KAUPUNGINVALTUUSTON 26.1.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 26.1.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Pöytäkirjanote sosiaalivirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
4 Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2005 talousarvion
kohdasta 8 01 02, Esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
1 993 000 € |
|
keskeneräisiin esirakentamis-, täyttö- ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin |
|
||
kiinteistövirastolle |
||
|
||
5 618 600 € |
|
keskeneräisiin esirakentamis-, täyttö- ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin |
Helsingin Satamalle |
||
|
||
1 120 000 € |
|
keskeneräisiin esirakentamis-, täyttö- ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin Vuosaaren sataman yritysalueella |
kaupunkisuunnitteluvirastolle |
||
|
||
170 000 € |
|
Kalasataman suunnittelukilpailuun |
pelastuslaitokselle |
||
|
||
5 097 000 € |
|
Kipparlahden pelastusaseman ja korvaavan öljyntorjuntavarikon ja Herttoniemen meriaseman suunnitteluun ja rakentamiseen |
liikuntavirastolle |
||
|
||
200 000 € |
|
Herttoniemenrannan esirakentamiseen (Laivalahden venesataman kanava) |
kohdasta 8 03 12, Kamppi–Töölönlahti-alue |
||
|
||
kiinteistövirastolle |
||
|
||
6 900 000 € |
|
Kampin terminaaliin |
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
600 000 € |
|
Kamppi–Töölönlahti-alueen katuihin |
kohdasta 8 03 14, Kadut, lähiörahastosta rahoitettavat kohteet |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
500 000 € |
|
Lähiörahaston katukohteisiin |
|
kohdasta 8 06 12, Lähiörahastosta rahoitettavat kohteet |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
450 000 € |
|
Lähiörahaston puistokohteisiin |
kohdasta 8 29 03, Lähiörahastosta rahoitettavat kohteet |
||
|
||
sosiaalivirastolle |
||
|
||
95 000 € |
|
lähiörahastokohteisiin |
terveyskeskukselle |
||
|
||
1 560 000 € |
|
lähiörahastokohteisiin |
liikuntavirastolle |
||
|
||
401 000 € |
|
lähiörahastokohteeseen |
kaupunkisuunnitteluvirastolle |
||
|
||
255 000 € |
|
lähiörahastokohteisiin |
liikennelaitokselle |
||
|
||
500 000 € |
|
lähiörahastokohteeseen |
opetusvirastolle |
||
|
||
500 000 € |
|
lähiörahastokohteeseen |
tilakeskukselle |
||
|
||
100 000 € |
|
lähiörahastokohteeseen |
rakennusvirastolle |
||
|
||
6 090 000 € |
|
lähiörahastokohteisiin |
Samalla kaupunginhallitus päättänee siirtää vuoden 2004 talousarvion alakohdasta 8 03 12 01, Kamppi–Töölönlahti-alueen kadut, 238 000 euroa, alakohtaan 8 03 12 02, Kampin terminaalin kadut.
kohdasta 9 01 02, Muu antolainaus |
|
|
|
talous- ja suunnittelukeskukselle lainojen maksamiseen seuraavasti: |
|
|
|
04 |
Sosiaalisiin tarkoituksiin myönnettäviin lainoihin 885 939,63 euroa |
|
|
05 |
Soitinlainoihin 27 000 euroa |
|
|
19 |
Laina S-Asunnot
Oy:lle / Koy Pohjois-Haagan Ässäkodit 820 000 euroa |
|
|
21 |
Laina
liikennelaitokselle 7 717 913,38 euroa |
Lisäksi
kaupunginhallitus päättänee myöntää Helsingin kaupungin vuoden 2005
pääomalainaosuuden 67 839,24 euroa Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:lle
seuraavin ehdoin:
-
Lainan korko on Suomen valtion kymmenen vuoden
obligaation keskikorko lisättynä yhdellä prosenttiyksiköllä, joka lasketaan
siihen saakka, kunnes laina on maksettu takaisin. Korko on maksettava
samanaikaisesti lainan takaisinmaksun kanssa.
-
Pääoma voidaan maksaa takasin vain, mikäli
lainansaajan viimeksi päättyneeltä tilikaudelta vahvistettavan taseen
mukaiselle sidotulle omalle pääomalle ja muille jakokelvottomille erille jää
täysi kate. Siltä osin kuin mainittu ehto täyttyy, lainansaajalla on
velvollisuus lainanantajan vaatimuksesta maksaa laina takaisin.
-
Pääomalainalle voidaan maksaa korkoa vain, jos
maksettava määrä voidaan käyttää voitonjakoon yhtiön viimeksi päättyneeltä
tilikaudelta vahvistettavan taseen mukaan. Pääomalainalle maksettava korko
vähentää viimeksi päättyneeltä tilikaudelta määrää, joka voidaan käyttää
voitonjakoon. Mikäli yhtiöllä ei ole voitonjakokelpoisia varoja, niin pääomalainalle
sopimuksen mukaisesti kertyneet korot esitetään niiden maksuvelvollisuuden
syntymiseen asti korkovastuina yhtiön tilinpäätöksen liitetiedoissa.
