Kokousaika |
23.5.2005 kello 16.00 – 16.49 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Vapaavuori, Jan |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Dahlberg, Birgitta |
(paitsi 736 §) |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Reinikainen, Pekka |
|
|
||||||
|
Rihtniemi, Suvi |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
(paitsi 736 §) |
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 719-737 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Siitonen, Eva-Riitta |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 716 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Hakala, Hannu |
osastopäällikkö (paitsi 723-737 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Makkonen, Antero |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
va. apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raivio, Tarja |
tiedottaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi osa 716 §) |
|
||||||
|
Mäkelä, Susanna |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Kulmala, Timo |
toimitusjohtaja (717 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Vapaavuori, Jan |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Mäkelä, Susanna |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
722, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
729, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
§ |
Asia |
|
707 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
708 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
709 |
Kj/1 |
Vihreä-Valkoinen Tennishalli Oy:n lainan lyhennysehtojen muuttaminen |
710 |
Kj/2 |
Konserniohjauksen periaatteiden tarkistaminen |
711 |
Kaj/3 |
Eiranrannan asuinkerrostalotonttien 20030/1, 20031/1, 20032/1 ja 20033/1 myyminen |
712 |
Kaj/4 |
Vuokratonteilla tapahtuvan täydennysrakentamisen edistämisperiaatteiden hyväksyminen |
713 |
Kaj/5 |
Hakaniementorin ja sitä ympäröivien katualueiden ja yleisten alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11313) |
714 |
Kj/3 |
Eron myöntäminen Jussi Pajuselle maakuntavaltuuston jäsenyydestä ja uuden jäsenen valinta |
715 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen Arabianrannan esirakentamiseen ja pilaantuneen maaperän kunnostamiseen |
716 |
Kj/5 |
Helsinki-konserniin kuuluvien tytäryhteisöjen seurantaraportti 1/2005 |
717 |
Kj/6 |
Oy Nord Water Ltd:n varsinainen yhtiökokous ja yhtiön selvitystilaan asettaminen |
718 |
Kj/7 |
Lausunnon antaminen arviointikertomuksesta vuodelta 2004 tarkastuslautakunnalle |
719 |
Kj/8 |
Helsingin kansainvälisen toiminnan ohjelma |
720 |
Kj/9 |
Lausunto tilintarkastuskertomuksessa 2004 esitetyn johdosta |
721 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
722 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
723 |
Kaj/1 |
Kampin liikennesuunnitelman hyväksyminen |
724 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Helvar Merca Oy Ab:n tekemässä kiinteistökaupassa |
725 |
Kaj/3 |
Selvitys tasa-arvovaltuutetulle vuokralaisdemokratiasäännön uudistamispäätöksestä |
726 |
Kaj/4 |
Kiinteistö Oy Käpylän terveystalon ylimääräinen yhtiökokous |
727 |
Kaj/5 |
Kiinteistö Oy Intiankatu 31:n varsinainen yhtiökokous |
728 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
729 |
Kaj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
730 |
Sj/1 |
Vt Harry Bogomoloffin toivomusponsi: Maahanmuuttajien integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan |
731 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
732 |
Ryj/1 |
Xxxxx Xxxxxx oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä 16.2.2004 § 199 |
733 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
734 |
Stj/1 |
Selvityksen antaminen oikeuskanslerille Xxxxx Xxxxx kanteluun kielilainsäädännön noudattamisesta Helsingin terveysasemilla |
735 |
Stj/2 |
Lausunnon antaminen EMA Group Oy:n liikennelupahakemuksesta kahdelle sairaankuljetusajoneuvolle |
736 |
Stj/3 |
Vastaus HUSin tiedusteluun lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnan rahoituksesta |
737 |
Stj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
707 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Lehtipuu) ja Malisen (varalla Vehviläinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
708 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
709 - 713 § |
Kaupunginvaltuuston 8.6.2005 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
709 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
16.5.2005 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 169 2525
710 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 16.5.2005 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
711 § |
Eiranrannan asuinkerrostalotonttien 20030/1, 20031/1, 20032/1 ja 20033/1 myyminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
712 § |
Vuokratonteilla tapahtuvan täydennysrakentamisen edistämisperiaatteiden
hyväksyminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
713 § |
Hakaniementorin ja sitä ympäröivien katualueiden ja yleisten alueiden
asemakaavan muuttaminen (nro 11313) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
714 §
ERON MYÖNTÄMINEN JUSSI PAJUSELLE MAAKUNTAVALTUUSTON JÄSENYYDESTÄ JA UUDEN JÄSENEN VALINTA
Khs 2005-1012
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
715 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ARABIANRANNAN ESIRAKENTAMISEEN JA PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTAMISEEN
Khs 2005-1090
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2005 talousarvion alakohdasta 8 01 02 06, Arabianrannan esirakentaminen, 4 000 000 euroa käytettäväksi esirakentamiseen ja pilaantuneen maaperän kunnostamiseen Arabianrannassa.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle, kehittämisosastolle ja varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 169 2367
LIITE |
Liite 1 |
716 §
HELSINKI-KONSERNIIN KUULUVIEN TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 1/2005
Khs 2005-1148
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä seurantaraportin tiedoksi ja todeta, ettei seurantaraportti tässä vaiheessa anna aihetta erityisiin toimenpiteisiin.
Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, kaupunginkanslian oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät seuraavat henkilöt esteellisinä osallistuneet kyseisen yhteisön osalta asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä:
Tulensalo |
Helsingin Työvoimapalvelu Oy |
Korpinen |
Helsingin Tiedepuiston Yrityshautomot Oy |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
717 §
OY NORD WATER LTD:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS JA YHTIÖN SELVITYSTILAAN ASETTAMINEN
Khs 2005-336
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita
– edustamaan kaupunkia Oy Nord Water Ltd:n 26.5.2005 pidettävässä varsinaisessa yhtiökokouksessa,
– esittämään yhtiökokouksessa, että yhtiön tilinpäätös vuodelta 2004 hyväksytään hallituksen ehdotuksen mukaisesti ja että yhtiön hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle myönnetään tili- ja vastuuvapaus tilikaudelta 2004,
– esittämään, että yhtiökokous päättää asettaa osakeyhtiölain säännösten mukaisesti yhtiön selvitystilaan ja nimeää yhtiölle selvitysmiehiksi apulaiskaupunginlakimies Heikki Julmalan kaupunginkanslian oikeuspalveluista ja lakimies Jukka Lehtosen Helsingin Vedestä, ja
– esittämään, että yhtiön tilintarkastajaksi vuodelle 2005 valitaan Ernst & Young Oy, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Tiina Lind.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut esittämään yhtiökokouksessa selvitystilan keskeyttämistä siinä tapauksessa, että siitä on sovittu yhtiön osakkeiden mahdollisen uuden ostajan kanssa tai keskeyttämiselle on muutoin osakeyhtiölain mukaiset edellytykset.
Pöytäkirjanote liitteineen kaupunginkanslian oikeuspalveluille sekä ilman liitteitä Helsingin Vedelle, Oy Nord Water Ltd:lle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Merkittiin, että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että teksti kolmannen luetelmaviivan jälkeen kuuluu seuraavasti:
”esittämään, että yhtiökokous päättää asettaa osakeyhtiölain säännösten mukaisesti yhtiön selvitystilaan ja nimeää yhtiölle selvitysmiehiksi apulaiskaupunginlakimies Heikki Julmalan kaupunginkanslian oikeuspalveluista ja lakimies Jukka Lehtosen Helsingin Vedestä, ja”
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 169 2538
LIITE |
Liite 1 |
718 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ARVIOINTIKERTOMUKSESTA VUODELTA 2004 TARKASTUSLAUTAKUNNALLE
Khs 2005-568
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 169 2389
719 §
HELSINGIN KANSAINVÄLISEN TOIMINNAN OHJELMA
Khs 2005-1168
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Linkola Maija-Liisa, EU-vastaava, puhelin 169 3711
720 §
LAUSUNTO TILINTARKASTUSKERTOMUKSESSA 2004 ESITETYN JOHDOSTA
Khs 2005-568
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti antaa tarkastuslautakunnalle edellä olevan esityksen mukaisen lausunnon tilintarkastuskertomuksessa 28.4.2005 olevan, Helsingin Tekstiilipalvelussa ilmennyttä väärinkäytöstä koskevan asian johdosta, ja liittää lausuntoon Helsingin Tekstiilipalvelun toimitusjohtajan selvitys 11.5.2005.
