Kokousaika |
22.8.2005 kello 16.00 – 17.07 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 998 §) |
|
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Dahlberg, Birgitta |
|
|
|
Hellström, Sanna |
|
|
|
Malinen, Jouko |
|
|
|
Ojala, Outi |
(paitsi 1003 §) |
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Rantanen, Tuomas |
|
|
|
Rautava, Risto |
|
|
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
|
Rihtniemi, Suvi |
(paitsi 998-999 §) |
|
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
(paitsi 976 §) |
|
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Bogomoloff, Harry |
kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja (paitsi osa 979-1004 §) |
|
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Björklund, Ilkka-Christian |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Åhlgren, Harry |
vs. kaupunginlakimies |
|
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 997-1002 §) |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
|
Waronen, Eero |
tiedotuspäällikkö |
|
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Wecsten, Simo |
riskienhallintapäällikkö (997 ja 1001 §:ien kohdalla) |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
981, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
971 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
972 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
973 |
Kaj/1 |
Vuosaaren kerrostalotonttien (Aurinkolahti) 54293/3 - 5 myyminen |
974 |
Kaj/2 |
Myllypuron asuntotonttien 45131/2 ja 3, 45142/12 ja 14 sekä 45186/2 vuokrausperusteiden määrääminen |
975 |
Kaj/3 |
Vuokrausperusteiden määrääminen Kuusipuistossa sijaitsevalle rakennuspaikalle |
976 |
Kaj/4 |
Vuosaaren kortteleiden nro 54151, 54312 ja 54308 - 54310 ym. alueiden (Vuosaaren uusi kahvipaahtimo) asemakaavan muuttaminen (nro 11384) |
977 |
Kaj/5 |
Vuosaaren vesialueen asemakaavan hyväksyminen ja tontin 54201/2 ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (Ramsinranta II, nro 11260) |
978 |
Ryj/6 |
Joukkoliikenteen kehittämislinjaukset |
979 |
Kj/3 |
Lausunto oikeudenkäynnin julkisuutta yleisissä tuomioistuimissa ja hallintotuomioistuimissa koskevista työryhmämietinnöistä |
980 |
Kj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
981 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
982 |
Kaj/1 |
Vallilan teollisuusalueen Sturenkadun pohjoispuolisen alueen rakennuskiellon pidentäminen (nro 11438) |
983 |
Kaj/2 |
Lauttasaaren tontin 31051/1 rakennuskiellon pidentäminen (nro 11439) |
984 |
Kaj/3 |
Lauttasaaren länsiosan ja Lemislahden venesatama-alueen rakennuskiellon pidentäminen (nro 11449) |
985 |
Kaj/4 |
Pakilan tontin 34017/18 rakennuskiellon pidentäminen (nro 11448) |
986 |
Kaj/5 |
Helsingin hallinto-oikeuden päätös hylätä Malmin lentoaseman ystävät ry:n kunnallisvalitus |
987 |
Kaj/6 |
Lausunto Kehä I:n Myllypurontien ja Kontulantien eritasoliittymien tilavaraussuunnitelman tarkistuksesta |
988 |
Kaj/7 |
VT Tiia Aarnipuun toivomusponsi: Suojatievalojen rakentaminen Kallvikintien ja Satamasaarentien risteykseen |
989 |
Kaj/8 |
Sopimuksen tekeminen Kapiteeli Oyj:n kanssa Vuosaareen tonttia 54202/2 (Ramsinranta II) koskevasta asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 11260) |
990 |
Kaj/9 |
Asunto Oy Viikinmäentie 9:n poikkeamishakemus |
991 |
Kaj/10 |
Lapinlahden sairaalan rakennuksia koskevan hankesuunnitelman tekoon osallistuminen |
992 |
Kaj/11 |
Xxxxx Xxxxxxx-Xxxxxxxxxx poikkeamishakemus |
993 |
Kaj/12 |
Tapaninkylän tontin 39329/1 asemakaavan muuttaminen (nro 11436) |
994 |
Kaj/13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
995 |
Sj/1 |
Ulkokuntalaisten koulunkäynti Helsingissä |
996 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
997 |
Ryj/1 |
Helsingin pelastustoimen palvelutaso vuosina 2005-2008 |
998 |
Ryj/2 |
Lausunto YTV:lle seutuliikenteen palvelutasoa ja rahoitusta koskevasta suunnitelmasta 2006 - 2008 |
999 |
Ryj/3 |
Lausunto YTV:lle lippujärjestelmän yksinkertaistamisesta vuonna 2006 |
1000 |
Ryj/4 |
Veikko Laine Oy:n vuokrasopimuksen jatkaminen |
1001 |
Ryj/5 |
Selvitys Helsingin pelastustoimen toimintavalmiudesta |
1002 |
Ryj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1003 |
Stj/1 |
Lausunto Raha-automaattiyhdistykselle hankeavustushakemuksista |
1004 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
971 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus
päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet
Hellströmin (varalla Rantanen) ja Ojalan (varalla Dahlberg) tarkastamaan tämän
kokouksen pöytäkirjan.
