Kokousaika |
24.1.2005 kello 16.00 – 16.39 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Pajunen, Jussi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Puura, Heli |
|
|
||||||
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Koskinen, Kauko |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Siitonen, Eva-Riitta |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
va. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Pajunen, Jussi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
87, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
73 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
74 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
75 |
Kj/1 |
Vuoden 2005 talousarvion esirakentamismäärärahan ylittäminen |
76 |
Kj/2 |
Helsingin Energian sähkötarkastusliiketoiminnan myynti Inspecta Oy:lle |
77 |
Kaj/3 |
Vuokralaisdemokratiasäännön uudistaminen |
78 |
Kj/3 |
Kaupungin liittyminen Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n verkkolaskufoorumin jäseneksi |
79 |
Kj/4 |
Edustajien valinta Tampereella 10. - 11.5.2005 pidettäville kuntapäiville |
80 |
Kj/5 |
Talous- ja suunnittelukeskuksen eräiden virkojen nimikkeiden muuttaminen |
81 |
Kj/6 |
Edustajien valitseminen Uudenmaan liitto, kuntayhtymä - Nylands förbund, samkommun -nimisen kuntayhtymän edustajainkokoukseen |
82 |
Kj/7 |
Val av representanter vid sydkustens landskapsförbund rf:s möten år 2005 Edustajien nimeäminen Sydkustens landskapsförbund rf:n kokouksiin |
83 |
Kj/8 |
17.1.2005 pöydälle pantu asia Urban II -hallintotoimikunnan päätökseen liittyvä oikaisuvaatimus |
84 |
Kj/9 |
Kaupunginhallituksen edustajien määrääminen lauta- ja johtokuntiin |
85 |
Kj/10 |
Kaupunginvaltuuston 19.1.2005 tekemien päätösten täytäntöönpano |
86 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
87 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
88 |
Kj/13 |
Kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitosen virkasuhteen päättyminen 31.5.2005 |
89 |
Kaj/1 |
Vartiokylän tontin 45270/20 asemakaavan muuttaminen (nro 11363) |
90 |
Kaj/2 |
Kiinteistöviraston poikkeamishakemus |
91 |
Kaj/3 |
Palvelukeskus Albatrossin tilamuutoksia koskevan hankesuunnitelman hyväksyminen |
92 |
Kaj/4 |
17.1.2005 pöydälle pantu asia Selvitys kauppahallien pääomavuokrista ja myyntipaikkojen kilpailuttamisen periaatteista |
93 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
94 |
Sj/1 |
Työllistämistoimikunnan ja työllisyysasioiden neuvottelukunnan asettaminen |
95 |
Sj/2 |
Tasa-arvotoimikunnan asettaminen |
96 |
Sj/3 |
Vt Sari Näreen toivomusponsi: sukupuolisen väkivallan tunnistaminen, hoitaminen ja ehkäiseminen |
97 |
Sj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
98 |
Ryj/1 |
Esitys Uudenmaan ympäristökeskukselle Uutelan Skatanniemen rauhoittamisesta |
99 |
Ryj/2 |
Helsingin pelastustoimen alueen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman hyväksyminen |
100 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
101 |
Stj/1 |
Asunto Osakeyhtiö Unikkotie 3:n ym. oikaisuvaatimus Haagan nuorisokodin uuden yksikön hankesuunnitelman hyväksymisestä sekä nuorisokotia vastustava kansalaisadressi |
102 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
73 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Rautavan (varalla Rihtniemi) ja Puuran (varalla Malinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
74 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
75 - 77 § |
Kaupunginvaltuuston 16.2.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
75 § |
Vuoden 2005 talousarvion esirakentamismäärärahan ylittäminen |
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
76 § |
Helsingin Energian sähkötarkastusliiketoiminnan myynti Inspecta Oy:lle |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
77 § |
Vuokralaisdemokratiasäännön uudistaminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
78 §
KAUPUNGIN LIITTYMINEN TIETOYHTEISKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS RY:N VERKKOLASKUFOORUMIN JÄSENEKSI
Khs 2005-52
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki liittyy Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus
ry:n Verkkolaskufoorumin jäseneksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että Helsingin Energia vastaa jäsenyyteen liittyvistä velvoitteista ja kustannuksista omilla käyttövaroillaan.
