eivät sisälly oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
koskevan lakiehdotuksen 7 §:ään, joten niiden salassa pitäminen edellyttää
tuomioistuimen päätöstä.
Mikäli kunnallisia
virkoja ja toimia hakevat eivät voi vastaisuudessa luottaa siihen, että testi-
ja soveltuvuustulokset pysyvät salassa, on selvää, että virkoja ja toimia
hakevien määrät vähenevät ja julkishallinnon mahdollisuudet kilpailla
yksityissektorin kanssa työnhakijoiden potentiaalisesta parhaimmistosta heikkenevät.
Kuka tahansa voi
hakea julkista virkaa tai tointa. Kuten edellisessä kohdassa käsiteltyjen
liikesalaisuuksien osalta on myös näidenkin asiakirjojen osalta vaarana, että
virkoja ja toimia haetaan tarkoituksena päästä asianosaisena tutustumaan
toisten hakijoiden testituloksiin.
Oikeudenkäynnin
julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa koskevan lakiehdotuksen 7 §:ä ja
oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa koskevan lakiehdotuksen
3 luvun 5 ja 6 §:iä tulee muuttaa siten, että turvataan julkista virkaa tai
tointa hakeville tehtyjen psykologisten testien ja soveltuvuuskokeiden salassa
pysyminen.
4. Oikeudessa kuultavien asianomistajien ja todistajien yhteystiedot
Helsingin kaupungin
sosiaali- ja terveydenhuollon sektorien palveluksessa olevilla ja matkalippujen
ja pysäköinnin tarkastajilla sekä mm. kiinteistöviraston asuntoasiainosastolla
asunnonvälitystä hoitavalla henkilöstöllä on kaupungin muuta henkilöstöä
suurempi vaara joutua työtehtävissä joko itse pahoinpitelyn kohteeksi tai
todistamaan työtoveriin kohdistuvaa pahoinpitelyä. Esim. joukkoliikennevälineissä
matkustaa aiempaa enemmän henkilöitä, jotka esim. huumausaineiden käytön vuoksi
saattavat käyttäytyä täysin ennalta arvaamattomasti lippua esittämään pyytävää
matkalippujen tarkastajaa kohtaan.
Yleisiä
tuomioistuimia koskevan lakiehdotuksen 4 §:n mukaan asianosaisen
henkilöllisyyden yksilöimiseksi tarpeelliset tiedot ovat julkisia. Tieto
voidaan kuitenkin jättää antamatta 5 §:ssä mainituissa tapauksissa.
Lakiehdotuksen perusteluissa todetaan, että tapauskohtaisesti ratkaistaan se,
kuinka laajat asianosaisen henkilöllisyyden yksilöimiseksi tarpeelliset tiedot
olisivat. Asianosaisen osoite tai muut yhteystiedot eivät kuuluisi pykälässä
tarkoitettuihin oikeudenkäynnin perustietoihin. Niiden osalta voisivat tulla
lakiehdotuksen mukaan sovellettaviksi julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 7 kohta
ja 24 §:n 1 momentin 31 kohta.
On tärkeää, että
todistajan ja asianomistajan yhteystietojen salassa pysyminen on varmistettu
silloin, kun tuomiosta pyydetään ehkä vuosienkin kuluttua oikeudelta kopio.
Haastehakemuksen
tultua julkiseksi, vastapuoli voi pyytää kopiot mm. asianomistajien ja
todistajien kuulustelupöytäkirjoista. Helsingin kaupunki pitääkin tärkeänä,
että asianomistajien ja todistajien yhteystietojen kirjaamista yhtenäistettäisiin
siten, että pöytäkirjoihin kirjataan kuultavan henkilön osalta vain työpaikan
yhteystiedot. Vaikka kotiosoitetta ym. yhteystietoja ei merkitäkään esitutkinta-
tai oikeudenkäyntiasiakirjoihin, vaarana ei ole, ettei ao. henkilöä jatkossa
tavoitettaisi. Kaupungin virastoilla ja laitoksilla on työntekijöidensä
yhteystiedot ja viranomainen voi saada heidän osoitetietonsa
väestörekisteristä, vaikka heillä olisikin esimerkiksi turvakielto.
Kirje nro oikeusministeriölle ja pöytäkirjanote
kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, kaupunginlakimies, puhelin 169 3674
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
1013 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 34 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 22.8.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1014 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 34 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
1015 §
JÄSENEN NIMEÄMINEN SUOMENLINNAN HOITOKUNNAN JOHTOKUNTAAN
Khs 2004-1063
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti nimetä Suomenlinnan hoitokunnan johtokuntaan Eeva Kuuluvaisen tilalle 1.5.2004 alkaneen kolmivuotiskauden jäljellä olevaksi ajaksi toimistopäällikkö Silja Hyvärisen rakennusvirastosta.