972 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän
kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet
lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
973 - 978 § |
Kaupunginvaltuuston 31.8.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
973 § |
Vuosaaren kerrostalotonttien (Aurinkolahti) 54293/3 - 5 myyminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
974 § |
Myllypuron asuntotonttien 45131/2 ja 3, 45142/12 ja 14 sekä 45186/2
vuokrausperusteiden määrääminen |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
975 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen Kuusipuistossa sijaitsevalle rakennuspaikalle |
Esittelijä poisti asian esityslistalta.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
976 § |
Vuosaaren kortteleiden nro 54151, 54312 ja 54308 - 54310 ym. alueiden
(Vuosaaren uusi kahvipaahtimo) asemakaavan muuttaminen (nro 11384) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
977 § |
Vuosaaren vesialueen asemakaavan hyväksyminen ja tontin 54201/2 ym.
alueiden asemakaavan muuttaminen (Ramsinranta II, nro 11260) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Rakennus- ja ympäristötoimi
978 § |
Joukkoliikenteen kehittämislinjaukset |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Lahdenranta Matti, puhelin 472 2200
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
979 §
LAUSUNTO OIKEUDENKÄYNNIN JULKISUUTTA YLEISISSÄ TUOMIOISTUIMISSA JA HALLINTOTUOMIOISTUIMISSA KOSKEVISTA TYÖRYHMÄMIETINNÖISTÄ
Khs 2005-1542
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna
asian pöydälle.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, kaupunginlakimies, puhelin 169 3674
980 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 33 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 16.8.2005
satamalautakunta 16.8.2005
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
981 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 33 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
982 §
VALLILAN TEOLLISUUSALUEEN STURENKADUN POHJOISPUOLISEN ALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11438)
Khs 2005-1510
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää 22. kaupunginosan kortteleiden nro 689, 691–693, 695, 696, 699, 700, 703 ja 707 sekä korttelin nro 694 tonttien nro 21, 24 ja 25 ja korttelin nro 697 tontin nro 1 rakennuskieltoaikaa 1.9.2007 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
983 §
LAUTTASAAREN TONTIN 31051/1 RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11439)
Khs 2005-1508
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 31. kaupunginosan korttelin nro 31051 tontin nro 1 rakennuskieltoaikaa 8.9.2007 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
984 §
LAUTTASAAREN LÄNSIOSAN JA LEMISLAHDEN VENESATAMA-ALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11449)
Khs 2005-1550
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11449/21.6.2005 ilmenevien 31. kaupunginosan eräiden tonttien ja Lemislahden venesatama-alueen rakennuskieltoaikaa 15.9.2007 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite 1 |
985 §
PAKILAN TONTIN 34017/18 RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11448)
Khs 2005-1507
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti pidentää 34. kaupunginosan korttelin nro 34017 tontin nro 18 rakennuskieltoaikaa 30.9.2007 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liite1 |
986 §
HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS HYLÄTÄ MALMIN LENTOASEMAN YSTÄVÄT RY:N KUNNALLISVALITUS
Khs 2004-2565
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden 29.7.2005 tekemän päätöksen, jossa Malmin lentoaseman ystävät ry:n kunnallisvalitus on hylätty.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
987 §
LAUSUNTO KEHÄ I:N MYLLYPURONTIEN JA KONTULANTIEN ERITASOLIITTYMIEN TILAVARAUSSUUNNITELMAN TARKISTUKSESTA
Khs 2005-617
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti antaa Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunginhallitus toteaa ensinnäkin, että lausunnolla oleva Kehä I:n Myllypurontien ja Kontulantien eritasoliittymien tilavaraussuunnitelmien tarkistus on tehty kaupungin ja tiehallinnon yhteistyönä ja kaupungin edustajien ehdotukset on otettu tarkistuksessa hyvin huomioon.