Pöytäkirjanote Helsingin Energialle sekä muille kaupungin virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
79 §
EDUSTAJIEN VALINTA TAMPEREELLA 10. - 11.5.2005 PIDETTÄVILLE KUNTAPÄIVILLE
Khs 2005-25
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 169 2210
80 §
TALOUS- JA SUUNNITTELUKESKUKSEN ERÄIDEN VIRKOJEN NIMIKKEIDEN MUUTTAMINEN
Khs 2005-51
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti 1.2.2005 lukien muuttaa jäljempänä mainittujen talous- ja suunnittelukeskukseen sijoitettujen virkojen nimikkeet seuraavasti:
Vanha nimike |
Uusi nimike |
|
|
erityissuunnittelija |
projektipäällikkö |
(vak.nro 01 69 56) |
|
|
|
suunnittelija |
projektipäällikkö |
(vak.nro 01 70 23) |
|
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskukselle, henkilöstökeskukselle, Minna
Maarttolalle ja Kari Miskalalle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 5. |
81 §
EDUSTAJIEN VALITSEMINEN UUDENMAAN LIITTO, KUNTAYHTYMÄ - NYLANDS FÖRBUND, SAMKOMMUN -NIMISEN KUNTAYHTYMÄN EDUSTAJAINKOKOUKSEEN
Khs 2005-17
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
82 §
VAL AV REPRESENTANTER VID SYDKUSTENS LANDSKAPSFÖRBUND RF:S MÖTEN ÅR 2005
EDUSTAJIEN NIMEÄMINEN SYDKUSTENS LANDSKAPSFÖRBUND RF:N KOKOUKSIIN
Stn/Khs 2004-2714
Ärende Kj/7 på föredragningslistan
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Tilläggsuppgifter:
Vallittu Anja, stadssekreterare, telefon 169 2272
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
83 §
17.1.2005 pöydälle pantu asia
URBAN II -HALLINTOTOIMIKUNNAN PÄÄTÖKSEEN LIITTYVÄ OIKAISUVAATIMUS
Khs 2004-2512
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus
päätti hylätä Suomen Venäläinen SADKO-klubi - Russkij klub SADKO ry:n 3.12.2004
päivätyn oikaisuvaatimuksen kaupunginkanslian lainopillisen osaston lausunnossa
mainituilla perusteilla.
Pöytäkirjanote sekä kopio kaupunginhallituksen esityslistan ao. asiakohdasta Suomen Venäläinen SADKO-klubi - Russkij klub SADKO ry:lle muutoksenhakuosoituksin ja ote Urban II hallintotoimikunnalle sekä kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Merkittiin, että Ojala teki seuraavan lisäysesityksen esityslistan sivulle 18:
"Kaupunginhallitus toteaa, että asian esittelytekstistä ja muista asiapapereista ei voi päätellä, missä määrin Taidekehä -nuorten työpajaprojekti on päällekkäin vai onko se sitä lainkaan jo toimivien Urban II -kulttuurihankkeiden kanssa. Kaupunginhallituksen mielestä olisi hyvä, jos Urban-ohjelman toimeenpanoa varten asetettu hallintokomitea toimisi kiinteässä yhteistyössä ja kumppanuushengessä paikallisten toimijoiden kanssa, kun hankesuunnitelmia valmistellaan ja laaditaan."
Ojalan esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.
Lisätiedot:
Lahtinen Olli, taloussuunnittelija, puhelin 169 2296
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
84 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN EDUSTAJIEN MÄÄRÄÄMINEN LAUTA- JA JOHTOKUNTIIN
Khs 2005-95
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti nimetä edustajikseen lauta- ja johtokuntiin toimikaudekseen seuraavat henkilöt:
|
Edustaja |
Varaedustaja |
Asuntolautakunta |
Kauko Koskinen |
Jan Vapaavuori |
Eläintarhan johtokunta |
Birgitta Dahlberg |
Jan D. Oker-Blom |
Joukkoliikennelautakunta |
Sari Sarkomaa |
Suvi Rihtniemi |
Kaupungin taidemuseon
johtokunta |
Osku Pajamäki |
Elina Seppä |
Kaupunginmuseon johtokunta |
Risto Rautava |
Jussi Pajunen |
Kaupunginorkesterin
johtokunta |
Sirkka-Liisa Vehviläinen |
Risto Meriläinen |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
Jussi Pajunen |
Risto Rautava |
Kiinteistölautakunta |
Tuomas Rantanen |
Kimmo Helistö |
Kulttuuri- ja
kirjastolautakunta |
Irmeli Wallden-Paulig |
Juha Hakola |
Liikepalvelulautakunta |
Ulla-Marja Urho |
Sirpa Asko-Seljavaara |
Liikuntalautakunta |
Sari Näre |
Kimmo Helistö |
Nuorisolautakunta |
Juha Hakola |
Irmeli Wallden-Paulig |
Opetuslautakunta |
Heli Puura |
Anita Vihervaara |
– Opetuslautakunnan
suomenkieli- |
Heli Puura |
Anita Vihervaara |
– Opetuslautakunnan
ruotsinkielinen |
Sanna Hellström |
Otto Lehtipuu |
Pelastuslautakunta |
Sole Molander |
Pekka Reinikainen |
Rakennuslautakunta |
Jan D. Oker-Blom |
Birgitta Dahlberg |
Ruotsinkielisen
työväenopiston |
Pekka Reinikainen |
Sole Molander |
Satamalautakunta |
Jukka Lindeman |
Outi Ojala |
Sosiaalilautakunta |
Sanna Hellström |
Elina Moisio |
– Lapsiperhejaosto |
Vesa Vuorenkoski |
Heli Puura |
– Ensimmäinen aikuisjaosto |
Suvi Rihtniemi |
Sari Sarkomaa |
– Toinen aikuisjaosto |
Elina Seppä |
Osku Pajamäki |
– Vanhusjaosto |
Sirpa Asko-Seljavaara |
Ulla-Marja Urho |
– Lasten päivähoitojaosto |
Elina Moisio |
Sanna Hellström |
