KAUPUNGINVALTUUSTON 14.9.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 14.9.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston
pöytäkirjanote Petteri Oksalle ja valtiotieteen maisteri Tapani Saloselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
4 Pöytäkirjanote kaupunginmuseon johtokunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
5 Kaupunginhallitus päättänee
Kaupunginhallitus päättänee myöntää rakennusvirastolle vuoden 2005 talousarvion
-
alakohdasta 8 03 12 01,
Kamppi–Töölönlahti-alueen kadut, 1 590 000 euroa käytettäväksi
Kamppi–Töölönlahti-alueen katurakentamiseen,
-
alakohdasta 8 03 12 02, Kampin
terminaalin kadut, 4 930 000 euroa käytettäväksi Kampin keskuksen
katujen rakentamiseen ja
- kohdasta 8 06 11, Kamppi–Töölönlahti-alueen puistot, 1 300 000 euroa käytettäväksi Kamppi–Töölölahden-alueen puistojen rakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle (Harri Kauppinen), talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, taloussuunnitteluosastolle ja taloushallintopalveluille/kirjanpito.
16, 17 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
6 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
7 Kaupunginhallitus päättänee siirtää entistä telakka-aluetta palvelevan 1 500-paikkaisen kallioväestösuojan tasearvostaan Helsingin Satamalle 1.1.2006 lukien nykyisine vuokralaisineen sillä ehdolla, että mainittuun väestösuojaan voidaan sijoittaa myös kiinteistölautakunnan hallintaan jäävän Vuosaaren sataman yritysalueen väestösuojapaikkoja.
Pöytäkirjanote satamalautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
9 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle ja pelastuslaitokselle.
10 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja ympäristökeskukselle.
11 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseolle, kiinteistövirastolle, Helsingin Vedelle ja Helsingin Energialle.
12 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle, rakennusvirastolle ja kaupunginmuseolle.
18–20 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
13 Kaupunginhallitus päättänee täydentää 14.12.1998 hyväksymiään luottamushenkilöiden palkkiosäännön soveltamisohjeita siten, että palkkiosäännön 11 §:n 1 momentissa mainittu viideltä tunnilta korvattava avustajan tuntimäärä on kymmenen tuntia vammaisneuvoston osalta.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
14 Asia esitellään uudelleen kaupunginvaltuustolle 28.9.2005.
21–27 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
15 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa sosiaalivirastoa viipymättä julistamaan sosiaaliviraston sosiaalijohtajan viran julkisesti haettavaksi sekä ryhtymään toimenpiteisiin viran täyttämiseksi 1.4.2006 lukien Hay-palkkausjärjestelmän vaativuusluokan 17 mukaisin palkkaeduin vähimmäiskokonaispalkan ollessa 7 768,17 euroa kuukaudelta.
Sosiaalilautakunnalle, sosiaalivirastolle ja kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen).
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 37 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 12.9.2005
satamalautakunta 13.9.2005
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 13.9.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 37 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
ESITYS SISÄASIAINMINISTERIÖLLE SEKÄ KAUPPA- JA TEOLLISUUSMINISTERIÖLLE KOSKIEN PALVELUJEN TUOTTAMISTA KUNTIEN YHTEISTOIMINTANA
Khs 2005-2026
Kj toteaa, että
Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnassa tapahtuvan yhteistyön tavoitteena on
lisätä seudun kaupunkien palvelujen yhteiskäyttöä niin, että kuntalaiset
voisivat käyttää kaupunkien palveluja kuntarajoista riippumatta. Neuvottelukunnan
vuoden 2005 toimenpideohjelmaan sisältyy useita palvelujen yhteiskäytön
edellytyksiä ja reunaehtoja selvittävää hanketta. Yhtenä näistä hankkeista on
ollut selvityksen tekeminen palvelujen yhteiskäytön kuntien yhteistoimintamuotojen
oikeudellisista edellytyksistä ja eri toimialoille sopivan mallisopimusrungon
laadinta. Asiaa valmistelleen asiantuntijatyöryhmän tehtävänä oli selvittää,
miten kaupungit voivat sopia yhtenäisestä käytännöstä tilanteissa, joissa kokonaisuuden
kannalta on järkevää tuottaa palveluja toisen kaupungin käyttöön sovittua
korvausta vastaan.