-
Mikäli lainasaaja asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan
tai yhtiö puretaan, maksamaton pääoma ja korko saadaan maksaa lainanantajalle
vain kaikkia muita velkoja huonommalla etuoikeudella. Yhtiön pääomalainoilla
on yhtäläinen oikeus yhtiön varoihin saataviensa pääomamäärien suhteessa.
- Lainasaaja ei anna lainanantajalle takausta eikä muutakaan vakuutta lainan tai koron takaisinmaksusta. Sopijapuolet eivät saa käyttää tässä sopimuksessa tarkoitettuja suorituksia minkään nykyisen tai tulevan saatavan kuittaukseen toiselta osapuolelta.
Edelleen
kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita tekemään
pääomalainasopimuksen.
Pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle, opetuslautakunnalle,
kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, sosiaalilautakunnalle,
terveyslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle,
kiinteistölautakunnalle, liikuntalautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle,
kaupunginkanslialle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja Finlandia-talolle.
5 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle.
6 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, kaupunginkanslialle sekä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle.
14–17 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7, 8 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
9 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle ja Helsingin Energialle.
18 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
10 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallintaa huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, jota pyydettäneen ilmoittamaan valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle (Tuija Honkaheimo).
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
11 Pöytäkirjanote joukkoliikennelautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
19–24 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
12 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallintaa huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle ja valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle (Tuija Honkaheimo).
13 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunginkansliaa sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallintaa huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Kårkulla samkommun -nimiselle kuntayhtymälle ja valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle (Tuija Honkaheimo).
25 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 4 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 4 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
OHJEET LIPUTUKSESTA KAUPUNGIN VIRASTOISSA JA LAITOKSISSA
Khs 2005-175
Khs on vuonna 1983 antanut
yleiset ohjeet virastoille ja laitoksille liputtamisesta (30.5.1983, 1658 §) ja
täydentänyt ohjeistusta sen jälkeen useilla eri päätöksillä.
Kaupungin hallinnossa on tällä hetkellä pysyviä
liputuspäiviä yhteensä 27. Virallisia liputuspäiviä on 11 ja valtakunnallisesti
vakiintuneita liputuspäiviä on 10. Kaupungin omiin päätöksiin perustuvia pysyviä
liputuspäiviä on viisi. Näitä ovat Helsinki-päivä ja Pohjoismaiden kansallispäivät.
Lisäksi kaupungin kiinteistöissä on eri päätöksin liputettu sisäasianministeriön
suosituksesta Minna Canthin syntymäpäivän ja tasa-arvon johdosta.
Pysyvien liputuspäivien lisäksi voimassa olevien
ohjeiden mukaan kaupunginkanslia on voinut antaa tarkemmat ohjeet virastoille
ja laitoksille erikseen määrätyistä liputuspäivistä. Käytännössä liputus on
järjestetty kaupungin kiinteistöissä sisäasianministeriön suosituksesta ja
erityisistä syistä esim. valtiovierailujen yhteydessä, myötätunnon osoituksena
suruliputuksena paikallisten, kansallisten tai kansainvälisten tapahtumien
johdosta. Viime aikoina näiden erikseen määrättyjen liputuspäivien määrä on
ollut kasvussa, kun yhteinen reagointi Suomessa ja EU:n piirissä
kansainvälisiin tapahtumiin on lisääntynyt. Viimeksi suruliputus järjestettiin
ministeriön suosituksesta Aasian luonnononnettomuuden johdosta 1.1.2005.
Kj toteaa, että liputusohjeita
valmisteltaessa on otettu huomioon Vt Kimmo Helistön ja 29 muun valtuutetun
25.2.2004 tekemä aloite liputuksesta Kaupungintalolla saamelaisten
kansallispäivänä 6.2. ja lisätty se pysyväksi liputuspäiväksi
aloitteentekijöiden esittämällä tavalla. Valtion virastot ja laitokset
liputtavat niille annettujen suositusten mukaan ainoastaan saamelaisten
kotiseutualueilla erikseen määrätyissä Pohjoisen Lapin kunnissa. Saamen lippu
on heimolippu, jolla liputetaan säännöllisesti saamelaisten omina
liputuspäivinä. Saamen lippua käytetään kuten kansallislippua ja sillä voidaan
liputtaa virallisen saamelaisalueen ulkopuolella. Uudeksi pysyväksi liputuspäiväksi on päätösehdotuksessa
lisätty myös Ahvenanmaan itsehallintopäivä 9.6.