Alueen maankäyttö
Kaupunginhallitus toteaa alueen maankäytöstä, että Myllypuron keskuksessa on muutettu asemakaavaa toimisto- ja pienteollisuustilan rakentamiseksi metroaseman välittömään läheisyyteen, Kehä I:n länsipuolelle. Tavoitteena on ollut kehittää keskusta tarjoamalla työpaikkoja hyvien liikenneyhteyksien varrelta ja tukea palveluiden pysyvyyttä alueella sekä toisaalta myös lisätä niitä. Samalla tavoitteena on ollut ympäristön kaupunkirakenteen eheyttäminen suunnittelemalla tiivis, kaupunkimainen ympäristö, missä rakennukset rajaavat liikenneväyliä. Kaavamuutos sai lainvoiman 26.11.2004
Kehä I:n liittymän liikennealuetta supistamalla on voitu laajentaa rakentamiseen käytettävää aluetta ja tehostaa koko alueen maankäyttöä. Verrattuna vuoden 1992 Myllypurontien eritasoliittymän suunnitelmaan rakentamiselle on käytettävissä noin 6 000 m2 enemmän korttelimaata liittymän länsipuolella. Paitsi lisääntyneenä korttelimaana (tehokkuudella e = 2,6 lisäys merkitsee keskuksen puolella noin 15 000 k-m2 rakennusoikeutta), ratkaisu nostaa Myllypuron keskuksessa koko toimitilarakentamisen tehokkuutta.
Liikennealueesta vapautuvalle maa-alueelle on mahdollista rakentaa laajemmat pysäköintitilat rakennusten alle, mikä ei ole mahdollista metroradan päälle tulevissa rakennuksissa. Pysäköintijärjestelyjen helpottuminen nostaa siten välillisesti tehokkuutta myös niillä tonteilla, jotka eivät tule sijoittumaan tälle muutosalueelle. Kerrosalan lisäys keskuksen toimitilarakentamisen osalta uuden tilanvaraussuunnitelman ansiosta on suuruusluokaltaan 20 000 k-m2. Tämän lisäksi ratkaisu helpottaa tonttien sisäisiä piha- ja kulkujärjestelyjä.
Myös Kehä I:n itäpuolella on käynnistynyt asemakaavan muutostyö maankäytön kehittämiseksi yhtäältä itäisimpänä osana uutta Myllypuron keskusta ja toisaalta osana Mustapuronlaakson uutta kaupunkipientalorakentamista. Tilavaraussuunnitelma on pohjana tässä kaavatyössä.
Kehä I:n itäpuolella tämän
uuden suunnitelman mukaisella järjestelyllä voidaan osoittaa muuhun käyttöön
maata noin 0,9 ha enemmän. Vastaava rakentaminen olisi suuruusluokaltaan
20 000 k-m2.
Tie- ja liikennejärjestelyt
Tilavaraussuunnitelmien tie- ja liikennetekniset järjestelyt ovat korkeatasoiset ja turvaavat Kehä I:n itäosan toimivuuden pitkälle tulevaisuuteen. Hyvään lopputulokseen pääsemistä helpottivat suunnittelun hyvät lähtökohdat.
Kehä I:n itäpuolella Myllypuron liittymän kohdalla kävely- ja pyörätiejärjestelyt tullevat muuttumaan huomattavasti uuden maankäytön suunnittelun yhteydessä.
Liikenteelliset vaikutukset
Liikenne-ennusteet tehtiin sekä verkolle, jossa on yhteys Kehä I:n ja Kivikontien liittymästä Viikintielle Herttoniemen suuntaan että verkolle, josta tämä yhteys puuttuu. Viiveet liittymäalueella vähenevät eritasoratkaisun ansiosta. Ramppiliittymien toimivuus on hyvä. Käyttösuhde v. 2020 valo-ohjattuna on alle 0,5 kaikissa huipputunti- ja liikenneverkkotilanteissa. Jononpituudet ovat enintään 40 metriä kehältä tulevilla rampeilla. Ramppiliittymät toimisivat myös ilman liikennevaloja, mutta liikenneturvallisuussyistä valo-ohjaukseen tulee varautua.
Joukkoliikenneyhteydet nopeutuvat varsinkin kehätien suunnassa liikennevalojen jäädessä pois. Bussiliikenteen maksimimäärä on aamuruuhkan aikana 23 linja-autoa/tunti ja iltaruuhkan aikana 20 linja-autoa/ tunti. Tilavaraussuunnitelman rombinen ratkaisu on myös liikennemelun torjunnan kannalta vanhaa suunnitelmaa parempi kehätien itäpuolella.
Kaiken kaikkiaan Myllypuron ja Kontulan liittymien muuttaminen eritasoliittymiksi parantaa myös bussiliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Suunnitelmassa esitetyt liikennejärjestelyt mahdollistavat kaikki tarvittavat bussien reittivaihtoehdot ja pysäkkijärjestelyt molemmissa liittymissä sujuvat vaihdot bussilinjojen välillä. Myllypurontien liittymässä kävely-yhteydet kuitenkin pidentyvät kehätien varren länsipuoliselle pysäkille huomattavasti ja itäpuoliselle pysäkille hieman. Yleisesti pysäkeiltä on kuitenkin hyvät yhteydet ympäristön kevyen liikenteen verkkoon.