Kirje nro tarkastuslautakunnalle sekä pöytäkirjanote Helsingin Tekstiilipalvelun toimitusjohtajalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Malinen Matti, erityissuunnittelija, puhelin 169 2368
LIITE |
Liitteet 1 - 2 (Salassa pidettäviä) |
721 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 19.5.2005
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
722 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
723 §
KAMPIN LIIKENNESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2005-186
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
724 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN HELVAR MERCA OY AB:N TEKEMÄSSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2005-995
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 28.2.2005 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Helvar Merca Oy Ab on myynyt Helsingin kaupungin 46. kaupunginosan korttelin nro 46005 tontin nro 5 Asunto Oy Helsingin Followille, Asunto Oy Helsingin Friendille, Asunto Oy Helsingin Happinessille ja Asunto Oy Helsingin Trustille.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, Asunto Oy Helsingin Followille, Asunto Oy Helsingin Friendille, Asunto Oy Helsingin Happinessille ja Asunto Oy Helsingin Trustille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
LIITE |
Liite 1 |
725 §
SELVITYS TASA-ARVOVALTUUTETULLE VUOKRALAISDEMOKRATIASÄÄNNÖN UUDISTAMISPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2002-601
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
726 §
KIINTEISTÖ OY KÄPYLÄN TERVEYSTALON YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2005-1121
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti määrätä kaupunginkanslian oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Käpylän terveystalon 30.5.2005 klo 13.00 kiinteistöviraston tilakeskuksessa (Pohjoisesplanadi 5) pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin edustajiksi yhtiön hallitukseen varsinaisiksi jäseniksi tilakeskuksen päällikkö Hannu Määttäsen ja asiamies Sisko von Behrin kiinteistövirastosta.
Vielä kaupunginhallitus päätti nimetä yhtiön tilintarkastajaksi vuodeksi 2005 BDO FinnPartners Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Pertti Hiltunen)
Pöytäkirjanote nimetyille henkilöille, kaupunginkanslian oikeuspalveluille, mainitulle yhtiölle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
727 §
KIINTEISTÖ OY INTIANKATU 31:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2005-1157
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Intiankatu 31:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 26.5.2005.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin edustajaksi yhtiön hallitukseen asiamies Sisko von Behrin kiinteistövirastosta sekä yhtiön varsinaiseksi tilintarkastajaksi Tilintarkastusrengas Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja HTM Jari Etelämaa) ja varatilintarkastajaksi HTM Kai Salmivuoren.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslian oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille, mainitulle yhtiölle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
LIITE |
Liite 1 |
728 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
12.5.2005 |
kiinteistölautakunta |
17.5.2005 |
|
|
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
10., 18. ja 19.5.2005 |
Ilmoitus ao. lautakunnille sekä viranhaltijalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
729 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
18.5.2005 |
Ilmoitus ao. toimikunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
730 §
VT HARRY BOGOMOLOFFIN TOIVOMUSPONSI: MAAHANMUUTTAJIEN INTEGROITUMINEN SUOMALAISEEN YHTEISKUNTAAN
Khs 2004-2356
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 17.11.2004 hyväksymän toivomusponnen (Harry Bogomoloff) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Harry Bogomoloffille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
LIITE |
Liitteet 1 - 8 |
731 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kulttuuri- ja kirjastolautakunta 18.5.2005
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 10.5.2005
eläintarhan johtaja 16.5.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 12.5.2005
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 16.5.2005
taidemuseon johtaja 10.-18.5.2005
tietokeskus
- johtaja 19.5.2005
- tietohuoltopäällikkö 18.5.2005
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
732 §
XXXXX XXXXXXXX OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINHALLITUKSEN PÄÄTÖKSESTÄ 16.2.2004 § 199
Khs 2003-1679
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti esityslistalla ilmenevin perustein hylätä Xxxxx Xxxxxxx oikaisuvaatimuksen katupäällikön viran lakkauttamista koskevasta kaupunginhallituksen päätöksestä 16.2.2004 § 199, koska oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia oikeudellisia ja tarkoituksenmukaisuussyitä, joiden johdosta kaupunginhallituksen tekemää päätöstä olisi muutettava.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle sekä kirje ja pöytäkirjanote valitusosoituksin Xxxxx Xxxxxxx.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
733 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Joukkoliikennelautakunta 19.5.2005
Liikepalvelulautakunta 19.5.2005
Yleisten töiden lautakunta 19.5.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
734 §
SELVITYKSEN ANTAMINEN OIKEUSKANSLERILLE XXXXX XXXXXX KANTELUUN KIELILAINSÄÄDÄNNÖN NOUDATTAMISESTA HELSINGIN TERVEYSASEMILLA
Khs 2005-532
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti toimittaa oikeuskanslerille terveyslautakunnan lausunnon mukaisen selvityksen.
Kirje nro oikeuskanslerinvirastolle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 2 |
735 §
LAUSUNNON ANTAMINEN EMA GROUP OY:N LIIKENNELUPAHAKEMUKSESTA KAHDELLE SAIRAANKULJETUSAJONEUVOLLE
Khs 2005-869
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti lähettää Etelä-Suomen lääninhallitukselle jäljennökset terveyslautakunnan ja pelastuslautakunnan lausunnoista ja todeta lausuntoihin viitaten, ettei kaupunginhallituksella ole huomauttamista hakemukseen.
