Päänavigaatio Alanavigaatio Sisältö
Pienennä tekstiä Suurenna tekstiä  | 
|   På svenska   |   In English   |  
 
Hae sivuiltamme:

Sivukartta
Hae palveluja
Hae puhelinnumeroita
21.10.2014
HKL >  Uutiset > 
 14.2.2012 Vuosaaren laituriovet käytössä
Kuuntele

Vuosaaren metroasemalle rakennetut laituriovet otettiin koekäyttöön keskiviikkona 15.2. iltapäivän ruuhkaliikenteen alkaessa noin klo 14. Metron automatisointiprojektiin liittyvät ovet rakennettiin runsas vuosi sitten, mutta niiden käyttöönotto on viivästynyt teknisten ja turvallisuuteen liittyvien ratkaisujen testaamisen vuoksi.

Oviin on nyt lisätty rakenne, jolla ovien ja metrojunan väliin jäävää rakoa on saatu pienennettyä niin, että ovet toimivat matkustajaliikenteessä turvallisesti.

Ovien käyttöönotto helpottaa liikennettä Vuosaaren asemalla, kun junat voivat jälleen ruuhka-aikoina käyttää molempia laitureita. Ruuhka-aikojen ulkopuolella käytetään ainakin kokeilun alkuvaiheessa toista laituria eivätkä ovet ole käytössä. Ovia myös huolletaan ja tarkastetaan koekäytön aikana, ja näiden huoltokatkojen aikana laituriovet eivät ole käytössä.

Metro pysähtyy Vuosaaressa laituriovien kohdalle niin, että laituriovet ja metron ovet ovat kohdakkain. Koska laituriovet ovat vain kahden junayksikön mittaiset, pysähtyy metrojunan ensimmäinen vaunupari kokeiluvaiheessa laiturioviseinän ulkopuolelle.

Koekäyttövaiheessa kuljettaja avaa ja sulkee molemmat ovet ohjaamosta käsin. Avoinna olevien ovien merkkivalo palaa valkoisena.  Ovet suljetaan niin, että ensin suljetaan metrojunan ovet ja vasta sen jälkeen laituriovet.

Laituriovien sulkeutuessa kuuluu äänimerkki ja ovien merkkivalo vilkkuu punaista. Tällöin ovien väliin ei saa enää mennä. Metron sulkeutuvien ovien väliin meno on kielletty myös muilla asemilla turvallisuussyistä.

Laituriovet ovat osa metron automatisointihanketta. Tällä hetkellä HKL ja Siemens neuvottelevat mahdollisuudesta toteuttaa metron automatisointi ns. puoliautomaattisena ratkaisuna. Jos neuvotteluissa päästään ratkaisuun ja HKL:n johtokunta hyväksyy neuvottelutuloksen, tarkoittaa se laitu-riovien osalta sitä, että nykymetron osuudelle laituriovet toteutetaan vain pääteasemille eli Vuosaareen ja Mellunmäkeen. Nyt ensimmäisessä vaiheessa laituriovet on rakennettu Vuosaaressa vain lähtölaiturille.

Automaattimetron tilanne ja projektin jatko selviää tulevan kevään aikana.


 




 
   
Sivun ylläpito: HKL | Palaute sivusta | | Alkuun |

Helsingin kaupunki - HKL