Pöytäkirjanote mainituille henkilöille, opetusministeriölle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, tekniselle lautakunnalle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asiaa 1. |
1016 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
18.8.2005 |
kiinteistölautakunta |
23.8.2005 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
22., 23. ja 24.8.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille ja viranhaltijalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
1017 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginmuseon johtokunta 23.8.2005
taidemuseon johtokunta 16.8.2005
eläintarhan johtaja 24.8.2005
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 18.8.2005
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) 23.8.2005
museonjohtaja 22. ja 24.8.2005
suomenkielinen työväenopisto
- johtava rehtori 22.8.2005
taidemuseon johtaja 15.-18.8.2005
työterveysjohtaja 22.8.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
1018 §
YMPÄRISTÖKESKUKSEN HALLINTOPÄÄLLIKKÖ ANJA VALLITUN IRTISANOUTUMINEN JA MÄÄRÄAIKAISEN HOITAJAN MÄÄRÄÄMINEN VIRKAAN
Khs 2005-1486
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti
myöntää Anja Vallitulle eron ympäristökeskuksen hallintopäällikön virasta 24.5.2005 lukien,
määrätä varatuomari Jorma Nurron hoitamaan
ympäristökeskuksen hallintopäällikön virkaa siihen saakka, kunnes virkaan valittu
ottaa viran vastaan, kuitenkin enintään 31.12.2005 saakka. Nurrolle maksetaan viran
määräaikaisesta hoitamisesta kokonaispalkkana 4257,87 euroa/kk ja
kehottaa ympäristölautakuntaa julistamaan hallintopäällikön viran haettavaksi
virkaan kuuluvin palkkaeduin.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, Anja Vallitulle ja Jorma Nurrolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Vallittu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
1019 §
VALTUUTETTU TUOMAS RANTASEN TOIVOMUSPONSI: TURVALLISUUSSTRATEGIAN PÄIVITTÄMINEN JATKOSSA
Khs 2004-2081
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.10.2004 hyväksymän toivomusponnen (Tuomas Rantanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin
kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Tuomas Rantaselle sekä tiedoksi
muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 6 |
1020 §
LAUSUNTO EHDOTUKSESTA SUOMEN KANSALLISEKSI OHJELMAKSI KESTÄVÄN KULUTUKSEN JA TUOTANNON EDISTÄMISEKSI (KULTU-OHJELMA)
Khs 2005-1578
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti lähettää lausuntonaan Ympäristöministeriölle ehdotuksesta Suomen kansalliseksi ohjelmaksi kestävän kehityksen ja tuotannon edistämiseksi (KULTU-ohjelma) ympäristölautakunnan 9.8.2005 antaman lausunnon.
Kirje nro Ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, Helsingin Energialle, opetusvirastolle, rakennusvirastolle, Helsingin Vedelle, hankintakeskukselle, kaupunginkanslialle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvalvontavirastolle ja kiinteistövirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1021 §
22.8.2005 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO YTV:LLE LIPPUJÄRJESTELMÄN YKSINKERTAISTAMISESTA VUONNA 2006
Khs 2005-1092
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti lähettää lausuntonaan lippujärjestelmän yksinkertaistamisesta vuonna 2006 joukkoliikennelautakunnan lausunnon.
Kirje nro Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:lle ja pöytäkirjanote liikennelaitokselle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Rihtniemi esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että Hellström ehdotti Rantasen kannattamana seuraavan lisäyksen tekemistä päätösehdotuksen viimeiseksi kappaleeksi:
”Lisäksi kaupunginhallitus esittää, että YTV selvittää mahdollisuudet ottaa vyöhykelisälippu uudelleen käyttöön.”
Hellström esitti vastaehdotukseensa seuraavat perustelut:
YTV luopui vyöhykelisälipun käytöstä, vaikka kaikki jäsenkunnat olivat lipun säilyttämisen kannalla.
Sisäisen liikenteen lipun lisäksi maksettava lisähinta voidaan määritellä niin, että kustannusvaikutukset pysyvät kohtuullisina
Matkakorttijärjestelmä mahdollistaa lisähinnan helpon veloituksen, eikä lipun osto aiheuta lipunmyynnin monimutkaistumista.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Hellströmin vastaehdotuksen äänin 9 – 4. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Lindeman ja Rantanen. Poissa kaksi.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1022 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 23.8.2005
joukkoliikennelautakunta 25.8.2005
yleisten töiden lautakunta 25.8.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1023 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 23.8.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
Översättning:
1019 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN
TUOMAS RANTANEN: UPPDATERING AV
SÄKERHETSSTRATEGIN I FORTSÄTTNINGEN
Stn 2004-2081
Ärende Ryj/2 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 13.10.2004 (Tuomas Rantanen), tillställa den som
föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle
att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Tuomas Rantanen och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Saarinen Erja, biträdande stadssekreterare, telefon 169 2361
BILAGA Bilagorna
1–6
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Tuomas Rantanen Jan D. Oker-Blom
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 6.9.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1005-1014, 1016-1017 ja 1019-1023 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1005-1014, 1016-1017 och 1019-1023 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||