Asiaa valmisteltaessa on selvitetty
kuntalain säädökset yhteistoimintamahdollisuuksista sekä hankintalainsäädäntöön
liittyvää oikeuskäytäntöä. Kuntalakiin sisältyvien kuntien yhteistoimintaa
koskevien säännösten mukaan yksi yhteistoiminnan muoto on sopimukseen perustuva
palvelujen ostaminen toisilta kunnilta. Hankintalainsäädännön määräykset ja
niihin liittyvä oikeuskäytäntö (KHO 2004:102, ns. Hangon sairaankuljetustapaus)
kuitenkin edellyttävät, että kunnat kilpailuttavat toisiltaan hankkimansa
palvelut. Nykyinen oikeuskäytäntö edellyttää kuntien palvelujen yhteiskäyttöön
monimutkaista ja kankeaa hallintomallia yhteisine toimielimineen.
Kuntalain 76 §:ssä tarkoitetun sopimuksen nojalla perustettu yhteinen toimielin voidaan katsoa riittäväksi
yhteistoimintajärjestelmäksi antaa ja saada palveluja kilpailuttamatta
seuraavin edellytyksin:
-
Toimintaan osallistuvat kunnat valitsevat
yhteistoimintaelimen jäsenet.
-
Kuntien hyväksymässä yhteistoimintasopimuksessa
määritellään annettavat ja saatavat palvelut, hallinto, valvonta, kustannusten
jakaminen ja muut toiminnan kannalta tarpeelliset seikat.
- Kustannukset jaetaan omakustannusperiaatteen mukaan kuntien kesken siten, ettei synny voiton mahdollisuutta tai taloudellista riskiä.
Käytännössä
palvelujen tuottaminen asukkaille kuntarajoista riippumatta pääkaupunkiseudun
kunnissa hankintalain ja oikeuskäytännön edellyttämällä tavalla on mahdotonta
toteuttaa järkevästi, koska sitä varten olisi varattava lisää resursseja
hallintotoimintoja varten.
Hankintalainsäädännön
säännökset ovat tällä hetkellä ristiriidassa kuntien yhteistoimintaa koskevien
säännösten kanssa. Kuntalaki perustuu perustuslain 121 §:ssä säädettyyn kunnan
asukkaiden itsehallintoon eli kunnan asukkaiden perusoikeuteen päättää kunnan
asioiden hoitamistavasta mm. kuntien yhteistoiminnasta. Hankintalainsäädännöstä
hankinta-asetukset, joilla säädetään EU-kynnysarvot ylittävistä hankinnoista,
perustuvat EU-direktiiveihin ja ovat siten lainsäädäntöhierarkiassa perustuslakia
ylemmänasteisia. Sen sijaan hankintalaki, joka koskee myös EU-kynnysarvot
alittavia sekä EU-direktiiveillä sääntelemättömiä hankintoja, on kansallista
lainsäädäntöä. Hankintalaki ei siten saisi rajoittaa perustuslaissa säädettyjä
perusoikeuksia mm. kunnan asukkaiden oikeutta itsehallintoon. Kuntien tulisi
voida yhteistoiminnassa tuottaa järkevästi ja kustannustehokkaasti palveluja
asukkailleen kansallisen hankintalainsäädännön sitä estämättä.
