Päänavigaatio Alanavigaatio Sisältö
Pienennä tekstiä Suurenna tekstiä  | 
|   På svenska   |  
 
Palmia >  Helsingin Matkapalvelu >  Kysymyksiä ja vastauksia > 
 Kysymyksiä ja vastauksia
Kuuntele


Mistä taksinkuljettaja saa tietoni? Mitä jos tietoni muuttuvat?

Henkilökohtaiset profiilitietonne syötetään matkojenvälitysohjelmaan vammaisten sosiaalityön toimipisteessä matkapäätöksen yhteydessä. Välityskeskus ei pysty tietoja muuttamaan, mutta välityskeskuksen asiakaspalvelija voi tarvittaessa lisätä kuljettajalle matkaan liittyviä tietoja. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi tarkennukset nouto-osoitteesta tai saattajan puhelinnumero.

Jos asiakasprofiiliinne tiedot muuttuvat (esim. kotiosoite) tai haluatte tarkemmin tietää profiilin sisällön, ottakaa yhteys oman alueenne vammaisten sosiaalityön toimipisteeseen.


Mitä hyötyä on siitä että suurin osa matkoista yhdistetään toisten asiakkaiden kanssa?

Kaikki matkat pyritään yhdistelemään, mikäli asiakasprofiili sen sallii. Mikäli kyytiin yhdistetään muita matkustajia,
matkaoikeutta vähennetään vain puoli matkaa, eikä matkasta tarvitse maksaa omavastuuosuutta.
Puoli matkaa palautuu vasta sen jälkeen, kun reitti on ajettu. Teillä on oltava jäljellä vähintään yksi matka,
kun tilaatte uuden matkan.


Miksi odotusaika saattaa olla jopa 50 min vaikka kaupunki on pullollaan takseja?

Palveluun on sosiaaliviraston toimesta kilpailutettu erityisvarusteltuja autoja erityisryhmien tarpeisiin, joten  matkat pyritään ensisijaisesti ohjaamaan kyseisille sopimusliikennöitsijöille.

Jos tilaatte matkanne vähemmän kuin 40 minuuttia ennen toivottua lähtöaikaa,
auto voi tulla noutamaan Teitä 0–50 minuutin kuluessa. Kaikki matkat pyritään myös yhdistelemään, mikäli asiakasprofiili sen sallii.


Miksi invataksin saaminen kestää niin kauan?

Inva -varusteisia autoja on palvelussa valitettavasti vähemmän, joten odotusajat saattavat olla hieman pidemmät kuin asiakkailla, joilla ajoneuvorajoituksia ei ole. Usein myös asiakkaat joilla on inva-auton käyttöoikeus, tarvitsevat enemmän kuljettajan apua (pyörätuolin kiinnittämisessä, avustamisessa autoon, jne.), jolloin yhden asiakkaan kuljettaminen saattaa viedä hiukan enemmän aikaa. Lähtökohtaisesti tärkein asia on asiakkaan turvallisuus, joten liikennöitsijät pyrkivät mahdollisimman hyvään ja tarkkaan palveluun ja tämä saattaa johtaa odotusaikojen pitenemiseen.


Miksei samalla autolla saa mennä esim postiin/kauppaan ja tulla takaisin?

Palvelun tarkoituksena on pyrkiä yhdistelemään matkoja ja tätä kautta kuljettamaan mahdollisimman monta erityspalvelua tarvitsevaa asiakasta samanaikaisesti.  Jokaisen asiakkaan esim. kaupassa käyntiaika on yksilöllinen, eikä odotusaikaa voida arvioida. Tästä syystä johtuen autot eivät voi odottaa vaan meno- ja paluumatkat on aina tilattava erikseen.

Voitte tilata meno- ja paluumatkan sekä useampia matkoja samalla kertaa. Paluumatkaa varten on aina tilattava eri kuljetus. Vain hautausmaakäynnillä meno- ja paluumatkalla voi olla sama auto. 


Miksi en saa ottaa niin montaa saattajaa kuin haluan? Miksi ette silloin järjestä isompaa autoa?

Kaupunkikortti on tarkoitettu ensisijaisesti henkilökohtaiseen käyttöön,  ei ryhmämatkailuun.  Palvelu on tarkoitettu helpottamaan asiakkaan arkista liikkumista ja kaupunkikortin haltijan on mahdollisuus ottaa yksi maksuton saattaja mukaan avustamaan. Inva-autot on ensisijaisesti varattu asiakkaille, jotka eivät pysty henkilöautoilla liikkumaan.  


Miksi ei saa ottaa autoa tolpalta, jos on kiire tai saa poikkeuksellisesti silloin yhdistelykieltoa?

Palvelun tarkoituksena on yhdistellä mahdollisimman usea matka ja ohjata matkat sopimusliikennöisijöille. Yhdistelykieltoja, edes väliaikaisia, ei pystytä Helsingin matkapalvelun välityskeskuksesta myöntämään. Yhdistelykieltoa voi hakea oman alueen sosiaalivirastosta. Tolppalupaa ei voida myöntää muulloin kuin ainoastaan sosiaaliviraston nimeämissä tilanteissa.

Joskus auton voi olla vaikea hakea Teitä tietystä paikasta. Tällaisissa tilanteissa palveluneuvoja voi
harkitusti myöntää luvan taksin ottamiseen ns. tolpalta. Tällaisia tilanteita saattaa syntyä esimerkiksi
lentokentällä ja suurissa yleisötapahtumissa sekä asiakkaan kuljetuksen ollessa huomattavasti myöhässä.

28.12.2011





 
   
| Tietoa sivustosta | | Sivun ylläpito: Palmia | Palaute sivusta | | Alkuun |

Helsingin kaupunki - Palmia