Kj toteaa
edelleen, että kynnys liputuksen järjestämiseen erityisesti kaikissa kaupungin
virastossa ja laitoksissa on korkealla virallisia ja vakiintuneita liputuspäiviä
lukuun ottamatta. Käytännössä, usein äkillisissä tapauksissa järjestettävissä
liputuksissa on ilmennyt vaikeuksia järjestää liputusta kiinteistöjen suuren
määrän vuoksi ja niistä on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia mm. juhlapyhien
aikana. Päätösehdotuksessa on nykyisistä ohjeista poiketen ehdotettu liputuksen
järjestämiseen muutosta niin, että kaupungin kiinteistöjä on ryhmitelty niiden
sijainnin ja käyttötarkoituksen mukaan Kaupungintalon toimiessa liputuksissa
edustuksellisessa roolissa. Koulut on huomioitu erityisesti uudistetuissa
ohjeissa opetuksellisia tarkoituksia silmällä pitäen.
Ohjeiden uusiminen on valmisteltu yhteistyössä
kaupunginkanslian, palvelukeskus Palmian ja Helsingin Sataman kanssa. Lisäksi
on oltu yhteydessä sisäasiainministeriöön ja Saamelaiskäräjien sihteeristöön.
Talous- ja suunnittelukeskus ilmoittaa (9.7.2004), ettei sillä ole huomauttamista
asiassa.
KJ Kaupunginhallitus
päättänee kumoten asiassa aiemmin annetut määräykset ja ohjeet antaa kaupungin
virastoille ja laitoksille liitteestä ilmenevät ohjeet liputuksen järjestämisestä.
Samalla kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa
kaupunginjohtajan antamaan tarvittaessa ohjeita ja määräyksiä liputuksen
järjestämisestä.
Pöytäkirjanote liitteineen kaikille virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITE |
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
25.1.2005 |
rakennuslautakunta |
18.1.2005 |
|
|
asuntotuotantotoimiston toimitusjohtaja |
24. ja 26. -27.1.2005 |
Ilmoitus ao. lautakunnille sekä viranhaltijalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
KAUPUNGINHALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
25.1.2005 |
Ilmoitus ao. toimikunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
KAUPUNGINHALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
20.1.2005 |
Ilmoitus ao. lautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
PIHLAJAMÄEN KERROSTALOALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11389)
Khs 2005-181
Kaupunkisuunnittelulautakunta toteaa (13.1.2005) mm., että rakennuskielto on voimassa 38. kaupunginosan (Malmin) Pihlajamäen Pihlajamäentien pohjoispuoleisella kerrostaloalueella.
Khs päätti 3.2.2003, että kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksessa nro 11164 rajatun Pihlajamäen alueen asemakaavaa muutetaan siten, että rakennuskannan ja maiseman suojelutarve tulee huomioon otetuksi, ja että alue määrätään maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 1 momentin perusteella rakennuskieltoon kahdeksi vuodeksi. Rakennuskielto päättyy 3.2.2005.
Pihlajamäki on Suomen modernin
arkkitehtuurin merkkikohde niin alueen asemakaavoitukseen liittyvien seikkojen
kuin arkkitehtuurinkin perusteella. Museovirasto on liittänyt Pihlajamäen
kerrostaloalueen rakennettu kulttuuriympäristö, valtakunnallisesti merkittävät kulttuurihistorialliset ympäristöt
-luetteloon (RKY-1993-tietokanta).
Valtioneuvosto on vuoden 2000 lopulla hyväksynyt kyseisen luettelon otettavaksi
huomioon alueidenkäytön suunnittelun lähtökohtana.
Pihlajamäen rakennuskanta ja maisema on inventoitu vuosina 2000–2002.
Asemakaavan muutosehdotus on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle lokakuussa 2005.
Kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi tulisi kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11389/13.1.2005 ilmenevän 38. kaupunginosan Pihlajamäen kerrostaloalueen rakennuskieltoaikaa jatkaa kahdella vuodella eli 3.2.2007 saakka maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 2 momentin perusteella.
KAJ Kaupunginhallitus päättänee pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11389/13.1.2005 ilmenevän 38. kaupunginosan Pihlajamäen kerrostaloalueen rakennuskieltoaikaa 3.2.2007 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
LIITE |
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
nuorisolautakunta 27.1.2005
opetuslautakunta 25.1.2005
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 25.1.2005
ammattikorkeakoulu
- rehtori 17.-20.1.2005
- johtava talouspäällikkö 20.1.2005
eläintarhan johtaja 19. ja 28.1.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 21., 24. ja 27.1.2005
museonjohtaja 21.-26.1.2005
ruotsikielisen työväenopiston rehtori 17.-21.1.2005
suomenkielinen työväenopisto
- keskisen alueopiston aluerehtori 26.1.2005
taidemuseon johtaja 19.-27.1.2005
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 27.1.2005
liikepalvelulautakunta 27.1.2005
yleisten töiden lautakunta 27.1.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
STJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota sosiaalilautakunnan 25.1.2005 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285