– Ruotsinkielinen jaosto |
Outi Ojala |
Jukka Lindeman |
Suomenkielisen
työväenopiston johtokunta |
Jan Vapaavuori |
Kauko Koskinen |
Tekninen lautakunta |
Risto Meriläinen |
Sirkka-Liisa Vehviläinen |
Terveyslautakunta |
Jouko Malinen |
Vesa Vuorenkoski |
Yleisten töiden lautakunta |
Otto Lehtipuu |
Sari Näre |
Ympäristölautakunta |
Anita Vihervaara |
Jouko Malinen |
Samalla kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote ao. henkilöille ja kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Mäkelä Susanna, hallintosihteeri, puhelin 169 2225
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 9. |
85 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 19.1.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 19.1.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valtuutetuille Rakel Hiltuselle, Harry Bogomoloffille ja Minerva Krohnille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa ao. virastoa oman luottamushenkilöelimensä osalta ilmoittamaan valituiksi tulleille sekä toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille kuin myös kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
6 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin kihlakunnan poliisilaitokselle ja valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
8 Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennusvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
12, 13 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
9 Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle jäljennöksin talous- ja suunnittelukeskuksen lausunnosta, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, nuorisolautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä rakennusvirastolle.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
10 Pöytäkirjanote joukkoliikennelautakunnalle
14–16 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitukselle.
Pöytäkirjanote terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
LIITE |
Katso esityslistaa, kaupunginjohtajan asiaa 10. |
86 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 3 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 20.1.2005
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
87 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 3 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
88 §
KAUPUNGINJOHTAJA EVA-RIITTA SIITOSEN VIRKASUHTEEN PÄÄTTYMINEN 31.5.2005
Khs 2005-128
Kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitonen ilmoitti, että hänen virkasuhteensa päättyy kaupunginvaltuuston 3.4.2002 tekemän päätöksen mukaisesti 31.5.2005 ja pyysi, että kaupunginhallitus ryhtyy toimenpiteisiin kaupunginjohtajan viran täyttämiseksi 1.6.2005 lukien.
89 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45270/20 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11363)
Khs 2004-2557
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45270 tontin nro 20
asemakaavan muutoksen
kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 25.11.2004 päivätyn piirustuksen
nro 11363 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
90 §
KIINTEISTÖVIRASTON POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2004-2621
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
91 §
PALVELUKESKUS ALBATROSSIN TILAMUUTOKSIA KOSKEVAN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2004-2388
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä palvelukeskus Albatrossin 5.11.2004 päivätyn hankesuunnitelman
siten, että hankkeen laajuus on 8 178 brm2 ja arvonlisäverolliset
rakentamiskustannukset ovat enintään 3 013 000 euroa (ilman arvonlisäveroa
2 470 000 euroa) hintatasossa 9/2004.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, terveyslautakunnalle, sosiaalilautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
92 §
17.1.2005 pöydälle pantu asia
SELVITYS KAUPPAHALLIEN PÄÄOMAVUOKRISTA JA MYYNTIPAIKKOJEN KILPAILUTTAMISEN PERIAATTEISTA
Khs 2004-188
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi kiinteistölautakunnan 8.12.2004 antaman selvityksen kauppahallien pääomavuokrien määräytymisestä ja myyntipaikkojen kilpailuttamisen periaatteista.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Merkittiin, että Dahlberg ehdotti Reinikaisen kannattamana seuraavan lisäyksen tekemistä päätösehdotukseen:
"Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa kiinteistölautakuntaa huomioimaan mahdollisissa vuokrankorotuksissa myymälätiloja koskevat velvoitteet ja rajoitukset koskien aukioloaikoja ja kauppatilojen käyttöä. Museaalisten arvojen ylläpitäminen tavanomaista suurempien pääomakustannusten muodossa on kaupungin vastuulla. Näitä lisäkustannuksia ei lisätä hallikauppojen vuokraan."