Kirje nro Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
736 §
VASTAUS HUSIN TIEDUSTELUUN LÄÄKÄRI- JA PELASTUSHELIKOPTERITOIMINNAN RAHOITUKSESTA
Khs 2005-1018
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti lähettää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille jäljennöksen terveyslautakunnan lausunnosta ja vastauksena tiedusteluun ilmoittaa lausuntoon yhtyen, että kaupunki ei ole valmis lisäämään rahoitusvastuutaan lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnasta nykyisestään eikä näin ollen kannata HUSin esitystä kunnan väestömäärään perustuvasta helikopteritoiminnan rahoituksesta. Lääkärihelikopteritoiminnasta aiheutuvien kustannusten tulee kohdistua aiheuttamisperiaatteen mukaisesti kuten terveydenhuollossa yleensäkin.
Kirje nro Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät jäsenet Dahlberg ja Urho esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että Reinikainen teki vastaehdotuksen, jonka mukaan kaupunginhallitus päättäisi, että Helsinki osallistuu lääkärihelikopterin kustannuksiin omalla maksuosuudellaan.
Reinikaisen ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
LIITE |
Liitteet 1 - 3 |
737 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta
- lasten päivähoitojaosto 12.5.2005
terveyslautakunta 17.5.2005
Ilmoitus ao. lautakunnille ja lasten päivähoitojaostolle.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2292
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Jan Vapaavuori |
|
Susanna Mäkelä |
puheenjohtaja |
|
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Otto Lehtipuu Jouko Malinen
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä kaupunginkansliassa 31.5.2005 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkipäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Susanna Mäkelä
hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa kaupunginkanslian kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 732 § |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 707-714, 716, 718-723, 725, 728-731 ja 733-737 §:t |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 724 § |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 169 2300. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: kaupunginkanslia@hel.fi. Kaupunginkanslian aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kaupunginkanslian aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
||
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
||
|
|
|
||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
|||
|
|
|||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Hakemusosoitus |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön vastaisesti. Jos hankinta liittyy asetuksessa (381/1998) määriteltyyn peruspalvelutoimintaan ja hankinnan ennakoitu arvo on asetuksessa säädettyä kynnysarvoa pienempi, markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele hakemusta. Tällaiseen päätökseen haetaan muutosta kuntalaissa säädetyllä tavalla. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. Hakijan on ennen hakemuksen toimittamista markkinaoikeudelle ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti aikeestaan panna asia vireille markkinaoikeudessa. |
||
|
|
|
||
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
Markkinaoikeus PL 118 00131 HELSINKI |
Käyntiosoite: Erottajankatu 1-3 5. kerros |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 732 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9 00520 HELSINKI Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på stadskansliets registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
732 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
707-714, 716, 718-723, 725, 728-731 och 733-737 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
724 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas
inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
rättelseyrkandet inlämnas första vardagen därefter. |
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar
ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens
talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet
har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 169 2300. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: kaupunginkanslia@hel.fi. Stadskansliet är öppet måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av stadskansliets
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen fått del av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen
överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
|||
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
||
|
|
|
|
|
|
Ett beslut
som gäller upphandling och som hör till marknadsdomstolens behörighet får
inte överklagas med stöd av kommunallagen på den grunden att beslutet strider
mot lagen om offentlig upphandling. Den som saken
gäller kan hos marknadsdomstolen ansöka att beslutet skall upptas till
behandling på den grunden att det vid upphandlingen har förfarits i strid med
lagen om offentlig upphandling eller med stöd av den utfärdade stadganden
eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens lagstiftning. Om
upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i
förordning (381/1998) och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger
det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning, upptar
marknadsdomstolen inte ansökan till behandling. Ändring i ett sådant beslut
söks på det sätt som anges i kommunallagen. |
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos marknadsdomstolen |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall
göras skriftligen inom 14 dagar från det att en kandidat eller anbudsgivare
skriftligen har fått del av sin uteslutning ur anbudstävlan och grunderna
för uteslutningen eller av anbudstävlans utgång och grunderna för denna samt
en skriftlig anvisning om hur ärendet kan anhängiggöras i marknadsdomstolen
(anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal utgör inte hinder för att
ansökan prövas. Anbudsgivarna
anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde
dagen efter att handlingen sändes. Sökanden
skall innan ansökan ges in till marknadsdomstolen skriftligen meddela
upphandlingsenheten sin avsikt att anhänggigöra ärendet i marknadsdomstolen. |
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall inom utsatt tid ges in på
adressen: Marknadsdomstolen PB 118 Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5.våningen 00131
Helsingfors |
|
|
|
|
|
4 |
|||
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
732 § i
protokollet |
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
||
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
||
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen
av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken
är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. |
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
||
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till
besvärsskriften skall fogas: |
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Helsingfors
förvaltningsdomstol Bangårdsvägen 9 00520
Helsingfors Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
||
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters
prestationer. |
|
|
|
|
|