Tilavaraussuunnitelman mukaiset liittymäjärjestelyt ovat tarkoituksenmukaiset ja maankäytön kannalta tehokkaat, mutta kuitenkin riittävät Kehä I:n ja liittymien ennustetuille liikennemäärille. Myös joukkoliikenteen kannalta esitetyt liittymien tilavaraukset ovat riittäviä. Liittymäjärjestelyjen jatkosuunnittelussa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota Kehä I:n tasauksen pituuskaltevuuksiin erityisesti raskaan liikenteen kannalta.
Kontulan liittymäsuunnitelmaan sisältyvä ratkaisu, jolla ajoyhteys Kehä I:ltä länsisuunnasta Kurkimäkeen katkaistaan ja yhteys ohjataan Kivikon liittymän kautta, on liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta perusteltua. Ennen järjestelyn toteuttamista tulisi Kivikontien liittymän eritasojärjestelyn kuitenkin olla toteutettu.
Jatkotoimenpiteet ja hankkeen rahoitus
Tilavaraussuunnitelman mukaisen
Myllypurontien eritasoliittymän rakennuskustannusarvio on 11,7 milj. euroa.
Kontulantien eritasoliittymän rakennuskustannusarvio on 7,1 milj. euroa.
Pääkaupunkiseudun isoista tieinvestoinneista Myllypurontien ja Kontulantien eritasoliittymät kuuluvat hankkeeseen Kehä I Helsingissä ja Espoossa, jonka Uudenmaan tiepiiri on toiminta- ja taloussuunnitelmassaan esittänyt käynnistettäväksi vuosina 2006–2009. Tuona aikana tulisi suunnitelman mukaan aloittaa myös neljä muuta isoa hanketta eli valtatie 2 Vihdistä Porin suuntaan, Kehä I välillä Turunväylä Vallikallio, Länsiväylä välillä Kirkkonummi Kivenlahti ja Kehä III välillä Vantaankoski Lentoasemantie. Valtio ei ole kuitenkaan tehnyt päätöstä vielä yhdenkään hankkeen käynnistämisestä.
Helsingin kaupunginhallituksen osaltaan hyväksymässä aiesopimuksessa pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän toteutuksesta hanke Kehä I, Turunväylä–Vallikallio mainitaan Hakamäentien parantamisen jälkeen ensimmäisenä tiehankkeena, joka ”pyritään aloittamaan” vuosina 2004–2007.
Hankkeessa Kehä I Helsingissä ja Espoossa kiireellisintä puutteellisten yhteyksien, liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja maankäytön kehittämisen perusteella on Kivikonlaidan tasoliittymän rakentaminen Kivikontien eritasoliittymäksi. Liikenneväylien investointiohjelmaehdotuksessa vuosille 2007–2010 (kaupunkisuunnittelulautakunta 28.4.2005) esitetään rahoitusta Kehä I:n ja Kivikontien eritasoliittymälle vuosille 2008 ja 2009 sekä Kehä I:n ja Itäväylän eritasoliittymän ensimmäiselle vaiheelle vuosille 2009 ja 2010.
Lisäksi ehdotuksen mukaan Yhdyskadun Itäväylä Kehä I ensimmäisen vaiheen eli Kivikontien tunnelin rakentaminen Kehä I:n Kivikontien liittymän ja Viikintien välille aloitetaan vuonna 2010.
Näin ollen näyttää siltä, että Myllypurontien ja Kontulantien eritasoliittymien rakentaminen siirtyy myöhemmäksi.
Kehä I:n ja Kivikontien
eritasoliittymä ja Kivikontien tunneli ovat tärkeitä yhtäältä Viikin ja
Myllypuron pohjoisosien yhteyksien kannalta ja toisaalta siksi, että uusi
yhteys vähentää kaikissa Kehä I:n itäpään liittymissä (Kontulantie, Myllypurontie ja Itäväylä) noin 15 000 autoa vuorokaudessa.
Lopuksi kaupunginhallitus toteaa, että eritasoliittymien kustannusarviot osoittavat hankkeiden suuruusluokan ja ne tarkentuvat yleis- ja tiesuunnitelmavaiheessa. Tilavaraussuunnitelmassa ei ole käsitelty rakentamiskustannusten jakoa Tiehallinnon ja kaupungin välillä, mistä sovitaan myöhemmin tiesuunnitelmavaiheessa. Liittymät ovat olemassa olevien yleisen tien liittymien järjestelyjä, joiden kustannukset tulisi rahoittaa Suomen Kuntaliiton ja Tiehallinnon toukokuussa 2001 hyväksymän kustannusvastuun periaatteiden mukaisesti.