Dahlberg jätti ehdotukseensa pöytäkirjan liitteen 1 mukaiset perustelut.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Dahlbergin lisäysehdotuksen äänin 12 – 2. Vähemmistön kuuluivat Dahlberg ja Reinikainen. Ojala äänesti tyhjää.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
93 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
18.1.2005 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
13.1.2005 |
rakennuslautakunta |
18.1.2005 |
|
|
asuntotuotantotoimiston toimitusjohtaja |
13., 17. ja 19.1.2005 |
Ilmoitus ao. lautakunnille sekä viranhaltijalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
94 §
TYÖLLISTÄMISTOIMIKUNNAN JA TYÖLLISYYSASIOIDEN NEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN
Khs 2005-63
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
95 §
TASA-ARVOTOIMIKUNNAN ASETTAMINEN
Khs 2005-38
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
96 §
VT SARI NÄREEN TOIVOMUSPONSI: SUKUPUOLISEN VÄKIVALLAN TUNNISTAMINEN, HOITAMINEN JA EHKÄISEMINEN
Khs 2004-2084
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti
- merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 13.10.2004 hyväksymän toivomusponnen (Sari Näre) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
- toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Sari Näre) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Sari Näreelle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
97 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus |
18.1.2005 |
liikuntalautakunta |
18.1.2005 |
ammattikorkeakoulun rehtori |
10.-14.1.2005 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
18.-19.1.2005 |
museonjohtaja |
13.-18.1.2005 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
3.-14.1.2005 |
taidemuseon johtaja |
14.1.2005 |
tietokeskuksen johtaja |
13.1.2005 |
työterveysjohtaja |
13. ja 19.1.2005 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
98 §
ESITYS UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE UUTELAN SKATANNIEMEN RAUHOITTAMISESTA
Khs 2000-2883
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
99 §
HELSINGIN PELASTUSTOIMEN ALUEEN ÖLJYVAHINKOJEN TORJUNTASUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2004-1144
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Helsingin pelastustoimen alueen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman ja toimittaa suunnitelman pelastuslaitoksen kautta Uudenmaan ympäristökeskukselle vahvistettavaksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti perustaa pelastuslaitokselle seuraavat uudet virat:
öljyntorjuntamestari, vakanssinumero 018478, peruspalkka 2560 euroa
kalustomestari, vakanssinumero 018479, peruspalkka 2000 euroa.
Vielä kaupunginhallitus päätti kehottaa pelastuslautakuntaa ryhtymään kaikkiin tarpeellisiin toimiin öljyntorjuntasuunnitelman toteuttamiseksi yhteistyössä Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa.
Pöytäkirjanote pelastuslaitokselle sekä kiinteistölautakunnalle, liikuntalautakunnalle, satamalautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle ja ympäristölautakunnalle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 9 |
100 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 18.1.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
101 §
ASUNTO OSAKEYHTIÖ UNIKKOTIE 3:N YM. OIKAISUVAATIMUS HAAGAN NUORISOKODIN UUDEN YKSIKÖN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISESTÄ SEKÄ NUORISOKOTIA VASTUSTAVA KANSALAISADRESSI
Khs 2004-1157
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
102 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 18.1.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jussi Pajunen |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Heli Puura Risto Rautava
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 1.2.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Anu Pajala
asiamies
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 83 § |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 73-77, 79, 81-82, 85-88, 90, 92-98 ja 100-102 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 89 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
2 |
|||
|
|
|
|
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 83 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna till protokollet kan beställas på
stadskansliets registratorskontor. Kontaktinformation och öppettiderna är
angivna under punkten ”Inlämnande av rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är missnöjd med ett beslut kan framställa
ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär. Rättelse får inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut med anledning av ett rättelseyrkande
(92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
83 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning eller verkställighet (91 § i
kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
73-77, 79, 81-82, 85-88, 90, 92-98 och 100-102 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av detaljplanen (188 § i markanvändnings-
och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
89 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som ett beslut avser eller vars rätt,
skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande framställs hos Helsingfors
stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas
inom fjorton (14) dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet
sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då
protokollet har lagts fram räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas första vardagen
därefter. |
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I rättelseyrkandet, som skall riktas till
stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress och annan kontaktinformation för
meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens talan förs av en laglig
företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet har upprättats av någon
annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt.