Parhaillaan on
vireillä hankintalainsäädännön kokonaisuudistus, jonka on tarkoitus tulla
voimaan ensi vuoden helmikuussa samanaikaisesti kuin muissakin EU:n
jäsenmaissa. Lainsäädännön valmistelussa ei saatujen tietojen mukaan ole
tarkoitus muuttaa tilannetta kuntien yhteistoimintaan sisältyvien palvelujen
hankkimisen osalta.
Lainsäädäntöä
uudistettaessa tulisi mahdollistaa kuntien palvelujen yhteiskäyttö kuntien
yhteistoimintana. Selkeintä olisi sisällyttää uuteen hankintalainsäädäntöön
säännös siitä, että hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien yhteistoimintaan
esim. palvelujen ostoon kustannusvastaavaan hintaan toiselta kunnalta
sosiaali-, terveys- ja opetustoimessa.
Pääkaupunkiseudun
neuvottelukunta päätti 13.9.2005 esittää, että kaupungit tekisivät yhdessä
esityksen hankintalainsäädännön uudistamiseksi siten, että kunnat voivat
kuntalain mukaisena yhteistoimintana hankkia palveluja suoraan toisiltaan, kun
kysymys on palveluista, jotka alittavat EU-kynnysarvot tai joita EU-direktiivit
eivät edellytä kilpailuttamaan.
Kj
toteaa vielä, että EU-kynnysarvo on v. 2005 kuntien palveluhankinnoissa 236 945
euroa. Kysymys on hankinnan arvonlisäverottomasta kokonaisarvosta. Lisäksi
EU-direktiivit eivät velvoita kilpailuttamaan ns. B-liitteen mukaisia palveluja,
joita ovat mm. terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut sekä koulutuspalvelut ja
ammatilliset koulutuspalvelut. Juuri näitä palveluja pääkaupunkiseudun kaupunkien
pitäisi voida tuottaa toistensa asukkaille kustannusvastaavuuden periaatteella
ilman monimutkaisia ja kalliita hallintojärjestelyjä.
Saadun tiedon mukaan hankintalainsäädännön uudistus on etenemässä nopealla aikataululla. Toistaiseksi palvelujen yhteiskäyttö pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyössä perustuu kaupunkien keskinäisiin sopimuksiin, minkä neuvottelukunta päätti 13.9.2005 osaltaan myös todeta. Samassa kokouksessa neuvottelukunta päätti niin ikään esittää kaupungeille, että palvelujen yhteiskäytössä hinnoitteluperiaate ratkaistaan tapauskohtaisesti omakustannus- tai muuttuvakustannusperiaatteiden mukaisesti. Nämä periaatteet vastaavat lainsäädännössä käytettyä kustannusvastaavuuden periaatetta.
KJ Kaupunginhallitus
päättänee esittää esityslistalta ilmenevien perusteluin sisäasianministeriölle
ja kauppa- ja teollisuusministeriölle, että kuntalakia ja julkisista
hankinnoista annettua lakia uudistettaessa kunnille taataan mahdollisuus
hankkia palveluja asukkaidensa tarpeisiin toisilta kunnilta kuntien välisenä
yhteistoimintana hankintalainsäädännön kilpailuttamisvelvoitteista riippumatta
silloin, kun on kysymys palveluista, joita EU-lainsäädäntö ei velvoita kilpailuttamaan.
Kirje sisäasiainministeriölle ja kauppa- ja teollisuusministeriölle, tiedoksi Kuntaliitolle sekä Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
Ratasvuori Eila, kaupunginlakimies, puhelin 169 3674
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
13.9.2005 |
rakennuslautakunta |
13.9.2005 |
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
12. ja 14.9.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
opetuslautakunta 13.9.2005
- suomenkielinen jaosto 13.9.2005
henkilöstökeskus
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) 14.9.2005
museonjohtaja 14.9.2005
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 9. – 16.9.2005
taidemuseon johtaja 9. – 15.9.2005
työterveysjohtaja 9.9.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta 13.9.2005
ympäristölautakunta 13.9.2005
yleisten töiden lautakunta 15.9.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2361