Kirje nro Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, joukkoliikennelautakunnalle ja yleisten töiden lautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 4 |
988 §
VT TIIA AARNIPUUN TOIVOMUSPONSI: SUOJATIEVALOJEN RAKENTAMINEN KALLVIKINTIEN JA SATAMASAARENTIEN RISTEYKSEEN
Khs 2005-1265
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 25.5.2005 hyväksymän toivomusponnen (Tiia Aarnipuu) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Tiia Aarnipuulle sekä tiedoksi muille valtuutetuille, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja yleisten töiden lautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
989 §
SOPIMUKSEN TEKEMINEN KAPITEELI OYJ:N KANSSA VUOSAAREEN TONTTIA 54202/2 (RAMSINRANTA II) KOSKEVASTA ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUKSESTA (NRO 11260)
Khs 2004-1681
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään Kapiteeli Oyj:n kanssa liitteen mukaisen sopimuksen ja aikanaan lopulliset luovutuskirjat.
Samalla kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään tarvittaessa vähäisiä tarkennuksia sopimukseen ja luovutuskirjoihin.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
990 §
ASUNTO OY VIIKINMÄENTIE 9:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2005-1599
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 5.7.2005 päivättyä suunnitelmaa päätöksen nro 2005-1599/526 mukaisesti.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
991 §
LAPINLAHDEN SAIRAALAN RAKENNUKSIA KOSKEVAN HANKESUUNNITELMAN TEKOON OSALLISTUMINEN
Khs 2005-1444
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistöviraston tilakeskusta osallistumaan Lapinlahden sairaalan rakennuksen tulevaa käyttöä koskevan hankesuunnitelman tekoon ja varaamaan tätä tarkoitusta varten 50 000 euroa hankesuunnitelmien tekoon varatuista määrärahoista
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa varaamaan Lapinlahden sairaalan rakennukset Y-Säätiölle 28.2.2006 asti hankesuunnitelman tekemistä varten.
Pöytäkirjanote kirjeen allekirjoittajille, Y-Säätiölle, kiinteistölautakunnalle, kiinteistöviraston tilakeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
992 §
XXXXX XXXXXXXX-XXXXXXXXX POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2005-1572
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan talousrakennuksen (49 k-m2) rakentamista 15. kaupunginosan (Meilahti) Vähä Meilahden kylässä olevalle tilalle RN:o 1:14 (osoite Meilahdentie 7).
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
993 §
TAPANINKYLÄN TONTIN 39329/1 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11436)
Khs 2004-1544
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 39. kaupunginosan korttelin nro 39329 tontin nro 1 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 26.5.2005 päivätyn piirustuksen nro 11436 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
994 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/13
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
16.8.2005 |
rakennuslautakunta |
16.8.2005 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
16.8.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
995 §
ULKOKUNTALAISTEN KOULUNKÄYNTI HELSINGISSÄ
Khs 2005-1485
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa opetusviraston
sopimaan perusopetuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitetun ns. ensisijaisen koulupaikan järjestämisestä
-
Kaisaniemen ala-asteen koulussa tai Kruununhaan
yläasteen koulussa niiden oppilaiden asuinkuntien kanssa, jotka on otettu Suomen
Kansallisoopperan balettioppilaitoksen oppilaaksi tai jotka ovat Cantores
Minores-kuorossa
-
Albertin koulussa, Minervaskolanissa,
Zachariasskolanissa ja Ulfåsaskolanissa niiden oppilaiden asuinkuntien kanssa,
joille vastaavaa opetusta ei ole asuinkunnassa järjestettävissä
-
niiden ruotsinkielisten oppilaiden asuinkuntien
kanssa, joiden ei ole mahdollista saada opetusta ruotsin kielellä
asuinkunnassa.
Tässä tarkoitettuihin sopimuksiin tulee sisältyä seuraavat kustannusvastuun
periaatteet:
Opetuksen järjestämisessä sovelletaan oppilaan asuinkunnan
täyden kustannusvastuun korvausperiaatetta siten, että sopimuksissa määrätään
oppilaasta laskutettava lopullinen kustannus etukäteen,
etukäteen määrätty kustannus on voimassa kaksi vuotta, minkä
jälkeen laskutettava kustannus määrätään taas kahdeksi vuodeksi ottamalla
huomioon koulutuksen kustannusten ja valtion yksikköhinnan muuttuminen ja
oppilaan asuinkunta vastaa perusopetuslain 32 §:n nojalla oppilaan koulumatkajärjestelyistä ja -kustannuksista.