Rättelseyrkandet kan också skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden,
den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument som kommit till
myndigheten behöver inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka
dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan
rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret
är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och
e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl.
8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post,
genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet
lämnas i så god tid att det hinner fram sista dagen av rättelseyrkandetiden
före utgången av stadskansliets öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha
inkommit till myndigheten då det är tillgängligt i myndighetens
mottagningsapparat eller datasystem så att meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande skickas alltid på eget
ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett beslut som gäller ändring av
detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som beslutet avser eller vars rätt,
skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands miljöcentral och andra myndigheter i
ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet på landskapsnivå och en kommun för
vars område den markanvändning som anges i detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en registrerad lokal eller regional
sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde och inom det
geografiska område där sammanslutningen är verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet som fattat beslutet har överskridit
sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs hos Helsingfors
förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520 Helsingfors). Besvärsskriften
skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar
från delfåendet av beslutet. En kommunmedlem och en part anses ha fått del
av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om
sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då
protokollet lagts fram eller den dag då beslutet meddelats efter anslag
räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är
en helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. Innehåll i besvärsskriften I besvärsskriften, som skall riktas till
besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka
meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften skall egenhändigt undertecknas
av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också hans namn och
hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks, i original
eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits
eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om
dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ett beslut som gäller upphandling och som hör
till marknadsdomstolens behörighet får inte överklagas med stöd av
kommunallagen på den grunden att beslutet strider mot lagen om offentlig
upphandling. Den som saken gäller kan hos marknadsdomstolen
ansöka att beslutet skall upptas till behandling på den grunden att det vid
upphandlingen har förfarits i strid med lagen om offentlig upphandling eller
med stöd av den utfärdade stadganden eller föreskrifter eller i strid med
Europeiska gemenskapens lagstiftning. Om upphandlingen anknyter till den
basserviceverksamhet som definieras i förordning (381/1998) och det
uppskattade värdet av upphandlingen understiger det tröskelvärde om vilket
det bestäms genom förordning, upptar marknadsdomstolen inte ansökan till
behandling. Ändring i ett sådant beslut söks på det sätt som anges i
kommunallagen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos marknadsdomstolen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall göras skriftligen inom 14 dagar
från det att en kandidat eller anbudsgivare skriftligen har fått del av sin
uteslutning ur anbudstävlan och grunderna för uteslutningen eller av anbudstävlans
utgång och grunderna för denna samt en skriftlig anvisning om hur ärendet
kan anhängiggöras i marknadsdomstolen (anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal
utgör inte hinder för att ansökan prövas. Anbudsgivarna anses ha tagit del av
anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde dagen efter att
handlingen sändes. Sökanden skall innan ansökan ges in till
marknadsdomstolen skriftligen meddela upphandlingsenheten sin avsikt att
anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
||
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ansökan
skall inom utsatt tid ges in på adressen: Marknadsdomstolen PB
118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131 Helsingfors |
||
|
|
|
|
|
4 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett beslut med anledning av ett
rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär endast av den som framställt
rättelseyrkandet. Om beslutet har ändrats med anledning av
rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som beslutet avser eller vars rätt,
skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
83 § i protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet som fattat beslutet har
överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär får inte anföras över beslut som
gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i lagen om kommunala
tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i lagen om beskattningsförfarande
avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs hos Helsingfors
förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall anföras inom 30 dagar från
delfåendet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då
protokollet har lagts fram räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I besvärsskriften, som skall riktas till
besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka
meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften skall egenhändigt undertecknas
av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också hans namn och
hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks, i original
eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits
eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om
dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av
besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften skall innan besvärstiden utgår
inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol på adressen: Helsingfors förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520 Helsingfors Besvärsskriften kan på eget ansvar skickas per
post eller genom bud. Då skall besvärsskriften inlämnas i så god tid att den
hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna kan på eget ansvar också
skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna utan dröjsmål inlämnas i
original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning
av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om eventuella avgifter för
handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten. Bestämmelser om
avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse från avgift
ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters
prestationer. |
||
|
|
|
|
|