Samalla kaupunginhallitus päätti
oikeuttaa opetusviraston ottamaan ulkokuntalaisia oppilaita perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaisessa ns. toissijaisessa oppilaaksiotossa helsinkiläisten oppilaiden jälkeen vapaaksi jääville oppilaspaikoille kuitenkin niin, että tämä oppilaaksiotto ei saa aiheuttaa peruskoulun luokilla 1.-6. uuden perusopetusryhmän perustamista.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kumota 29.6.1998 pöytäkirjan 1017 §:n kohdalla ja 25.4.2000 pöytäkirjan 589 §:n kohdalla tekemänsä, oppilaaksiottoa koskevat päätökset.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, opetusvirastolle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
996 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 17.8.2005
eläintarhan johtaja 15.-16.8.2005
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) 17.8.2005
museonjohtaja 15.-17.8.2005
tietokeskus
- johtaja 17.8.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
997 §
HELSINGIN PELASTUSTOIMEN PALVELUTASO VUOSINA 2005-2008
Khs 2005-1446
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin pelastuslaitoksen palvelutasopäätöksen 2005 - 2008 ja sen perusteluosan 2005 – 2008.
Pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
998 §
LAUSUNTO YTV:LLE SEUTULIIKENTEEN PALVELUTASOA JA RAHOITUSTA KOSKEVASTA SUUNNITELMASTA 2006 - 2008
Khs 2005-1504
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti lähettää lausuntonaan seutuliikenteen palvelutasoa ja rahoitusta koskevasta suunnitelmasta 2006 – 2008 joukkoliikennelautakunnan lausunnon.
Kirje nro Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:lle ja pöytäkirjanote liikennelaitokselle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät jäsenet Lehtipuu ja Rihtniemi esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
999 §
LAUSUNTO YTV:LLE LIPPUJÄRJESTELMÄN YKSINKERTAISTAMISESTA VUONNA 2006
Khs 2005-1092
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Rihtiniemi esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1000 §
VEIKKO LAINE OY:N VUOKRASOPIMUKSEN JATKAMINEN
Khs 2005-880
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa Helsingin Tukkutorin jatkamaan Veikko Laine Oy:n maanvuokrasopimuksia nykyisen sopimuksen päättymisestä siten, että uusi vuokrasopimus on voimassa 31.12.2020 saakka ja vuokratasoa korotetaan noin 6 %:lla uuden vuokrakauden alusta lukien.
Pöytäkirjanote Tukkutorille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
1001 §
SELVITYS HELSINGIN PELASTUSTOIMEN TOIMINTAVALMIUDESTA
Khs 2005-1429
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti lähettää Etelä-Suomen lääninhallitukselle pelastuslautakunnan 9.8.2005 antaman lausunnon mukaisen selvityksen Helsingin pelastustoimen toimintavalmiudesta.
Kirje nro Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että sivulla 76 päätösehdotusta edeltävästä kappaleesta poistetaan sana parhaiten.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1002 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta 16.8.2005
joukkoliikennelautakunta 16.8.2005
liikepalvelulautakunta 18.8.2005
yleisten töiden lautakunta 18.8.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
1003 §
LAUSUNTO RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYKSELLE HANKEAVUSTUSHAKEMUKSISTA
Khs 2005-1155
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Raha-automaattiyhdistykselle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingissä on erinomaista työtä tekeviä yksityisiä yhteisöjä, joiden toiminnan rahoituksessa Raha-automaattiyhdistyksen avustukset ovat erittäin keskeisiä. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä avustuskäytännön jatkumista niin, että Helsingin alueelle myönnetään edelleen Raha-automaattiyhdistyksen avustuksia.
Kannanottoihin yksittäisistä hankkeista liittyy epävarmuustekijöitä. Kaupunginhallitus esittää, että Raha-automaattiyhdistyksen ja kaupungin edustajien kesken pidettäisiin tarkistusneuvottelu myöhemmin syksyllä kunkin hankkeen ajankohtaisesta tilanteesta.
Kaupunginhallituksen lausunto perustuu Helsingin asuntolautakunnan ja sosiaalilautakunnan lausuntoihin.
Sosiaalitoimen hankkeet
Erityisryhmien asumisen helpottamiseksi lähivuosina on tarpeen kehittää ja ottaa käyttöön
erilaisia, useamman hallintokunnan ja kolmannen sektorin yhteisiä
toimintamalleja - esim. asumisneuvojat, ilta- yöpartiot, tukihenkilötoiminta -
sekä tiivistää entisestään yhteistyötä sosiaali- terveys- ja asuntotoimessa
pääkaupunkiseudulla. Vaikeimmin asutettaville tulee löytää uusia, pysyviä
ratkaisuja myös rahoitukseen.
Y-säätiön ja Sininauhasäätiön hankkeet tukevat pääkaupunkiseudun asunnottomuuden vähentämisohjelmaa. Pysyviä tukiasuntoja, hoitokoteja, tuetun asumisen yhteisöjä sekä asumisen tukipalveluja tarvitaan edelleen lisää pääkaupunkiseudun asunnottomuuden vähentämiseksi. Vuoden 2004 marraskuussa pääkaupunkiseudulla oli noin 4 200 asunnotonta yksinäisruokakuntaa, joista Helsingissä noin 3 300.
Kaupunginhallituksen näkemyksen mukaan hankkeet, joista Raha-automaattiyhdistys on pyytänyt lausuntoa, ovat erittäin tarpeellisia. On kuitenkin syytä todeta, että asumiseen liittyvien palvelujen tuottajat valitaan kilpailuttamalla, ellei kaupunki itse tuota palveluja. Kilpailuttamisen jälkeen palvelujen osto tai tilojen vuokraaminen voi tapahtua vain vuosittaisen kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvion puitteissa. Tärkeää on, että hankkeiden kokonaiskustannukset pysyvät kohtuullisina.
1009 Y-SÄÄTIÖ
Y-säätiö hankkii ja peruskorjaa kiinteistön kaikkein vaikeimmin asutettavien asunnottomien hätä- ja ensiasunnoiksi. Asuntoja tulee 24 kappaletta. Alustavasti tilaksi on suunniteltu Kiinteistö Oy Helsingin Kartanonkaari 29 tiloja. Hanke on tarkoitus toteuttaa yhdessä Helsingin kaupungin kanssa osana pääkaupunkiseudun asunnottomuusohjelmaa. Alustavien suunnitelmien mukaan sosiaalivirasto järjestäisi asumispalvelut. Helsingissä ei ole riittävästi yksityisiä tai muita palveluntarjoajia kaikkein vaikeimmin asutettavien, kadulla asuvien tai äkillisesti ilman kotia jäävien auttamiseksi.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
1641 SININAUHASÄÄTIÖ
Sininauhasäätiö hakee avustusta tukiasumisyksikön hankintaan osoitteesta Mäkelänkatu 50. Suunnitelman mukaan kiinteistöön tulee puolimatkankodit Pessi ja Illusia sekä toimintakeskus. Asuntoja on noin 50. Asunnot on tarkoitettu helsinkiläisille asunnottomille, jotka eivät ole saaneet tai kyenneet pitämään niin sanottua normaalia asuntoa. Asuntojen lisäksi asukkaille tarjotaan vapaa-aika-, työ- ja harrastustilat. Hanke tukee pääkaupunkiseudun asunnottomuuden vähentämisohjelmaa.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
6424 KÄPYTIKKA RY
Käpytikka ry on kehitysvammaisten nuorten vanhempien muodostama yhdistys. Hankkeen tarkoituksena on rakennuttaa talo, johon muuttavat asumaan yhdistykseen kuuluvien perheiden 18 kehitysvammaista nuorta sekä kaksi Helsingin kaupungin sosiaaliviraston osoittamaa asukasta. Tulevien asukkaiden palvelutarve vastaa lähinnä kehitysvammaisten autettua tai ohjattua asumista. Käpytikka-koti edustaa uutta toimintatapaa.
Tällä hetkellä kehitysvammaisille henkilöille tarkoitettuihin erityishuollon asumisyksiköihin odottaa pääsyä yhteensä 180 helsinkiläistä, joista 68 on kiireellisesti asumispaikan tarpeessa.
Hankkeen sijoituspaikaksi Arabianranta on erinomainen alue. Palvelut ovat lähellä ja liikenneyhteydet ovat hyvät. Käpytikka-kodin kustannustason tulee noudattaa aravavuokratalojen kustannustasoa. Talon yleisten tilojen osuus sisältäen palvelutilat ei voi olennaisella tavalla poiketa kaupungin omista hankkeista.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Asuntotoimen hankkeet
Koska avustusta hakevat yhtiöt eivät tavoittele voittoa, voidaan arvioida, että avustuksista saatu hyöty menee talojen asukkaille. Avustusten avulla voidaan asumisen laatutaso ja kohtuullinen vuokrataso säilyttää tulevaisuudessakin.
282 Nuorisoasuntoliitto
Nuorisoasuntoliitolla on Helsingissä 271 asuntoa. Liitto osallistuu pääkaupunkiseudun asunnottomuusohjelman toteuttamiseen. Vuokra-asunnon hakijoita liiton nuoriso-asuntoihin on noin 600-700. Hakijat ovat useimmiten muutto- tai asunnottomuusuhassa olevia tai kotoaan poismuuttavia nuoria.
Pasuunatien hanke on tarkoitus toteuttaa Vvo:n omistamalle tontille Kannelmäen kaupunginosaan. Kohteessa rakennetaan 33 asuntoa, joiden keskipinta-ala on 42 m2. Tilaohjelma on pienasuntovaltainen, koska nuoret kysyvät lähinnä edullisia pienasuntoja.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
283 Nuorisosäätiö
Nuorisosäätiöllä on Helsingissä 1135 asuntoa. Säätiöllä on jatkuvasti jonossa noin 800-1000 asunnonhakijaa, joista useimmat ovat yksinäisiä. Kysyntä luo tarpeen pienten, kohtuuhintaisten, asuntojen tuottamiseen.
Koy Ormusmäki on tarkoitus toteuttaa NCC:n omistamalle tontille yhteisöjen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Malmilla sijaitsevalle tontille tullaan rakentamaan noin 70 pienasuntoa, joiden keskipinta-ala on 42 m2.
Kaupunginghallitus puoltaa hakemusta.
Koy Hitsaajankatu on tarkoitus toteuttaa kaupungin vuokratontille. Länsi-Herttoniemessä sijaitsevalle tontille tullaan rakentamaan noin 95 pienasuntoa, joiden keskipinta-ala on 42 m2.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
135 Fruntimmersföreningen i Helsingfors rf
Fruntimmersföreningen i Helsingfors rf tarjoaa palveluasumista ruotsinkieliselle vanhusväestölle Hagaro Pensionärshem-nimisessä vanhustentalossa, johon on jatkuvasti jonossa ruotsinkielisiä vanhuksia. Talossa on 43 asuntoa.
Yhdistys suunnittelee vanhan talon yhteyteen rakennettavaa lisärakennusta. Uudisosaan valmistuu yhteensä 13 pientä, 32-37 m2-kokoista, asuntoa.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
581 Käpyrinne ry
Käpyrinne ry tuottaa palveluasumista vanhuksille ja myy ostopalvelusopimuksella suurimman osan palvelusta kaupungille. Talon yhteydessä on 12-paikkainen dementiayksikkö sekä avopalvelutoimintaa. Asukaspaikkoja Käpyrinteen palvelutalossa on 60.
Yhdistys suunnittelee vanhan talon laajentamista sekä vanhan talon peruskorjausta. Vanhan talon toiminnalliset edellytykset paranevat ja samalla tuotetaan 15 uutta asuntoa, jotka ovat tavallisia vanhusten vuokra-asuntoja, kooltaan n. 46 m2.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
798 Lauttasaaren vanhustentalosäätiö
Lauttasaaren vanhustentalosäätiö ylläpitää Lauttasaaren Vanhustentalo-nimistä palveluasumisyksikköä, jossa on 113 asuntoa. Suurin osa asunnoista on pieniä yksiöitä.
Avustusta on haettu 30 vuotta vanhan rakennuksen peruskorjauksen ensimmäiseen vaiheeseen. Peruskorjauksen lisäksi asuntoihin toteutetaan muutoksia, jotka parantavat niiden toiminnallista laatua.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Kirje nro Raha-automaattiyhdistykselle sekä pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle ja asuntolautakunnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Ojala esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
1004 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 16.8.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
Översättning:
988 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN
TIIA AARNIPUU: FOTGÄNGARLJUS I KORSNINGEN AV
KALLVIKSVÄGEN OCH HAMNHOLMSVÄGEN
Stn 2005-1265
Ärende Kaj/7 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 25.5.2005
(Tiia Aarnipuu), tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge
de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Tiia Aarnipuu och för kännedom till de övriga
fullmäktigeledamöterna, stadsplaneringsnämnden och nämnden för allmänna
arbeten, med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Sippola-Alho Tanja, stadssekreterare, telefon 169 2244
BILAGA Bilagorna 1–2
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sanna Hellström Tuomas Rantanen
Birgitta Dahlberg
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 7.9.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 971-981, 986-988, 992, 994, 996-999 ja 1001-1004 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 990 § |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 982-985 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 993 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
|
|
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
971-981, 986-988, 992, 994, 996-999 och 1001-1004 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
990 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
982-985 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
993 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. Vederbörande anses ha
fått del av beslutet då beslutet meddelats efter anslag. |
||
|
|
|
|
|
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen fått del av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen
överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. En kommunmedlem och en
part anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|